Asrock avtäcker Mini ITX-moderkort för AMD Trinity och sockel FM2

Permalänk
Melding Plague

Asrock avtäcker Mini ITX-moderkort för AMD Trinity och sockel FM2

Komponenttillverkaren Asrock tar AMD A-serien "Trinity" till formfaktorn Mini ITX med det nya moderkortet FM2A85X-ITX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra. Stor brist på välutrustade ITX till FM2.

Permalänk
Medlem

Nu blev det nog något fel här... Asrock har redan ett mITX kort till FM2. Det har dock A75 styrkrets...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Jaa!! Gör ett med AM3+ nu då! Skulle sitta fint i en LAN burk sockeln är ju perfekt placerad så man får dit maffiga luftkylare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Bra att de lär sig att inte ha socklen för nära pci-e, dock sitter 4 pin fortfarande fel.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skäggig legend

Och där har vi grunden till min NAS/HTPC. Många diskar skall det vara!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu kommer många i forumet ropa: yay!!

Tycker det ser bra ut.
Enda jag saknar är wifi... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Om den nu bara hade haft inbyggt trådlöst så hade det blivit ett köp direkt...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Bra med fler FM2 mini-itx, men synd att det inte går att använda i ett passivt kylt Streacom-chassi pga placeringen av minneskontakterna...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

De verkar ha lärt sig lite från deras tidigare FM2 itx kort iaf, de har satt en kylfläns på mosfets nu:D

"alla" andra brann ju upp:

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ett Asus mITX men detta ser lockande ut! Dock undrar jag om AsRock lever upp till samma kvalitétskrav som Asus, och hur är det med BIOS? Hörde om Gigabytes übersega "3D BIOS" >_>

Permalänk
Medlem

Synd att AMD inte bryr sig om att pixelmappa över HDMI. Annars hade det varit ett givet köp.

Permalänk
Medlem

Vad menar du Aleshi? Har aldrig haft några problem att pixelmappa via HDMI med AMD.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

De verkar ha lärt sig lite från deras tidigare FM2 itx kort iaf, de har satt en kylfläns på mosfets nu:D

"alla" andra brann ju upp:
http://www.overclock.net/content/type/61/id/1169605/flags/LL

http://www.overclock.net/content/type/61/id/1164734/

Å fy fan! Jag har själv det moderkortet och har reagerat på hur varma transistorerna blir, men inte trodde jag att de skulle brinna (förutom den gången som datorn blev så varm att den stängde av sig själv och det luktade bränt i hela rummet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Vad menar du Aleshi? Har aldrig haft några problem att pixelmappa via HDMI med AMD.

Har jag haft ända sedan jag gick över till Vista/Win7. I 32-bitars drivrutinerna för XP var det inte problem. Men sedan dess har de alltid en underscan som man får korrigera till att bli ungefär rätt med en slider i Catalyst. Men pixlarna blir aldrig exakt rätt med den slidern heller tyvärr. Haft det problemet på flera grafikkort och med flera TV-apparater. TV-apparater som fungerat utmärkt med andra grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Tänkte köpa ett Asus mITX men detta ser lockande ut! Dock undrar jag om AsRock lever upp till samma kvalitétskrav som Asus, och hur är det med BIOS? Hörde om Gigabytes übersega "3D BIOS" >_>

ASRock har ett riktigt bra UEFI. Minst lika bra som ASUS enligt mig.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Du skulle nog försöka sätta någon kylfläns på spänningsregulatorerna i fråga, innan det händer något mer allvarligt

Skrivet av Aleshi:

Har jag haft ända sedan jag gick över till Vista/Win7. I 32-bitars drivrutinerna för XP var det inte problem. Men sedan dess har de alltid en underscan som man får korrigera till att bli ungefär rätt med en slider i Catalyst. Men pixlarna blir aldrig exakt rätt med den slidern heller tyvärr. Haft det problemet på flera grafikkort och med flera TV-apparater. TV-apparater som fungerat utmärkt med andra grafikkort.

Om du sätter slidern på 0% så sker ju ingen skalning av bilden, dvs pixelmappat.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockjet:

Å fy fan! Jag har själv det moderkortet och har reagerat på hur varma transistorerna blir, men inte trodde jag att de skulle brinna (förutom den gången som datorn blev så varm att den stängde av sig själv och det luktade bränt i hela rummet).

Just av den anledningen så känner jag att jag kan lita lite mer på Asus VRMs implementation än Asrocks, särskilt för något som ska stå och puttra på 23/7/365.

Man får helt enkelt hoppas att Asrock har åtgärdat VRM problemet för isåfall så är FM2A85X-ITX ett väldigt lockande alternativ.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Du skulle nog försöka sätta någon kylfläns på spänningsregulatorerna i fråga, innan det händer något mer allvarligt

Om du sätter slidern på 0% så sker ju ingen skalning av bilden, dvs pixelmappat.

Det är det som inte fungerat.

Permalänk

Trevligt att det börjar komma lite mer m-ITX-kort. Riktigt trevligt att äntligen få se lite fler SATA-portar. Förhoppningsvis kommer det lite mer påkostade modeller med integrerat Wi-Fi och BT snart också Än så länge så är det väl inget kort i den storleken som har mer än fyra stycken SATA-portar och Wi-Fi + BT? Räknar bort eSATA.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Det är det som inte fungerat.

TVn måste också ställas in på att källan är från en PC.

Permalänk
Medlem

Önskar bara vi kunde få lite nya moderkort till sockel AM3+ och 2011. Denna verkar dock väldigt trevlig och hade passat som filserver här hemma.

Permalänk
Medlem

Så många sata portar? Htpc och Raidbackup in one.

Permalänk
Medlem

Priset var ju ganska tilltalande i vart fall!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Sweeet!
Kan tänka mig både NAS och htpc vid tv:n med denna! Älskar sata-kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

TVn måste också ställas in på att källan är från en PC.

Vad menas? Fungerar ypperligt med Win XP eller med andra grafikkort på samtliga testade TV-apparater. Och någon sådan inställning finns inte på minst två av dem. Tror datorn är identifierad som PC på min nuvarande TV.

Permalänk
Medlem

Du måste tala om för TV'n att den inte ska skala bilden. En tv applicerar i regel overscan på alla ingångar eftersom att det är så TV-material produceras och sänds ut. Det är därför AMD har underscan inställt från början i sin drivrutin, tanken är god men det blir sämre bildkvalité. Det är dock inte AMDs fel att det förhåller sig på det här sättet.

Det låter jätte konstigt att det skulle fungera bra med andra grafikkort och OS, eftersom att felet bör ligga i TVn. Jag tror du helt enkelt behöver se över övriga inställningar både i drivrutinen (upplösning, refreshrate, pixelformat) och TVn.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

De verkar ha lärt sig lite från deras tidigare FM2 itx kort iaf, de har satt en kylfläns på mosfets nu:D

"alla" andra brann ju upp:
http://www.overclock.net/content/type/61/id/1169605/flags/LL

http://www.overclock.net/content/type/61/id/1164734/

Tror faktiskt inte detdär är hettan utan dåliga komponenter. Vilket kanske enkelt kan vridas till att "bra komponenter tål mer". Men aja.. bättre och kylare är väl rätt väg att gå precis osm du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Tänkte köpa ett Asus mITX men detta ser lockande ut! Dock undrar jag om AsRock lever upp till samma kvalitétskrav som Asus, och hur är det med BIOS? Hörde om Gigabytes übersega "3D BIOS" >_>

Vart finns detta ASUS kort att titta på? Jag har bara hittat ASROCK's och ett från MSI men ingen av dom verkar nå upp till mina krav om att ha WiFi och möjlighet att undervolta.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A