Fråga angående Norton

Permalänk

Fråga angående Norton

Hello!

Min "trial" period på Norton har gått ut och jag har fått ett mail av de där det står att jag kan köpa det för 559 kr.

Så långt är det inga frågetecken men sen står det att jag får det till upp till 3 datorer hemma, och sedan jag redan har skydd på dem så undrar jag om det är något "bäst före" datum på de andra två?

Jag vet att det finns gratis skydd som är bra men nu är det bara en fråga om Norton och jag behöver inga tips på sådana.

Puss.

Permalänk
Medlem

Du får väl 1 år sub på alla datorer antar jag? Borde stå mer information på mailet eller på produkten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att så fort du ser "Norton" vänder du dig om och springer så långt du orkar. Nu är det inte bara så att det finns "gratis skydd som är bra" det finns gratis skydd som faktiskt funkar, Norton är det äckligaste bloat-ware som finns. Microsoft Security Essentials är många, många gånger bättre. Struntar i att du inte letar efter tipps, det ska vara sagt hur vidrigt Norton är vare sig du vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Exakt, kör AVG Free istället.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av SuperBerra:

Skulle rekommendera att så fort du ser "Norton" vänder du dig om och springer så långt du orkar. Nu är det inte bara så att det finns "gratis skydd som är bra" det finns gratis skydd som faktiskt funkar, Norton är det äckligaste bloat-ware som finns. Microsoft Security Essentials är många, många gånger bättre. Struntar i att du inte letar efter tipps, det ska vara sagt hur vidrigt Norton är vare sig du vill eller inte.

Skrivet av Yooriitzz:

Exakt, kör AVG Free istället.

Vad är det som gör Norton dåligt då? Eller är det bara för att man betalar för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilikepancakes:

Vad är det som gör Norton dåligt då? Eller är det bara för att man betalar för det?

Du betalar för en tjänst som gör ett sämre jobb än produkter som är gratis, sedan så är Norton känt för att massakrera prestanda på datorn. Jag blir ofta ombedd att hjälpa mindre kunniga personer med sina datorer och mycket ofta så ligger problemet helt eller delvis med Norton. Det finns ingen anledning att köpa Norton, allt Norton gör gratis program bättre. Det skulle väl vara Nortons support som skulle vara attraktivt för mindre kunniga personer, men med de bättre gratis programmen kommer du inte ens behöva Support (något du kommer behöva med Norton, för det är vidrig bloat-ware med hur många onödig tillägg och dys-funktionella GUI's som helst).

Permalänk
Skrivet av SuperBerra:

Du betalar för en tjänst som gör ett sämre jobb än produkter som är gratis, sedan så är Norton känt för att massakrera prestanda på datorn. Jag blir ofta ombedd att hjälpa mindre kunniga personer med sina datorer och mycket ofta så ligger problemet helt eller delvis med Norton. Det finns ingen anledning att köpa Norton, allt Norton gör gratis program bättre. Det skulle väl vara Nortons support som skulle vara attraktivt för mindre kunniga personer, men med de bättre gratis programmen kommer du inte ens behöva Support (något du kommer behöva med Norton, för det är vidrig bloat-ware med hur många onödig tillägg och dys-funktionella GUI's som helst).

Okidoki, jag använder AVG på en utav mina andra datorer och jag har aldrig haft virus på den, men när jag sedan köpte ny dator så fick jag med Norton och jag tyckte inte att den segade ner något men om det är sant det du säger så får jag väll köra på AVG på denna också då.

Och eftersom som att jag inte har behov av de andra 2 licenserna så tänker jag inte betala 559 riksdaler för 1 års skydd.

Permalänk
Inaktiv

Det var väl när dom hade Norton Internet Security 2003 och runt det då deras program sög prestanda och minne, så är det väl inte fortfarande?

Har testat något av deras nya versioner då det följde med sambons dator, och visst lite bloatat men också enkelt för användaren, fanns typ en knapp att trycka på. Minns deras NIS som var så omständigt. Dock är det ju helt onödigt att betala för Norton när det finns gratisalternativ, och tester har väl visat att det inte är någon idé att betala för sig?

Kanske fungerar Norton bättre för oförsiktiga användare (läs: som klickar o svarar ja på allt, gärna på osäkra porrsidor o annat) då det säkerligen har en massa antiphishing funktioner och annat?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SuperBerra:

Du betalar för en tjänst som gör ett sämre jobb än produkter som är gratis, sedan så är Norton känt för att massakrera prestanda på datorn. Jag blir ofta ombedd att hjälpa mindre kunniga personer med sina datorer och mycket ofta så ligger problemet helt eller delvis med Norton. Det finns ingen anledning att köpa Norton, allt Norton gör gratis program bättre. Det skulle väl vara Nortons support som skulle vara attraktivt för mindre kunniga personer, men med de bättre gratis programmen kommer du inte ens behöva Support (något du kommer behöva med Norton, för det är vidrig bloat-ware med hur många onödig tillägg och dys-funktionella GUI's som helst).

Skrivet av anon4992:

Det var väl när dom hade Norton Internet Security 2003 och runt det då deras program sög prestanda och minne, så är det väl inte fortfarande?

Har testat något av deras nya versioner då det följde med sambons dator, och visst lite bloatat men också enkelt för användaren, fanns typ en knapp att trycka på. Minns deras NIS som var så omständigt. Dock är det ju helt onödigt att betala för Norton när det finns gratisalternativ, och tester har väl visat att det inte är någon idé att betala för sig?

Kanske fungerar Norton bättre för oförsiktiga användare (läs: som klickar o svarar ja på allt, gärna på osäkra porrsidor o annat) då det säkerligen har en massa antiphishing funktioner och annat?

SÅ är det.. 2005 och 2006 var helt värdelösa.

2010 och nyare är flera hundra gånger bättre bara att såkallade "norton" hatarna väljer att hänga kvar vid att det är skit trots att de prövat tio år gammal mjukvara.. Inte en från 2012.

Huruvida MSE är bättre kan man också diskutera, inte fått så bra betyg i olika tester medans NIS, KIS medflera andra gratis fått bättre. I slutändan handlar det också mycket om sunt förnuft.

Permalänk

Använder Norton och har inga problem med det? bättre än AVG då den blockar attacker på internet, det gjorde inte AVG men norton gör.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre valt Symantec Norton flera dagar i veckan före "MSE".

Som sagt det är du som skall använda det hela och inte jag.

Jag tror problemet för Symantec har varit att det har innehållit/innehåller för många menyer innan man hittar något och det är nog därför många säger "bloat" och sedan det här med att det segar ner är en väldigt rolig kommentar. Det kanske är något annat som spökar och istället så klampar man ner på programmet. Sedan är Symantec ett av det dyraste, har för mig det är enbart Sophos som är dyrare.

Over and out

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

SÅ är det.. 2005 och 2006 var helt värdelösa.

2010 och nyare är flera hundra gånger bättre bara att såkallade "norton" hatarna väljer att hänga kvar vid att det är skit trots att de prövat tio år gammal mjukvara.. Inte en från 2012.

Huruvida MSE är bättre kan man också diskutera, inte fått så bra betyg i olika tester medans NIS, KIS medflera andra gratis fått bättre. I slutändan handlar det också mycket om sunt förnuft.

Det där snacket om att MSE skulle misslyckats i tester är bara uppblåst skitprat (inte från din sidan men de som gjorde testen). Marginalen och resultatet från den lilla brist som fanns uppskattades röra enbart 0.0033 % av användare. Tar man som referens antalet laddningar på Softpedia (3,4 miljoner, hitta ingen annan statsetik på rak hand) så blir det 114 datorer. Av dem 114 så ska sedan just den datorn råka bli utsatt för problemet (som i sin tur är ett väldigt ovanligt problem), så man ser snart att skrika "MSE är osäkert!" är struntprat.

Sedan så misstänker jag att Norton blivit bättre på senare år (fortfarande lika bloatat skulle jag misstänka dock). Men faktum återstår att det kostar pengar medan det finns gratis program som är hästlängder bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Det där snacket om att MSE skulle misslyckats i tester är bara uppblåst skitprat (inte från din sidan men de som gjorde testen). Marginalen och resultatet från den lilla brist som fanns uppskattades röra enbart 0.0033 % av användare. Tar man som referens antalet laddningar på Softpedia (3,4 miljoner, hitta ingen annan statsetik på rak hand) så blir det 114 datorer. Av dem 114 så ska sedan just den datorn råka bli utsatt för problemet (som i sin tur är ett väldigt ovanligt problem), så man ser snart att skrika "MSE är osäkert!" är struntprat.

Nu är det många skadliga filer som bara finns i en enda dator. I vissa familjer av skadliga filer så ändras den nedladdade filen för varenda dator som laddar ner den. Så säg att 10 000 datorer laddar ner den en utgåva av den skadliga filen, enligt Microsoft gör det inget om MSE inte skyddar mot de filerna eftersom varje fil drabbar så få (bara en dator) men sammanlagt är det ju många som drabbas. Man kan alltså inte resonera som Microsoft gjorde i det svaret utan måste ha signaturer som skyddar mot en hel familj av skadliga filer baserad på de gemensamma delarna i de olika filerna.
http://reviews.cnet.com/8301-3667_7-57564385/microsoft-bombs-...

Det är inte heller det enda test där MSE inte hamnar bland de bästa produkterna utan samma sak gäller de RAP-tester som Virus Bulletin utför. http://www.virusbtn.com/vb100/rap-index.xml

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilikepancakes:

Hello!
Så långt är det inga frågetecken men sen står det att jag får det till upp till 3 datorer hemma, och sedan jag redan har skydd på dem så undrar jag om det är något "bäst före" datum på de andra två?

Jag skulle tro att Norton Account är en bra sida för att få reda på när olika Norton-licenser går ut: https://www.mynortonaccount.com/amsweb/default.do

Permalänk
Medlem

MSE tycker jag fungerar perfekt. är lite anti "free versions" lite bloatade tycker jag. har aldrig haft problem med MSE, kört det i typ 2-3år, innan dess körde jag F-secure... MSE verkar vara mer "lightweight" och gör samma jobb, minst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Kör AVG Free om du vill få mer virus än vad du hade när du körde utan.

Kör, norton, mcfee etc om du vill sega ner din dator med 50% samt ha ett värdelöst skydd

Kör Pandacloud Antivirus free om du vill ha ett riktigt tunt antivirus drar typ ingenting då du går via en proxy som fungerar riktigt bra. Jag har kört det och kollat skillnaden mellan andra. Min slutsatts är att trotts att det inte segar ner något för dig har du ett sjukt bra skydd. Pandacloud<3 : http://www.youtube.com/watch?v=0-JfW4Ut8kg

Ms security essentials fungerar också utmärkt men jag föredrar pandacloud.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Firsov:

Kör AVG Free om du vill få mer virus än vad du hade när du körde utan.

Kör, norton, mcfee etc om du vill sega ner din dator med 50% samt ha ett värdelöst skydd

Kör Pandacloud Antivirus free om du vill ha ett riktigt tunt antivirus drar typ ingenting då du går via en proxy som fungerar riktigt bra. Jag har kört det och kollat skillnaden mellan andra. Min slutsatts är att trotts att det inte segar ner något för dig har du ett sjukt bra skydd. Pandacloud<3 : http://www.youtube.com/watch?v=0-JfW4Ut8kg

Ms security essentials fungerar också utmärkt men jag föredrar pandacloud.

Du vet med säkerhet att de 3-4 senaste versioner segar ned datorn?