Permalänk

Fläktljud

Har 4 st scythe gt typhoon 1850rpm till h100 radiator som gör konstigt hissnande hårddiskljud. Är det nån annan som har samma problem?

Visa signatur

1.2 ghz Pentium 3
512 mb RAM
Radeon 9800
Windows 98

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryska horor:

Har 4 st scythe gt typhoon 1850rpm till h100 radiator som gör konstigt hissnande hårddiskljud. Är det nån annan som har samma problem?

Är pumpen som låter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Som Palusa säger så är det troligtvis pumpen som låter. Om den är ny, så brukar det ofta vara luftbubblor i den.
Den man kan göra då är att lägga datorn ner på sidan och köra någon timme eller kanske en dag, så luften kan passera ut till radiatorn.
Gjorde det själv med den H80 Palusa har.. och jag tror inte han hör något.

Palusa, hur går datorn förresten..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Som Palusa säger så är det troligtvis pumpen som låter. Om den är ny, så brukar det ofta vara luftbubblor i den.
Den man kan göra då är att lägga datorn ner på sidan och köra någon timme eller kanske en dag, så luften kan passera ut till radiatorn.
Gjorde det själv med den H80 Palusa har.. och jag tror inte han hör något.

Palusa, hur går datorn förresten..?

Den tuffar på fint dock hörs lite från pumpen ibland. Ofta vid kallstart någon minut sen tystnar den. Brukar hjälpa att tappa på slangarna lite med fingret. Men inget som stör mig om den låter en minut

Hur funkar laptopen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Den tuffar på fint dock hörs lite från pumpen ibland. Ofta vid kallstart någon minut sen tystnar den. Brukar hjälpa att tappa på slangarna lite med fingret. Men inget som stör mig om den låter en minut

Hur funkar laptopen?

Skickades från m.sweclockers.com

Pröva att lägga den ner ett par timmar, så luftbubblorna kan komma vidare.. Själv hade jag inga konstiga ljud från den, efter att jag gjorde så efter inköp.
Kan kanske ha förflyttats något under transporten till dig.. därför den låter nu..? Vem vet..

Laptopen fungerar fint nu.. Installerade Win8 PRO på den och hade lite problem med drivrutinerna, men nu går den som ett urverk..
Smällde i en SSD i den också.. lika bra.
Dock kommer det nog ta ett tag innan man vant sig vid Win8... och det är lite jobbigt att växla mellan Win7 och 8, då jag har Win7 på alla andra datorer.
Den meningen blev lite flummig kände jag.. men det bjuder jag på.. har jobbat sedan kl. 01 inatt och har några timmar till framför mig.

Provade att koppla in den på projektorn och körde lite NFS The Run och det flöt på riktigt bra.. annars har jag inte hunnit använda den så mycket ännu.
Installlerat ordbehandling, mail och feesbook, till min andra hälft och hon är mycket nöjd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Pröva att lägga den ner ett par timmar, så luftbubblorna kan komma vidare.. Själv hade jag inga konstiga ljud från den, efter att jag gjorde så efter inköp.
Kan kanske ha förflyttats något under transporten till dig.. därför den låter nu..? Vem vet..

Laptopen fungerar fint nu.. Installerade Win8 PRO på den och hade lite problem med drivrutinerna, men nu går den som ett urverk..
Smällde i en SSD i den också.. lika bra.
Dock kommer det nog ta ett tag innan man vant sig vid Win8... och det är lite jobbigt att växla mellan Win7 och 8, då jag har Win7 på alla andra datorer.
Den meningen blev lite flummig kände jag.. men det bjuder jag på.. har jobbat sedan kl. 01 inatt och har några timmar till framför mig.

Provade att koppla in den på projektorn och körde lite NFS The Run och det flöt på riktigt bra.. annars har jag inte hunnit använda den så mycket ännu.
Installlerat ordbehandling, mail och feesbook, till min andra hälft och hon är mycket nöjd.

Vad bra då är båda nöjda ska lägga ner den i helgen och testa. Dock verkar det enligt forum bara gå att lösa helt på ett sätt. Att sätta ett motstånd så man ger pumpen mindre volt. Typ 11.6 istället för 12v.

Men ska testa

Windows 8 lär jag inte testa igen. Håller mig nog till 7an

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Är pumpen som låter

Skickades från m.sweclockers.com

Nej stockfläktarna lät inte så och sen har jag testat utan fläktarna då är det nästan knäpptyst.

Visa signatur

1.2 ghz Pentium 3
512 mb RAM
Radeon 9800
Windows 98

Permalänk
Skrivet av Kylflänsen:

Nej stockfläktarna lät inte så och sen har jag testat utan fläktarna då är det nästan knäpptyst.

Försök ta reda på vilken/vilka av fläktarna dom låter då?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kylflänsen:

Nej stockfläktarna lät inte så och sen har jag testat utan fläktarna då är det nästan knäpptyst.

Vad är det för fläktar du har satt dit då..? Har för mig att man inte bör använda vilka som helst, till detta endamål..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Vad är det för fläktar du har satt dit då..? Har för mig att man inte bör använda vilka som helst, till detta endamål..

Det står på massa forum att scythe gentle typhoon att dom är bra statiskt tryck för radiatorer

Visa signatur

1.2 ghz Pentium 3
512 mb RAM
Radeon 9800
Windows 98

Permalänk
Medlem

ljudnivån på fläktarna

Hej
Jag har ett Gigabyte Radeon HD7870 OC HDMI , med tre fläktar.
Det står i "reklamen" att det är tyst !!!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165201

Men det låter som en sämre damsugare på tomgång...

Vad kan jag göra för att få tyst på hel***et
Det blir för jobbit med MSI-Afterburner
Ett motstånd direkt på plus-kabeln på kortet vore bättre.
Hur vet jag vilket motstånd jag skall välja ?
Det får ju inte bli så att kortet blir överhettat heller..., bara få ner ljudnivån på fläktarna...

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag har ett Gigabyte Radeon HD7870 OC HDMI , med tre fläktar.
Det står i "reklamen" att det är tyst !!!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165201

Men det låter som en sämre damsugare på tomgång...

Vad kan jag göra för att få tyst på hel***et
Det blir för jobbit med MSI-Afterburner
Ett motstånd direkt på plus-kabeln på kortet vore bättre.
Hur vet jag vilket motstånd jag skall välja ?
Det får ju inte bli så att kortet blir överhettat heller..., bara få ner ljudnivån på fläktarna...

Har likadan kylare på mitt 7970 och problemet är att original fläktkurvan är satt alldeles för högt. Gör en egen fläktkurva i MSI Afterburner. Det är jättelätt. Orkar du inte göra det så får du stå ut med ljudet. Jag har mitt inställt på runt 20% fläkthastighet i idle och det räcker gott och väl.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Har likadan kylare på mitt 7970 och problemet är att original fläktkurvan är satt alldeles för högt. Gör en egen fläktkurva i MSI Afterburner. Det är jättelätt. Orkar du inte göra det så får du stå ut med ljudet. Jag har mitt inställt på runt 20% fläkthastighet i idle och det räcker gott och väl.

Mvh J

Jag vet detta, men jag vill hellre ha ett motstånd

En "Zalman FanMate 2 vore tänkbar, men där är så mycket kablar, så man vet inte vilka man skall använda !
På grafik-kortet är det en liten kontakt med två ledningar.

Jag vill sätta motståndet på den ledning som är + (plus)
Vilka kablar på "FanMate" skall man använda?
Jag har en gul ledning i stället för vit och en svart och röd.
Kan det vara dom två röda som utgör motstånd?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Jag vet detta, men jag vill hellre ha ett motstånd

En "Zalman FanMate 2 vore tänkbar, men där är så mycket kablar, så man vet inte vilka man skall använda !
På grafik-kortet är det en liten kontakt med två ledningar.

Jag vill sätta motståndet på den ledning som är + (plus)
Vilka kablar på "FanMate" skall man använda?
Jag har en gul ledning i stället för vit och en svart och röd.
Kan det vara dom två röda som utgör motstånd?

Ja du gör som du vill men kan inte se någon fördel med ett motstånd på en grafikkortskylare. Du kommer ju att manuellt få ställa om den när du spelar eller belastar kortet på annat sätt. Sätter du en fläktkurva i något program får du ju en automatisk höjning/sänkning av fläkhastigheten.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag har ett Gigabyte Radeon HD7870 OC HDMI , med tre fläktar.
Det står i "reklamen" att det är tyst !!!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165201

Men det låter som en sämre damsugare på tomgång...

Vad kan jag göra för att få tyst på hel***et
Det blir för jobbit med MSI-Afterburner
Ett motstånd direkt på plus-kabeln på kortet vore bättre.
Hur vet jag vilket motstånd jag skall välja ?
Det får ju inte bli så att kortet blir överhettat heller..., bara få ner ljudnivån på fläktarna...

Det finns aftermarket kylare du kan byta ut med men omdömerna på fläktar är bara skitsnack oftast.

vattenkylning också http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga.html

Visa signatur

1.2 ghz Pentium 3
512 mb RAM
Radeon 9800
Windows 98