Permalänk
Avstängd

fx8350 throttlar i load. varm?

Har en amd i 4,7 ghz på 1,5v men den throttlar/växlas ner när den belastas fullt i ett par minuter.

Tempen i load är 62 grader och idlar på 19 så något stämmer väl inte helt där.
Har vattenkylning så kanske kan prova att byta kylpasta och se vad som händer.

Kan det vara något i BIOS jag missat då jag inte haft amd på 7 år ?

En annan sak jag märkt är att spänningen hoppar omkring väldigt mycket på cpun så det kanske har något med den höga tempen att göra?

Permalänk
Medlem

Samma sak händer för mig med min 1090t när jag klockar för högt. Trots att CPU temp ligger bra till så börjar processorn throttla i prime efter ett tag. Har kommit fram till med 95% säkerhet att det i mitt fall beror på överhettade VRM på moderkortet. Hade egentligen inga tankar på att överklocka när jag köpte det så jag snålade och handlade billigast möjliga

Kika på http://www.overclock.net/t/946407/amd-motherboards-vrm-info-database om du hittar ditt moderkort där.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Testa belastning i läge klockfrekvenser känns väl som en bra början på felsökningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Framförallt, är det kylflänsar på strömkretsarna?

Annars håller jag med Poppu-chan om att det kan vara de som blir för varma. Jag hade det problemet på ett billigt ASUS-moderkort, så jag fick sätta dit en extra fläkt som blåste bara på dem.

Kör man med vattenkylare så blir det ju ännu större chans att VRM-kretsarna blir för varma, eftersom man har tagit bort en del av luftflödet kring dem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4297#ov

detta kort har jag, nyare version där kylfläns finns på vrm + att jag buntbandat dit en 80mm över som blåser på.

Provade att dra ner llc till regular från auto/extreme som var de ända andra alternativen och det tycks ha hjälpt lite.
Tror han drog upp spänningen till 1,6v nästan i load.

Nordbryggan blir förmodligen varm iofs men kanske kan testa med luft där också.

Permalänk
Medlem

Har du testat olika program för att kolla tempen?
Programmet du använder kanske inte visar rätt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4297#ov

detta kort har jag, nyare version där kylfläns finns på vrm + att jag buntbandat dit en 80mm över som blåser på.

Provade att dra ner llc till regular från auto/extreme som var de ända andra alternativen och det tycks ha hjälpt lite.
Tror han drog upp spänningen till 1,6v nästan i load.

Nordbryggan blir förmodligen varm iofs men kanske kan testa med luft där också.

Inte det bästa moderkortet du kan ha för att överklocka Inte ens några kylflänsar på MOSFET'sen och bara 4pin till CPU.
Det kan nog förklara varför det kan börja throttla. Moderkortet är inte särskilt anpassat för överklockning

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita på den tempen, om den idlar på 19 grader så måste rumstempen hos dig vara typ ~12 grader (förutsatt att du kyler med luft då). Jag tror snarare den verkliga load tempen är kring 80. Men nu gissar jag bara.

Edit: Glöm det jag skrev missade i ditt första inlägg att du faktiskt hade vattenkylning. Doh!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Japp, 62 i load är mycket, speciellt om idle är 19. Vad har du för typ av vattenkylning? Min 8350 ligger runt 47 i load, men jag kör den visserligen bara i 4.5 GHz. Som referens så idlar den runt 30 grader.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att amd max temp är 70grader då den börjar trottla dock är deyta rykten men sitter nu me mobilen svårt o googla på det nu..

Har kollat detta nu men när amd anger o har felaktiga sensorer så kan det kanske vara så att din processor går igentligen över 70grader och då trottlar den.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Avstängd

Hej
Det är dina vrm som blir för varma eller med andra ord dom belastas mer än dom klarar av hade samma problem på mitt gamla asrock extreme 3.

Permalänk

du kör på en jävla volt tycker jag sweclockers körde väll 1,47 i deras test om jag inte minns fel och det var i 5ghz, prövat att sänka volten lite? och sen på med ny kylpasta

Edit: http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikkop:

Inte det bästa moderkortet du kan ha för att överklocka Inte ens några kylflänsar på MOSFET'sen och bara 4pin till CPU.
Det kan nog förklara varför det kan börja throttla. Moderkortet är inte särskilt anpassat för överklockning

Som jag skrev har jag en nyare revision med kylning på http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3
Det har också 8pin på moderkortet.

Nu ligger den på 4,7ghz och visar 1,47-1,5v i cpu z med load line control på regular och 1,54v i idle
Vrm kylflänsen är inte varmare än att man kan hålla fingret på den nu när jag satt på en 80mm som blåser på den.

Kylningen: d5 pump,thermochill tripple radiator med 3x 120mm,swiftech gtx cpu block.

ska försöka byta kylpasta till något annat och se om det blir skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Som jag skrev har jag en nyare revision med kylning på http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3

Det där är ingen ny revision, det är ett helt annat moderkort

Det du länkade först var ett GA-970A-DS3, det du länkade nu är GA-970A-UD3

Permalänk

Har du själv ställt in så hög volt eller sköter moderkortet det? Det känns inte som att du behöver ha den så hög.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Avstängd

Blev visst lite fel men det är UD3 kortet ja kör med alltså.
Provar 4,6ghz och loadar på 1,450-1,474v och med lite lägre spänningar känns det som de inte hoppar lika mycket och även tempen är runt 50 grader.

Vattenblocket är runt 30 grader varmt så tempen kan nog stämma när man belastar cpun ungefär och efter ha bytt kylpasta blev det ingen märkbar skillnad heller.

Borde inte ni som kör på luft få extrema temps i prime95 t.ex? Min cpu klarade inte ens orginalklock utan att throttla med kylaren man fick till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Blev visst lite fel men det är UD3 kortet ja kör med alltså.
Provar 4,6ghz och loadar på 1,450-1,474v och med lite lägre spänningar känns det som de inte hoppar lika mycket och även tempen är runt 50 grader.

Vattenblocket är runt 30 grader varmt så tempen kan nog stämma när man belastar cpun ungefär och efter ha bytt kylpasta blev det ingen märkbar skillnad heller.

Borde inte ni som kör på luft få extrema temps i prime95 t.ex? Min cpu klarade inte ens orginalklock utan att throttla med kylaren man fick till.

Sätt volten på 1.375 och llc på ultra high ca 75 - 80 procent och så hamnar den på ca 1.414 under loss och det skall räcka till 4.7 GHz har du någon volt ökning på CPU nb med isa fall prova att sätta den på auto och llc på high istället .
Förutsätter att allt annat med temperatur är avstängt i BIOS som det skall vara

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Avstängd

kärnorna skall helst inte ligga över 60 grader men cpu höljet skall inte gå över 72 grader för sen sänker den själv
som jag har fattat detta så är det så att om du sätter llc högre så behöver du inte ha vilten så högt man skall hitta en bra balans som funkar

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Avstängd

Detta har jag ställt in

DIGI

CPU LLC - Adjust CPU LLC. Recommended - Ultra High (75%)
CPU/NB LLC - Adjust CPU/NB LLC. Recommended - High (50%)
CPU Current Capability - Sets the Maximum Current Support. Recommended 130% for 143A
CPU/NB Current Capability - Sets the Maximum Current Support. Recommended 130%
Note: Raising the Maximum Current Support does not make the CPU draw more Current. It just allows it to scale properly with voltage, to prevent Overvolting. Watts = Volts x Amps
CPU Power Phase Control - Sets the Phase Control. Extreme helps stability, but increases thermals
CPU Voltage Frequency - More testing required
VRM Spread Spectrum - Enabled runs in reduced EMI Mode.
CPU Power Duty Control - Extreme gives better stability, but higher thermals. T-Probe tested to 4.7Ghz
CPU Power Response Control - Recommended Auto
CPU/NB Power Response Control -Recommended Auto
CPU Power Thermal Control - 130 Tested to 4.7Ghz (not sure what this effects)
DRAM Current Capability - Set higher Capability for higher frequencies
DRAM Voltage Frequency - more testing required
DRAM Power Phase Control - Extreme gives better stability but higher thermals. Recommend - Optimal

Advanced Tab

Cool'n'Quiet - Always Enabled will lower frequency of Cores under load.
Recommend - Disabled by CPU
C1E - Enhanced Halt State. Lowers Power Consumption - Recommend - Enabled
SVM - Virtual Machine - Recommend - Disabled unless running Virtual Machines
Core C6 State - Effects Overclock. Recommend - Disabled
HPC Mode - Causes Freezing During Overclock - Recommend - Disabled
Amp Master Mode - Does not effect Overclock. Recommend - Auto

CPU

Ai Overclock Tuner - Auto, Manual, DOCP
CPU Ratio - Adjusts the CPU Clock Multiplier (CPU Multi x FSB = CPU Speed)
AMD Turbo CORE Technology - Disable in order to manually Overclock the CPU
CPU Bus Frequency - A.K.A. FSB. This adjusts the base clock for, HTT, NB, CPU, DRAM.
PCIe Bus Frequency - Defaults to 100, not recommended to change, as it may damage GPU/HDD.
Memory Frequency - Adjust the Memory Divider. (DRAM Divider x FSB = DRAM Speed)
CPU/NB Frequency - Adjust the CPU/NB Divider - Defaults to 2000-2200Mhz
HT Link Speed - Adjust the HT Link Divider - Defaults to 2600Mhz
CPU Spread Spectrum - Disable - to increase overclock stability
PCIe Spread Spectrum - Disable - to increase overclock stability
EPU Power Saving Mode - Disabled
CPU & NB Voltage - Offset and Manual Mode - Change to Manual Mode for Overclocking
CPU Manual Voltage - ** Available under Manual Mode - Adjust the CPU voltage
CPU/NB Manual Voltage - ** Available under Manual Mode - Adjust the CPU/NB voltage (IMC)
CPU VDDA Voltage - Default 2.5v. Higher setting 2.695v will stabilize voltages under load but increases temps. Lower setting 2.2v will lower temps.
DRAM Voltage - Adjust the voltage for DRAM. Default 1.5v
NB Voltage - Adjusts the voltage for the North Bridge Chipset on the motherboard - Default 1.1v
NB HT Voltage - Adjusts the voltage for the Hyper Transport - Default 1.2v
NB 1.8V Voltage - Adjust the voltage for the Chipset/CPU Multiplier. Higher multi requires more voltage
SB Voltage - Adjusts the voltage for the South Bridge Default 1.1v

Men jag har ett ASus med 990FX men det bör ligga runt dessa värden i menyerna

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Avstängd

Tror det kan ha med VRM att göra då de blev väldigt varma när jag kört dem under en längre tid även med fläktar på kylflänsen.
Cpun klarar 66 grader utan problem med throttling när jag stängde av fläktarna till vattenkylningen.

Kan nordbryggan ställa till det annars om den blir för varm också?

Permalänk
Avstängd

Du skall inte behöva ha någon extra volt på nb vid 4.7 jag kör utan det bara llc på high

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]