Permalänk
Medlem

Dator/spel hörnan som kan försvinna

Då va det dax har planerat ett bygge av för IKEA Skåp som datorhörna.

Jo har precis påbörjat en ny dator hörna som består av 3 ikeaskåp som blir perfekt dator hörna som kan försvinna.

Delarna till detta bygge är:
IKEA Faktum skåp 35,5 cm djupa
2 stycken Köks överskåp Faktum 60x70
och ett Faktum Högt skåp 30x211x37 (OBS det finns olika djup av dessa skåp)

Tyvvär så har IKEA inte ett skåp som är 1200 mm högt så man kan lägga det ner så det blir en bords skiva
så dat va bara att ta fram sågen och sågade av det.

Uppdaterat med 3D film som visar lite bättre http://youtu.be/dDpLsfbf4rM

Dator/spel hörnan som kan försvinna

Permalänk
Medlem

Coolt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Smart & bra jobbat! Det blir poäng!

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat in lägget med en 3D animation som visar lite bättre http://youtu.be/dDpLsfbf4rM

Permalänk
Avstängd

försvinna annars

bra bygge iaf!

Permalänk
Medlem

Hah! Nice! Om jag kan bygga något sådanthär efter jag flyttat kanske min flickvän slutar klaga på att min dator tar för stor plats

Permalänk
Medlem

Smart som tusan! Riktigt bra om man har små hemma som gillar att pilla i allting också. Bara stänga igen när man inte använder det så är det löst.
Det enda man kanske tycker är lite retligt är sjävla ytan framför skärmarna är lite stor men det är inget att göra åt. Kanske kan göra något typ av "vikannordning" av just den plattan...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Smart som tusan men om jag skulle varit du skulle ja försökt att sätta fast tangentbordet i luckan , skulle vara skit häftigt

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Hörde att du gillade sär...skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenudden:

Hörde att du gillade sär...skrivning

Du får hemskt gärna skriva rent om du vill jag är totalt ordblind

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Smart som tusan! Riktigt bra om man har små hemma som gillar att pilla i allting också. Bara stänga igen när man inte använder det så är det löst.
Det enda man kanske tycker är lite retligt är sjävla ytan framför skärmarna är lite stor men det är inget att göra åt. Kanske kan göra något typ av "vikannordning" av just den plattan...

Skrivbords ytan är stor men jag gillar det, mycke ben utrymme om man har kortare skiva är det ett problem sen satte jag in en 32" full hd TV funkar stålande fick plats med xbox, ps3 och subbbas lådan i samma skåp.

Det bör dela skivan på mitten och sätta tryck gångjärn som lyfter ena delen uppåt och andra delen ner men jag föredrar ben utrymmet.

Permalänk
Medlem

grymt smart, bra jobbat!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

toppen

du har toppen idee , tänk lite bättring, det finess såna stöd dämpare ( bilar har såna, back/dörren/lucka/fönster) för locket att det skulle inte ramla fort ner , kostar inte mycket, och under dörrar kan man tänka kedja eller snör att dörrar öppnar sig inte för mycket

tack kinka

https://www.google.se/search?q=Gasfj%C3%A4der+baklucka&oe=utf...

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinka:

du har toppen idee , tänk lite bättring, det finess såna stöd dämpare ( bilar har såna, back/dörren/lucka/fönster) för locket att det skulle inte ramla fort ner , kostar inte mycket, och under dörrar kan man tänka kedja eller snör att dörrar öppnar sig inte för mycket

tack kinka

https://www.google.se/search?q=Gasfj%C3%A4der+baklucka&oe=utf...

Jag har tittat på stötdämpare det är nästan ett måste om man har små barn men nu när det bara är jag som använder datorskåpet hoppade jag över deta, satte däremot dit självöppnande fjädrar så när man trycker till dörrarna så öppnas dom och så slipper man handtag. Gillar inte iden med handtag.

Permalänk
Medlem

Ni alla som klagar på stavningen och grammatiken, glöm inte att det finns faktiskt individer i samhället som lider av dyslexi. Vet såklart inte om TS har det, men att hacka direkt dessutom på ett entusiastforum kring datorer som inte har med den svenska "perfekta" grammatiken att göra, är bara löjligt och otrevligt.

Edit.

finner iaf hans lösning väldigt lovande, väntar på resultat

Permalänk
Medlem

Här ligger Google SketchUp filen för er som vill göra egen eller komma med för bättringar
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=95843af584...

Permalänk
Medlem

Coolt!

Jag jobbar faktiskt på IKEAs köksavdelning så det var sjukt skoj att se skåpen användas på annat vis Dessutom var det en riktigt smart och stilren lösning! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Smart, stilrent och snyggt! Skulle nästan snott din idé om jag inte nyligen köpt ett nytt skrivbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raesmus:

Coolt!

Jag jobbar faktiskt på IKEAs köksavdelning så det var sjukt skoj att se skåpen användas på annat vis Dessutom var det en riktigt smart och stilren lösning! Bra jobbat!

Vet du om det finns en special borr som kan göra nya hål för gångjärnen dom är väldigt svåra att göra med stäm järn och kniv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilse.se:

Vet du om det finns en special borr som kan göra nya hål för gångjärnen dom är väldigt svåra att göra med stäm järn och kniv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du försänka gångjärnen eller? vart och vilka ska du ändra på? Vitt jag vet har inte ikea några särskilda verktyg för sådant och jag kan nästan säga med gott samvete att jag har bättre koll på deras sortiment än dem själva trots att jag inte jobbar eller jobbat där tänkt också på att nästan alla ikea produkter använder sig utav spånskivor vilket inte är de roligaste att jacka ur grejer i.. om du absolut ska försänka eller dylikt föreslår jag att du ska använda dig av en finer..

EDIT: verktyger heter egentligen inte "finer" det är en sån här jag menar(http://www.ssbilbehor.se/bosch-flerfunktionsverktyg-pmf-180-e...) och en fräs går naturligtvis också att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av HafflarN:

Ska du försänka gångjärnen eller? vart och vilka ska du ändra på? Vitt jag vet har inte ikea några särskilda verktyg för sådant och jag kan nästan säga med gott samvete att jag har bättre koll på deras sortiment än dem själva trots att jag inte jobbar eller jobbat där tänkt också på att nästan alla ikea produkter använder sig utav spånskivor vilket inte är de roligaste att jacka ur grejer i.. om du absolut ska försänka eller dylikt föreslår jag att du ska använda dig av en finer..

EDIT: verktyger heter egentligen inte "finer" det är en sån här jag menar(http://www.ssbilbehor.se/bosch-flerfunktionsverktyg-pmf-180-e...) och en fräs går naturligtvis också att använda

Det jag fråga efter är egentligen om det finns en borr för gångjärnet jag köpte ett 180cm högt skåp och fick såga av det på 160cm då sätter man sågen rakt igenom hålen där gångjärnen sitter och att göra nya va inte det roligaste när man inte har en fräs så det är inte frågan om att försänka något utan att bara flytta gång järnen i sidled.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Jag är själv på jakt efter ett datorgömmande skåp av något slag men utbudet är katastrofalt dåligt i butikerna och jag har länge haft tanken att bygga ihop något själv. Faktum finns ju inte kvar längre men jag har kollat på bestå och nu senast metod (nya faktum). När jag snubblade över ditt inlägg efter intensivt sökande på google fick jag lite hopp iaf
Jag har lite frågor som jag hoppas du kan svara på. Dörrarna är det enda stödet till skivan? Känns det tillräckligt när man vilar armbågarna på eller måste man vara lite försiktig? Har du några ben eller ligger skåpen direkt på golvet? Har du några speciella gångjärn, hur stannar skivan i upprätt läge?
Vore supertacksam för svar!