Flera minecraft servrar på samma IP?

Permalänk
Medlem

Flera minecraft servrar på samma IP?

Tjena!

Jag hostar just nu en Vanilla minecraft server som jag och några polare spelar på, inget stort. Nyligen har några blivit sugna på att köra Tekkit och jag undrar hur man gör för att kunna ha uppe två servrar samtidigt med samma IP?

Det som jag har läst är att man ska använda olika portar till servrarna i server.properties filen.
Har just nu Vanilla servern på 25563 och Tekkit servern på 25564. Har öppnat dessa portar i routern.
Nu till problemet, vad jag har förstått så ska man lägga till port numret i själva server IPn för att connecta till den servern. Till exempel mc.vanilla.se:25563 och mc.tekkit.se:25564. Men när jag skriver in detta för att connecta till servern så får jag inte kontakt med servern, det står Can't reach server.
Gör jag fel eller hur är det?

Tackar på förhand!

/Geffel

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Medlem

Har du öppnat portarna i din router?

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Har du öppnat portarna i din router?

Jaa det har jag, har även testat med massa olika portar men verkar inte som det fungerar

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk

Kan du lägga upp båda server.properties filerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geffel:

Jaa det har jag, har även testat med massa olika portar men verkar inte som det fungerar

Och inga portar som är låsta i din lokala brandvägg heller?

Det "borde" räcka att ändra Porten i din server config, och se till att portarna är öpplåsta i brandvägg och modem.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Och inga portar som är låsta i din lokala brandvägg heller?

Det "borde" räcka att ändra Porten i din server config, och se till att portarna är öpplåsta i brandvägg och modem.

Har testat att anväda portarna 25560-25570 så tror inte dom är blockade. Det är ju det att servrarna är uppe samtidigt men det är när folk ska joina som det inte funkar. Hur gör man för att joina en server som inte har default port?

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Kan du lägga upp båda server.properties filerna?

Tekkit

allow-nether=true
level-name=nya tekkit
enable-query=false
allow-flight=false
server-port=25564
level-type=DEFAULT
enable-rcon=false
level-seed=-7634162226337236587
server-ip=192.168.0.74
max-build-height=256
spawn-npcs=true
white-list=true
spawn-animals=true
online-mode=true
pvp=true
difficulty=1
gamemode=0
max-players=20
spawn-monsters=true
generate-structures=true
view-distance=10
motd=

Dold text

Vanilla

generator-settings=
allow-nether=true
level-name=Nya_minecraft
enable-query=false
allow-flight=false
server-port=25563
level-type=DEFAULT
enable-rcon=false
level-seed=
server-ip=192.168.0.74
max-build-height=256
spawn-npcs=true
white-list=true
spawn-animals=true
snooper-enabled=true
hardcore=false
texture-pack=
online-mode=true
pvp=true
difficulty=1
enable-command-block=true
gamemode=0
max-players=20
b=
spawn-monsters=true
generate-structures=true
view-distance=10
spawn-protection=16
motd=

Dold text
Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Medlem

Står servrarna inne på ditt lokala nät kan du prova ange IP numret direkt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geffel:

Tjena!

Jag hostar just nu en Vanilla minecraft server som jag och några polare spelar på, inget stort. Nyligen har några blivit sugna på att köra Tekkit och jag undrar hur man gör för att kunna ha uppe två servrar samtidigt med samma IP?

Det som jag har läst är att man ska använda olika portar till servrarna i server.properties filen.
Har just nu Vanilla servern på 25563 och Tekkit servern på 25564. Har öppnat dessa portar i routern.
Nu till problemet, vad jag har förstått så ska man lägga till port numret i själva server IPn för att connecta till den servern. Till exempel mc.vanilla.se:25563 och mc.tekkit.se:25564. Men när jag skriver in detta för att connecta till servern så får jag inte kontakt med servern, det står Can't reach server.
Gör jag fel eller hur är det?

Tackar på förhand!

/Geffel

Som sagt, om du specificerar en port i en av servrarna och en annan för den andra så bör det funka att ansluta med IP:port.
Annars finns det plugins som gör att du kan ha olika världar på samma server som inte har någon som helst koppling med varandra, tror det ska gå att få olika plugins till dem har dock ingen aning om hur.

Lycka till

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Står servrarna inne på ditt lokala nät kan du prova ange IP numret direkt.

Det är på ett annat nät

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av kUuul:

Som sagt, om du specificerar en port i en av servrarna och en annan för den andra så bör det funka att ansluta med IP:port.
Annars finns det plugins som gör att du kan ha olika världar på samma server som inte har någon som helst koppling med varandra, tror det ska gå att få olika plugins till dem har dock ingen aning om hur.

Lycka till

Kan du visa hur du specifierar en port när du skriver in en ip. Så jag inte gör helt fel...
Som ett exempel gör jag så här mc.vanilla.se:25565 det måste väl vara rätt?

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Medlem

På mina servrar har jag mc.lamacraft.net:25565 och mc.lamacraft.net:25566
I min serverpropertis har jag ändrat porten på en av mina servrar till 25566

Däremot har jag blankt på Ipnummer, då tar serverconfigen "loclahost" automatiskt.

Rullar dom på samma burk eller var sin burk? För är det var sin burk har den andra burken ett annat internIP

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk

Skriv ingenting på server-ip=, det ska inte behövas(Sålänge servrarna är på samma dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

På mina servrar har jag mc.lamacraft.net:25565 och mc.lamacraft.net:25566
I min serverpropertis har jag ändrat porten på en av mina servrar till 25566

Däremot har jag blankt på Ipnummer, då tar serverconfigen "loclahost" automatiskt.

Rullar dom på samma burk eller var sin burk? För är det var sin burk har den andra burken ett annat internIP

Skrivet av Formel117:

Skriv ingenting på server-ip=, det ska inte behövas(Sålänge servrarna är på samma dator).

Precis som dom säger så ska du lämna IP blankt. se även till så att dina portar är öppnade på rätt lokala IP, kan ju vart så att du rebootat routern eller något.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

har du gjort en port forward i routern för de nya portarna ? Så att IP paketen hittar fram till rätt maskin.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Skriv ingenting på server-ip=, det ska inte behövas(Sålänge servrarna är på samma dator).

Skrivet av WiZzard:

Precis som dom säger så ska du lämna IP blankt. se även till så att dina portar är öppnade på rätt lokala IP, kan ju vart så att du rebootat routern eller något.

Ok, för att förtydliga. Servrarna är på en äldre dator som står i min garderob, den är kopplad till en 3G router. Jag har öppnat alla portar emellan 25560 till 25570.
Datorn jag sitter och spelar på är kopplad till vårat fasta internet här hemma (Inte 3G) och jag kontrollerar servern via teamviewer.
Så det är egentligen som att ansluta till vilken minecraft server som helst.

Men nu är det så att vi har bestämt oss för att hyra en server, hitta en riktigt bra sida där dom hyr ut en server med 1GB ram för runt 40-50kr i månaden så det är riktigt billigt!

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk

Har du provat med en enda server och ansluta till den? Kan vara så att du inte kan hosta från ditt 3G abonnemang.

Permalänk
Medlem

Att hosta en server via 3g är oftast inte det bästa, Dels brukar man sällan få bra hastigheter via 3g, och dels får man hög ping.

Efter en sekunds googlande fann jag med att vissa operatörer har begränsningar i antal anslutningar samt vissa portar är låsta via 3g.

Om du har datorn i garderoben, varför inte slänga in den på husets lina?

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Har du provat med en enda server och ansluta till den? Kan vara så att du inte kan hosta från ditt 3G abonnemang.

Jo det går allt att hosta med det mobila internet

Visa signatur

CPU:Intel Core i5 4670K @stock Mobo:MSI z87 G-45 GPU:MSI GeForce GTX 1070 6GB Minne:Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB HDD:Samsung 103SJ 1Tb SSD:Samsung 830 128GB PSU:Fractal Design 650Watt Chassi:InWin 303 Svart
www.surfburken.se

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att det är möjligt att köra flera minecraftservrar på en och samma ip. Jag har t.o.m. kört 2 servrar parallellt på en burk. Det enda som begränsade för mig var min enda megabit/sekund i uppladdningshastighet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.