Köpråd server - 2 alternativ (esxi)

Permalänk
Medlem

Köpråd server - 2 alternativ (esxi)

Hej!

Kör en HP N40L Microserver 8gb ram idag med w2k8 server och hyper-v, men känner att prestandan inte är den bästa. Det verkar vara delvis disk accessen som är långsam men även proppen. Detta märker jag redan vid 2 virtuella maskiner. Just nu kör den "fusk raid" därav anledningen att windows rullar på den istället för esxi. Denna kör 2 volymer, en stipe med 2st WD Black och en Raid 1 med 2 WD green (ja jag vet att green suger)

Vill gärna byta ut den mot en annan TYST servern även om det i princip är omöjligt att ha det så tyst som i en microserver.
Vill även ha bättre speed/IO och redundans. Räknar med ca 4 st VM varav 2 är ganska cpu krävande.

Har kollat på följande setup för esxi 5.1 och raid 5:

Alt1
Mullet.se (no-name servrar?)
https://www.mullet.se/product.html?product_id=333308&CNFid=R8...

med spec:
1st MS-201.8 - Minitower Socket H2 C204 server 4-Disk, DVD IPMI
1st CM8063701098101 Intel Xeon E3-1230v2 3.3GHz QuadCore HT, 8MB, 69W TDP TRAY
4st M391B1G73BH0-CK0 Samsung 8GB DDR3 ECC 1600MHz DR x8
1st 813M-LSI9271-BBU LSI MegaRAID SAS2 9271, 4-port RAID6 1GB BBU
4st ST32000645NS Constellation ES.2 2TB, 7200rpm, 64MB SATA 6Gb/s

Pris ink moms: 16 879,00

Alt2
4st Kingston minne - 8 GB - DIMM 240-pin - DDR3 KTH-PL316E/8G
1st HP Smart Array P420/1GB FBWC - kontrollerkort (RAID) - SATA-600 / SAS 2.0 - PCI Express 3.0 x8
1st HP ProLiant ML310e Gen8 - Xeon E3-1220V2 3.1 GHz
4st ST32000645NS Constellation ES.2 2TB, 7200rpm, 64MB SATA 6Gb/s

Pris ink moms:
18600

Åsikter? Tankar? Är lite prisskillnad men det är kanske värt det?
Känns inte som att man kommer undan billigare med vettigt raidkort + diskar

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha dina VMs till? Jag köpte en host för runt 4000:-. Utan disk då, men med RAID-kontroller i moderkortet osv.
32GB RAM och 7 VMs med en i5 3450 utan några som helst problem. Då är en av servrarna ganska CPU-krävande.

Permalänk
Medlem

Den första frågan är som sagt användningsfallet.

Talar vi ett företag och produktionssystem så säger jag HP servern rakt av
Ska du ha den själv så skulle jag nog gå en annan väg och köra ett hembygge.

Nu gillar jag ju Hyper-V pga dess bätte HW stöd men jag ser inga problem att bygga en rätt tyst server med mycket kraft.
Servern i min signatur är ju rätt gammal idag men den driver 5-6 burkar i mitt hemmalabb.
Idag skulle jag bygga en liknande med en Core I5 ur S serien och mera minne.
Vill man sen ha upp prestanda ännu mera så är det fler fysiska diskar eller SSD som gäller

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Det är en hemmaserver (behöver inte några supportavtal osv)
Hemmabygga orkar jag inte med. Har läst och kollat runt i evigheter och alltid är det något som inte är helt 100 från chip på moderkortet/nic-ar till cpu's som inte fullt ut stödjer alla virtualiserings features osv

Tanken är att ha följande (optimalt som jag vill ha det så blir det mer än 4 vm som jag skrev i första inlägget)

1st VM - Brandvägg (enterprise/routing) som behöver ca 6gb ram för de funktioner jag kommer köra på den
1st VM - Management, log, korrelering, databas för brandväggen (ca 4 gb ram - cpu/disk krävande)
1st VM - Proxy (enterprise )(virtual appliance) (2gb ram)
1st VM - En "indexeringstjänst" web/mysql/php - cpu/disk krävande (8gb ram)
1st VM - Lite gott o blandat (sabnzbd, sickbeard, ftp, timemachine) samt primär filyta (nfs/cifs)

1-2 temp vm's för diverse LAB.

esx kommer boota från usb minne

Permalänk
Medlem

Inga fler tips?

Permalänk
Medlem

Ta en i5 och 32 gb ram, så klarar du dig nog... Du sa i inlägget ovan att du skulle behöva 22gb+ ram, sätt i nått nobrand chassi med så stora fläktar som möjligt, och sedan är det bara att tuta å köra!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Har du diskintensiva VM:s med mycket skrivningar så hade jag avrått från RAID5/6 och satsat på RAID10 istället.

Generellt avråder jag oftast från RAID5 och rekommenderar RAID6 istället pga risken för ytterligare kraschade diskar under rebuild, speciellt då en rebuild av en array med multipla 2TB diskar kan ta flera dagar ibland. Nu ska du ju "bara" ha 4st diskar så då förlorar du ju hälften av utrymmet både med RAID10 och RAID6 vilket inte är så kul.

Men har man ordentlig backup (vilket man så klart alltid ska ha oavsett RAID-nivå då RAID inte är backup) och nertid inte är ett stort problem så kan man ju köra RAID5 om det ger tillräcklig prestanda.

Permalänk
Medlem

Och vill man ha upp diskIO så har man två val på små/medium system.
Bra Controllers i klass med de lite dyrare smart array controllrarna plus batteribackup (de kan då använda sin chache rätt aggresivt vilket ger fina prestandavinster, i synnerhet mot databaser).

Det andra alternativet är fler diskar/IO kanaler. Man kommer alltid få bättre IO ur 10 st 5400 RPM 500GB diskar än 5 st 10000 varv 1TB diskar.

Vill du slippa problem med just att det skanas drivers till nått så ta Hyper-V. 2012 versionen är rätt nära ESXi i funktioner om du bara ska ha en host (VMwares styrka idag ligger i att hantera en hel datahall på en gång)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Och vill man ha upp diskIO så har man två val på små/medium system.
Bra Controllers i klass med de lite dyrare smart array controllrarna plus batteribackup (de kan då använda sin chache rätt aggresivt vilket ger fina prestandavinster, i synnerhet mot databaser).

Det andra alternativet är fler diskar/IO kanaler. Man kommer alltid få bättre IO ur 10 st 5400 RPM 500GB diskar än 5 st 10000 varv 1TB diskar.

Vill du slippa problem med just att det skanas drivers till nått så ta Hyper-V. 2012 versionen är rätt nära ESXi i funktioner om du bara ska ha en host (VMwares styrka idag ligger i att hantera en hel datahall på en gång)

Jo precis just pga cachen räknade jag på LSI kontrollern som verkar vara hyffsad kompromiss 1gb cache och bbu för vettiga pengar, inga kompatibilitets issues osv
Läste runt lite och såg nu att mullet.se burkar är supermicro och det verkar vara OK prylar.

Skulle IO fortfarande vara issue så kan jag slänga på 2 till 2tb i värsta fall, men det får tiden utvisa, det kanske räcker fullt ut med standard setupen ovan, svårt att veta.

Nu kliar det i "köp nu" knappen på Mullet burken, men väntar lite till för att med min tur kommer någon skriva ngt negativt som servern 5 min efter beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsh:

Jo precis just pga cachen räknade jag på LSI kontrollern som verkar vara hyffsad kompromiss 1gb cache och bbu för vettiga pengar, inga kompatibilitets issues osv
Läste runt lite och såg nu att mullet.se burkar är supermicro och det verkar vara OK prylar.

Skulle kanske gå på kontrollern med flashminne och supercap istället för BBU, batterier måste bytas efter ett tag och dessutom håller de inte mer än 48-72 timmar oftast medans det som är skrivet till flash finns kvar bra mycket längre om man skulle få problem med att få upp maskinen igen.

Läs mer här t.ex: http://www.lsi.com/about/newsroom/Pages/20110719pr.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Skulle kanske gå på kontrollern med flashminne och supercap istället för BBU, batterier måste bytas efter ett tag och dessutom håller de inte mer än 48-72 timmar oftast medans det som är skrivet till flash finns kvar bra mycket längre om man skulle få problem med att få upp maskinen igen.

Läs mer här t.ex: http://www.lsi.com/about/newsroom/Pages/20110719pr.aspx

Det har du rätt i, 813M-LSI9271-CV LSI MegaRAID SAS2 9271, 4-port RAID6 1GB CacheVault bara 300:- extra!

Permalänk
Medlem

*suck* sicken tomte man är.....såg precis att priser på mullet var ex moms
Nah då får det bli HP burken!

Tack för hjälpen!

Permalänk

Newznab med många grupper aktiverade kommer inte må bra på en Raid5:a. 10 funkar mycket bättre. Lycka till!

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsh:

Inga fler tips?

Jag sitter på en i5-2400 med 16GB ram på ett Asus P8B WS-kort. Använder ett IBM M1015 som kontrollerkort och det hela driver just nu 6 VM's utan att svettas även under krävande peaks. Datorn kyls totalt utav nätaggets fläkt samt 2st 120 i fronten. Ljudlös är ingen överdrift.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara för skoj så kollade jag vad det skulle gå på att bygga själv med stöd för vt-d.
Verkar vara en av setups som används flitigt för whitebox

ASRock Z77 Pro4 - moderkort - ATX 845,00 kr. 845,00 kr.
Intel Core i7 3770 / 3.4 GHz processor 2.319,00 kr. 2.319,00 kr.
Corsair Vengeance hukommelse - 32 GB : 4 x 8 GB - DIMM 240-pin 1.584,00 kr. 1.584,00 kr.
Western Digital WD Red - 2TB 884,00 kr. 3.536,00 kr.
Cooler Master Elite 310 Blått & Svart 299,00 kr. 299,00 kr.
be quiet! System Power BQT 450W 486,00 kr. 486,00 kr.

Leveransstatus: Varorna befinner sig på olika lager. 2 - 4 dagars leverans
Frakt Ännu ej valt
Kontokort Ännu ej valt
Totalt pris 9.069,00kr.

Detta utan vettig sata600 raid kontroller vilket går på ca 4-6k till med bb alt cachevault. Visserligen så skulle man kunna köra vt-d på den inbyggda kontrollern och skicka det vidare till ett VM som kör freenas, men det känns som att det blir kaka på kaka.
Så säg runt 14500-15000:- med frakt.

inte direkt jättesummor man sparar på det.

Man blir så trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsh:

Bara för skoj så kollade jag vad det skulle gå på att bygga själv med stöd för vt-d.
Verkar vara en av setups som används flitigt för whitebox

ASRock Z77 Pro4 - moderkort - ATX 845,00 kr. 845,00 kr.
Intel Core i7 3770 / 3.4 GHz processor 2.319,00 kr. 2.319,00 kr.
Corsair Vengeance hukommelse - 32 GB : 4 x 8 GB - DIMM 240-pin 1.584,00 kr. 1.584,00 kr.
Western Digital WD Red - 2TB 884,00 kr. 3.536,00 kr.
Cooler Master Elite 310 Blått & Svart 299,00 kr. 299,00 kr.
be quiet! System Power BQT 450W 486,00 kr. 486,00 kr.

Leveransstatus: Varorna befinner sig på olika lager. 2 - 4 dagars leverans
Frakt Ännu ej valt
Kontokort Ännu ej valt
Totalt pris 9.069,00kr.

Detta utan vettig sata600 raid kontroller vilket går på ca 4-6k till med bb alt cachevault. Visserligen så skulle man kunna köra vt-d på den inbyggda kontrollern och skicka det vidare till ett VM som kör freenas, men det känns som att det blir kaka på kaka.
Så säg runt 14500-15000:- med frakt.

inte direkt jättesummor man sparar på det.

Man blir så trött

Är du intresserad av ZFS så duger en m1015-kontroller från ebay för ett par hundra och från rätt butik kan du klippa ner pris på minne och processor ytterligare ett par hundra så en slutsumma närmare 9.000:- är absolut inte otänkbart vilket isåfall sparar dig 8-10.000 (eller ca 50%) vilket är rätt bra imo.

EDIT: Köp något i stil med http://www.ebay.com/itm/IBM-ServeRAID-M1015-RAID-Controller-F... och slutsumman landar på under 10k. Kortet är klockrent och hanterar 8 diskar. Kör ett själv och är mycket nöjd.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Är du intresserad av ZFS så duger en m1015-kontroller från ebay för ett par hundra och från rätt butik kan du klippa ner pris på minne och processor ytterligare ett par hundra så en slutsumma närmare 9.000:- är absolut inte otänkbart vilket isåfall sparar dig 8-10.000 (eller ca 50%) vilket är rätt bra imo.

EDIT: Köp något i stil med http://www.ebay.com/itm/IBM-ServeRAID-M1015-RAID-Controller-F... och slutsumman landar på under 10k. Kortet är klockrent och hanterar 8 diskar. Kör ett själv och är mycket nöjd.

Jo m1015 läste jag om och att man skulle flasha om det med annat bios. Bra pris på kortet också, men det är väl ett sata-3gbs och tanken var att köra sata 600 diskar, hur blir det med prestandan då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zsh:

Jo m1015 läste jag om och att man skulle flasha om det med annat bios. Bra pris på kortet också, men det är väl ett sata-3gbs och tanken var att köra sata 600 diskar, hur blir det med prestandan då?

Rätt säker på att den har: Eight internal 6 Gbps SAS/SATA ports

Har ett själv, och så länge du kör mekaniska diskar så är det noll skillnad på 3Gbps och 6Gbps, bara när du kör SSD som det är skillnad.

Permalänk
Medlem

hmm du hade rätt, vet inte varför jag fick för mig annat angående hastigheten. Nu lät det iaf genast mer intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Är du intresserad av ZFS så duger en m1015-kontroller från ebay för ett par hundra och från rätt butik kan du klippa ner pris på minne och processor ytterligare ett par hundra så en slutsumma närmare 9.000:- är absolut inte otänkbart vilket isåfall sparar dig 8-10.000 (eller ca 50%) vilket är rätt bra imo.

EDIT: Köp något i stil med http://www.ebay.com/itm/IBM-ServeRAID-M1015-RAID-Controller-F... och slutsumman landar på under 10k. Kortet är klockrent och hanterar 8 diskar. Kör ett själv och är mycket nöjd.

Angående det där kortet, man sparar inte så mycket på att köpa det från eBay för 140+20 dollar? Tänkte bara på att det fanns listat på prisjakt för 1100-1200:- på någorlunda kända/pålitliga butiker. 160 dollar är väl runt 1100:- idag?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det inte blev ngt med ny servern.
Kör kvar på min microserver fast med nyinköpt NAS och datastores via NFS. Går riktigt riktigt bra!
Prestandan var fullständigt usel i microservern med den inbyggda kontrollern och raid. Nu är det fart på grejorna!

Har kvar 2st diskar i microservern utan raid som extra datastores för backup av vm's från nfs-en ifall att nas-en rasar.