Permalänk

Chassibygge och uppgradering av vattenkylningen

Tänkte dela med mig av mitt data bygge som har några år på nacken och uppgraderingen av vattenkylningen.

Databygget
Allt började med att jag ville ha en dator som ingen annan har och som är lätt att bygga om (om det behövs).
Datachassit är byggt av aluminium, lexan, skruvar och lite lim. Har även tagit lite delar från ett slaktat chassi.
Verktygen jag har använt är skruv dragare, borrar, gängtappar, bågfil, filar, skruvmejslar, insexnycklar, skiftnyckel och vinkelhake.
kostnad för chassit ca 100kr.

Vatten kylning
Den vattenkylningen jag har nu är en zalman plus (pasiv vattenkylning) som jag har "modifierat" lite. Jag har ett ventilationsrör runt kyltornet och monterar en 120 fläkt i toppen som jag styr från en fläktkontroll.
Varför Jag bygger om?
Jag är trött på att kyltornet ska ta upp plats på skrivbordet/golvet.
Sen har den några år på nacken, vill ju inte att den bara ska sluta funka en dag.
kostnad för uppgraderingen ca 3000kr från coolerkit.

Under dom närmaste dagarna kommer jag ladda upp bilder angående ombyggnaden av vattenkylningen.

Chassibygge och uppgradering av vattenkylningen

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att fläkthålen tillför en massa luftflöde

Permalänk
Medlem

så, du valde att uppgradera till vattenkylning när du fortfarande kör med ide?

varför?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av RazerInc:

Kan inte tänka mig att fläkthålen tillför en massa luftflöde

Du har så rätt. Efter som jag kyler datorn med vatten och kyler vattnet utanför dator så behövs inte en massa luftflöde i chassit som det är idag.
Men det blir större hål när jag får hem grejerna som jag beställt, för då är tanken att allt ska vara i chassit.

Skrivet av Najsisen:

så, du valde att uppgradera till vattenkylning när du fortfarande kör med ide?

varför?

Jag skaffade mig vattenkylningen 2006, på den tiden körde jag med ide som du ser på bilderna.
Idag har jag inte ide men jag kör på samma vattenkylare som jag köpte 2006.
Jag uppgraderar inte till vattenkylning utan kommer att uppgraderar den befintliga vattenkylningen.

Permalänk

Om du uppdaterar vattenkylningen så tänk efter så du inte mixar aluminium och koppar

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Skrivet av gudbrandsen:

Om du uppdaterar vattenkylningen så tänk efter så du inte mixar aluminium och koppar

Just de, hade jag inte en tanke på innan. kollade upp delarna jag beställt och det kommer att funka bra.

Det är också inte så bra med koppar och rostfritt, om jag inte mins fel? Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av johny cobra:

Just de, hade jag inte en tanke på innan. kollade upp delarna jag beställt och det kommer att funka bra.

Det är också inte så bra med koppar och rostfritt, om jag inte mins fel? Rätta mig gärna om jag har fel.

Aldrig hört talat om rostfria block eller radiatorer. Om du har Zalmans vattenkylning tex zalman reserator (hela serien) så är det aluminium. Och alla block som du köper idag (vad jag vet) är koppar.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Skrivet av gudbrandsen:

Aldrig hört talat om rostfria block eller radiatorer. Om du har Zalmans vattenkylning tex zalman reserator (hela serien) så är det aluminium. Och alla block som du köper idag (vad jag vet) är koppar.

Japp jag har Zalman Reserator 1 Plus och ett extra block för gpu, bockena ska jag fortsätta använda. Det kommer inte vara några koppar delar med i ombyggnaden.
Jag googlade lite på rostfritt och koppar, det är ingen fara så länge man har syrefattigt vatten och delarna inte har kontakt med varandra. Jag hörde nått om det här när jag byggde om värmesystemet i ett hus jag bodde i förut, där jag installerade rostfria expansionskärl på vinden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johny cobra:

Japp jag har Zalman Reserator 1 Plus och ett extra block för gpu, bockena ska jag fortsätta använda. Det kommer inte vara några koppar delar med i ombyggnaden.
Jag googlade lite på rostfritt och koppar, det är ingen fara så länge man har syrefattigt vatten och delarna inte har kontakt med varandra. Jag hörde nått om det här när jag byggde om värmesystemet i ett hus jag bodde i förut, där jag installerade rostfria expansionskärl på vinden.

Bara så du vet så är dina radiatorers vattenkanaler gjorda i mässing, vilket är i nästan lika långt ifrån aluminium som koppar i korrosionspotential. Om du använder en kylvätska med bra anti-korrosions egenskaper bör det dock gå bra ändå. (Och självklart måste vätskan bytas runt två gånger per år.)

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Bara så du vet så är dina radiatorers vattenkanaler gjorda i mässing, vilket är i nästan lika långt ifrån aluminium som koppar i korrosionspotential. Om du använder en kylvätska med bra anti-korrosions egenskaper bör det dock gå bra ändå. (Och självklart måste vätskan bytas runt två gånger per år.)

Tack för tipset. Jag har tänkt ha baterivatten och klykol från macken.
Bör nog byta vatten lite oftare än jag gjort tidigare
Den gammla vattenkylning hade jag baterivatten och klykol, jag har inte bytt vatten en enda gång i den sen 2006 (vattnet såg fortfarande bra ut).

Permalänk
Medlem

Fiffig lösning du hade med radiatorn under psu:N

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Fiffig lösning du hade med radiatorn under psu:N

Jag ville använda så lite fläktar som möjligt så min tanke va att utnyttja den fläkten en aning.
radiatorn i fronten har jag ingen, jag satte tunn plast över dom övriga hålen i fronten för att dom andra fläktarna ska suga luften igenom den radiatorn.

Permalänk
Medlem

Varför monterar man vattenkylning på en så där gammal dator, imo så är det lite overkill

Permalänk
Skrivet av Anky:

Varför monterar man vattenkylning på en så där gammal dator, imo så är det lite overkill

Jag har haft vattenkylning i nästan 7år och är jävligt nöjd med det, så varför inte fortsätta ha det?
Det är overkill, dom flesta grejerna i burken är gamla och tanken är att jag ska köpa ny hårdvara om några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Fiffig lösning du hade med radiatorn under psu:N

Skrivet av johny cobra:

Jag ville använda så lite fläktar som möjligt så min tanke va att utnyttja den fläkten en aning.
radiatorn i fronten har jag ingen, jag satte tunn plast över dom övriga hålen i fronten för att dom andra fläktarna ska suga luften igenom den radiatorn.

Det lär väl inte vara så jätte bra att montera en radiator där PSU'n drar in luft??..
Kan lätt bli överhettat och det går åt H*vete med datorn.

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Skrivet av roobi:

Det lär väl inte vara så jätte bra att montera en radiator där PSU'n drar in luft??..
Kan lätt bli överhettat och det går åt H*vete med datorn.

Det va en chansning som funkade bra för mig. fläckten i PSUn ökar varvtalet om det börjar bli lite för varmt.
För mig vart det ingen skilnad som jag kan märka på fläcktens varvtalet nu jämfört med hur jag hade det innan, den snurrar på väldigt tyst.

Nu vart jag lite nyfiken på hur varm den luften är som kommer ut och hur varm luften den suger in i USPn, får ta och leta reda på en termometr o kolla det med

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av roobi:

Det lär väl inte vara så jätte bra att montera en radiator där PSU'n drar in luft??..
Kan lätt bli överhettat och det går åt H*vete med datorn.

Det enda som bör påverkas av temperaturhöjningen innuti nätdelen (direkt) är effektivteten av hur den jobbar.

Med tanke på (över)dimensionsioneringen av fläktar i dagens nätdelar ska det till väldigt mycket innan detta på något sätt blir ett problem.

Moderna (stereo/surround-)förstärkare har knappt märkbar luftförflyttning till sina nätdelar som kan nudda en kilowatt inte helt sällan.