Stilrent program som visar CPU-temperaturen

Permalänk

Stilrent program som visar CPU-temperaturen

Finns det några stilrena program som endast visar processorns temperatur? Möjligtvis grafikkortets temperatur också, men helst endast processorn.

I nuläget ser de flesta program ut att vara designade av sjuåringar och de innehåller dessutom en massa lull-lull som inte ens går att välja bort bland inställningarna.

Någonting i den här stilen skulle jag uppskatta (har redigerat bilden i Photoshop, programmet ser inte ut så där egentligen):

Permalänk

Även jag efterlyser ett nätt litet sådant program.
Håller med om att de flesta dylika program är designade av scriptkiddies med inställningen att ju nördigare look desto bättre. Minimalistiskt är att föredra

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Det enda programmet jag känner till är Speccy, men det visar en sammanfattning av alla ens olika temperaturer och om man vill se till exempel alla CPU-kärnors temperaturer så blir det helt plötsligt inte alls lika snyggt och stilrent längre.

Dessutom vill jag inte ha igång det programmet i bakgrunden hela tiden, då det håller koll på mina hårddiskars temperaturer som då också resulterar i att mina hårddiskar inte går in i viloläge. Speccy går inte heller att minimera ner i "tray":en.

Permalänk
Medlem

Core Temp är väl rätt så minimalistiskt, eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Desktop Info
Samurize
Wonky

Har inte testat endera (eller ja, Samurize långt innan det blev vad det är idag, men det räknas inte), men det var tre snabba resultat efter googling för Conky-alternativ för Windows. Hoppas något fungerar och passar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Core Temp är väl rätt så minimalistiskt, eller?

Nja, det skulle jag inte vilja påstå.

Allt detta rödmarkerade hade jag mer än gärna sluppit se:

Men då det inte verkar finnas så mycket alternativ får jag köra med det tills vidare.

Skrivet av Crazy Ferret:

Desktop Info
Samurize
Wonky

Har inte testat endera (eller ja, Samurize långt innan det blev vad det är idag, men det räknas inte), men det var tre snabba resultat efter googling för Conky-alternativ för Windows. Hoppas något fungerar och passar.

Den första länken går till någon lista över all möjlig freeware, den andra länken verkar innehåll sååååå mycket mer än bara CPU-temperatur och den tredje länken har jag ingen aning om vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Den första länken går till någon lista över all möjlig freeware, Därav att jag skrev ut namnet på det specifika programmet den andra länken verkar innehåll sååååå mycket mer än bara CPU-temperatur och hade du brytt dig om att läsa lite så hade du sett att du själv konfigurerar den till att visa det du vill och den tredje länken har jag ingen aning om vad det är. Se föregående.

Fetmarkerat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

typ Rainmeter med valfritt plugin som stödjer att hämta temps från t.ex realtemp elelr nått som bara behöver ligga igång i systray

såhär der det ut för mig med rainmeter läser lite olika aktivitet och har iaf tidigare haft en plugin till rainmeter som läste temps ur realtemp / msi afterburner kommer dock inte ihåg vad det hette längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Någonting i den här stilen skulle jag uppskatta (har redigerat bilden i Photoshop, programmet ser inte ut så där egentligen):

Det där är ju Real Temp 3.70 bara att du har suddat ut den lilla text som står i överkanten (CPU-namn, nuvarande hastighet, load%, multiplier och hur längre programmet har varit igång)

Är det så hemskt att använda Real Temp precis som det är?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är det stilrent du vill ha så skulle även jag säga Rainmeter

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Fetmarkerat.

Det lät som att du bara hade googlat lite snabbt och länkat de första bästa du hittade, därav att jag reagerade som jag gjorde.

Skrivet av Rouge of Darkness:

typ Rainmeter med valfritt plugin som stödjer att hämta temps från t.ex realtemp elelr nått som bara behöver ligga igång i systray

såhär der det ut för mig med rainmeter läser lite olika aktivitet och har iaf tidigare haft en plugin till rainmeter som läste temps ur realtemp / msi afterburner kommer dock inte ihåg vad det hette längre.

http://img577.imageshack.us/img577/2595/desktoplz.png

Skrivet av Ahlen:

Är det stilrent du vill ha så skulle även jag säga Rainmeter

Jag har aldrig riktigt blivit kompis med Rainmeter, men jag ska se om det kan vara en möjlig kandidat! Men du, Rouge of Darkness, skärmdumpen du länkade visade ju bara CPU-belastning – inga temperaturer?

Skrivet av Minsc S2:

Det där är ju Real Temp 3.70 bara att du har suddat ut den lilla text som står i överkanten (CPU-namn, nuvarande hastighet, load%, multiplier och hur längre programmet har varit igång)

Är det så hemskt att använda Real Temp precis som det är?

Jag vet, dock har jag tagit bort en hel del ointressant information och dessutom centrerat innehållet. Från början var det alltså en massa överflödig information, enligt min subjektiva åsikt, och riktigt fult när det var vänsterställt. Stor skillnad gentemot hur det ser ut egentligen, om jag får säga det själv.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Det lät som att du bara hade googlat lite snabbt och länkat de första bästa du hittade, därav att jag reagerade som jag gjorde.

Jag har aldrig riktigt blivit kompis med Rainmeter, men jag ska se om det kan vara en möjlig kandidat! Men du, Rouge of Darkness, skärmdumpen du länkade visade ju bara CPU-belastning – inga temperaturer?

Jag vet, dock har jag tagit bort en hel del ointressant information och dessutom centrerat innehållet. Från början var det alltså en massa överflödig information, enligt min subjektiva åsikt, och riktigt fult när det var vänsterställt. Stor skillnad gentemot hur det ser ut egentligen, om jag får säga det själv.

som jag sa inget jag använder längre men vet att det ska finnas för har använt en annan tidigare som kunde läsa temps från diverse program

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Finns det några stilrena program som endast visar processorns temperatur? Möjligtvis grafikkortets temperatur också, men helst endast processorn.

Starta RealTemp, minimera det, njut av den lilla ikonen som visar CPU temp i aktivitestfältet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Starta RealTemp, minimera det, njut av den lilla ikonen som visar CPU temp i aktivitestfältet

http://i45.tinypic.com/t4web5.jpg

Samma sak med Core Temp... Kör det själv och har bara en temp (den varmaste kärnan) och en GHz angivelse i aktivitetsfältet.

Om man sen vill ha lite mer info, om t.ex. hur varm den har varit som mest under en spelsession, öppnar man bara fönstret..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD