Permalänk
Medlem

Kopplat ur 1 av 2 fläktar i H80, dumt?

Jag har kopplat ur den innersta fläkten på min H80 som sitter längs chassiväggen. Detta på grund av att den gick upp och ned i rpm i oregelbundna intervaller med starka missljud som följd. Har efter 20 minuters användande efter operation "urmedfläkthelvetet" en CPU temp på 27 grader som högst vid vanligt surfande. Missljuden har försvunnit och datorn låter uppenbart mindre. Bör jag oroa mig för att denna halvtaskiga lösning på mitt H80-problem kommer medföra några komplikationer?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

H80 klarar sig bra med enbart en fläkt, så du kan vara lugn.

Tror inte det är många som kör Push n Pull... då det inte verkar göra någon större skillnad.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

H80 klarar sig bra med enbart en fläkt, så du kan vara lugn.

Tror inte det är många som kör Push n Pull... då det inte verkar göra någon större skillnad.

Många tack för det ytterst snabba och vänliga svaret!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag har kopplat ur den innersta fläkten på min H80 som sitter längs chassiväggen. Detta på grund av att den gick upp och ned i rpm i oregelbundna intervaller med starka missljud som följd. Har efter 20 minuters användande efter operation "urmedfläkthelvetet" en CPU temp på 27 grader som högst vid vanligt surfande. Missljuden har försvunnit och datorn låter uppenbart mindre. Bör jag oroa mig för att denna halvtaskiga lösning på mitt H80-problem kommer medföra några komplikationer?

Ska exprementera lite i helgen med min h80 och plocka väck en fläkt. Men har kört med en innan och det handlar oftast om 3-4 graders skillnad. Man måste dock ha bra flödet övrigt i lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Kör enbart med en fläkt nu som blåser igenom radiatorn och ut på baksidan istället för 2 i PnP. Gjorde ca 4 graders skillnad bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kör enbart med en fläkt nu som blåser igenom radiatorn och ut på baksidan istället för 2 i PnP. Gjorde ca 4 graders skillnad bara

Skickades från m.sweclockers.com

Koppla båda på fläktstyrning och bestäm själv hur mycket dom ska blåsa. så har jag gjort.

kör lägsta när jag surfar, sen höjer jag lite vid spel.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem

Har ingen fläktkontroller för närvarande men skall införskaffas i framtiden.

Men jag kör oklockat så får ändå inte högre temps än 45c som max temp.. (50c om jag kör occt) så ser ingen mening i att ha en fläkt till just nu faktiskt.. Håller hellre nere decibelen så sambon är nöjd och glad vid nattgibbande

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Har ingen fläktkontroller för närvarande men skall införskaffas i framtiden.

Men jag kör oklockat så får ändå inte högre temps än 45c som max temp.. (50c om jag kör occt) så ser ingen mening i att ha en fläkt till just nu faktiskt.. Håller hellre nere decibelen så sambon är nöjd och glad vid nattgibbande

Jag tror ju dock att du kan ha ännu lägre rpm för samma luftflöde med två fläktar och dvs lägre ljud.

Kör så tills du köper fläktkontroll och sen sätt i gång båda på det lägsta, mina är verkligen knäpptyst på lägsta då har jag dock 3000rpm fläktar, tror mina grannar hör dom vid fullt snurr och då bor jag i hus.

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanbana:

Jag tror ju dock att du kan ha ännu lägre rpm för samma luftflöde med två fläktar och dvs lägre ljud.

Kör så tills du köper fläktkontroll och sen sätt i gång båda på det lägsta, mina är verkligen knäpptyst på lägsta då har jag dock 3000rpm fläktar, tror mina grannar hör dom vid fullt snurr och då bor jag i hus.

Testade att suga luft utifrån och in genom radiatorn som sedan går direkt ut igen genom toppen på lådan.
Bäst resultat hittils..:) 28-32c idle..46-48c fulload i OCCT Linpack. Hade 32 -36 (48-51 upmätt innan bytet med OCCT) innan med en fläkt.. Så nu är jag nere på samma temps som med 2st PnP ut ur lådan.

Läste lite om det och det är klart luften är kallare utanför lådan än att radiatorn ska suga in den luften som värmts upp i lådan redan.

Verkar vara mest effektivt hittils. Anledningen till 1 fläkt är mest för att slippa ha en på utsidan av chassit. Vill helst inte ha det.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|