Meningen med mer än 8GB RAM i en speldator?

Permalänk
Inaktiv

Meningen med mer än 8GB RAM i en speldator?

Hej!

Vill bara börja med att säga att jag vet exakt hur RAM fungerar, så jag behöver inga förklaringar eller utläggningar kring det.

Jag ser ofta spelriggar med 16, 24, 32 och till och med ibland 64GB RAM. Visst jag har själv 16GB RAM i min spelrigg, men egentligen bara för att det kostade samma som 8GB. Nu till diskussionen. Vad är egentligen meningen med mer än 8GB RAM i en speldator? Nu pratar jag inte om extremfall som multiboxare med massa virtuella maskiner igång och 5 olika spelservrar med mera, utan om en vanlig speldator där man spelar BF3, FarCry3, Diablo3, World Of Warcraft, Max Payne, Deus Ex osv osv, helt vanliga spel med andra ord. Jag har aldrig någonsin sett något spel använda sig mer än några, ett par till 3 eller 4 GB RAM. Så förutom att det är häftigt att skriva 32GB RAM i sin datorspecifikation i sin signatur på sweclockers, finns det egentligen någon vettig mening med mer än 8GB RAM?

Permalänk
Hedersmedlem

För generelle användaren - nej.

Trenden utvecklar sig ju så att mer och mer RAM behövs, och eftersom det är väldigt billigt just nu så är det väl många som investerar i extra.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

RAM-disk, ja man kan hitta på vad som helst med mer minne.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

RAM-disk, ja man kan hitta på vad som helst med mer minne.

RAM-drives räknar jag inte till "normal spelanvändning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Hej!

Vill bara börja med att säga att jag vet exakt hur RAM fungerar, så jag behöver inga förklaringar eller utläggningar kring det.

Jag ser ofta spelriggar med 16, 24, 32 och till och med ibland 64GB RAM. Visst jag har själv 16GB RAM i min spelrigg, men egentligen bara för att det kostade samma som 8GB. Nu till diskussionen. Vad är egentligen meningen med mer än 8GB RAM i en speldator? Nu pratar jag inte om extremfall som multiboxare med massa virtuella maskiner igång och 5 olika spelservrar med mera, utan om en vanlig speldator där man spelar BF3, FarCry3, Diablo3, World Of Warcraft, Max Payne, Deus Ex osv osv, helt vanliga spel med andra ord. Jag har aldrig någonsin sett något spel använda sig mer än några, ett par till 3 eller 4 GB RAM. Så förutom att det är häftigt att skriva 32GB RAM i sin datorspecifikation i sin signatur på sweclockers, finns det egentligen någon vettig mening med mer än 8GB RAM?

för min del så handlar det om att kunna lämna Firefox öppen med HD VODs cacheade i minnet. Mina 8GB räcker inte riktigt, så nästa bygge fläskar jag på ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

E-penis eller okunskap?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Ram är så pass billigt att man lika bra kan köpa 12 eller 16 gig.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Många använder datorn till mer än bara spel, Max, Maya eller andra modeleringsprogram, RamDrive är också skitnajs om man lirar ett speciellt mycket, som att raida en tio st SSD beroende på vad man har för processor, ram samt bandbredd.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 12 GB RAM. Tycker att jag har ett väldigt stabilt system. Spel som har stora miljöer, säg t.ex. GTA IV kräver ju rätt så mycket läsning av RAM med tanke på att det är så många filer som måste läsas in. Tror det varierar lite på vilka spel man kör. Funderar på att lägga in ytterligare 4 GB men jag vet inte faktiskt..

Permalänk
Medlem

Har nog aldrig sett mitt system ta mer än ~5 GB RAM.

Blir väl 16 GB nästa gång man uppgraderar, men det är inget jag prioriterar just nu. 8 räcker gott och väl för mig än så länge.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

Ska man enbart spela/fylla FireFox så räcker 8 gig mer än väl skulle ja tro. Jag själv ska dock införskaffa så jag har 16 framöver men det har att göra med all 3D+texturer jag skapar att göra. Photoshop och Autodesk Maya igång och jobba mellan dem fyller på RAM rätt fort.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av anon200213:

RAM-drives räknar jag inte till "normal spelanvändning".

Om du lägger temp-mapparna i ram-drive så kan det nog finnas spel som blir snabbare av det. Annars är det nog som du säger inte mycket nytta för just spel utom att det känns bra att ha lite extra inför kommande mer krävande spel.

Däremot som någon redan sagt så är det också skönt att kunna ha andra program vilande i bakgrunden medan man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Hej!

Vill bara börja med att säga att jag vet exakt hur RAM fungerar, så jag behöver inga förklaringar eller utläggningar kring det.

Jag ser ofta spelriggar med 16, 24, 32 och till och med ibland 64GB RAM. Visst jag har själv 16GB RAM i min spelrigg, men egentligen bara för att det kostade samma som 8GB. Nu till diskussionen. Vad är egentligen meningen med mer än 8GB RAM i en speldator? Nu pratar jag inte om extremfall som multiboxare med massa virtuella maskiner igång och 5 olika spelservrar med mera, utan om en vanlig speldator där man spelar BF3, FarCry3, Diablo3, World Of Warcraft, Max Payne, Deus Ex osv osv, helt vanliga spel med andra ord. Jag har aldrig någonsin sett något spel använda sig mer än några, ett par till 3 eller 4 GB RAM. Så förutom att det är häftigt att skriva 32GB RAM i sin datorspecifikation i sin signatur på sweclockers, finns det egentligen någon vettig mening med mer än 8GB RAM?

Jag körde med 2GB tills för ett år sedan då jag uppgraderade och valde 4GB det har aldrig tagit slut i något spel iaf

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappyOdaniel:

2GB räcker inte långt. 4GB däremot räcker för de flesta. 8GB är lite överdrivet nu kanske, men det dröjer inte länge till det behövs.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Hej!

Vill bara börja med att säga att jag vet exakt hur RAM fungerar, så jag behöver inga förklaringar eller utläggningar kring det.

Jag ser ofta spelriggar med 16, 24, 32 och till och med ibland 64GB RAM. Visst jag har själv 16GB RAM i min spelrigg, men egentligen bara för att det kostade samma som 8GB. Nu till diskussionen. Vad är egentligen meningen med mer än 8GB RAM i en speldator? Nu pratar jag inte om extremfall som multiboxare med massa virtuella maskiner igång och 5 olika spelservrar med mera, utan om en vanlig speldator där man spelar BF3, FarCry3, Diablo3, World Of Warcraft, Max Payne, Deus Ex osv osv, helt vanliga spel med andra ord. Jag har aldrig någonsin sett något spel använda sig mer än några, ett par till 3 eller 4 GB RAM. Så förutom att det är häftigt att skriva 32GB RAM i sin datorspecifikation i sin signatur på sweclockers, finns det egentligen någon vettig mening med mer än 8GB RAM?

Svar nej.

Men jag var tvungen att i beställa 2x2gb kukram till mitt system

Man klarar sig väldigt långt på 8gb idag, men eftersom ram är relativt billigt så är det inte konstigt att folk köper lite extra.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

jag köpte det för det är billigt och att jag tänker mer än 6 månader framåt, brukar vara kompitablitetsproblem om man väntar med att köpa minnen vid ett senare tillfälle så lika bra och köpa 16gb direkt så det räcker ett par år

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whippoorwill:

Om du lägger temp-mapparna i ram-drive så kan det nog finnas spel som blir snabbare av det. Annars är det nog som du säger inte mycket nytta för just spel utom att det känns bra att ha lite extra inför kommande mer krävande spel.

Däremot som någon redan sagt så är det också skönt att kunna ha andra program vilande i bakgrunden medan man spelar.

Jag har aldrig sett några spel som skriver till windows temp, kan du ge några exempel?

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Jag har aldrig sett några spel som skriver till windows temp, kan du ge några exempel?

Nej, men jag brukar iofs inte heller utan anledning kartlägga var spelen skriver. Däremot så är ju temp-katalogerna avsedda för alla programs temporära filer så det känns inte orimligt. Men det var bara ett antagande så visst kan jag ha fel.

EDIT
Installation av program inkl spel går förstås oftast snabbare eftersom uppackning etc sker i temp.

Googlar man lite så finns däremot åskilliga exempel på spel som blir snabbare, dvs får snabbare laddtider om man trixar med delar av spelens egna mappar till RAMdisken. tex SWTOR eller de som nämns här: http://blogs.amd.com/play/2012/10/11/gaming-with-amd-radeon-r...

(btw:Googla på RAMdrive ger få träffar då RAMdrive var det omvända för länge sen när man hade ont om RAM så det var en slags swap-fil innan windows hanterade den biten automatiskt. RAMdisk däremot ger gott om träffar)

Permalänk
Medlem

Min rigg drar som mest 6gb om jag sitter med ett större projekt i Premiere pro, men vid vanlig surfning och spotify brukar jag pendla mellan 1,5-2gb och vid spel som max 4gb.

Så mer än 8 känns löjligt oanvändbart.

Även om man köper mer för att "framtidssäkra" sig, så tänk på att era DDR3 stickor kommer vara rätt långsamma när vi faktiskt använder 10gb ram när det är ddr4/ddr5 standard med 3-4ghz istället för 1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Nej, men jag brukar iofs inte heller utan anledning kartlägga var spelen skriver. Däremot så är ju temp-katalogerna avsedda för alla programs temporära filer så det känns inte orimligt. Men det var bara ett antagande så visst kan jag ha fel.

Och framförallt är det ju just att skriva filer som är den stora flaskhalsen när man spelar spel.

Permalänk
Skrivet av MiKz112:

Och framförallt är det ju just att skriva filer som är den stora flaskhalsen när man spelar spel.

Osäker på om det var ett argument för eller emot, men RAMdisk är snabbare både att läsa och skriva

Permalänk
Medlem

Nu när jag bara sitter och slösurfar med Chrome och har några monitor-program på i bakgrunden, så används ~2,2 GB.

4GB hade varit för lite för mig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hjälpsam

Plats för fler cachelagrade filer och via det delade minnet mera texturer i ram i stället för på hårddisken.
#13159230

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

8GB räcker men jag har funderat på att skaffa mer. I bland kommer jag upp i över 6GB använt minne (ett spel och lite tabbar i chrome) och visst är det lite marginal men jag vill gärna ha större marginal. Dessutom är ram så billigt så det är ingen stor investering att köpa mer än man behöver. Man kan ju ha en ramdisk eller ramcache.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

4-8 GB ram skulle generellt sett fungera till "den genomsnittlige användaren av datorn".
Kan dock säga att jag använder långt över det, och har problem på 16 GB ram.
Jag skapar ljud, klipper film, rendrerar grafik etc.

Permalänk
Medlem

Har 3gb i min laptop och det räcker till gott o väl...

Permalänk

Av alla användare!
50% Billigt
30% Okunskap
20% Behöver

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azured:

4-8 GB ram skulle generellt sett fungera till "den genomsnittlige användaren av datorn".
Kan dock säga att jag använder långt över det, och har problem på 16 GB ram.
Jag skapar ljud, klipper film, rendrerar grafik etc.

Precis, men nu pratade vi om vanlig gaming. Vad det gäller jobb har jag svårt att klara mig på 32GB.

Permalänk
Medlem

Frågan borde ju vara, vem använder datorn till enbart att spela på, för dom borde ju en konsoll vara det enda alternativet, för alla andra så är det fritt fram att köpa så mycket minne som plånboken tillåter.

Man kan aldrig få för mycket minne, däremot är det ingen höjdare med för lite