Permalänk

Rasberry PI Server

Rasberry PI Server som kommer användas till diverse, ej XMBC i nuläget utan blir att köra server från den och testa om den håller!

Specs:
- Ej standard laddare, Ipad Laddare (2000mA).
- 500 GB Extern Sata Western Digital (Egen strömförsörjning).
- Debian.

2000mA är mer än vad som krävs för att köra en PI, men för att undvika lag-stutters vid högre belastning så kör jag på en laddare med lite högre mA. Medföljande laddare till PI ligger på 700mA om du beställer det när du köper din PI, det följer ej med.

Konstruktion:
DampTEK isoleringskit, egentligen för midtower chassin men jag karvade ut så Sata samt PI passade in fint i skumgummit! Till användning var en vanlig kniv och lite tålamod. Om fler Satas kommer krävas är oklart, 500 Gb bör räcka för hobbybruk. Behövs mer så kommer jag ej köra i denna konstruktion.

Uppbyggnad:
Nedre laget: Sata utpassad i skumgummi.
Övre laget: PI liggandes ovanpå Kant av sata med annat skumgummi.
Kabelutrymme: Lämnade utrymme för allt ev, kablage som måste vikas inuti låda för att det ska se bättre ut utifrån.

Jag har ej kollat temperaturer, har haft svårt att få ut rätt temp på hårddisk via telnet. Kan dock konstatera genom att plocka isär allt efter 1 timmes uptime att Satan ej varm på en kritisk nivå.

Rasberry PI Server

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hårddisken ser ganska välisolerad ut. Vad får den för temperaturer?

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Känns som ett bra sätt att döda sin hårddisk på...

Permalänk
Medlem

Chassit är ju gudomligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Känns inte så säkert att ha det i skumgummit Du kan ju testa att ta en vanlig termometer från hemmet typ sådan du kollar yttertemperaturen med eller steken i ugnen... Känns som hdd kommer dö där då den inte får någon luft alls! Pi:n blir nog också rätt het

Men om tempen är ok och den funkar som den ska så är det ju lysande! Bara ställa lådan i bokhyllan så har man en osynlig server

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

bra svar av alla, har lite updates om temp:

Pi blir aldrig varm, inte ens då jag känner med handen över, testade med en extern termometer och efter 2 timmar uptime låg pin på 35C och satan som ligger inisolerad där under låg som högst på 45!

Så testar lite till men blir det för varmt så kommer jag nog köra på annan ide, ljudproblemet är ju dock inte från pin utan det är satan som måste vara tysst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redbullan:

bra svar av alla, har lite updates om temp:

Pi blir aldrig varm, inte ens då jag känner med handen över, testade med en extern termometer och efter 2 timmar uptime låg pin på 35C och satan som ligger inisolerad där under låg som högst på 45!

Så testar lite till men blir det för varmt så kommer jag nog köra på annan ide, ljudproblemet är ju dock inte från pin utan det är satan som måste vara tysst

45 grader för en hårddisk är för varmt! Man brukar tycka att 30 är för mycket, helst ska de ligga i ~22-23 grader som optimalt.

Dessutom, skummgummi, du vet ESD risken med detta? Skulle inte förvåna om grejerna börjar bete sig underligt eller gå sönder inom en snar framtid, kanske om någon månad, kanske om ett år.

Annars gillade jag idén, men stackars hårddisken behöver lite mer kyla!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

45 grader för en hårddisk är för varmt! Man brukar tycka att 30 är för mycket, helst ska de ligga i ~22-23 grader som optimalt.

Dessutom, skummgummi, du vet ESD risken med detta? Skulle inte förvåna om grejerna börjar bete sig underligt eller gå sönder inom en snar framtid, kanske om någon månad, kanske om ett år.

Annars gillade jag idén, men stackars hårddisken behöver lite mer kyla!

Nej. 45 grader är fine.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

45 grader för en hårddisk är för varmt! Man brukar tycka att 30 är för mycket, helst ska de ligga i ~22-23 grader som optimalt.

Dessutom, skummgummi, du vet ESD risken med detta? Skulle inte förvåna om grejerna börjar bete sig underligt eller gå sönder inom en snar framtid, kanske om någon månad, kanske om ett år.

Annars gillade jag idén, men stackars hårddisken behöver lite mer kyla!

45 grader ska inte vara något problem. Exempel på specs på just Seagates diskar: (Andra tillverkare lär ha samma..)

http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda_7...

"Operating temp: 0-60 degrees celsius"

Visst är alltid lägre temperaturer att föredra men du får det att låta som hans hårddisk kommer gå sönder.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Nej. 45 grader är fine.

Skrivet av WoXeR123:

45 grader ska inte vara något problem. Exempel på specs på just Seagates diskar: (Andra tillverkare lär ha samma..)

http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda_7...

"Operating temp: 0-60 degrees celsius"

Visst är alltid lägre temperaturer att föredra men du får det att låta som hans hårddisk kommer gå sönder.

Det är skillnad på vad de klarar som max och vad som är optimalt. En disk som lever i högre värmeutveckling kommer därmed att dö fortare. Varför tror du annars man kyler serverhallar så pass? Dels för att det skapas en hel del värmeutveckling, men också dels för att diskarna ska hamna så nära ~20-23 grader som möjligt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Det är skillnad på vad de klarar som max och vad som är optimalt. En disk som lever i högre värmeutveckling kommer därmed att dö fortare. Varför tror du annars man kyler serverhallar så pass? Dels för att det skapas en hel del värmeutveckling, men också dels för att diskarna ska hamna så nära ~20-23 grader som möjligt.

Visst är en lägre temp optimalt men 45 är inte farligt för disken. Det är en viss skillnad på serverhallar som måste hålle igång dygnet runt 365 dagar om året och en hobby server med en "vanlig" hdd. Dessutom som tidigare sagt så anges ofta 0-60 som accepterbart och det gäller inte diskens temp utan rums tempen.
Sen är det snarare ovanligt att vara under 30.. Vanlig temp i en Svensson dator utan extra ordinär kylning ligger runt 35.

Säger som sagt inte emot att de är bättre med lägre temp med 45 är inte skadligt.

Sen så det är med esd visst ladda han upp dem under bygget kan de leda till skador men om inte detta skedde kommer de inte laddas upp nu efteråt så om esd skador skulle uppstå pga det så har det redan hänt. Men dagens elektronik är mycket mer stryktålig än vad de var förr.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ni som snackar om temperatur som den primära orsaken till att konusmentdiskar dör misstänker jag kan ha svårt att finna belägg för era påståenden. Google gjorde 2007 en sammanställning av de diskar som upplever problem hos dem (de har antagligen det enskilt största kusteret av diskar i världen). Sammanfattningen blev att antal start/stopp cykler var en i högre grad bidragande orsak än temperaturen till att diskar dog.

Citat:

Surprisingly, we found that temperature and activity levels were much less correlated with drive failures than previously reported.

Studien finns att läsa här: http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/research.google.com/en//archive/disk_failures.pdf

OP: Jag skulle inte packat in min Pi i skumplast, det är som att be om ESD relaterade problem. Dessutom så är ju luftflödet obefintligt, inte för att det spelar någon roll för CPU (det är inte den som blir varmast) men andra komponenter kan ju också få en förkortad livslängd.

Permalänk
Skrivet av Redbullan:

Rasberry PI Server som kommer användas till diverse, ej XMBC i nuläget utan blir att köra server från den och testa om den håller!

Specs:
- Ej standard laddare, Ipad Laddare (2000mA).
- 500 GB Extern Sata Western Digital (Egen strömförsörjning).
- Debian.

2000mA är mer än vad som krävs för att köra en PI, men för att undvika lag-stutters vid högre belastning så kör jag på en laddare med lite högre mA. Medföljande laddare till PI ligger på 700mA om du beställer det när du köper din PI, det följer ej med.

Konstruktion:
DampTEK isoleringskit, egentligen för midtower chassin men jag karvade ut så Sata samt PI passade in fint i skumgummit! Till användning var en vanlig kniv och lite tålamod. Om fler Satas kommer krävas är oklart, 500 Gb bör räcka för hobbybruk. Behövs mer så kommer jag ej köra i denna konstruktion.

Uppbyggnad:
Nedre laget: Sata utpassad i skumgummi.
Övre laget: PI liggandes ovanpå Kant av sata med annat skumgummi.
Kabelutrymme: Lämnade utrymme för allt ev, kablage som måste vikas inuti låda för att det ska se bättre ut utifrån.

Jag har ej kollat temperaturer, har haft svårt att få ut rätt temp på hårddisk via telnet. Kan dock konstatera genom att plocka isär allt efter 1 timmes uptime att Satan ej varm på en kritisk nivå.

Rasberry PI Server

Vad har du för mjukvara?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.