Permalänk
Medlem

Temps innan jag klockar processorn.

Har installerat alla komponenter ni ser i min signatur.
Dessa temps ser väll inte tokiga ut?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med tokiga? Jag tycker att det ser relativt bra ut?

Ladda ner CoreTemp istället. Den visar temperaturen på taskbaren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelCorei5:

Har installerat alla komponenter ni ser i min signatur.
Dessa temps ser väll inte tokiga ut?

http://img507.imageshack.us/img507/8851/tempse.jpg

vad du har för temp i load är väl mer intressant? Tycker jag bara ser idle där

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Nej jag menar bara att inget ser tokigt ut
Jag håller på att installera Bf3 så får vi se hur tempsen ser ut där.
Kan Coretemp köras i bakgrunden när jag spelar bf3 för att regga temps också?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelCorei5:

Nej jag menar bara att inget ser tokigt ut
Jag håller på att installera Bf3 så får vi se hur tempsen ser ut där.
Kan Coretemp köras i bakgrunden när jag spelar bf3 för att regga temps också?

Mvh

Jo fast kör helst Intel Burn Test eller prime95 för o pressa cpun till max, då ser du i princip hur varm cpun kommer bli under helt full load. Utgå från det, även när du testar din clock sen. BF3 Maxar inte processorn helt.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Entusiast

Idletemps säger som sagt inte mycket. Min processor ligger i ~37 grader idle trots en av de bästa luftkylarna på marknaden... kör dock fixed voltage. 70-75 i full load efter längre pass i Prime95...

Det intressanta är som sagt 100% load och vad du får för temps där. Vad har du för kylare?

Permalänk
Medlem

Kör prime95 och nu ser det ut så här:

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av IntelCorei5:

Det ser bra ut, när du kommer up emot 75-80 är det dags att stoppa(Full load då).
Men se till att du inte överstiger 1,4v för en 24/7 klockning, helst under 1,38v, p.ga att det sliter på processorn(Du kommer dock antaglien ha byt ut processorn innan den går sönder av över voltage, men man vet aldrig.)

Permalänk
Medlem

kör på 1.35v och 4,5ghz på min CPU (samma som din) 24/7 med en hyper evo 212 kylare. nemas problemas

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelCorei5:
Skrivet av Joelschub:

Det ser bra ut, när du kommer up emot 75-80 är det dags att stoppa(Full load då).
Men se till att du inte överstiger 1,4v för en 24/7 klockning, helst under 1,38v, p.ga att det sliter på processorn(Du kommer dock antaglien ha byt ut processorn innan den går sönder av över voltage, men man vet aldrig.)

Skrivet av KlyfftPotatis:

kör på 1.35v och 4,5ghz på min CPU (samma som din) 24/7 med en hyper evo 212 kylare. nemas problemas

Kan ju säga att för mig med en 2500k så visar coretemp en annan voltage än vad CPU-Z gör. Med uteslutningsmetoden så var det coretemp som visade fel för även när jag lekte med offseten så ändrades det inte alls i coretemp medan cpu-z ändrade enligt bios.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IntelCorei5:

Man brukar rekommendera att kör 100 BCLK på sandybridge. Men den kanske är stabil ändå?

Permalänk
Medlem

Hur är det med min volt nu? Ser detta bra ut också?
Tack alla för ni tar er tid och hjälper till.
Det är väll core voltage jag ska kolla volten på väll?
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Det ser bra ut, när du kommer up emot 75-80 är det dags att stoppa(Full load då).
Men se till att du inte överstiger 1,4v för en 24/7 klockning, helst under 1,38v, p.ga att det sliter på processorn(Du kommer dock antaglien ha byt ut processorn innan den går sönder av över voltage, men man vet aldrig.)

Hrmm ligger jag inte lite väl nära 1,4v om man kollar ovan bild?
Då behöver jag heller i vara orolig över en temp på runt 55 grader vid 100 % load?
Tack för ditt svar;)

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av IntelCorei5:

Hrmm ligger jag inte lite väl nära 1,4v om man kollar ovan bild?
Då behöver jag heller i vara orolig över en temp på runt 55 grader vid 100 % load?
Tack för ditt svar;)

Mvh

Nej, du behöver nog inte oroa dig, som sagt du kommer nog byta den innan den dör av överklockning.
Och såvitt jag vet så är det hög volt + hög värme som sliter mest.(Och 55 grader är inte högt, ligger själv i 60-65 när jag spelar ^^)

Permalänk
Medlem

Man tackar. Har kört Prime95 hela dagen och mina temps ligger på max 58 i load. Så jag är klart nöjd med dagens insats
Mvh

Skrivet av Joelschub:

Nej, du behöver nog inte oroa dig, som sagt du kommer nog byta den innan den dör av överklockning.
Och såvitt jag vet så är det hög volt + hög värme som sliter mest.(Och 55 grader är inte högt, ligger själv i 60-65 när jag spelar ^^)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.