Hjälp mig att bli redo för nästa generation !

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att bli redo för nästa generation !

Hejsan !
Har planer på att successivt uppgradera min dator under årets gång då ryktet säger att både 4-e generationens cpu & gpu kommer landa under just detta.
Mitt moderkort är ett sk ''basic'' kort, stödjer inte SLi vilket jag starkt funderar på att testa. mitt gtx 580 får hänga med tills nästa generation men min nätdel & mitt moderkort samt ett nytt chassi vore fint. Vad tycker ni ? Vad bör man sitta på för att vara väl garderad när dagen väl kommer ??

Tack på förhand, hoppas alla har en trevlig lördag !

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Nästa generation lär ju dra ännu mindre ström. Så ditt nätagg lär klara sig.
Moderkortet däremot, ska du köra SLI så är det väl bara att sortera ut vilka som klarar det och sen se vad du behöver. Tänk på att du dock inte får PCIe 3.0 med en 2600k.

Chassi är ju också väldigt personligt. Personligen tycker jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454528 ser väldigt bra ut och det ska tydligen vara väldigt bra också. Eftersom du dock har HAF 912 nu kanske du inte gillar utseendet och kanske hellre satsar på kylning än ljudnivå?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

För tillfället ingeting då, vänta tills dom saker du vill ha finns, eller snarare om du skaffar nytt fint moderkort idag, måste du byta det igen om du vill ha fjärde generationens CPU.

Alernativt skaffa nytt moderkort idag som har support för SLI/Crossfire.
Nästa generation CPU gör ingen större skillnad mot idag, skulle tippa på som steget mellan Sandy och Ivy.

Edit. Chassi kan du förstås byta till presis det du vill ha, vilket beror på vad du pirioterar, i utsende, ljud, matrial osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Nästa generation lär ju dra ännu mindre ström. Så ditt nätagg lär klara sig.
Moderkortet däremot, ska du köra SLI så är det väl bara att sortera ut vilka som klarar det och sen se vad du behöver. Tänk på att du dock inte får PCIe 3.0 med en 2600k.

Chassi är ju också väldigt personligt. Personligen tycker jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1454528 ser väldigt bra ut och det ska tydligen vara väldigt bra också. Eftersom du dock har HAF 912 nu kanske du inte gillar utseendet och kanske hellre satsar på kylning än ljudnivå?

Vad menar du med PCIe 3.0 med en 2600 ?
Jag prioriterar kylning men samtidigt så låg ljudnivå som möjligt i ett chassi

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Vad menar du med PCIe 3.0 med en 2600 ?
Jag prioriterar kylning men samtidigt så låg ljudnivå som möjligt i ett chassi

PCI-express generation 3. Det behövs en Ivy bridge (i5 3570k/i7 3770k t.ex) för att få stöd för det, även om det står att moderkortet stödjer det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

PCI-express generation 3. Det behövs en Ivy bridge (i5 3570k/i7 3770k t.ex) för att få stöd för det, även om det står att moderkortet stödjer det.

Hur kommer det sig ? Vill du förklara så får du
Hunger efter kunskap !

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hur kommer det sig ? Vill du förklara så får du
Hunger efter kunskap !

Ptja, är väl inte så mycket att förklara (vet inte ens om jag har 100% rätt på min förklaring men).
Kontrollern för PCIe sitter i processorn, och sandy bridge (din 2600k) stödjer helt enkelt inte PCIe 3.0 i den kontrollern.
Så även om det står att moderkortet har PCIe 3.0 så betyder det bara att moderkortet klarar av de hastigheterna och bandbredderna.
Men för att få PCIe 3.0 måste man ha tre saker som klarar det, grafikkort, moderkort och processor.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ptja, är väl inte så mycket att förklara (vet inte ens om jag har 100% rätt på min förklaring men).
Kontrollern för PCIe sitter i processorn, och sandy bridge (din 2600k) stödjer helt enkelt inte PCIe 3.0 i den kontrollern.
Så även om det står att moderkortet har PCIe 3.0 så betyder det bara att moderkortet klarar av de hastigheterna och bandbredderna.
Men för att få PCIe 3.0 måste man ha tre saker som klarar det, grafikkort, moderkort och processor.

Nu kommer jag vara jobbig...
Hur vet jag då vad jag behöver köpa för att det ska klara av 3.0 ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Nu kommer jag vara jobbig...
Hur vet jag då vad jag behöver köpa för att det ska klara av 3.0 ?

Skulle tro att att alla Z77 chip baserade moderkort klarar 3.0.
Men som jag påpeka tidigare, du kommer inte kunna köra kommande CPU 4 generation med ett sådant.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle tro att att alla Z77 chip baserade moderkort klarar 3.0.
Men som jag påpeka tidigare, du kommer inte kunna köra kommande CPU 4 generation med ett sådant.

Fan det här med datorer är luddigt alltså...
Då är det lika bra att vänta tills det släpps moderkort i samband med haswell då i sommar ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Fan det här med datorer är luddigt alltså...
Då är det lika bra att vänta tills det släpps moderkort i samband med haswell då i sommar ?

Japp, men chassi går ju fixa närsomhelst om du vill byta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Japp, men chassi går ju fixa närsomhelst om du vill byta

Tack för tålamodet ! Ska kika på lite chassin, ska man satsa på ett mid eller full ? har mid nu men tänker på begränsat utrymme vid ev sli osv.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

En mid modell lite större kan nog vara bra, eller full tower.
SLI gillar att det är lite luft i lådan.
Några förslag kan vara Fractal design XL r2 vilket kommer vara tyst också, också en del från NZXT är trevliga Som-switch 810 eller phatom 630, alla har utrymme för rejäl vattenkylning också.
Men Fractal Design R4 eller Arc midi funkar bra också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ser fint ut kanske beställer ett sådant nästa vecka. är det bra flöde i ett sådant ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En mid modell lite större kan nog vara bra, eller full tower.
SLI gillar att det är lite luft i lådan.
Några förslag kan vara Fractal design XL r2 vilket kommer vara tyst också, också en del från NZXT är trevliga Som-switch 810 eller phatom 630, alla har utrymme för rejäl vattenkylning också.
Men Fractal Design R4 eller Arc midi funkar bra också.

Ser fint ut kanske beställer ett sådant nästa vecka. är det bra flöde i ett sådant ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En mid modell lite större kan nog vara bra, eller full tower.
SLI gillar att det är lite luft i lådan.
Några förslag kan vara Fractal design XL r2 vilket kommer vara tyst också, också en del från NZXT är trevliga Som-switch 810 eller phatom 630, alla har utrymme för rejäl vattenkylning också.
Men Fractal Design R4 eller Arc midi funkar bra också.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...
Detta skulle vara fint, fyller ut dem 3 fläktplatserna som är lediga så ska det väl inte bli för varmt ?
Jag antar att moderkorten kommer ha samma formfaktor tills nästa år också ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/fra...
Detta skulle vara fint, fyller ut dem 3 fläktplatserna som är lediga så ska det väl inte bli för varmt ?
Jag antar att moderkorten kommer ha samma formfaktor tills nästa år också ?

Ja det ska funka bra, men bara för vetskap om du vill ha nån sluten vattenkylning typ corsair H100 H100i eller H110 så funkar det nog inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja det ska funka bra, men bara för vetskap om du vill ha nån sluten vattenkylning typ corsair H100 H100i eller H110 så funkar det nog inte.

Om de inte har ändrat alltför mycket sedan R3:an så platsar Corsair 100 iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)