Permalänk
Skrivet av Dallebull:

En fråga som egentligen är rätt offtopic, men min 620 rasslar, något som ska bero på att motorn ej är centrerad.
Kollar man på följande bild ser man att det är reltavit enkelt att korrigera själv, frågan är dock om man kan avlägsna toppen utan att tömma systemet först?
http://www.sweclockers.com/image/red/2013/01/24/IMG_0906.jpg?...

Hade skickat in den på garantin om det inte var för att jag gjort en tunnel av den medföljande fläkten och tappat bort merparten av fästerna samt kartongen...

Det ser ut som att det iaf, jag är i princip helt säker på att det går. Känner jag på min 620 (v4) så känns det tydligt att det är ett plastlock.

Finns ett annat trick ockdå, ta en liten magnet och placera den på pumpen, flytta runt den försiktigt tills det blir tyst på pumpen. Tejpa fast magneten på nämnd plats.

Lär nog kunna hålla mig i kanske 45min innan jag försöker dra av locket på min, återkommer isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det ser ut som att det iaf, jag är i princip helt säker på att det går. Känner jag på min 620 (v4) så känns det tydligt att det är ett plastlock.

Finns ett annat trick ockdå, ta en liten magnet och placera den på pumpen, flytta runt den försiktigt tills det blir tyst på pumpen. Tejpa fast magneten på nämnd plats.

Lär nog kunna hålla mig i kanske 45min innan jag försöker dra av locket på min, återkommer isf

Jo, men har för starka magnetet hemma ;P Stannar pumpen helt typ Körde med en kylskåpsmagnet förut, men den satt aldrig kvar där man ville, eltejp suger.. superlim kanske skulle fungera men frågan är hur nyttigt det är för pumpen att ha en magnet där... Iofs äre inte nå bra att impellern slår i hela tiden heller, den lär ju nötas ner eller gå sönder helt till slut :/ Nåväl, dra iväg ett PM med dina experiment!

Permalänk

What? Ingen film snutt?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Arma krake den lyckades inte utmana konkurrensen

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AxxT:

En annan sak som vore bra att sammanställa, är hur ofta slutna vattenkylning går sönder,

Själv har jag haft en H50 och nu en Antec 620. H50 slutade pumpen att fungera efter ca 10mån, 620 så har pumpen börjat låta lite, garantin har gått ut. En kompis H70, pumpen igen.

Köper man tex Phantek eller någon annan liknande så kommer den aldrig gå sönder. Fläkten visst, men lätt att byta.

Håller med. Visst kan dessa färdiga vattenkylningspaket vara en bra lösning ifall man har ett tight chassi eller springer runt datorn men annars, nja. Tycker dom har blivit lite som Beats hörlurar. Alla måste ha dom, ingen vet varför Givetvis presterar H100/H80 och likn. bra men man får betala rätt mycket pengar. Sedan kommer alla problem såsom krånglande pumpar (oljud eller lägger av), fläktar av tveksam kvalité även om i-versioner har blivit bättre, damm fastnar väldigt lätt jämfört med luftkylare, risken för vattenläkage och ofta högre ljudnivå pga. placeringen av kylaren.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Proffsmobbare

Vattenkylning på låg budget (ca 1000 SEK) går ofta sönder, just pga. att det är i absoluta lågprissegmentet. Man får vad man betalar för helt enkelt.

I princip (väldigt grovt sagt) så betalar man för att få alla riskerna men få av fördelarna med vattenkylning.

Edit; Det lät väldigt negativt. Det jag försöker förmedla är att det är ett värdigt alternativ för pengarna, men det är i sin tur inte mycket pengar att lägga på vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Vattenkylning på låg budget (ca 1000 SEK) går ofta sönder, just pga. att det är i absoluta lågprissegmentet. Man får vad man betalar för helt enkelt.

Visst är det så. Riktiga pumpar där tillverkaren lovar hållbarhet (MTBF på 50k) kostar förstås lite. Jag har haft flera billiga slutna system, och några av dem har förstås krånglat med tiden. Går inte jämföra med riktig vätskekylning.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Skulle vilja se lite av den där Swiftech H220 faktiskt.

Den är rätt intressant då Swiftech lovar 60k timmar MTBF på pumpen. Det är seriöst bra. Finns några förhandstittar, släpps till försäljning i februari.
http://www.overclockers.com/swiftech-h220-lcs-all-in-one-water-cooler-review
Pumpmotorn är ca 5 ggr så kraftfull som alla asetek/coolit etc. Titta på pump-impellern, ingen liten leksak. Jag har skruvat isär ett par Corsair-pumpar, impellern i de Asetek-grejorna är väl kanske tiondelen så stor. Skillnad på skit och pannkaka.
Swiftech säljer ju också block med integrerad Liang DDC, men pumpen till H220 är något de tagit fram själva. Tog dem tre år att ta fram H220. Jag hoppas de kommer sälja pump-blocket löst, vore perfekt för några av mina system där det är lite trångt.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

Dåligt köp

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Blir nog en X60 i toppen på mitt 550D. Problemet är dock att det inte finns nå vettiga 140mm-fläktar till radiatorer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av AxxT:

En annan sak som vore bra att sammanställa, är hur ofta slutna vattenkylning går sönder,

Själv har jag haft en H50 och nu en Antec 620. H50 slutade pumpen att fungera efter ca 10mån, 620 så har pumpen börjat låta lite, garantin har gått ut. En kompis H70, pumpen igen.

Köper man tex Phantek eller någon annan liknande så kommer den aldrig gå sönder. Fläkten visst, men lätt att byta.

Vad jag förstått har Corsair garantier som skall täcka det där. De skall visst ersätta delar som skadas av eventuellt läckage. Corsair lämnar visst en 5 års garanti också. Kanske också värt att sammanställa vad som händer när faran är framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det hade varit spännande om ni gjorde ett test av fläktar på radiatorer, samt ett test av radiatorer där alla har samma fläkt.

Detta!
Bara för att fläkten som sitter på radiatorn är värdelös behöver ju inte det betyda att hela konstruktionen är det, eller vice versa

Permalänk
Medlem

Slutsats: Köp en bra luftkylare istället. Kolla in staplarna med ljudnivå/temperatur, Silver Arrow kanske är några grader varmare än den bästa vattenkylaren, men mycket tystare. Bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

Corsair H90, fight !
Behöver bättre kylning till mitt mITX bygge..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Corsair H90, fight !
Behöver bättre kylning till mitt mITX bygge..

H90 är samma konstruktion. Alltså lika dålig/bra. på Corsairs följer det inte med en av deras bra fläktar.

Kommer nästan bli samma resultat, om inte det är bättre fläkt på Corsair ska kan den gå någon/några grader lägre.
Link följer inte häller med. Så det är väll vilket av dessa två paket som är billigast som får avgöra eller vem som har bäst fläkt.

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ser att min Thermalright Silver Arrow gör ett bra jobb ifrån sig i jämförelse

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

OOOJ OOJ den var snygg må man säga! Hoppas jag kan få mig själv att köpa den i framtiden!

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

H90 är samma konstruktion. Alltså lika dålig/bra. på Corsairs följer det inte med en av deras bra fläktar.

Kommer nästan bli samma resultat, om inte det är bättre fläkt på Corsair ska kan den gå någon/några grader lägre.
Link följer inte häller med. Så det är väll vilket av dessa två paket som är billigast som får avgöra eller vem som har bäst fläkt.

Hmmm... bara avvakta CoolIT's 140mm version då, om jag inte lyckas få plats med "riktig" vattenkylning

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Jo, men har för starka magnetet hemma ;P Stannar pumpen helt typ Körde med en kylskåpsmagnet förut, men den satt aldrig kvar där man ville, eltejp suger.. superlim kanske skulle fungera men frågan är hur nyttigt det är för pumpen att ha en magnet där... Iofs äre inte nå bra att impellern slår i hela tiden heller, den lär ju nötas ner eller gå sönder helt till slut :/ Nåväl, dra iväg ett PM med dina experiment!

Locket gick hur lätt som helst att plocka bort, bara att dra av helt enkelt.

Tror jag fått tyst på den, bara gjorde locket slätt inuti få det var plast rester osv kvar från tillverkningen. Kan skicka kort på det hela om du vill se.

Skrivet av Pholostan:

Visst är det så. Riktiga pumpar där tillverkaren lovar hållbarhet (MTBF på 50k) kostar förstås lite. Jag har haft flera billiga slutna system, och några av dem har förstås krånglat med tiden. Går inte jämföra med riktig vätskekylning.

Den är rätt intressant då Swiftech lovar 60k timmar MTBF på pumpen. Det är seriöst bra. Finns några förhandstittar, släpps till försäljning i februari.
http://www.overclockers.com/swiftech-h220-lcs-all-in-one-water-cooler-review
Pumpmotorn är ca 5 ggr så kraftfull som alla asetek/coolit etc. Titta på pump-impellern, ingen liten leksak. Jag har skruvat isär ett par Corsair-pumpar, impellern i de Asetek-grejorna är väl kanske tiondelen så stor. Skillnad på skit och pannkaka.
Swiftech säljer ju också block med integrerad Liang DDC, men pumpen till H220 är något de tagit fram själva. Tog dem tre år att ta fram H220. Jag hoppas de kommer sälja pump-blocket löst, vore perfekt för några av mina system där det är lite trångt.

Finns tester på H220, den krossade ju förstås alla slutna system totalt. 139USD skulle den kosta, typ som en kraken X60. En sån blir det, frågan är bara när man kan få tag på en i sverige.

Permalänk
Medlem

Ska man ha vattenkylning så bygger man ett eget system, om inte, så är det luft som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heat and Serve:

Vad jag förstått har Corsair garantier som skall täcka det där. De skall visst ersätta delar som skadas av eventuellt läckage. Corsair lämnar visst en 5 års garanti också.

Jag har nyttjat Corsairs garanti, det betyder att man får skicka grejen till Holland. Man får snällt bekosta frakten dit, vilket gör det marginellt billigare än en ny. Och tar förstås ett par veckor. Jag har inte försökt få ersättning för skador på andra komponenter, har aldrig råkat ut för det.

Skrivet av thereal_twisted:

Finns tester på H220, den krossade ju förstås alla slutna system totalt. 139USD skulle den kosta, typ som en kraken X60. En sån blir det, frågan är bara när man kan få tag på en i sverige.

Håller den i uppåt sextiotusen timmar så är priset helt fantastiskt. Som sagt hoppas jag att de säljer pump-blocket löst, då kommer jag köpa flera. Tyvärr få som tar in Swiftech-grejer här i Sverige, men man kan ju alltid hoppas. Annars kan nog Specialtech i UK etc vara ett alternativ.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Ska man ha vattenkylning så bygger man ett eget system, om inte, så är det luft som gäller.

Eller en Swiftech H220, färdigmonterad, vill du sedan bygga ut är det bara att göra det. Swiftech's kvalitets prylar rakt igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Eller en Swiftech H220, färdigmonterad, vill du sedan bygga ut är det bara att göra det. Swiftech's kvalitets prylar rakt igenom.

Jag har missat den nyheten helt och hållet, den första produkten som faktiskt verkligen ser intressant ut, tack för tipset.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Visst är det så. Riktiga pumpar där tillverkaren lovar hållbarhet (MTBF på 50k) kostar förstås lite. Jag har haft flera billiga slutna system, och några av dem har förstås krånglat med tiden. Går inte jämföra med riktig vätskekylning.

Den är rätt intressant då Swiftech lovar 60k timmar MTBF på pumpen. Det är seriöst bra. Finns några förhandstittar, släpps till försäljning i februari.
http://www.overclockers.com/swiftech-h220-lcs-all-in-one-water-cooler-review
Pumpmotorn är ca 5 ggr så kraftfull som alla asetek/coolit etc. Titta på pump-impellern, ingen liten leksak. Jag har skruvat isär ett par Corsair-pumpar, impellern i de Asetek-grejorna är väl kanske tiondelen så stor. Skillnad på skit och pannkaka.
Swiftech säljer ju också block med integrerad Liang DDC, men pumpen till H220 är något de tagit fram själva. Tog dem tre år att ta fram H220. Jag hoppas de kommer sälja pump-blocket löst, vore perfekt för några av mina system där det är lite trångt.

Kan bara säga mums mums.
Funderade på att sätta en H100i i denna datorn då jag har en H100 i min Prodigy, men en RELEASE THE KRAKEN skulle inte sitta fel alls.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Har inte Kraken en mycket tunnare radiator än H80i? Förvisso större yta, men är det inte lite orättvist o jämföra mot H80i?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk

Förutom slangar så ser den EXAKT ut som min h70.. nice.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Håller med. Visst kan dessa färdiga vattenkylningspaket vara en bra lösning ifall man har ett tight chassi eller springer runt datorn men annars, nja. Tycker dom har blivit lite som Beats hörlurar. Alla måste ha dom, ingen vet varför Givetvis presterar H100/H80 och likn. bra men man får betala rätt mycket pengar. Sedan kommer alla problem såsom krånglande pumpar (oljud eller lägger av), fläktar av tveksam kvalité även om i-versioner har blivit bättre, damm fastnar väldigt lätt jämfört med luftkylare, risken för vattenläkage och ofta högre ljudnivå pga. placeringen av kylaren.

Eller så får processorkylaren max vara 76 mm som i mitt mini-itx chassie som har plats för en(!) 140mm fläkt i botten på burken..
Men snyggt är det

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tangentbord:

Eller så får processorkylaren max vara 76 mm som i mitt mini-itx chassie som har plats för en(!) 140mm fläkt i botten på burken..
Men snyggt är det

Jag skrev ju att en vattenkylare kunde vara en bra lösning "ifall man har ett tight chassi"....

Skrivet av Kent:

Håller med. Visst kan dessa färdiga vattenkylningspaket vara en bra lösning ifall man har ett tight chassi eller springer runt datorn men annars, nja. Tycker dom har blivit lite som Beats hörlurar. Alla måste ha dom, ingen vet varför Givetvis presterar H100/H80 och likn. bra men man får betala rätt mycket pengar. Sedan kommer alla problem såsom krånglande pumpar (oljud eller lägger av), fläktar av tveksam kvalité även om i-versioner har blivit bättre, damm fastnar väldigt lätt jämfört med luftkylare, risken för vattenläkage och ofta högre ljudnivå pga. placeringen av kylaren.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tar min 8350 till 5 GHz.
Gillar kylaren men mjukvaran borde fixas, den är på tok för basic just nu.

Visa signatur

FX 8350 @ 5.0 GHz - Radeon 7850 @ 1200/1400 -8GB RAM -240GB SSD -Win 7 64