Permalänk

Varm CPU vid överklockning av i5 3570k

Hej jag har överklockat min cpu nu och den ligger på riktigt höga temps.
Jag använder mig utav R3 som chassi och kyler cpu med Noctua D-14.

Temperaturerna ser ni här:

Dold text

Vcore och Multiplier:

Dold text

När jag hade en i5 2500k så hade jag överklockat till 4,5 Ghz med 1,35V och den låg på 60'C i load.
Nu ligger jag på 4,6Ghz med 1,28vcore och den ligger på ~80'C.

Jag har en Fractal och en Noctua nf-p12 fläkt där fram och en långsam (ca 600 rpm) Noctua bak.
Jag har en FD och en Noctua 140mm fläktar liggandes, borde jag sätta dom i toppen på chassit, eller har jag någt annat val (förutom att klocka ner)?

Jag hatar när det surrar om datorn, men har väl inget annat val. Dessutom använder jag mig av Sibera v2 ("ljuddämpade") som hörlurar.

Har ni några tips?
Mvh Skumomten

Permalänk
Medlem

Har du skruvat åt kylaren ordentligt? Hur sitter dina fläktar i chassit och på kylaren? Vad har du för rumstemperatur?

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk

Jag har läst att Ivy Bridge genererar mer värme, men vet verkar ytterst otroligt att det skiljer så mycket.

Skrivet av Ozko:

Har du skruvat åt kylaren ordentligt? Hur sitter dina fläktar i chassit och på kylaren? Vad har du för rumstemperatur?

Ja det tror jag.
Rumstemperatur vet jag inte riktigt men, den är väl ungefär detsamma som den var när jag hade den andra processorn

Permalänk
Medlem

Alltså de tempsen du får är exakt likdana som jag får med min 3570k, ivy är inte så jättevänlig för överklockning över 4.5ghz. Över det strecket så blir inte värt det när man ser förhållandet på temps/vcore till ghz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skum-tomte:

Hej jag har överklockat min cpu nu och den ligger på riktigt höga temps.
Jag använder mig utav R3 som chassi och kyler cpu med Noctua D-14.

Temperaturerna ser ni här:

Vcore och Multiplier:

När jag hade en i5 2500k så hade jag överklockat till 4,5 Ghz med 1,35V och den låg på 60'C i load.
Nu ligger jag på 4,6Ghz med 1,28vcore och den ligger på ~80'C.

Jag har en Fractal och en Noctua nf-p12 fläkt där fram och en långsam (ca 600 rpm) Noctua bak.
Jag har en FD och en Noctua 140mm fläktar liggandes, borde jag sätta dom i toppen på chassit, eller har jag någt annat val (förutom att klocka ner)?

Jag hatar när det surrar om datorn, men har väl inget annat val. Dessutom använder jag mig av Sibera v2 ("ljuddämpade") som hörlurar.

Har ni några tips?
Mvh Skumomten

Till att börja med så är alla CPU's olika, en 3570k kanske klockar till 4.5GHz och håller 70 grader, en annan 3570k kanske klockar till 4.5GHz och håller 80 grader. Dock kan jag tycka att 4.6GHz+ är något i överkant för en 3570k om man vill att den skall leva en längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Jag har läst att Ivy Bridge genererar mer värme, men vet verkar ytterst otroligt att det skiljer så mycket.

Ja det tror jag.
Rumstemperatur vet jag inte riktigt men, den är väl ungefär detsamma som den var när jag hade den andra processorn

Se här för att läsa om varför din Ivy blir varmare.

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Se här för att läsa om varför din Ivy blir varmare.

Ja men vad kan jag göra åt det, för att kyla ner det? Ska jag sätta dit en till fläkt? Eller finns det något mer alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Ja men vad kan jag göra åt det, för att kyla ner det? Ska jag sätta dit en till fläkt? Eller finns det något mer alternativ?

Fler fläktar eller se över hur luften färdas inuti (dvs om du kan flytta på någon fläkt och därigenom få bätttre kylning, annan kylare eller försök sänka vcore spänningen om det går utan att förlora stabilitet.

Visa signatur

MOBO: Asus P8Z77-V PRO CPU: Intel i5 3570k @ 4.1 Cooler: Thermalright Silver Arrow SB-E GPU: Gigabyte Radeon 7970 Ghz 3gb RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Intel 520 SSD 120GB, Seagate Barracuda 1TB 7200rpm PSU: Fractal Design Newton R3 800w Case: Fractal Design Define R4 Monitor: Dell U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Ja men vad kan jag göra åt det, för att kyla ner det? Ska jag sätta dit en till fläkt? Eller finns det något mer alternativ?

Det finns dom som har öppnat upp själva processorn och bytt ut kylpastan där i till en bättre. Men då ryker garantin ganska stenhårt. Tror det ska finnas något galleri här med någon som gjorde det på sin i7:a.

Permalänk
Medlem

Ivy ger dig högre IPC och högre frekvens vid lägre spänning.

Behöver du mer prestanda? Isf får du nog skaffa bättre kylning.

Permalänk

Ska jag lägga upp en bild på hur det ser ut i chassit?

Skrivet av Shiftypants:

Det finns dom som har öppnat upp själva processorn och bytt ut kylpastan där i till en bättre. Men då ryker garantin ganska stenhårt. Tror det ska finnas något galleri här med någon som gjorde det på sin i7:a.

Somsagt jag hatar ljud, men jag har väl inget annat val än att sätta en 140mm i taket.

Skulle det hjälpa om jag satte en 140mm i botten?
Som suger in/ut luft?

Här är en ful bild jag gjorde som kanske förklarar något iallafall

Dold text
Permalänk
Skrivet av Ozko:

Fler fläktar eller se över hur luften färdas inuti (dvs om du kan flytta på någon fläkt och därigenom få bätttre kylning, annan kylare eller försök sänka vcore spänningen om det går utan att förlora stabilitet.

Satte dit en 140mm i taket, och den ligger på 29-30'C i idle och 70 i load.
Den låter dock som ett (svordom) jet plan...

Permalänk
Medlem

ivy bridge kör mycket varmare än sandy bridge

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

På 1.1v kör jag 4.3ghz så för din del kanske det är mer värt att klocka ner litegran, för väldigt mycket mindre värme?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Hej jag har överklockat min cpu nu och den ligger på riktigt höga temps.
Jag använder mig utav R3 som chassi och kyler cpu med Noctua D-14.

Temperaturerna ser ni här:

Mvh Skumomten

Den där max tempen, hur fick du den? I prime95 eller använde du bara datorn till det du brukar göra?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Den där max tempen, hur fick du den? I prime95 eller använde du bara datorn till det du brukar göra?

OCCT

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är ju ingen direkt skadlig temp så du kan ju bara köra vidare om du vill, skulle inte byta mot oljud för att få ner den om du inte ska köra folding eller nåt som riskerar att det blir ännu varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Ok, då tycker jag inte du behöver bekymra dig. Prime95 / OCCT m.fl är oerhört tuffa och du kommer vid normal användning aldrig upp i såna temperaturer.
Och skulle du göra det så är det ändå inom gränsvärdet.

Permalänk

SOm sagt blir Ivy mycket varmare, och tempen bara sticker iväg så in åt h-vete när man är van sandys fina linjära ökning.

Jag skulle tro att du skulle kunna dra ner V-core litel(skiljer förstås från olika cpu's) Min 3770K funkar fint runt 1245-1250mV @4600Mhz. Tror jag kan få ner det lite till också med lite fippel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skum-tomte:

Bara av intresse, vilket specifikt test i OCCT?
Jag får liknande temperaturer redan vid 4,4 GHz...

Permalänk
Skrivet av Morzach:

Bara av intresse, vilket specifikt test i OCCT?
Jag får liknande temperaturer redan vid 4,4 GHz...

OCCT:Linpack
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu var det ett tag sen jag pillade med min 3570k men de där är helt normala temps. Inte alls farliga. Kommer förmodligen itne göra någon skillnad med mer fläktar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Skum-tomte:

Hej jag har överklockat min cpu nu och den ligger på riktigt höga temps.
Jag använder mig utav R3 som chassi och kyler cpu med Noctua D-14.

När jag hade en i5 2500k så hade jag överklockat till 4,5 Ghz med 1,35V och den låg på 60'C i load.
Nu ligger jag på 4,6Ghz med 1,28vcore och den ligger på ~80'C.

Har ni några tips?
Mvh Skumomten

Fullt normala temperaturer för Ivy Bridge.

Skrivet av Skum-tomte:

Jag har läst att Ivy Bridge genererar mer värme, men vet verkar ytterst otroligt att det skiljer så mycket.

Nej det är en betydligt längre avstånd mellan die(cpu-kärnor) och IHS. Detta pga en hög limkant.

Skrivet av Skum-tomte:

Ja men vad kan jag göra åt det, för att kyla ner det? Ska jag sätta dit en till fläkt? Eller finns det något mer alternativ?

Som sagt flaskhalsen i IB sitter innanför höljet(rättare sagt i höljet) och en till fläkt gör inte någon större skillnad. Troligen ett par grader på sin höjd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Vattenkylning hjälper det mer?