Permalänk

vSphere SSD-cache?

Tjenare!

Såg att det går att lägga till SSD-cache i vSphere 5.1

Blir det någon skillnad i respons på o köra en SSD-cache? Nu har varje VM en egen 3,5" HDD.

Permalänk
Medlem

Cachen används som jag har förstått det, när minnet tar slut och den börjar swappa. Vilket innebär att du inte tjänar något på det om du inte över-tilldelat minne till dina maskiner.

Du tjänar nog mer på att lägga diskfilerna direkt på SSDn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du kan ha swap to host cache konfigurerat och samtidigt lagra VM:s på samma SSD-disk. Så har jag det. Tycker det är en skön försäkring att ha eftersom jag själv har överallokerat minne till mina VM:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralph13:

Du kan ha swap to host cache konfigurerat och samtidigt lagra VM:s på samma SSD-disk. Så har jag det. Tycker det är en skön försäkring att ha eftersom jag själv har överallokerat minne till mina VM:s.

Ööh... när du skapar din VM så frågar esx dig var du vill spara swap. default valet är på samma plats som din VM. så du hade redan swap på din ssd från start.

Skrivet av Enter_Enter:

Tjenare!

Såg att det går att lägga till SSD-cache i vSphere 5.1

Blir det någon skillnad i respons på o köra en SSD-cache? Nu har varje VM en egen 3,5" HDD.

Ja, har du flera hostar i ett cluster med ett SAN. Absolut då kan du använda swap to host cache.
Har du dock bara 1 host med 1ssd och en/flera mekaniska diskar kan du lika gärna editera inställningarna för dina VMs att lägga swapfilerna på ssd (som du gjort en datastore av) det kommer inte vara någon skillnad på hastigheten.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Ööh... när du skapar din VM så frågar esx dig var du vill spara swap. default valet är på samma plats som din VM. så du hade redan swap på din ssd från start.

Nja, det är ju något du måste aktivera?
http://thefoglite.com/2012/05/25/swapping-to-host-cache/
http://pubs.vmware.com/vsphere-51/index.jsp?topic=%2Fcom.vmwa...

Permalänk

Okej, alltså inget jag ska ge mig på i verkligheten. Hur blir hastigheten om man skulle köra lagring på text 1GB iscsi, obrukbart?

Permalänk
Medlem

Om du bara har 1 ssd i din host, vart tror du din .vswp ligger?

hur menar du att swapping skulle bli snabbare för att du får en egen mapp på samma datastore som din VMs ligger?

Båda länkarna du gav är under förutsättning att du har dina VMs på ett SAN, inte lokalt i datorn.

Citat:

http://thefoglite.com/2012/05/25/swapping-to-host-cache/
This cache is shared between all VM’s running on the host. Swap to host cache is configured on a per host basis, so it is actually recommended to use a local SSD drive if possible. This method alleviates any FC or ethernet network latency that could potentially diminish the swap performance

Edit: du har i flera år kunnat använda en lokal disk för att ha din swap på.
http://www.yellow-bricks.com/2010/02/15/impact-of-decisions/

Dock så var problemet att tog utrymmet slut på den lokala disken så kunde du inte starta några fler vms.
Swap to host cache är bara en mer dynamisk funktion, dvs blir din lokala swapdisk full så går bara swapen mot sanet istället där filerna ligger från början.

Edit2: Glömde skriva att jag mindes fel i du sätter swap location när du skapar din VM, rätt är att du gör den inställningen för hela ditt kluster, inte enskilda vms.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX