Permalänk

H100i - Define R4.

Hej.

Precis som rubriken lyder undrar jag om ett Corsair H100i passar i ett Define R4 chassi med ett Gigabyte Z68XP-UD3P mobo?

Visa signatur

Period!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det ska nog få plats

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

hört blandat om det chassit, att om strömkontakten sitter för högt upp (som på många asus moderkort) så blir det problem med fläktarna.
man kan eventuellt köpa slimline fläktar i så fall.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av truedesire:

hört blandat om det chassit, att om strömkontakten sitter för högt upp (som på många asus moderkort) så blir det problem med fläktarna.
man kan eventuellt köpa slimline fläktar i så fall.

jag tänkte själv göra samma sak när jag fick problem med montering av min h100. men slimline är inte bra fläktar när man ska ha till en rad och behöver trycka mycket luft genom det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

jo, tänkte bara man kunde kringgå problemet på ett sätt iaf

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Jag tänkte just samma fråga..

Jag ska köpa ett Fractal Design Define R4 White och en h100i

går den att skruva fast i toppen då? 240mm radiator står det på fractals hemsida...Men på h100i hemsida står det att radiatorn är 275?

Edit:
total längden kanske de menar iofs....120+120 är ju 240 och då måste ju cirkelcentrumen stämma överens med de redan förborrade hålen i chassit...

Edit 2: Monterade utan problem radiatorn. Dock så är fläktarna missvisande med åt vilket håll de snurrar. Följde anvisningarna, och fläktarna var av bildade med fläktcentrumet (med deras logga klistrat på) neråt....så nu blåser de ut luft istället för att suga in kallluft från rummet. De funkar väl bra, kyler rätt okej ändå.
Monteringen i sig med allt var absolut inget krångel, dock så kändes det B när bakplåten är lös när man skriuvat i alla 4 skruv. Men de spänner bra när man monterar resten.
En sak till, hört klagomål på att nån plast blir trasig om man skruvar för mycket med h100i, Kan inte hitta plasten som skulle ta skada om man skruvar ihop hela alltet och sen tar bort det tex...?

Permalänk
Medlem

Det blir lite problem med fläktarna i toppen då "ström"sladden till moderkortet sitter lite i vägen. Men problemet är ganska enkelt att kringgå. Det går heltenkelt att fästa radiatorn lite mer åt ena sidan bara, finns fästen för det.

Permalänk
Medlem

det får plats h100i om du inte monterar den i hålen för 120mm fläktar utan förskjuter den bort från moderkortet och skruvar fast den i de utstansade ventilations hålen i taket, jag har sett det på flera ställen på internet, det är bara att googla så får du mängder av svar

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Okay, då tackar jag för svar.

Visa signatur

Period!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om H100i passar i ett Define R2?

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kan sätta den i fronten, eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av Poddarn:

Har för mig att man kan sätta den i fronten, eller har jag fel?

På R4'an finns det möjlighet att flytta HDD-buren och sätta i fronten (om slangarna räcker? har ingen erfarenhet av det) men enligt vad jag fått fram så ska det få plats i R3/R4 och även R2 i toppen antar jag?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Christoffer1989:

På R4'an finns det möjlighet att flytta HDD-buren och sätta i fronten (om slangarna räcker? har ingen erfarenhet av det) men enligt vad jag fått fram så ska det få plats i R3/R4 och även R2 i toppen antar jag?

går inte om man inte tar bort både undre och övre hårddiskburarna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

går inte om man inte tar bort både undre och övre hårddiskburarna.

vadå går inte? det går att ta bort över buren och flytta undre buren till vänster för att få plats med en rad i fronter i R4:an

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Christoffer1989:

vadå går inte? det går att ta bort över buren och flytta undre buren till vänster för att få plats med en rad i fronter i R4:an

jag tror inte man kan flytta buren åt vänster, på R4, men på XL R2 kan man.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

jag tror inte man kan flytta buren åt vänster, på R4, men på XL R2 kan man.

på r4an kan man, dock inte r2/r3

http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=9...

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Christoffer1989:

nu ser jag, ingen har sakt det till mig.....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

nu ser jag, ingen har sakt det till mig.....

en av dom stora förändringarna från r3

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardcore i7:

Hej.

Precis som rubriken lyder undrar jag om ett Corsair H100i passar i ett Define R4 chassi med ett Gigabyte Z68XP-UD3P mobo?

Vi (jag och en kompis) hade problem med att få radiatorn att passa, då den slog i kylflänsarna på moderkortet. I det fallet hade vi ett MSI Z77 GD-65. Vet just nu inte hur Gigabytes kylflänsar ser ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av BrutalSwede:

Vi (jag och en kompis) hade problem med att få radiatorn att passa, då den slog i kylflänsarna på moderkortet. I det fallet hade vi ett MSI Z77 GD-65. Vet just nu inte hur Gigabytes kylflänsar ser ut...

Skickades från m.sweclockers.com

hade samma problem på min S01.....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Jag tänkte köpa en Fractal Design Define R4 tillsammans med ett Asus P9X79 Deluxe och h100i/h110 och Corsair Dominator minnen. Kommer radiatorn få plats utan att man behöver modda nåt i chassit?

Sen en till fråga ang h110, eftersom den inte kommer med en mjukvaru kontroll för fläktarna. Kan man styra fläktarna med nåt program eller måste man skruva loss lådan varje gång man vill ändra hastigheten?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Night Hawk:

Jag tänkte köpa en Fractal Design Define R4 tillsammans med ett Asus P9X79 Deluxe och h100i/h110 och Corsair Dominator minnen. Kommer radiatorn få plats utan att man behöver modda nåt i chassit?

Sen en till fråga ang h110, eftersom den inte kommer med en mjukvaru kontroll för fläktarna. Kan man styra fläktarna med nåt program eller måste man skruva loss lådan varje gång man vill ändra hastigheten?

en H110 kommer inte att passa i toppen med moderkortets kylfläns. om du tar en H100i så kanske det passar.

tog en bild på hur min rad ser ut monterad i chassit.

jag var tvungen att flytta raden till vänster för att inte ta emot moderkortets kylfläns.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

en H110 kommer inte att passa i toppen med moderkortets kylfläns. om du tar en H100i så kanske det passar.

tog en bild på hur min rad ser ut monterad i chassit. http://imgur.com/8uWLPyz

jag var tvungen att flytta raden till vänster för att inte ta emot moderkortets kylfläns.

Tack för bilden! Har du en h110 eller h100i? Har försökt googla och ta reda på om just ett Asus p9x79 och en h100i funkar ihop i en r4, men inte fått nåt definitivt svar. På en del forum säger vissa att den inte får plats medan andra säger att den får plats. Hittar heller ingen video med just dessa komponenter som demonstrerar.

Om den passar så tänkte jag ta en h100i och byta ut fläktarna till två såna: https://www.inet.se/produkt/6308810/noctua-nf-a15-pwm-140mm
De kommer passa in i radiatorn? Eller ska man köra med 120mm fläktar istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Tack för bilden! Har du en h110 eller h100i? Har försökt googla och ta reda på om just ett Asus p9x79 och en h100i funkar ihop i en r4, men inte fått nåt definitivt svar. På en del forum säger vissa att den inte får plats medan andra säger att den får plats. Hittar heller ingen video med just dessa komponenter som demonstrerar.

Om den passar så tänkte jag ta en h100i och byta ut fläktarna till två såna: https://www.inet.se/produkt/6308810/noctua-nf-a15-pwm-140mm
De kommer passa in i radiatorn? Eller ska man köra med 120mm fläktar istället?

Du ska ha 120mm fläktar till 120mm radiator

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du ska ha 120mm fläktar till 120mm radiator

Ah, var inte så uppmärksam där Tänkte isf köra på dessa: https://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm
Eller finns det några andra som ni kan rekommendera?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Night Hawk:

Tack för bilden! Har du en h110 eller h100i? Har försökt googla och ta reda på om just ett Asus p9x79 och en h100i funkar ihop i en r4, men inte fått nåt definitivt svar. På en del forum säger vissa att den inte får plats medan andra säger att den får plats. Hittar heller ingen video med just dessa komponenter som demonstrerar.

Om den passar så tänkte jag ta en h100i och byta ut fläktarna till två såna: https://www.inet.se/produkt/6308810/noctua-nf-a15-pwm-140mm
De kommer passa in i radiatorn? Eller ska man köra med 120mm fläktar istället?

Skrivet av Night Hawk:

Ah, var inte så uppmärksam där Tänkte isf köra på dessa: https://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm
Eller finns det några andra som ni kan rekommendera?

jag använder mig av en H100i. och det beror på kyflänsen på moderkortet om det går att montera eller inte. så länge man inte vill ha fläktarna i pull utanför chassit.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

jag använder mig av en H100i. och det beror på kyflänsen på moderkortet om det går att montera eller inte. så länge man inte vill ha fläktarna i pull utanför chassit.

Ok. Har sett att man kan flytta lite radiatorn från moderkortet, får hoppas att det inte blir några större problem med mitt kommande system

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Night Hawk:

Ok. Har sett att man kan flytta lite radiatorn från moderkortet, får hoppas att det inte blir några större problem med mitt kommande system

bara för att vissa hur tajt det är mellan fläkten och moderkortet

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

bara för att vissa hur tajt det är mellan fläkten och moderkortet http://imgur.com/kLclyoM

Oj det var ganska tajt Men är det ett Asus p9x79 kort? Och har du flyttat på radiatorn ifrån moderkortet när du monterade den eller är den fäst vid default skruvarna så att säga?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Night Hawk:

Oj det var ganska tajt Men är det ett Asus p9x79 kort? Och har du flyttat på radiatorn ifrån moderkortet när du monterade den eller är den fäst vid default skruvarna så att säga?

jag har flyttat raden ifrån moderkortet så mycket som möjligt. men jag undrar hur hög kylflänsen på moderkortet är. jag ska mäta min och då kan jag säga hur hög flänsen får vara för att en 240 rad ska passa i chassit utan att ha fläktarna på chassit.

EDIT:jag mätte hur hög kylflänsen var på mitt moderkort och den var cirka 30mm så om den är högre än 3cm så är det nog bättre att ta ett annat chassi. typ Arc 2 som har fixat problemet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär