Hur formatera en 3 TB disk ?

Permalänk
Medlem

Hur formatera en 3 TB disk ?

Hej
Jag har köpt en "Seagate Barracuda" på tre TB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882
När jag anslöt den för formatering, så blev det utan att jag begärt det TVÅ partitioner
Hur skall man göra för att bara få en partition på hela disken ?

Jag läste på en test av disken att
"Cons:
- 2.1TB Barrier not removed via native hardware instruction on older O/S's
Hur fixar man det i så fall?
Tacksam för svar

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag har köpt en "Seagate Barracuda" på tre TB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882
När jag anslöt den för formatering, så blev det utan att jag begärt det TVÅ partitioner
Hur skall man göra för att bara få en partition på hela disken ?

Tacksam för svar

Du måste använda en partitionstabell av typen "GPT", inte gamla "MBR". MBR har en storleksbegränsning på 2TB per partition.

Om du inte ska boota från enheten så spelar det väl egentligen inte så stor roll (borde inte vara några problem att byta) men om du ska boota från just 3TB-disken så är det UEFI -> GPT (eller med bioskompatibilitetsläge MBR), BIOS -> MBR som gäller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag har köpt en "Seagate Barracuda" på tre TB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=984882
När jag anslöt den för formatering, så blev det utan att jag begärt det TVÅ partitioner
Hur skall man göra för att bara få en partition på hela disken ?

Jag läste på en test av disken att
"Cons:
- 2.1TB Barrier not removed via native hardware instruction on older O/S's
Hur fixar man det i så fall?
Tacksam för svar

Bra köp! Har två stycken sådana i min primära burk. (Såg att de hade gått ned aningen så det får väl bli en ny.

Skrivet av evil penguin:

Du måste använda en partitionstabell av typen "GPT", inte gamla "MBR". MBR har en storleksbegränsning på 2TB per partition.

Om du inte ska boota från enheten så spelar det väl egentligen inte så stor roll (borde inte vara några problem att byta) men om du ska boota från just 3TB-disken så är det UEFI -> GPT (eller med bioskompatibilitetsläge MBR), BIOS -> MBR som gäller.

Mycket bra förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Du måste använda en partitionstabell av typen "GPT", inte gamla "MBR". MBR har en storleksbegränsning på 2TB per partition.

Om du inte ska boota från enheten så spelar det väl egentligen inte så stor roll (borde inte vara några problem att byta) men om du ska boota från just 3TB-disken så är det UEFI -> GPT (eller med bioskompatibilitetsläge MBR), BIOS -> MBR som gäller.

Hej
Det där lät för svårt för min del, kan man få det beskrivit lite mer lättfattligt

Jag skall ha disken att lagra vanliga datafiler filmer bilder mm, inte som systemdisk

Måste man in i BIOS eller går det att göra i diskhanteraren?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ja det kanske är enkelt för er som är dataproffs, men för mig är det rena hieroglyferna
Jag kan inte få någon ordning på detta.
Skam att jag köpte en så stor disk, när det bara bli problem,

Det blir väl aldrig att jag får någon användning för disken.
Kanske får nöja mig med 2 TB som största disk..

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte ger oss någon som helst info om dator(moderkort) eller OS,
är det inte lätt att hjälpa.

I Win 7, när du formaterar disken, välj GPT istf MBR, klart!
(Med reservation ifall du har "uråldrig" hårdvara)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Ja det kanske är enkelt för er som är dataproffs, men för mig är det rena hieroglyferna
Jag kan inte få någon ordning på detta.
Skam att jag köpte en så stor disk, när det bara bli problem,

Det blir väl aldrig att jag får någon användning för disken.
Kanske får nöja mig med 2 TB som största disk..

janee postade ju en länk med steg-för-steg-beskrivning hur du gör i "disk management"... det gick inte vägen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

janee postade ju en länk med steg-för-steg-beskrivning hur du gör i "disk management"... det gick inte vägen?

Hej
Nej det var för komplicerat

Jag har nytt av allt i hårdvaruväg
och win 7/64

Visa signatur

Hawk

Permalänk

Problemet för dig är att Windows 7 inte klarar av diskar som är större än 2TB. Detta på grund av att de använder partitionstabellen MBR som begränsar till 2TB. Det du ska göra är att ändra detta från MBR till GPT.

Gör såhär!

https://www.youtube.com/watch?v=hlYjNbiVB-0

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Problemet för dig är att Windows 7 inte klarar av diskar som är större än 2TB. Detta på grund av att de använder partitionstabellen MBR som begränsar till 2TB. Det du ska göra är att ändra detta från MBR till GPT.

Gör såhär!

https://www.youtube.com/watch?v=hlYjNbiVB-0

Jag har förstått detta nu.
Den där filmsnutten gjorde mig bara ännu mer frustrerad.
Om jag skiter i att ha disken som en enda partition, vad händer då ?
Delar den sig i två partitioner automatiskt då?
Kan man bestämma hur stora var och en av dessa partitioner skall vara, typ dela disken på mitten och ha 1,5 TB på varje?

Ursäkta om jag frågar så mycket, men jag har aldrig varit med om detta förut, har sen tidigare bara max 2 TB diskar
Hade jag vetat vilket besvär en så stor disk innebär, så ångrar jag mig för att jag köpte den, skulle nöjt mig med två TB

Ganska dåligt av butiken att inte påpeka att win 7 bara klarar två TB...

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Hedersmedlem

Givetvis klarar Win7 mer än 2TB. Sitter själv med flera GPT-partionerade 3TB-diskar.

Vad är det du inte förstår, det är busenkelt inne i diskhanteraren. Bara högerklicka och välja de olika momenten. Först ta bort befintliga partitioner, sedan skapa ny med GPT, och sist formatera i NTFS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Jag har förstått detta nu.
Den där filmsnutten gjorde mig bara ännu mer frustrerad.
Om jag skiter i att ha disken som en enda partition, vad händer då ?
Delar den sig i två partitioner automatiskt då?
Kan man bestämma hur stora var och en av dessa partitioner skall vara, typ dela disken på mitten och ha 1,5 TB på varje?

Ursäkta om jag frågar så mycket, men jag har aldrig varit med om detta förut, har sen tidigare bara max 2 TB diskar
Hade jag vetat vilket besvär en så stor disk innebär, så ångrar jag mig för att jag köpte den, skulle nöjt mig med två TB

Ganska dåligt av butiken att inte påpeka att win 7 bara klarar två TB...

suck... win 7 klarar av diskar på över 2TB alldeles utmärkt. sålänge som det är GPT på disken.
det är inte alls svårt att ändra detta.

men om du ändå är så slö så du inte orkar så går det utmärkt att kör en partition på 2TB och en på 1TB, eller 2st på 1,5TB, eller hur fan du nu vill ha det!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Annars om du vill / vågar så kan du fixa teamviewer och kontakta mig via PM så kan jag kontrollera datorn och göra det åt dig.
Lägg till mig på skype om du känner att du vill prata när vi gör detta.

Skypeid: Dulingen

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Hej igen;)

Kan någon ge mig instruktioner om hur jag på det enklast tänkbara vis får min disk formaterad i två partitioner, jag struntar i det där med GTP, jag föredrar MBR

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej igen;)

Kan någon ge mig instruktioner om hur jag på det enklast tänkbara vis får min disk formaterad i två partitioner, jag struntar i det där med GTP, jag föredrar MBR

http://img827.imageshack.us/img827/3412/helphc.jpg

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

men om du ändå är så slö

Du behöver inte vara "tyken", jag har svårt med minnet därför så fastnar inget i knoppen, jag är gammal också,
så det är sådant man får räkna med
Jag är inte det minsta slö
!

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad som är svårt om du använder diskhanteraren för att konvertera din 3TB HDD från MBR till GPT http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Steg 1: Starta diskhanteraren och högerklicka på partitionerna och välj Ta bort volym, ta bort alla partitioner så att hela utrymmet på 3TB HDDn blir Inte allokerad.

Steg 2: Högerklicka längst till vänster i rutan för Disk och välj konvertera till GPT.

Steg 3: Högerklicka på det Inte allokerade utrymmet och välj Ny enkel volym och formatera med NTFS

Visa signatur

janee

Permalänk

Om ni missuppfattat min förklaring "Som standard, så klarar inte W7 över 2TB då förinställningen är MBR"

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Hej
På bilden är det disk 3 som är tre TB.
Den råkade bli formaterad i MBR av en snubbe som inte visste vad han sysslade med.
Då blev jag så less, så att jag lade ner allt ihopa
Har nu kopplat in tre TB-disken provisoriskt och får upp detta på skärmen.
Men jag kan inte få bort dom två delarna som inte är alockerat.
Hur skall jag få till en enda stor disk, som inte är uppdelad .

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
På bilden är det disk 3 som är tre TB.
Den råkade bli formaterad i MBR av en snubbe som inte visste vad han sysslade med.
Då blev jag så less, så att jag lade ner allt ihopa
Har nu kopplat in tre TB-disken provisoriskt och får upp detta på skärmen.
Men jag kan inte få bort dom två delarna som inte är alockerat.
Hur skall jag få till en enda stor disk, som inte är uppdelad .

http://img28.imageshack.us/img28/1770/hurfixaen.jpg

Om du högerklickar på "disk 3" i vänsterkanten, går det att välja "convert to gpt disk" (vad det nu står exakt i den svenska översättningen)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du högerklickar på "disk 3" i vänsterkanten, går det att välja "convert to gpt disk" (vad det nu står exakt i den svenska översättningen)?

Du menar att om jag gör som du säger, så försvinner den partitionen på 750 GB

länk till en som har samma problem, han får ingen hjälp, utan är såld och måste leva med den fåniga 750 GB delen
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-kopt-en-ny-harddisk-men-hittar-den-inte-post12697237/

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Du menar att om jag gör som du säger, så försvinner den partitionen på 750 GB

länk till en som har samma problem, han får ingen hjälp, utan är såld och måste leva med den fåniga 750 GB delen
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-kopt-en-ny-harddisk-men-hittar-den-inte-post12697237/

Du är störtskön ju, orkar be om hjälp och orkar inte ta tag i problemet utan fortsätter skutta runt med frågor om hur man gör för att köra MBR när det inte går du kan ju iofs köra flera olika paritioner och det finns flertalet guider till detta även här på Sweclockers.

Du borde få pris i årets lataste IT-människa ändå

Vänligen prova det som andra föreslagit innan du ger dig ännu en tredje gång, jag orkar inte läsa fler inlägg där du ber om hjälp för något du fått svar på redan för jag vet inte vad jag ska mig till annars haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Du menar att om jag gör som du säger, så försvinner den partitionen på 750 GB

länk till en som har samma problem, han får ingen hjälp, utan är såld och måste leva med den fåniga 750 GB delen
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-kopt-en-ny-harddisk-men-hittar-den-inte-post12697237/

Han hade Windows på 3TB HDDn och då måste man använda UEFI vid installationen för att det skall fungera, detta problem har inte du.

Jag kan inte garantera att det går att skapa en GPT partition för hela 3TB HDDn när du väljer konvertera, men det finns andra program som bör fungera för detta.

Läs detta inlägg som beskriver problemet med en 3TB HDD som inte hade Windows, och för honom fungerade guiden #12754486

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ursäkta så mycket, men jag har inte fått något svar från "evil penguin"
Blir det en hel tre TB partition om jag gör som han säger ?
Detta är helt seriöst.
detta skrev "evil penguin"
"Om du högerklickar på "disk 3" i vänsterkanten, går det att välja "convert to gpt disk"

Man kan i princip säga att han som formaterade disken i MBR, sabbade hela min disk ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Ursäkta så mycket, men jag har inte fått något svar från "evil penguin"
Blir det en hel tre TB partition om jag gör som han säger ?
Detta är helt seriöst.

Man kan i princip säga att han som formaterade disken i MBR, sabbade hela min disk ?

evil penguin kanske sover nu, men jag tycker att du skall testa.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jäss
evil penguin hade rätt, det blev perfekt
Tack till janee, som fick mig att våga prova.
Jag tackar alla vänliga forumsmedlemar för att ni stått ut med mig
Men nu så kan alla gå och sova, för nu har jag min tre TB disk formaterad ock klar

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Denna tråden sparas helt klart.

Permalänk

dumma pingvin, jag som gjorde en video och allt :<

http://_jwmzT-5CjM&hd=!

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av codeinjection:

dumma pingvin, jag som gjorde en video och allt :<

_jwmzT-5CjM&hd=!

Hej
Det var en GÔRBRA film.:)
Tack codeinjection
Jag är verkligen imponerad över allt jobb ni lagt ner för att hjälpa mig.
Den filmen borde ligga som nån tutorial, så andra mindre kunniga också kan få kolla den.

Visa signatur

Hawk