Permalänk
Medlem

Coretemp, kan man lita på den?

Har just byggt ihop min nya dator och satte in Coretemp för att hålla ett öga på tempsen på CPUn för att se att kylaren blev bra monterad, måste säga att jag blev rejält förvånad över resultatet.. temps ligger på 20-30-31-18 och legat i dom trakterna länge nu! Skulle gissa på att det är runt 16-17 grader där datorn står, är vid en balkongdörr som ej är superbra tätad så läcker in lite kall luft från under dörren..
prollen är en 3570 K stock klock, fortress 2 chassi och har en noctua nhd 14 som cpu kylare.. kör alla fläktar på min och har motståndet monterat på CPU kylaren..

Tycker personligen att det känns lite väl lågt för att va trovärdigt!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk

Testa lite andra program, även att stresstesta din cpu, och se hur värdena blir.
Jag skulle säga att coretemp är det program jag har haft minst "konstiga" värden på.

Permalänk

Alla värden från coresen i idle brukar vara rätt så fel i min erfarenhet.. I load är det desto rättare.
Är du intresserad av idle temperatur titta på cpu temp (annan sensor)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Alla värden från coresen i idle brukar vara rätt så fel i min erfarenhet.. I load är det desto rättare.
Är du intresserad av idle temperatur titta på cpu temp (annan sensor)

Är det inte lite motsägelsefullt att påstå att sensorerna skulle visa temperaturerna helt åt skogen, då datorn inte belastas, men när datorn belastas så kan man helt plötsligt lita på dem?

Permalänk
Medlem

31c idle, ser inget fel där.
Har jag 16-17c på rummet så kommer jag ner under 30c idle på min cpu.

Idle temp är ju dock ganska värdelöst att veta

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Entusiast

Ivy har en tendens att ha olika temperatur på de olika kärnorna. Tänk på att temperaturerna som visas inte är från sensorer, utan uträknade temperaturer. Det finns dock en sensor, "package" heter den i HWMonitor. Vet inte vad den heter i coretemp.

Men temperaturerna ser bra ut, även om idle är skit samma. Dra igång Prime eller OCCT, går den över 80ºC med den kylaren så är något nog på tok

Permalänk
Medlem

Kör load och testa också med RealTemp V.3.70(har kört RealTemp länge)!
Tycker dina värden ser bra ut, för det blir himla kallt vid en ej tätad dörr...jag vet:)
Mina temps ligger på mellan 23-27C i idle och 51-55C i load med en I7 3770K(ej OC dock) och 19C i rummet.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Har just byggt ihop min nya dator och satte in Coretemp för att hålla ett öga på tempsen på CPUn för att se att kylaren blev bra monterad, måste säga att jag blev rejält förvånad över resultatet.. temps ligger på 20-30-31-18 och legat i dom trakterna länge nu! Skulle gissa på att det är runt 16-17 grader där datorn står, är vid en balkongdörr som ej är superbra tätad så läcker in lite kall luft från under dörren..
prollen är en 3570 K stock klock, fortress 2 chassi och har en noctua nhd 14 som cpu kylare.. kör alla fläktar på min och har motståndet monterat på CPU kylaren..

Tycker personligen att det känns lite väl lågt för att va trovärdigt!

ca:30 grader i Idle är helt normalt ganska lågt faktiskt. men du verkar ha väldigt stor diff mellan dina kärnor 18 på lägsta och 31 på högsta.. det är inte normalt. prova några fler temp program och visar alla så stor diff prova montera om kylaren igen. kvarstår problemet så kan det vara lite defekta tempsensorer på moderkortet..
övrigt kolla vad du får i load med intel burntest, blir lättare att säga om det är normala temps eller inte då .

* som tumregel brukar jag säga rumstempratur + 10-15 grader i idle är helt normalt.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Alla värden från coresen i idle brukar vara rätt så fel i min erfarenhet.. I lad är det desto rättare.
Är du intresserad av idle temperatur titta på cpu temp (annan sensor)

Sökte efter den men hittade inte det programet, säker på att det var rätt namn?

Skrivet av Blargmode:

Ivy har en tendens att ha olika temperatur på de olika kärnorna. Tänk på att temperaturerna som visas inte är från sensorer, utan uträknade temperaturer. Det finns dock en sensor, "package" heter den i HWMonitor. Vet inte vad den heter i coretemp.

Men temperaturerna ser bra ut, även om idle är skit samma. Dra igång Prime eller OCCT, går den över 80ºC med den kylaren så är något nog på tok

Skrivet av Akarr:

ca:30 grader i Idle är helt normalt ganska lågt faktiskt. men du verkar ha väldigt stor diff mellan dina kärnor 18 på lägsta och 31 på högsta.. det är inte normalt. prova några fler temp program och visar alla så stor diff prova montera om kylaren igen. kvarstår problemet så kan det vara lite defekta tempsensorer på moderkortet..
övrigt kolla vad du får i load med intel burntest, blir lättare att säga om det är normala temps eller inte då .

* som tumregel brukar jag säga rumstempratur + 10-15 grader i idle är helt normalt.

Sådär nu har jag kört lite fler tester med Coretemp, Realtemp och HWmonitor (CPUid) och fick fram förljande temps

CoreTemp:
Min 17-29-28-15 (obs är kallt på morgonen Gillar kyla) Max 46-54-55-50

HWmonitor:
Min 17-29-29-16 Max 46-43-55-49
Package min 30 max 55

Realtemp:
Min 17-29-19-16 Max 46-54-54-50

Jag körde Intelburn test för att få Load på CPUn.. Jag har tänkt att klocka processorn och tycker att dessa temps känns lite väl varienrande ;X

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Bara att köra på och inte låta den varmaste bli för varm.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Skrivet av azezl:

Sökte efter den men hittade inte det programet, säker på att det var rätt namn?

Sådär nu har jag kört lite fler tester med Coretemp, Realtemp och HWmonitor (CPUid) och fick fram förljande temps

CoreTemp:
Min 17-29-28-15 (obs är kallt på morgonen Gillar kyla) Max 46-54-55-50

HWmonitor:
Min 17-29-29-16 Max 46-43-55-49
Package min 30 max 55

Realtemp:
Min 17-29-19-16 Max 46-54-54-50

Jag körde Intelburn test för att få Load på CPUn.. Jag har tänkt att klocka processorn och tycker att dessa temps känns lite väl varienrande ;X

Det är vanligt att det skiljer sig mellan kärnorna, inget att oroa sig för som sagt ovan, den högsta kärnan blir din max temp helt enkelt.
Själv är min cpu under 100% load: 67, 73 ,73, 72.(blir lite varmare senare,körde i 5 min för att titta. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Det är vanligt att det skiljer sig mellan kärnorna, inget att oroa sig för som sagt ovan, den högsta kärnan blir din max temp helt enkelt.
Själv är min cpu under 100% load: 67, 73 ,73, 72.(blir lite varmare senare,körde i 5 min för att titta. )

Är ny på att hålla på och leka med load och temp program så har en lite fråga till.. är det vanligt att tempen hoppar mellan 5-10 grader mellan uppdateringarna av temperaturen i programmet?

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Är ny på att hålla på och leka med load och temp program så har en lite fråga till.. är det vanligt att tempen hoppar mellan 5-10 grader mellan uppdateringarna av temperaturen i programmet?

ja det är normalt.. kör du full load och stänger av testet ska det droppa direkt ner till dina idle temps typ.. från 60 till 40 så fort du klickar knappen typ.

i real temp så har du sensor test oxo.. har du provat med det? tycker att det skiljer sig mycket fortfarande mellan lägsta och högsta kärnan.. kan vara att kylaren sitter på lite snett eller nåt.. inte säker men kan vara en orsak.

kan du kolla din bios om du kör på alla 4 kärnor?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Är det inte lite motsägelsefullt att påstå att sensorerna skulle visa temperaturerna helt åt skogen, då datorn inte belastas, men när datorn belastas så kan man helt plötsligt lita på dem?

Tvärtom, är det väldigt logiskt att tillverkarna kalibrerar tempsensorerna,
för det temperaturintervall där det är viktigt att de visar rätt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

ja det är normalt.. kör du full load och stänger av testet ska det droppa direkt ner till dina idle temps typ.. från 60 till 40 så fort du klickar knappen typ.

i real temp så har du sensor test oxo.. har du provat med det? tycker att det skiljer sig mycket fortfarande mellan lägsta och högsta kärnan.. kan vara att kylaren sitter på lite snett eller nåt.. inte säker men kan vara en orsak.

kan du kolla din bios om du kör på alla 4 kärnor?

Skiller oftast mellan 5-6 grader när man kör full load så det är inte så pass skillnad att jag vill montera om CPUn.. kör med 3 olika temp mätare var av en är real temp, alla visar i stort sett samma temp, och sensorn följer tempen på den varmaste kärnan på graden!

CoreTemp säger att 4 kärnor har 100% i load så alla bör vara aktiva.. men ska slänga ett öga på att alla kärnor körs..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av azezl:

Sådär nu har jag kört lite fler tester med Coretemp, Realtemp och HWmonitor (CPUid) och fick fram förljande temps

CoreTemp:
Min 17-29-28-15 (obs är kallt på morgonen Gillar kyla) Max 46-54-55-50

HWmonitor:
Min 17-29-29-16 Max 46-43-55-49
Package min 30 max 55

Realtemp:
Min 17-29-19-16 Max 46-54-54-50

Jag körde Intelburn test för att få Load på CPUn.. Jag har tänkt att klocka processorn och tycker att dessa temps känns lite väl varienrande ;X

Det där är asnice temperaturer ^^

Skrivet av azezl:

Är ny på att hålla på och leka med load och temp program så har en lite fråga till.. är det vanligt att tempen hoppar mellan 5-10 grader mellan uppdateringarna av temperaturen i programmet?

Alltså, jag tror inte det finns något program för att visa temperaturerna som inte är lite buggade, du ska inte lita för stenhårt på dem.
Det är bara att klocka på och försök hålla dig under typ 80 på Package Och Ivy behöver inte särskilt mycket ström heller, kör min 3570K i 4,3 med -0,03 i offset, vilket landar på typ 1,2V i load

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Tvärtom, är det väldigt logiskt att tillverkarna kalibrerar tempsensorerna,
för det temperaturintervall där det är viktigt att de visar rätt.

Fo3

Men om sensorerna är kalibrerade och visar rätt när komponenterna är 50-70 grader varma, bör de då inte också visa lika pricksäkra temperaturer när komponenterna går ner emot 20-40 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det där är asnice temperaturer ^^

Alltså, jag tror inte det finns något program för att visa temperaturerna som inte är lite buggade, du ska inte lita för stenhårt på dem.
Det är bara att klocka på och försök hålla dig under typ 80 på Package Och Ivy behöver inte särskilt mycket ström heller, kör min 3570K i 4,3 med -0,03 i offset, vilket landar på typ 1,2V i load

jao Har inte direkt snålat på kylning! Ska bli kul att se hur högt den tar sig!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azezl:

Sökte efter den men hittade inte det programet, säker på att det var rätt namn?

Sådär nu har jag kört lite fler tester med Coretemp, Realtemp och HWmonitor (CPUid) och fick fram förljande temps

CoreTemp:
Min 17-29-28-15 (obs är kallt på morgonen Gillar kyla) Max 46-54-55-50

HWmonitor:
Min 17-29-29-16 Max 46-43-55-49
Package min 30 max 55

Realtemp:
Min 17-29-19-16 Max 46-54-54-50

Jag körde Intelburn test för att få Load på CPUn.. Jag har tänkt att klocka processorn och tycker att dessa temps känns lite väl varienrande ;X

Package ska vara lika varm som varmaste kärnan, något är knas med din sensor helt enkelt.

Själv kör jag med Aida64 för att mäta saker i burken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Package ska vara lika varm som varmaste kärnan, något är knas med din sensor helt enkelt.

Själv kör jag med Aida64 för att mäta saker i burken.

Skickades från m.sweclockers.com

package är samma temp som den hetaste CPUn hela tiden, kan ibland tom vara 1 grad över i några sekunder..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azezl:

package är samma temp som den hetaste CPUn hela tiden, kan ibland tom vara 1 grad över i några sekunder..

När jag mäter ned Aida64 är package alltid samma som högsta core.

Vet inte hur dessa andra program mäter dock, men det stod att lägsta package var högre än lägsta core så jag antar att du hade programmet igång i mer än nån sekund innan du kopierade resultatet och postade här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

När jag mäter ned Aida64 är package alltid samma som högsta core.

Vet inte hur dessa andra program mäter dock, men det stod att lägsta package var högre än lägsta core så jag antar att du hade programmet igång i mer än nån sekund innan du kopierade resultatet och postade här.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, minsta pakage var en grad lägre än minsta core.
Men ska kolla vad aida64 ger för temps när jag kommer hem sen

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!