Återställning av bios tar inte bort överklockningen.

Permalänk
Medlem

Återställning av bios tar inte bort överklockningen.

Hejsan. Klockade igår min processor till 4,3 Ghz. Har kört Prime95 och diverse andra program och systemet var helt stabilt med en temp på runt 50 grader i load. Men nu när jag startar datorn så startar den om sig ett par gånger och sedan kommer det upp att överklockningen inte kunde startas. Tryck f1 för att ändra inställningar. Jag har återställt allt i Bios både manuellt samt tagit bort batteriet och även flyttat "jumpern" Men lik förbannat så visar processorn fortfarande 4,3 ghz. Någon som har tips om hur fasen jag ska göra för att återställa den till 3,3 igen?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

kanske finns någon autoklock knapp fysiskt på moderkortet någon stans?

annars kan du väl prova att återställa bios helt till fabriksskick

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Stängde av det dem kallar Gpu boost switch.
Tagit bort batteriet 20 sekunder.
Flyttat Jumpern i 20 sekunder.
I bios är alla inställningar som det var från början. Även kört default settings i Bios.
Fortfarande 4,3 Ghz

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av IntelCorei5:

Stängde av det dem kallar Gpu boost switch.
Tagit bort batteriet 20 sekunder.
Flyttat Jumpern i 20 sekunder.
I bios är alla inställningar som det var från början. Även kört default settings i Bios.
Fortfarande 4,3 Ghz

Mvh

Är allt överklockat inne i bios eller har du något överklocknings program installerat?

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Det är enbart klockat via bios.
Jag installerade igår även Intel extreme tuning utility.
Där har jag dock inte ändrat något alls.

Skrivet av carlosxbox82:

Är allt överklockat inne i bios eller har du något överklocknings program installerat?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Funderade också på om nån slags mjukvara i Windows var använd för att överklocka med.
Sådana är ett otyg och ska inte användas!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad säger den för hastighet i bios?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Testa att ta ut batteriet igen och vänta längre. Brukar ju räcka med 20 sek men kanske ditt moderkorts bios minne drar lite ström:

http://www.wikihow.com/Reset-Your-BIOS

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Jag testade igen att ta bort batteriet. Reset default i bios. Flytta jumper. Nu verkar det vara "back to normal"
Är det gpu boost som ger det där extra nu?
Visar bilder i Idle samt load.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.