Permalänk
Medlem

Hittar bara 6 av 12 GB RAM

Hej,

Har uppgraderat min dator precis. Tidigare hade jag 2x2 GB RAM. Jag stoppade i 2x4 GB till idag, så totalt 12 GB.

Nya minnen:
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...

Men i BIOS och i Windows så står det "Usable 6 GB" eller liknande. Fast som ni ser så hittar ju datorn alla 12 GB fast den klarar inte av att använda allt av någon anledning.

ASUS P7P55D Deluxe, i5 750, se mer i signatur.

Se bild:

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Prova flytta runt dem

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Prova flytta runt dem

Hur skulle det hjälpa?
Jag vet ju att datorn hittar alla stickorna och ser att det är 12 GB RAM.
Om det varit så att jag endast såg 8 GB RAM så hade man börjat fundera men nu hittas ju alla 4 stickor...

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Montera om processorn...jag lovar att problemet försvinner då!
Been there done that...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Hart levt i flera år med att datorn bara hittar 4GB stället för 6GB varje kallstart men så fort jag startar om den så får jag mina 6GB. Har startat datorn 2 gånger varje dag sen jag köpte moderkortet för ca 3 år sen.

Antar att du inte får ditt fulla ram om du startar om.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Montera om processorn...jag lovar att problemet försvinner då!
Been there done that...

Men processorn fungerar ju felfritt!! Varför svävar folk iväg?? Den har fungerat felfritt i ca 3 år eller något. Jag har inte rört den.

Skrivet av 93Clocker:

Hart levt i flera år med att datorn bara hittar 4GB stället för 6GB varje kallstart men så fort jag startar om den så får jag mina 6GB. Har startat datorn 2 gånger varje dag sen jag köpte moderkortet för ca 3 år sen.

Antar att du inte får ditt fulla ram om du startar om.

Jag får testa och se vad som händer. Det ser ut som att datorn fortfarande bara kan använda 6 GB men ser alla 12 GB.
Jag har startat om en gång men det hjälpte inte..

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Nån polare som inte är jätte datorkunnig sa till mig när jag köpte nya ram att de måste vara exakt likadana annars blire något knas men tror inte riktigt på de samma märke borde funka Skumt att den liksom hittar en av varje typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Nån polare som inte är jätte datorkunnig sa till mig när jag köpte nya ram att de måste vara exakt likadana annars blire något knas men tror inte riktigt på de samma märke borde funka Skumt att den liksom hittar en av varje typ?

De måste inte vara exakt lika som de gamla man har i datorn. Däremot så ska de nya man köper vara i "par".

Memory remap är Enable i BIOS...

Jag har testat: http://en.kioskea.net/forum/affich-197079-total-installed-ram...

"hi there,

open run>

type msconfig>

go to boot tab>advance options>

select maximum memory

apply and restart

Thanks"

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arowe17:

Men processorn fungerar ju felfritt!! Varför svävar folk iväg?? Den har fungerat felfritt i ca 3 år eller något. Jag har inte rört den.

Jag får testa och se vad som händer. Det ser ut som att datorn fortfarande bara kan använda 6 GB men ser alla 12 GB.
Jag har startat om en gång men det hjälpte inte..

Varför svara då du inte ens tar till dig råden du har fått?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Varför svara då du inte ens tar till dig råden du har fått?!

Ja, det är tråkigt med arrogans.

Personligen lutar jag åt att minnena satts fel i förhållande till kanalerna och därför blir det fel. Dvs båda 4GB-modulerna på ena kanalen och båda 2GB på den andra. Det är väl inte fastställt att trådskaparen verkligen körde dual-channel tidigare?

Om inte så kanske en BIOS eller minnes-reset (om finns på mobot) behövs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan, testa att flytta runt stickorna, kör med bara ett av de gamla minnena i, flytta runt det i alla slots, testa sedan med ett av de nya minnena, återupprepa processen. Bara för att du hittar alla 12gb så behöver det inte betyda att alla 12gb fungerar.

Permalänk

Testa uppgradera BIOS.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Yes, ingen kan hjälpa någon som inte vill bli hjälpt

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Jag hade exact samma fel på grabbens Sabertooth...tänkte reklamera moderkortet...läste då på nätet att några löst problemet med att montera om processorn...trodde inte först på den lösningen utan höll på med Bios och minnena...till sist testade jag ommontering av processorn. Vad tror ni hände? Bios hittade allt minne...och ja jag hade samma problem att windows hittade allt minne men kunde bara använda hälften. Även bios kände av alla stickor men det stod bara hälften i info-bilden.

Sen om du vill ignorera den lösningen...det är ditt val:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ja, det är tråkigt med arrogans.

Personligen lutar jag åt att minnena satts fel i förhållande till kanalerna och därför blir det fel. Dvs båda 4GB-modulerna på ena kanalen och båda 2GB på den andra. Det är väl inte fastställt att trådskaparen verkligen körde dual-channel tidigare?

Om inte så kanske en BIOS eller minnes-reset (om finns på mobot) behövs.

håller med helt och hållet!

minnena ska sitta 2gb 4gb 2gb 4gb eller 4gb 2gb 4gb 2gb

(helt enkelt likadana i blåa slots och likadana i svarta slots)

har du satt dom 4 4 2 2 så låter det väldigt rimligt att datorn kör 2x single channel och får på så sätt bara 4+2gb även om datorn vet att det sitter 12 där ifall datorn skulle kört dual channel men som den inte gör pga olika minnen i samma "channel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Men processorn fungerar ju felfritt!! Varför svävar folk iväg?? Den har fungerat felfritt i ca 3 år eller något. Jag har inte rört den.
..

För att du kan ha monterat cpu-kylaren på ett sätt som gör att minnen inte alltid hittas. Det har hänt mig. Jag hade spänt åt ena sidan mycket lösare och min dator hittade inte alla minnen. Balanserade min åtskurvning och bam. Alla minnen hittades.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv

Jag röstar också på att flytta om stickorna.

Skrivet av astrob0y:

För att du kan ha monterat cpu-kylaren på ett sätt som gör att minnen inte alltid hittas. Det har hänt mig. Jag hade spänt åt ena sidan mycket lösare och min dator hittade inte alla minnen. Balanserade min åtskurvning och bam. Alla minnen hittades.

Låter konstigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag röstar också på att flytta om stickorna.

Låter konstigt...

när jag hade samma problem så gjorde jag såsom man ska göra. jag testade varje sticka var för en för att se om någon var trasig. alla fungerade klockrent enligt memtest. jag testade även att byta plats på alla. problemet kvarstod. det som löste mitt problem var att skruva åt kylaren så att trycket från skruvarna var lika. Problemet löste sig och jag kunde använda allt mitt (då) dyra ram.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

1. Se till att minnena sitter rätt i förhållande till kanalerna på moderkortet.
2. Startmeny -> Kör -> msconfig -> "Systemstart" -> "Avancerade alternativ" ->"Högsta mängd minne", kolla att det inte står nått fel där
3. Spana så att inget onboard/oncpu grafikkort tar minne. Låter iofs lite skumt att det skulle käka såpass mycket.
4. Om inget funkar så ta ur modulerna och testa lite olika konfigurationer. T ex om 2x4gb ger dig 8 gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

1. Se till att minnena sitter rätt i förhållande till kanalerna på moderkortet.
2. Startmeny -> Kör -> msconfig -> "Systemstart" -> "Avancerade alternativ" ->"Högsta mängd minne", kolla att det inte står nått fel där.

Tänkte just skriva detta.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när vi byggde brorsans dator och det försvann med en BIOS-update

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk

Nå har du löst problemet och i så fall hur?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

i början av sommras byggde jag min egna dator. allt gick bra men märkte efter ca 3 veckor att bara 4gb av mitt 8gb som jag hade innan. sökte runt överallt och hittade inga svar, jag tog ut prossesorn och kollade den. jag gjorde allt förutom att kolla om båda stickorna fungerade som dem skulle. det visade sig att en av dem 3 stickorna jag hade inte fungerade. jag tänkte aldrig på att en kunde vara trasig då windows upptäckte båda två. så om du inte kollat alla stickor var för sig, gör det.