Permalänk

räcker detta för passiv vattenkylning?

Tjenare, undrar snabbt om det räcker med 4 st 480s radiatorer för att kyla två gtx 670/680 och en i7:a?- 3770k? passivt?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Kanske ska kika på passiva radiatorer? Låter dumt att skaffa radiatorer som är byggda för fläktar och använda dem utan.

http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c93_Passiv.html

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

dom sätter man väl på utsidan av chassit? ser ju otroligt fult ut?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ha fläktar som snurrar på lågvarv när det väl behövs bara ett exempel, resterande komponenter måste ha ett litet luftflöde....får man fråga vilket chassi har du tänkt att trycka in 4st 480 raddar?

//ODM

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Skrivet av ODM:

Du kan ju alltid ha fläktar som snurrar på lågvarv när det väl behövs bara ett exempel, resterande komponenter måste ha ett litet luftflöde....får man fråga vilket chassi har du tänkt att trycka in 4st 480 raddar?

//ODM

Ja men jag är rädd att fläktarna inte kommer få plats? har ju tänkt och kyla gpu och cpy? behövs det verkligen såpass?

Fractal design xl r1

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Tramsinlägg klarar vi oss utan.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Ja men jag är rädd att fläktarna inte kommer få plats? har ju tänkt och kyla gpu och cpy? behövs det verkligen såpass?

Fractal design xl r1

Tror inte det kommer att fungera, det är ju inga kalla grejor du ska köra med direkt.
Varför vill du ha det passivt?
Det bästa vore väl att köpa tysta fläktar och styra dem?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Tror inte det kommer att fungera, det är ju inga kalla grejor du ska köra med direkt.
Varför vill du ha det passivt?
Det bästa vore väl att köpa tysta fläktar och styra dem?

Att få in det?, Jodå
Passivt är så tyst och lugnt
det skulle också vara en idé

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Att få in det?, Jodå
Passivt är så tyst och lugnt
det skulle också vara en idé

Tänk på att vattenkylning fortfarande kräver en pump som låter. Så helt ljudlöst kommer det ju inte bli.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Tänk på att vattenkylning fortfarande kräver en pump som låter. Så helt ljudlöst kommer det ju inte bli.

Ne men tyst som fan kommer det låta

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Ne men tyst som fan kommer det låta

Då kan du väl ha några fläktar som snurrar i 500rpm? det är väl i princip judelöst?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Med 4 st 480 radiatorer cpu och 2 gpu så skulle jag inte rekommendera en pump bara utan dubbla pumpar, så de kommer låta en del då kan du köra med lowrpm fläktar tex 400 rpm. Ryms inte det så klarar du dig med 2x 480 radatior för de sakerna du ska kyla.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

Då kan du väl ha några fläktar som snurrar i 500rpm? det är väl i princip judelöst?

Men är det inte lite fränt ändå med passivt?

Skrivet av Ten:

Med 4 st 480 radiatorer cpu och 2 gpu så skulle jag inte rekommendera en pump bara utan dubbla pumpar, så de kommer låta en del då kan du köra med lowrpm fläktar tex 400 rpm. Ryms inte det så klarar du dig med 2x 480 radatior för de sakerna du ska kyla.

Så då krävs det dubbla pumpar?:/, säker på att två 480s räcker?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Men är det inte lite fränt ändå med passivt?

coolare med fläktar på extremt låg rpm som är ljudlösa

sen ifall du har tråkigt drar du upp dem på max och kollar på dina fina temps

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Avstängd

Tror inte det kommer gå så bra samt att det blir dyrt och opraktiskt med 4st 480radiatorer.
Jag kan inte förstå hur man får plats med bara en så 4 blir nog väldigt svårt samt presterar eventuellt sämre än 1x 360 med tysta fläktar på sig.

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

coolare med fläktar på extremt låg rpm som är ljudlösa

sen ifall du har tråkigt drar du upp dem på max och kollar på dina fina temps

Skulle vara fränt och skryta med sina clocks

Skrivet av gabriel15:

Tror inte det kommer gå så bra samt att det blir dyrt och opraktiskt med 4st 480radiatorer.
Jag kan inte förstå hur man får plats med bara en så 4 blir nog väldigt svårt samt presterar eventuellt sämre än 1x 360 med tysta fläktar på sig.

Enkelt och få plats med en titta på silverstone tj- 07??? Funkar prima:) blir nog att köra med fläktar

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321442/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Dessa, du kan t.o.m. kanske dra ned spänningen lite:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

http://www.inet.se/produkt/5321442/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Dessa, du kan t.o.m. kanske dra ned spänningen lite:)

Dom såg fina ut sedan vill jag bara säga att dete 420mm rads jag ska använda;) inte 480:)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Så då krävs det dubbla pumpar?:/, säker på att två 480s räcker?

Du klarar dig på 1x480 och 1x240 med fläktar på låg rpm(6-800rpm) och en D5 pump vario som du kan ställa upp eller ner beroende på systemet fungerar om du kör med 3 block till på det så kommer du ha en helt ok delta.
Och kör med en fläktstyrning som känner av vattentempen så fläktarna snurrar när de behövs, jag tycker det är lika bra att ta dessa http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo... de går utmärkt att ställa ner och köra på 500rpm och är mycket tysta med bra statiskt tryck för radiatorerna.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Du klarar dig på 1x480 och 1x240 med fläktar på låg rpm(6-800rpm) och en D5 pump vario som du kan ställa upp eller ner beroende på systemet fungerar om du kör med 3 block till på det så kommer du ha en helt ok delta.
Och kör med en fläktstyrning som känner av vattentempen så fläktarna snurrar när de behövs, jag tycker det är lika bra att ta dessa http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo... de går utmärkt att ställa ner och köra på 500rpm och är mycket tysta med bra statiskt tryck för radiatorerna.

Jadå men vill modda dit så många som man kan;), visa upp mig försöka komma
Igen med moddnings världen;), därför har jag tagit mer än jag behöver;kr

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Om du vill ha dig så många som möjligt så kan jag väl ge ett tips om att jag får plats med 8x360 (tror jag det var) radiatorer OM jag vill inne i mitt chassi med pedestal + tillbehör men det chassit kostar en del att köpa finns givetvis samma fabrikat men för 480 radiatorer.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

kör med lågvarvsfläktar, sätt datorn i ett annat rum och kör med blåtand grejer. Helt ljudlöst kommer det inte bli då pump, hårddiskar, psu och andra saker kommer låta. Tro mig
Om du vill få helt ljudlöst måste du tyvärr börja isolera datorn med sandsäckar och annat skit då elektroniskt ljud är svåra att få bukt med. Det är ett roligt men tidskrävande projekt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Ten:

Vad har du för chassi? Om du vill ha dig så många som möjligt så kan jag väl ge ett tips om att jag får plats med 8x360 (tror jag det var) radiatorer OM jag vill inne i mitt chassi med pedestal + tillbehör men det chassit kostar en del att köpa finns givetvis samma fabrikat men för 480 radiatorer.

tänkte försöka få in det i ett Fractal design xl;), men caselabs skulle det vara något?, lite dyrt men säkert prisvärt?

Skrivet av astrob0y:

kör med lågvarvsfläktar, sätt datorn i ett annat rum och kör med blåtand grejer. Helt ljudlöst kommer det inte bli då pump, hårddiskar, psu och andra saker kommer låta. Tro mig
Om du vill få helt ljudlöst måste du tyvärr börja isolera datorn med sandsäckar och annat skit då elektroniskt ljud är svåra att få bukt med. Det är ett roligt men tidskrävande projekt.

Kan inte ställa datorn i ett annat rum , måste ha det i mitt, det ska inte vara sjukt högt vill liksom att ljudet inte ska störa en;)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Kör med Zalman reserator 1 och det är i stort sett helt ljudlöst.
Pumpen sitter då nere i radiatorn dränkt i 1 liter vatten.
Har 2 sådana igång nu, 1 till cpu o en till gpu.
Men trots det så måste man ha ett par fläktar igång.
Jag kör med ett par noctua silent på lägsta varv = ohörbart.
Sen nätagget är det bra att köra med ett kraftigt överdimensionerat eftersom det då inte blir så varmt och fläkten där bara går på tomgång. (ska vara en värmestyrd fläkt i psu:et.)
Kör man med allt i ett paket idag så gör man oftast inte det för att få en tyst dator utan för att få en bättre kylning.
En friliggande pump och flera fläktar blir det inte tystare än en bra luftkylare, tvärtom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

kör med lågvarvsfläktar, sätt datorn i ett annat rum och kör med blåtand grejer. Helt ljudlöst kommer det inte bli då pump, hårddiskar, psu och andra saker kommer låta. Tro mig
Om du vill få helt ljudlöst måste du tyvärr börja isolera datorn med sandsäckar och annat skit då elektroniskt ljud är svåra att få bukt med. Det är ett roligt men tidskrävande projekt.

Kör man en vp655 på lågt varv så låter den i princip ingenting, och knappt några vibrationer heller. Kör min på 100L/H just nu, kör jag lägre ökar tempen ett par grader, men passivt skulle inte jag ge mig på. Antingen bygger man in allt i chassit och har fläktar eller så får man bygga utanför med passiva radiatorer, dom behöver ju fortfarande luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Kör med Zalman reserator 1 och det är i stort sett helt ljudlöst.
Pumpen sitter då nere i radiatorn dränkt i 1 liter vatten.
Har 2 sådana igång nu, 1 till cpu o en till gpu.
Men trots det så måste man ha ett par fläktar igång.
Jag kör med ett par noctua silent på lägsta varv = ohörbart.
Sen nätagget är det bra att köra med ett kraftigt överdimensionerat eftersom det då inte blir så varmt och fläkten där bara går på tomgång. (ska vara en värmestyrd fläkt i psu:et.)
Kör man med allt i ett paket idag så gör man oftast inte det för att få en tyst dator utan för att få en bättre kylning.
En friliggande pump och flera fläktar blir det inte tystare än en bra luftkylare, tvärtom.

Hade först tänkt och pröva det , men gillar inte att det ska vara ute ifrån så tackar nej till det förslaget , lågvarvs fläktar ska jag definitivt ha få helt enkelt lista ut något som passar annars är du fullt välkommen att skriva nya förslag:)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Kör man en vp655 på lågt varv så låter den i princip ingenting, och knappt några vibrationer heller. Kör min på 100L/H just nu, kör jag lägre ökar tempen ett par grader, men passivt skulle inte jag ge mig på. Antingen bygger man in allt i chassit och har fläktar eller så får man bygga utanför med passiva radiatorer, dom behöver ju fortfarande luft.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis ska köra med lågvarvs fläktar;)

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Kan inte ställa datorn i ett annat rum , måste ha det i mitt, det ska inte vara sjukt högt vill liksom att ljudet inte ska störa en;)

Om du inte vill bli störd så blir det väldigt mycket enklare om du kan tänka dig använda fläktar med låg varvhastighet. Jag kyler min datorn med 360+140 med tre stycken nexsus fläktar. det systemet kyler i7@960+minnen+hdd+moderkort+680.
Jag har varit med och byggt datorer som inte ska låta något - inte ett ljud får komma ut. Och det är väldigt svårt. Lösningen var att vattenkyla allt (cpu,gpu,minnen,hårddisk,psu,moderkort) med 3x920 radiatorer. Problemen som uppstod var att pumparna väsnades för mycket samt att elektroniken gav ifrån sig missljud (inte coil whine). Vi fick helt enkelt kapsla in datorn i påsar med påsar fyllda med sand/skumgummi/tygg. Först då fick vi tyst på datorn.

Det låter flummigt, orkar inte riktigt förklara kontexten

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Varför inte ha lite fläktar som kickar in vid en viss temperatur? Att ha en dator som är tyst vid normalanvändning och låter vid spel eller liknande tung last måste ju vara den bästa kompromissen du kan göra? Sedan måste du ha en luftström genom lådan för att hålla temp nere på NB och hårdiskar mm, även när radiatorerna är passiva.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Om du inte vill bli störd så blir det väldigt mycket enklare om du kan tänka dig använda fläktar med låg varvhastighet. Jag kyler min datorn med 360+140 med tre stycken nexsus fläktar. det systemet kyler i7@960+minnen+hdd+moderkort+680.
Jag har varit med och byggt datorer som inte ska låta något - inte ett ljud får komma ut. Och det är väldigt svårt. Lösningen var att vattenkyla allt (cpu,gpu,minnen,hårddisk,psu,moderkort) med 3x920 radiatorer. Problemen som uppstod var att pumparna väsnades för mycket samt att elektroniken gav ifrån sig missljud (inte coil whine). Vi fick helt enkelt kapsla in datorn i påsar med påsar fyllda med sand/skumgummi/tygg. Först då fick vi tyst på datorn.

Det låter flummigt, orkar inte riktigt förklara kontexten

det verkar ju vara Pain in the ASS att få det tyst ne fan ska köra på lågvarvs fläktar:)

Skrivet av Jory89:

Varför inte ha lite fläktar som kickar in vid en viss temperatur? Att ha en dator som är tyst vid normalanvändning och låter vid spel eller liknande tung last måste ju vara den bästa kompromissen du kan göra? Sedan måste du ha en luftström genom lådan för att hålla temp nere på NB och hårdiskar mm, även när radiatorerna är passiva.

Väldigt bra förslag min herre, men hur gör man det?, har noll koll på sådant;)

Visa signatur

Nils-Julius