Permalänk
Medlem

H80/H100 Missljud fix

Hejsan..

Jag som många andra har problem med missljud i min H80.
Pumpen surrar helt enkelt och det finns ett fix för att åtgärda detta vilket är att sänka volten som pumpen får..

Har läst här:
http://www.overclock.net/t/1236923/corsair-h100-h80-h60-noise-grinding-pump-fix-official-corsair-response

Så undrar jag om någon vet var man kan köpa denna diod som nämns i artikeln i sverige? Har letat men inte funnit. Eller någon som gör precis samma sak som den som nämns. Är inte så hajj på just EL så vore tacksam för all hjälp som kan ges.

Fattar inte riktigt heller hur man ska koppla det via en fläktkontroller (Om man nu väljer det sättet) för att sänka volten på pumpen..

Någon som kan förklara lite enklare?!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Kjell och Company har, annars är finns alltid ELFA.

Här är den han använder: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/diode...
Kostar ungefär 1,50:- på ELFA så har du någon sån butik i närheten så kan du lätt fixa en billigt, annars om du behöver beställa så är nog Kjell billigare.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är mer att den dioden gör så att volten sänks till pumpen så den låter slutar låta. men jag skickade min H100 på RMA förra onsdagen så jag får tillbaka en H100i.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kjell och Company har, annars är finns alltid ELFA.

Här är den han använder: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/diode...
Kostar ungefär 1,50:- på ELFA så har du någon sån butik i närheten så kan du lätt fixa en billigt, annars om du behöver beställa så är nog Kjell billigare.

TACK!!!

Man kan vända polariteten fel tyckte jag att jag läste.. Är inte så elkunnig men borde vara ganska lätt att löda på den tycker jag.. Bara man vet hur den ska sitta..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

jag satte ihop en egen sladd istället o kopplade på en vanlig 30:- fläktkontroller till pumpen. Sänkte den från 12.2v till 11.3 cirka. Blev knäpptyst

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag satte ihop en egen sladd istället o kopplade på en vanlig 30:- fläktkontroller till pumpen. Sänkte den från 12.2v till 11.3 cirka. Blev knäpptyst

// Lazze

hur gjorde du då?

har endel sladdar som ligger.. visa gärna en bild om du kan

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Det "tricket" gjorde jag för ett halvår sedan på min och det hjälpte inte. Man måste sänka väldigt mycket om den ska hjälpa

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det "tricket" gjorde jag för ett halvår sedan på min och det hjälpte inte. Man måste sänka väldigt mycket om den ska hjälpa

Ska testa iaf. Billigt att testa går ju sätta dom i serie med och sänka ännu mer än med 1.vissa funkar det för andra inte.

Annars skrotar jag och kör luft igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Du förlorar flöde också, men har du ingen garanti?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du förlorar flöde också, men har du ingen garanti?

Orkar verkligen inte krångla och få en likadan tillbaka. Så fixar jag själv, ända sättet att få saker att fungera. Fixar inte denna filen det så köper jag luft igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Entusiast

Jag skrev ihop en guide på det för ett tag sen, där finns också länkar till allt du behöver
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag skrev ihop en guide på det för ett tag sen, där finns också länkar till allt du behöver
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Tackar ska kolla in denna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Har lödit ihop en kabel nu:-) fixade hdd ljudet men pumpen hörs ju fortfarande lite lätt. Är väl kanske bara känslig. Men stor skillnad Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid "låna" en liten diod från skolan hehe

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Ända som får den helt tyst är att köra fläktarna via moderkortet och en kabel med 2st i serie. Men den visar att den går i 3000 rpm i HWMonitor några idéer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|