Permalänk
Entusiast

Projekt Wallputer 2

Hej allihopa.

Nu blir det bygg-logg med lite skrot.

Fyndet i det lokala soprummet.
Ni kan aldrig gissa vad jag har hittat i soprummet. Jo det skall jag berätta... va?... inte?... äh! Jag gör det ändå.

Fynd nummer 1: En bildskärm. Närmare bestämt en Samtron 50S. Det är en 15 tums LCD i 5:4 formatet med upplösning 1024x768 pixlar.
Fullt fungerandes och oskadd. Det är en rätt gammal modell från 2001, men bildkvalitén är rätt bra för att vara en 2001 års modell.

Fynd nummer 2: En gammal laptop med spräckt bildskärm. Intel Celeron 433 MHz, 128 megabyte RAM och 4 Gigabyte hårddisk. Anslöt bildskärmen ovan, och efter ett litet test visar det sig att datorn fungerar prima. Installerade Linux på den och det rullar på rätt bra. XFCE flyter på prima.

Snilleblixten.
-"Jaha? ... det är väl inte så imponerande." kanske ni säger nu, men det är inte fyndet i sig som är det intressanta, utan själva idén jag fick:

Riv isär, bygg ihop, Knöka på en tavelram och släng upp på en valfri vägg.

Den här byggloggen kommer nu att följa de steg jag tar för att utföra detta.
Jag låter bilderna stå för resten.
Titta in igen snart, då detta är ett pågående projekt, och jag kommer att uppdatera byggloggen vartefter.

Uppdatering 2013-01-27:
Projektet har kommit till en punkt där jag kan provköra systemet.
Satt just och provkörde med Tiny Core Linux. Men...

Det visar sig att spänningsregulatorn inte orkade med bildskärmen. Jag hade tydligen läst fel på den och den klarar inte mer än 1 ampere. Den magiska röken slapp ut

Det blir till att beställa några som klarar 1.5 Ampere, då mitt lager är slut. Dem går åt som smör i diverse projekt.
http://www.electrokit.com/l7812acv-to220-spanningsregulator-1...

Uppdatering 2013-02-01:
Tyvärr har jag inte så många bilder att dela med mig av än så länge.
Det jag har gjort var ett byte av spänningsregulatorn.

Sedan har jag testat mig fram med diverse Linux-distributioner:

  • Puppy Linux

  • Tiny Core Linux

  • Damn Small Linux

  • Slitaz

  • Gentoo

  • Arch

Den som fungerade "straight off the bat" var Slitaz. Nära var också Tiny Core Linux, men den föll på att dess XVesa-drivrutin inte fungerar tillfredsställande. Jag är tvungen att använda den äldre fbvesa -drivaren, vilket Slitaz använder "per default".
Gentoo och Arch var lovande, men dem båda föll på att utrymmet helt enkelt inte räcker till för en komplett X.org installation.

Jag skulle kunna specialanpassa use-variablerna i Gentoo's portage och få ner storleken markant, men att sitta och kompilera källkod på en slö celeron 433 MHz är inget som kommer att hända inom den närmaste perioden.

Slitaz har tyvärr en hel del drös av buggar i sitt init-system, men det går att kringgå.

Puppy Linux var för minneshungrig. 128 Megabyte RAM räckte inte till. Puppy har vuxit till en fullvuxen St. Bernad, tyvärr. Skulle säkert att gå att specialanpassa och banta ner, men det orkar jag inte med.

Vinnaren: Slitaz
Anledning: Minst jobb att få igång.
Nackdel: Gammal distribution som inte uppdateras längre.

Uppdatering 2013-02-05:

Mjukvaran:
Jag kommer att köra Slitaz då den har nästan allt jag behöver för ändamålet.
Använder XVesa-drivaren som fungerar efter lite manuellt pulande i /etc/X11/xorg.conf. (Problemet ligger i att xorg "detekterar" den inbyggda LCD-panelen, som inte existerar längre, varav jag måste stänga av EDID, och manuellt ange monitorns frekvenser.)
Jag kommer att använda mig av programmet "Feh" för bildvisning, och webbläsaren "Opera" för visning av en egenhändigt ihopsnickrad webbsida med diverse intressanta funktioner.
Varför jag väljer opera, beror på att den kan uppdatera webbsidor sömlöst i helskärmsläge. Dem andra webbläsarna utför en tömning av skärmen mellan varje uppdatering, vilket jag inte gillar.

Spänningsmatningen:
Jag har också valt att sänka driftspänningen från laptopens 19 volt, ner till 15 volt. Detta klarar datorn av utan problem, fastän den egentligen "behöver" 19 volt. Anledningen är att jag vill dumpa av så lite effekt som möjligt i spännings-regulatorn.

Original-utförande: 19 Volt matning - 12 volt = 7 volt förlust. Med 1.5 ampere måste spänningsregulatorn kyla bort över 10 watt.
Kräver en rätt fet kylfläns. Chassit räcker inte till.

Nya utförandet: 15 Volt matning - 12 volt = 3 volt förlust. Med 1.5 ampere behöver regulatorn bara kyla bort 4.5 watt. Klarar mig med chassit som kylning.

Vad som återstår:
Nu återstår så gott som en detalj: Själva tavelramen. Här behöver jag er hjälp.
Jag var hos Gallerix och kollade vad en enkel tavelram till detta skulle gå på, och hör o häpna: 900 kronor för en enkel träram?
Vad i halva friden???... är den gjord av guld?

Nej. Det duger inte. Nästa anhalt: Clas Ohlson.
Dem har en del färdiga tavelramar jag skulle kunna modifiera. Det var så jag gjorde med den första wallputern.

Bästa vore om jag kunde köpa färdiglackad ram-virke på löpmeter, men jag hittar ingenstans som säljer lösmeter på detta. Gallerix vill inte sälja lösmeter direkt till kund, fastän dem har det i lager. Dem säljer endast det färdigmåttat, sågat och klart. Man måste lägga en beställning.

Tips och idéer: Dela med er av dessa.

Projekt Wallputer 2

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Najs

Detta kan nog bli coolt

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Hade själv denna tanke tidigare idag.
En Dell D531 med spräckt skärm, och någon BenQ med 1680x1050.

Hur får du igång laptopen? Jag funderade på hur jag skulle göra då startknappen sitter på tangentbordet :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

Hade själv denna tanke tidigare idag.
En Dell D531 med spräckt skärm, och någon BenQ med 1680x1050.

Hur får du igång laptopen? Jag funderade på hur jag skulle göra då startknappen sitter på tangentbordet :/

Där har jag tur, då knappen sitter på själva systemkortet. Det är tänkt att den förblir lite dold och undangömd bakom hela klabbet, då man sällan/aldrig startar om en "wallputer". Tanken är att denna dator skall hänga på väggen och passivt visa mig allehanda information och/eller bilder. Den kommer att kunna fjärrstyras via VNC.

Det du skulle kunna göra, är att se om du kan spåra signalerna från knappen ner till systembordet, och löda dit ett bar tampar för manipulation från valfri pryl. T.ex en knapp.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tyckte inte att det såg så jättehäftigt ut i början, men med denna utmärkta berättare stiger spänningen stadigt. Börjar bli riktigt häftigt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Entusiast

Uppdatering 2013-01-27:
Projektet har kommit till en punkt där jag kan provköra systemet.
Satt just och provkörde med Tiny Core Linux. Men...

Det visar sig att spänningsregulatorn inte orkade med bildskärmen. Jag hade tydligen läst fel på den och den klarar inte mer än 1 ampere. Den magiska röken slapp ut

Det blir till att beställa några som klarar 1.5 Ampere, då mitt lager är slut. Dem går åt som smör i diverse projekt.
http://www.electrokit.com/l7812acv-to220-spanningsregulator-1...

Så nu inväntar detta projekt postgång.

Under tiden tänkte jag förse er med bilder på hur min första "Wallputer" ser ut. Tyvärr har jag ingen bygglogg på den.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Åh, kul! Detta är något jag länge velat göra, har en projektlåda med en slaktad laptop längst upp i garderoben för ändamålet

Problemet är bara att jag har absolut ingen användning av det så det har inte blivit av. Men ska lätt följa detta!

Permalänk

Bara den iden av nån annans sopor är värt 5p. lycka till med bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Där har jag tur, då knappen sitter på själva systemkortet. Det är tänkt att den förblir lite dold och undangömd bakom hela klabbet, då man sällan/aldrig startar om en "wallputer". Tanken är att denna dator skall hänga på väggen och passivt visa mig allehanda information och/eller bilder. Den kommer att kunna fjärrstyras via VNC.

Det du skulle kunna göra, är att se om du kan spåra signalerna från knappen ner till systembordet, och löda dit ett bar tampar för manipulation från valfri pryl. T.ex en knapp.

Du har sporrat mig!
Lyckades spåra upp vilka två pinnar som ska byglas för att starta den.
Det blir dock ingen wallputer, utan mer åt iMac hållet.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blargmode:

Åh, kul! Detta är något jag länge velat göra, har en projektlåda med en slaktad laptop längst upp i garderoben för ändamålet

Problemet är bara att jag har absolut ingen användning av det så det har inte blivit av. Men ska lätt följa detta!

Vem har inte användning av en passiv dator som hänger like en tavla och visar en allehanda information? Väder, kalendern (kopplad till ens google-kalender) ... bara fantasin sätter gränsen.
Under tiden som jag väntar på regulatorerna, så håller jag på o snickra ihop en php-baserad webbsida som skall fungera som interface till mina wallputers.
Sedan sätter jag repsektive wallputer på att automatiskt starta webbläsaren till en specifik webbadress, med autupdate samt helskärmsläge.

Skrivet av biorrith:

Du har sporrat mig!
Lyckades spåra upp vilka två pinnar som ska byglas för att starta den.
Det blir dock ingen wallputer, utan mer åt iMac hållet.

En rätt intressant idé. En kompakt Hackintosh. Kan det gå att få in Mac OS X på den tro? (Nej detta får vi lämna åt ett annat forum. Det är emot Sweclockers regler att diskutera hur man kringgår DRM-skydd)
Annars: En linux-dist och lite "Mac-Wannabe" applikationer så är man nästan där. KDE skrivbordsmiljö + Cairo dock är en prima kombo.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

Vem har inte användning av en passiv dator som hänger like en tavla och visar en allehanda information? Väder, kalendern (kopplad till ens google-kalender) ... bara fantasin sätter gränsen.

Där har du faktiskt en poäng... Jag har ju redan dator på golvet och i taket, väggarna är ju trots all the final frontier. Fan, inte ett projekt till, börjar bli löjligt många planer nu x)
Aja, får se hur det går för dig först

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte om du tänkt det, men för mig är en wallputer inte complett utan touch interface skulle gärna göra ett sånt bygge men har inget offer... :/

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kel:

nu vet jag inte om du tänkt det, men för mig är en wallputer inte complett utan touch interface skulle gärna göra ett sånt bygge men har inget offer... :/

Jo. Tanken har slagit mig. Men jag har just nu inga planer på att införskaffa och integrera en sådan panel. Tanken för min del är att dessa skall vara helt "passiva". Enbart visa uppdaterad info av valfri sort. Ingen interaktivitet alls.

Med tanke på att det ändå är så pass gammal hårdvara jag pysslar med, så begränsar det mig till vad dessa "wallputers" kan göra. Sitter just nu och leker runt med diverse olika minimala Linux-distributioner för att se vad som fungerar bäst.
Sedan känns det lite obalanserat att lägga ut ett par tusenlappar på en vettig touch-panel, och samtidigt leka med skogsgammal hårdvara som knappt orkar med Linux-kärnan i sig.

Eventuellt kan det hända att jag satsar på lite modernare hårdvara för en eventuell "Wallputer 3". Varav jag då överväger en touch-panel. Men då uppstår frågan: Använda en färdig LCD med touch, eller modifiera en LCD utan touch, och lägga på en touch-panel.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Du har en poäng där... nja, tänkte i så fall att amn modifierar den befintliga panelen, och då bör du nog komma undan under 1000lappen

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Eventuellt kan det hända att jag satsar på lite modernare hårdvara för en eventuell "Wallputer 3". Varav jag då överväger en touch-panel. Men då uppstår frågan: Använda en färdig LCD med touch, eller modifiera en LCD utan touch, och lägga på en touch-panel.

NAJ, satsa på att göra allt av gratis hårdvara. Spänningsregulator kan du exempelvis från från vissa nätagg till apparater, resten verkar du redan ha hittat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kul projekt! Har haft lite samma idé, så det ska bli kul att se var du landar. Speciellt vilken distro det blir och hur du lägger upp informationen på skärmen.

Permalänk
Medlem

Ah, intressant när folk faktiskt kan sing grejj. Kanske inte det snyggaste jag sett, men det är ju inte klart heller! +5p

Permalänk
Medlem

Gillart!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt arbete. Jag gillar dessutom att du använder gammal hårdvara som du hittat.
Jag gjorde samma sak med en av mina gamla laptops som jag inte längre använde och den fäste jag på en av Ikeas Ribba-serie. Utseendemässigt är den helt ok tycker jag och den finns i flera olika storlekar vilka inte är speciellt dyra samt att den är djup nog för att rymma lite elektronik på baksidan.

Jag vet dock inte vilka mått du har på bygget och då dessa endast finns som ett par olika standarder kanske det inte passar dig men jag vill ändå tippsa dig om det. När jag byggde min så använde jag tavlelramens baksida som bas vilket gjorde att jag inte behövde specialbeställa en ram som passade mina mått, så om du kan få den att passa i fasta "rammått" så skulle det kunna vara ett alternativ.

Mitt bygge blev väldigt varmt då den tavelramen sluter tätt mot väggen så som jag hängt upp den vilket gjorde att jag fick såga upp ett litet hål i botten och ett i toppen för att få ett luftflöde genom på baksidan (det syns inte). Tror dock inte du kommer ha detta problemet eftersom du gjort en väldigt bra lösning genom att använda chassit som värmeavledare.

Återigen väldigt häftigt och jag kommer följa det tills det att det blir klart

//Daniel

Permalänk

Såg att du undrade vart man kunde få tag på tavelram. Det bör finnas hos din lokala glasmästare

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Såg att du undrade vart man kunde få tag på tavelram. Det bör finnas hos din lokala glasmästare

Eller Ikea. jag gjorde min tavel-pc som jag kallar den, med hjälp av en gammal laptop och en ram från Ikea. Den som är ca 4-5 cm djup. Funkade perfekt. Kapade den i rätt storlek och sen fäste allt på baksidan av träplattan som följde med.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00078051/

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB