Permalänk
Medlem

Hjälp med router

Hej!

Beställde nyss 200 mbit / 20 mbit ifrån Bredband2 och insåg lite senare att jag inte har en router som täcker den hastigheten via nätverkskabeln..

Jag undrar om någon som har ett bra tips på en router som klarar 200mbit i det fasta nätet eller mer, så vore det helt underbart!

tack på förhand

Permalänk
Medlem

De flesta hemma-routrar ska väl klara 200mbit på WAN-porten idag? Se till att du inte sitter med gamla CAT4 eller CAT5-kablar bara, ska vara Cat5e eller Cat6 om du ska dra nytta av hastigheter över 100mbit.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar Juggernawt!

jag testade att koppla in kabeln rakt in i väggen för att se om jag verkligen får hastigheten med kabeln, för att vara på den säkra sidan och det fick jag.. om inte lite mer.. men eftersom jag har tjej som villl surfa via WI-Fi så behöver jag en router som kan iaf klara av 200mbit+ på det fasta nätet, spel, tankningar etc..

Har denna router idag: Netgear WNR2000

Permalänk
Medlem

Aah, den routern har 100mbit som max på wan-porten.
Rekommenderar ASUS RT-N56U om du vill ha det lite framtidssäkrat (5Ghz på wifi't bl.a.)
Annars kan du nog köra en D-Link DIR-636L t.ex. som klarar det du söker utan problem.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Förstod nästan att det var så! Kollade faktiskt på den där ASUS:n, och den verkade intressant, men hur läser du dig till vad som är maxhastigheten över WAN då?

Permalänk
Medlem

Står Ethernet/Fast Ethernet på grejor som tar upp till 100mbit/sec. Nästa steg är Gigabit Ethernet som går upp till 1Gbit/sec, så det är Gigabit Ethernet du ska ha.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Står Ethernet/Fast Ethernet på grejor som tar upp till 100mbit/sec. Nästa steg är Gigabit Ethernet som går upp till 1Gbit/sec, så det är Gigabit Ethernet du ska ha.

Fast det är nästan så att man måste kolla recensioner för att se vad prylarna har för wan->lan throughput i verkligheten.
edit: Står det gb ethernet på den så kan det mycket väl vara så att det bara är switchen för det interna nätverket.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av keffing:

Fast det är nästan så att man måste kolla recensioner för att se vad prylarna har för wan->lan throughput i verkligheten.
edit: Står det gb ethernet på den så kan det mycket väl vara så att det bara är switchen för det interna nätverket.

Sant och visst - bör alltid kolla fler källor då tillverkarna inte alltid skriver ut exakta specifikationen (av nån anledning). De jag tipsade om ska klara Gigabit dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozec87:

Hej!

Beställde nyss 200 mbit / 20 mbit ifrån Bredband2 och insåg lite senare att jag inte har en router som täcker den hastigheten via nätverkskabeln..

Jag undrar om någon som har ett bra tips på en router som klarar 200mbit i det fasta nätet eller mer, så vore det helt underbart!

tack på förhand

Här: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view har du rätt bra info!

Permalänk
Medlem

Måste ha gigabit på wan och på lan samt gigabit kabel mellan lanporten på switch/router till datorn som har ett gigabitnätverkskort.

Thats it.

Alternativt dual channel router som klarar upp till 900mbit trådlöst. Finns billiga och bra från tp-link 500kr för upp till 600 mbit trådlöst. Men då krävs ett usbnätverkskort som kan ta emot data på båda kanalerna sammtiigt. Dvs dualchannel usb wifi nätverskkort.

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS RT-N56U och Bahnhof 100/100, får ut ca 110/270 via routern...så den står pall för rätt mycket!

EDIT: Körde ett test nu bara för att ha konkret bevis

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Hedersmedlem

Se även den klistrade tråden [FAQ] Vilken router är det som gäller?

Jag brukar rekommendera Netgear WNR-3500L (säljs även under namnet Netgear N300 av någon anledning som jag inte lyckats lista ut). Den är inte speciellt dyr längre.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Jag har ASUS RT-N56U och Bahnhof 100/100, får ut ca 110/270 via routern...så den står pall för rätt mycket!

EDIT: Körde ett test nu bara för att ha konkret bevis
http://img685.imageshack.us/img685/8089/bredbandskollenb.png

Konstigt att du får 270 i uppload med 100/100, dom måste kopplat dig på en snabbare lina eller så visar BBK fel ? Annars är det väl bara o tacka o ta emot.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Konstigt att du får 270 i uppload med 100/100, dom måste kopplat dig på en snabbare lina eller så visar BK fel ? Annars är det väl bara o tacka o ta emot.

Hehe, ja jag klagar inte!
Jag hoppas bara att det inte stryps alltför mycket efter att jag flyttar om ett par veckor.

Bahnhof har levererat över förväntan ända sen vi tecknade abonnemanget för över 2 år sen. Jag får ännu högre fart direkt via uttaget.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Hehe, ja jag klagar inte!
Jag hoppas bara att det inte stryps alltför mycket efter att jag flyttar om ett par veckor.

Bahnhof har levererat över förväntan ända sen vi tecknade abonnemanget för över 2 år sen. Jag får ännu högre fart direkt via uttaget.

Har du testat Speedtest också, och vad får du där ?

Du borde nästan skicka blommor till Bahnhof och tacka.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Har du testat Speedtest också, och vad får du där ?

Du borde nästan skicka blommor till Bahnhof och tacka.

Den visade lite jämnare restultat:

Bredbandskollen har alltid visat högt. Är det en glädjemätare kanske?

Routern står då pall i alla fall, som sagt!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Den visade lite jämnare restultat:
http://img138.imageshack.us/img138/4715/speedtestkx.png

Bredbandskollen har alltid visat högt. Är det en glädjemätare kanske?

Routern står då pall i alla fall, som sagt!

Tror BBK är glädjemätare för dig. Men det är ju ändå inga dåliga hastigheter för att vara 100/100, så du skall nog vara riktigt nöjd ändå.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en ASUS RT-N66U på en 250/100-lina från BBB. Får nedan resultat ganska stabilt, dock en fånig grej är att många testservrar i Sverige hos speedtest.net inte går över 100mbit överhuvudtaget.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo