Permalänk

Nätverksfråga

Hej.

En Mobilbredbandsrouter med WLAN & 4-LAN Portar
2 datorer är inkopplade via TP-kabel
ytterligare 2 eller fler datorer som inte är inkopplade, finns i en annan byggnad,
jag hadde tänkt en trådlös överföring, där man kan gå från WLN till LAN
så jag slipper köpa trådlösa nätverkskort
det måste vara Gigabit Nätverkt, utom det trådlösa

Vad behöver man för något

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem

Har du inte Wifi på mobilroutern?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

har inte wifi på de datorerna som ska kopplas in, tänkte det blir billigare med en annan lösning

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem

Ska kolla att jag förstår dig rätt. Du vill ha en trådlös anslutning mellan din mobilrouter och datorerna i den andra byggnaden, men de datorerna har inte några wifi-kort? Då behöver du någon sorts trådlös brygga, de flesta hemma-routrar går att ställa in för det, men hastigheten blir väldigt lidande. Har du t.ex. 4 datorer kopplade på den så delar de på wifi-kapaciteten.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Skaffa en till router/accesspunkt i "bridge"-läge. Din mobilbredbandsrouter kommer då vara ansluten med wlan till den accesspunkten, som i sin tur delar ut nätverket genom via tp-kabel. Vad är det för hastighet på wlanet på din bredbandsrouter?

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Trådlös standard Wireless N
Teoretisk hastighet 300 Mbps
Switch 4 Ports
Switch-hastighet 10/100/1000 Mbps

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem

Antingen köper du en till router som du kör som brygga, det du behöver, då finns det mycket att välja på med dock så får du betala för själva router-delen som du inte kommer använda i detta fall.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=371211
Denna kan man köra som accesspunkt eller brygga, dock lite trist att den inte har några externa antenner så räckvidd är kanske inte jättevass.

Permalänk

1000 Tack, då har jag en bättre hum om vad jag ska göra

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem

Annars kan man faktiskt dra en utomhus-ethernetkabel mellan husen ifall det inte är alltför långt. Kostar inte många kronor med kabeln + plaströr att dra i. Spade kanske du har redan?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo