Ultra HDTV får fotfäste 2013

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Trodde jag också tills jag hittade YIFY torrents.

Nu vet jag bättre.

Visar 1920x1080 filmer hemma från filer som är ca 2GB stora och varken jag eller mina polare kan se ngn kvalitets skillnad ÖHT från äkta bluray film...

Då behöver ni antagligen glasögon eller så sitter du på liten skärm eller TV på 32 tum eller liknanade.
Att det är samma kvalite är ren fantasi från din sida du vet inte vad du pratar om.
Redan vid ljudet märks det stor skillnad också om man sitter med en hembio anläggning.
Ta och titta se på dina 2gb rippar på 50 tum eller större eller en projektor med duk på 100 tum och det kommer se ut som skit.
Behövs kring 10gb åtminstone för att det ska se ok ut men fortfarande så ser man skillnad mot Bluray skiva.
Du kanske tillhör den gruppen som tidigare laddat ner i divx format med och det är samma där det är inte sebart på nåt större än 32 tum och knappt det ens ibland.
Du kan inte komprimera ner innehållet med samma komprimering 10 ggr utan att förlora nåt måste du väl ändå förstå.
Inte ens med effektivaste komprimeringen hittiils h265 som komemr användas för 4K kommer du ner i 2gb mer samma kvalite.
Däremot en DVD rip i h264 eller en Bluray rippat till 480/576 kan nog se ganska ok ut i den storleken men det är en annan diskussion. Men kan nog säga att det är Bluray ripparnas DivX om man ska jämföra med nåt. Iofs inte fel i divx formatet i sig bara att dom använder sig av en äldre MPEG4 standard som inte är lika effektiv men att dom just komprimerar ner till att rymma på 1 CD skiva på 700mb det fungerar inte. För mindre TV apparater kanske det fungerar som sagt men kom inte och påstå att det är samma kvalite och att man inte ser skillnad.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

PS4(k) kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Då behöver ni antagligen glasögon eller så sitter du på liten skärm eller TV på 32 tum eller liknanade.
Att det är samma kvalite är ren fantasi från din sida du vet inte vad du pratar om.
Redan vid ljudet märks det stor skillnad också om man sitter med en hembio anläggning.

Och du behöver lära dig läsa, jag pratade ÖVER HUVUD TAGET inte om ljud utan endast om bild/film kvaliteten.

Självklart är ljudet kasst och är endast i 2 kanaler samt ett ljudspår, men det var ju det som var hela min poäng, att ljudet tar upp mycket mer plats än de flesta tycks tro! Skippar man 30 timmar (10 språk * 2h+1h extramaterial) i 7 kanals ljudspår är det alltså inga som helst problem att få plats med 4K video kvalitet på en 50GB dual layer Bluray disk.

Vad gäller YIFY kvalitet på bilden så går det att se skillnad på vissa stillbilder om man analyserar dem eller går nära TVn. Men även med en rätt bra TV på 42 tum har vi ärligt talat svårt att se någon skillnad på bildkvaliteten när filmen rullar, vilket ju faktiskt är det som spelar någon roll här.

Skrivet av Leatherface75:

Du kan inte komprimera ner innehållet med samma komprimering 10 ggr utan att förlora nåt måste du väl ändå förstå.

Fast de komprimerar inte ned storleken 10ggr...

De går från 20GB till 2GB genom att främst rensa bort massa ljudspår och extramaterial som tar upp många GB plats, Vad jag försöker argumentera är att YIFY visar hur mkt plats du kan spara genom att "skippa" ljudet och extramaterialet helt och hållet. Det ger en bra fingervisning eftersom 4K upplösning knappast kräver 4 gånger så mkt ljuddata, och eftersom 30 olika ljudspår + extramaterial är saker som går att kompromissa bort.

Självklart förloras lite data i komprimeringen, men när det kommer till förlusten i bildkvalitetet är den försummbar eller svårmärkt om man inte sitter med en 65 tums TV eller 30000kr projektor + 100 tum duk hemma och sitter med dem uppe i ansiktet (vilket jag för resonemangets skull antar att majoriteten inte gör).

Videodatan från YIFYs komprimmering har fortfarande full 1920x1080 upplösning och upplevs lika bra för gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och du behöver lära dig läsa, jag pratade ÖVER HUVUD TAGET inte om ljud utan endast om bild/film kvaliteten.

Självklart är ljudet kasst och är endast i 2 kanaler samt ett ljudspår, men det var ju det som var hela min poäng, att ljudet tar upp mycket mer plats än de flesta tycks tro! Skippar man 30 timmar (10 språk * 2h+1h extramaterial) i 7 kanals ljudspår är det alltså inga som helst problem att få plats med 4K video kvalitet på en 50GB dual layer Bluray disk.

Vad gäller YIFY kvalitet på bilden så går det att se skillnad på vissa stillbilder om man analyserar dem eller går nära TVn. Men även med en rätt bra TV på 42 tum har vi ärligt talat svårt att se någon skillnad på bildkvaliteten när filmen rullar, vilket ju faktiskt är det som spelar någon roll här.

Fast de komprimerar inte ned storleken 10ggr...

De går från 20GB till 2GB genom att främst rensa bort massa ljudspår och extramaterial som tar upp många GB plats, Vad jag försöker argumentera är att YIFY visar hur mkt plats du kan spara genom att "skippa" ljudet och extramaterialet helt och hållet. Det ger en bra fingervisning eftersom 4K upplösning knappast kräver 4 gånger så mkt ljuddata, och eftersom 30 olika ljudspår + extramaterial är saker som går att kompromissa bort.

Självklart förloras lite data i komprimeringen, men när det kommer till förlusten i bildkvalitetet är den försummbar eller svårmärkt om man inte sitter med en 65 tums TV eller 30000kr projektor + 100 tum duk hemma och sitter med dem uppe i ansiktet (vilket jag för resonemangets skull antar att majoriteten inte gör).

Videodatan från YIFYs komprimmering har fortfarande full 1920x1080 upplösning och upplevs lika bra för gemene man.

Leatherface75 snackar inte om främst ljudet, utan drog bara in det som exempel.

Faktum kvarstår, det går inte att få samma kvalitet med en videofil som är 10ggr så komprimerad jämfört med en redan komprimerad. Det må vara skickligt gjort och se tillräckligt bra ut för en del helt allmänt, och funkar på mindre skärmar och TV-apparater, men bibehållen kvalitet är det definitivt inte.
Jag tyckte också Divx-rippade DVD:er såg riktigt bra ut på den tiden, och var nära nog samma kvalitet som originalet. Men riktigt samma var det ju inte.

Och hela pratet om ifall 4k-filmer får plats på en BD-skiva eller ej är tämligen irrelevant, då man måste göra ändringar i standarden för att det ska funka, och i praktiken göra ett nytt format. Det räcker inte med firmwareuppdatering, hårdvaran kan inte leverera det. Det finns ju idag inte ens en kabel för 4k... Därför är jag väldigt skeptisk till 4k. Och behovet är tveksamt. Som en nisse sa i en CNET-artikel, '1080p är Retina display för TV-tittande'.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Och du behöver lära dig läsa, jag pratade ÖVER HUVUD TAGET inte om ljud utan endast om bild/film kvaliteten.

Självklart är ljudet kasst och är endast i 2 kanaler samt ett ljudspår, men det var ju det som var hela min poäng, att ljudet tar upp mycket mer plats än de flesta tycks tro! Skippar man 30 timmar (10 språk * 2h+1h extramaterial) i 7 kanals ljudspår är det alltså inga som helst problem att få plats med 4K video kvalitet på en 50GB dual layer Bluray disk.

Vad gäller YIFY kvalitet på bilden så går det att se skillnad på vissa stillbilder om man analyserar dem eller går nära TVn. Men även med en rätt bra TV på 42 tum har vi ärligt talat svårt att se någon skillnad på bildkvaliteten när filmen rullar, vilket ju faktiskt är det som spelar någon roll här.

Fast de komprimerar inte ned storleken 10ggr...

De går från 20GB till 2GB genom att främst rensa bort massa ljudspår och extramaterial som tar upp många GB plats, Vad jag försöker argumentera är att YIFY visar hur mkt plats du kan spara genom att "skippa" ljudet och extramaterialet helt och hållet. Det ger en bra fingervisning eftersom 4K upplösning knappast kräver 4 gånger så mkt ljuddata, och eftersom 30 olika ljudspår + extramaterial är saker som går att kompromissa bort.

Självklart förloras lite data i komprimeringen, men när det kommer till förlusten i bildkvalitetet är den försummbar eller svårmärkt om man inte sitter med en 65 tums TV eller 30000kr projektor + 100 tum duk hemma och sitter med dem uppe i ansiktet (vilket jag för resonemangets skull antar att majoriteten inte gör).

Videodatan från YIFYs komprimmering har fortfarande full 1920x1080 upplösning och upplevs lika bra för gemene man.

Men snälla du lljud tillhör filmen lika mycket som bild och du påstår att kvaliten är LIKA BRA som bluray utan absolut nån kvalitetsskillnad. Komprimerar man ner ljudet till 2 kanaler så har man en kvalitets förämring redan där.
Och sen så går dom inte från några 20GB då filmerna tar upp nästan 50GB med extramaterial och ljudsår.
Dom 20-25GB jag pratar om är EFTER att ha raderat ljudspår och extramaterial.
Och man får inte ner till några 2GB i storlek ens om man ser filmen helt ljudlöst med inget ljudspår överhuvudtaget ens.
Inte om man vill behålla samma kvalite som Bluray iaf och om du läste nogrant så sa jag aldrig att man inte får plats med 4K på en Bluray utan att man får nog plats med själva filmen på en BD50 med h265 komprimering men extramaterial får då ligga på en egen skiva. Men som sagt behövs nya spelare oavsett då hårdvaran inte klarar h265 bla.
Ska du ha exakt samma kvalite som Bluray i 1080p så tar den upp ca 20-25gb med 1 (ETT) ljudspår UTAN EXTRAMATERIAL.
Jag vet för jag har gjort det själv och vet vad filmerna tar upp.
Visst jag kan komprimera ner det till 2gb som du säger men det blir inte samma kvalite som Bluray och det var hela min poäng.
Och ja jag har en projektor med duk på 86" och sitter 3 meter ifrån med hemmabioljud och då tycker jag det är värt att ha bra kvalite på filmerna med. 2gb filerna du snackar om funkar på liten TV och om man sitter långt ifrån då ser man kanske inte skillnaden så mycket men kom inte och påstå att du har samma kvalite som Bluray på dom.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Men snälla du lljud tillhör filmen lika mycket som bild och du påstår att kvaliten är LIKA BRA som bluray utan absolut nån kvalitetsskillnad.

Nej ljudet är 100% irrelevant i denna diskussionen då den I grunden handlar om hur mycket extra utrymme BILDEN tar när man går upp till 4K upplösning.

Hur mycket mer plats tar ljudet när bilden ändras från 480p, 1080p eller 4K???

Svaret är enkelt: 0 byte mer plats.

Ljud och bild är två helt olika saker, oavsett hur du tolkat det jag skrivit så har jag aldrig hävdat något annat än att det går att komprimera bilden en hel del mer, tillräckligt för att utan problem kunna få plats med 4K bild på en vanlig bluray skiva.

Skrivet av Gibbe:

Det finns ju idag inte ens en kabel för 4k... Därför är jag väldigt skeptisk till 4k.

Exakt, tack för att du upprepar min grundtes och vad jag skrev i mitt första inlägg I tråden

Prova gärna att titta på en YIFY film och försök sedan hävda att bluray filen är 10gånger bättre kvalitet för den tar upp 10gånger mer plats. Det lovar jag dig att inte en enda person kommer hålla med om.

Permalänk

Jag har inte påstått att Bluray film har 10 ggr bättre kvalite men filerna är 10 ggr större och ger betydligt bättre kvalite. Du får säga vad du vill men du har fel.
Och ljudet är minst lika relevant för ljudet är en del av filmen och upplevelsen. Jag vill inte se film med 2 kanaler utan med minst 5.1 DTS ljud och inget annat.
Men även om man tar bort ljudet helt och kör helt utan ljudspår så inte en chans att det blir ens i närheten lika bra kvalite som Bluray med endast 2gb.
Det kanske ser ut på en liten 32 tummare men fortfarande är det inte ens i närheten av lika bra som Bluray.
Dessutom behöver man inte 1080p om man sitter på mindre än 50 tum utan då räcker det med 720p och då blir det sebart kring 5gb storlek och ändå ha kvar DTS ljud som eller åtminstone AC3 5.1 ljud som är det lägsta jag kan skulle kunna sträcka mig.
Men vad du däremot påstod från första början var att dina 2gb filer är precis lika bra utan kvalitesförluster som en riktig Bluray film och det är det påståendet jag säger emot.
Och lika mycket skit skulle 4K bli på 7-8gb dom du nämde eller 4gb om man kör med h265 komprimering som blir ungefär motsvarande. Har inget att göra med ljudspåret utan det är för hårt komprimerad bild som är problemet och sen utöver det dåligt stereo ljud. Det ser helt ut lika illa som många SD kanaler som även dom är för hårt komprimerad ser skit ut på 50 tum och större.
Vissa SD kanaler sänder i samma komprimering idag som dina torrentrippar och har ungefär samma bitrate men i SD upplösning och ser redan då ut som skit. Ska man då öka upplösningen 5 ggr jämfört med dom SD kanalerna och köra samma bitrate och det ska se ut som äkta Bluray skiva menar du? TV4 Fakta XL och TV4 News är 2 exempel på såna SD kanaler som sänder i h264.
Kanske kan se ok ut vid lite rörelse men så fort det blir rörelser så ser man direkt artifekter.
Visst det går optimera bättre för Bluray t.ex än i muxarna men inte sån skillnad.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Trodde jag också tills jag hittade YIFY torrents.

Nu vet jag bättre.

Visar 1920x1080 filmer hemma från filer som är ca 2GB stora och varken jag eller mina polare kan se ngn kvalitets skillnad ÖHT från äkta bluray film...

Men är det något animerat du sett på då? tex Anime eller något från Pixar? För jag vet att tecknade och datoranimerade filmer innehåller mycket mindre detaljer och därför kan komprimeras mycket hårdare.

Jag ser iallafall skillnad på en 1080p rip på 6, 15 GB eller raw.