Permalänk
Medlem

Värt att överklocka min 960T X6?

Hej! Jag undrar om det är värt att överklocka min phenom 960T?(körs X6) Jag spelar ofta bf3 och undrar om jag kommer få lite "fps-boost" om jag överklockar med några hundra mhz? Jag har ett asus M5A78L/USB3 moderkort, duger det till att överklocka med? Vilken temperatur bör jag hålla mig undan från? Tack på förhand! är trött så ursäktar om det vart dåligt skrivet. :). Har även ett 560Ti som gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Hej! Jag undrar om det är värt att överklocka min phenom 960T?(körs X6) Jag spelar ofta bf3 och undrar om jag kommer få lite "fps-boost" om jag överklockar med några hundra mhz? Jag har ett asus M5A78L/USB3 moderkort, duger det till att överklocka med? Vilken temperatur bör jag hålla mig undan från? Tack på förhand! är trött så ursäktar om det vart dåligt skrivet. :). Har även ett 560Ti som gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Mest troligt kommer du märka lite skillnad i siffrorna men troligtvis inte synligt om du bara spelar. Men om du vet psykiskt att det är lite högre FPS än tidigare så blir det lite mer smid.
Moderkortet kan jag dock inte uttala mig om. 60-70 grader bör du nog ej överstiga.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

moderkortet har 4+1 strömfaser så jag skulle inte vågat överklocka mer än 3.3 ghz när den ligger som x6.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

moderkortet har 4+1 strömfaser så jag skulle inte vågat överklocka mer än 3.3 ghz när den ligger som x6.

vad kan hända då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

vad kan hända då?

Skickades från m.sweclockers.com

Strömkretsarna kan bli för varma, särskilt som de oftast inte har en egen kylfläns på enklare moderkort.

Men det är klart att du kan prova lite mer, bara att ha koll på temperaturerna och se om den blåskärmar vis stresstest. Att gå uppåt 4GHz kan vara problematiskt dock.

Jag köpte nytt moderkort eftersom mitt gamla med inte kunde köra mycket mer än 3,4 GHz innan just strömkretsarna blev för varma och blåskärmade datorn, även om CPUn låg under gränsen på 62 grader.

Så länge du provar 100-200MHz åt gången och kör lite IntelBurnTest i ett par rundor för att snabbt få upp temperaturen så ska det vara lugnt att hitta var du har gränsen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX