Kostnader vid uppsägning/portering av mobilabonnemang?

Permalänk

Kostnader vid uppsägning/portering av mobilabonnemang?

Går det att undvika kostnader för dubbla abonnemang om man byter operatör? Min bindningstid hos Telia har gått ut, men i deras villkor står det tre månaders uppsägningstid. Jag vill köpa ny telefon med Tele2-ab nu.

Senaste gången jag köpte telefon var det tvärtom, jag bytte från Tele2 till Telia. Då gick jag in i en Teliabutik och köpte telefonen, och Telia skötte som jag minns det porteringen. Kan inte minnas att jag ens själv behövde kontakta Tele2. Har inte heller något minne av att jag behövde fortsätta betala ab hos Tele2 under någon uppsägningstid. Jag kan minnas fel iofs...

Den här gången tänkte jag beställa en telefon på nätet (Netonnet). Jag fyller i vilket ab jag vill ha hos Tele2 och uppger att jag för närvarande har Telia. Behöver jag kontakta Telia och säga upp abonnemanget, eller sköts det med automatik?

Jag levde i föreställningen att man kunde byta operatör över en dag om bara bindningstiden hade gått ut, men så enkelt (billigt) är det kanske inte?

Permalänk
Medlem

brukar som du säger vara 3 månader uppsägningstid även efter att bindningstiden gått ut, tyvärr.
det kan dock gå att byta abonnemangsform hos telia till något billigare under de tre månaderna men är ej helt säker på hur det funkar hos olika operatörer. Jag satt tidigare på ett flat-rate abonnemang hos tre för 599/månad med en iphone 4. Sen fick jag en telefon genom jobbet istället så jag bytte abonnemangsform till något som bara kostade typ 99/månad vilket var möjligt då bindningstiden gått ut, kan vara värt att kolla upp iaf.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Sötast

Uppsägningen lär du inte komma undan då det är deras lilla kassagris

Hör med tele 2 det är nog säkrast. Men när jag porta ett nummer så ringde jag iaf och bad om slutfaktura och fick på så vis slut på eländet direkt iallafall

Permalänk

Tack för svar! Jag sitter på ett gammalt ab som kostar 98 kr/mån (x 3 = 294 kr), så det är inte så illa.

Permalänk
Medlem

Är nog kört. Tog en gång ett telia abb utan bindningstid pga att vilja byta snabbt. Men trots det så var det insmuget 3 månaders uppsägningstid. Blev än dyrare historia än planerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Säg till att du inte vill ha det nya aktiverat förrän efter 3 månader.
Och säkerställ att telia inte avslutar det gamla i förtid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att säga upp abonnemanget även innan bindningstiden har gått ut. Det vill säga att du kan säga upp abonnemanget 3 månader innan tiden går ut (tre månaders uppsägningstid) och därmed slippa att vänta eller få dubbla kostnader. Då får du gå hela bindningstiden men slipper tre månader extra. Men det är ju sällan man kommer på att göra det i tid...

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!