VPN-ansluta till en server bakom en routern för att ändra i routern

Permalänk
Medlem

VPN-ansluta till en server bakom en routern för att ändra i routern

tja
Har en fråga angående VPN.
Det är så att jag har en Ubuntu server 12.04 som står hemma hos min bror. Nu skulle jag behöva öppna fler portar i hans router. Han bor 10 mil i från mig, så har inge lust att fara dit och göra det, och han vill inte göra det då han inte vill sabba nått.

Så hur är det enklast att göra så jag kommer åt han router hemifrån mig så jag kan öppna dom portarna jag behöver.

har fått in servern i ett hamachi nätverk men sen vet jag inte hur jag ska gå vidare från det, eller om jag ens kan göra så.

nu när jag pratar med servern använder jag SSH, kan även använda FTP, Webmin och vanliga port 80 för jag har en enkel hemsida där

Permalänk
Medlem

w3m är din vän.
http://www.howtogeek.com/103574/how-to-browse-from-the-linux-...

eller så tunnlar du din webläsare genom ssh för att komma ut på server sidan.
tror du behöver aktivera ip forward för att komma åt routern då.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

w3m är din vän.
http://www.howtogeek.com/103574/how-to-browse-from-the-linux-...

eller så tunnlar du din webläsare genom ssh för att komma ut på server sidan.
tror du behöver aktivera ip forward för att komma åt routern då.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

tack
ska testa när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom du har SSH kan du sätta upp en tunnel utan några extra program eller fipplande med ip_forward.

Om du använder linux och ssh'ar från terminalen skriver du bara följande, ersätt 192.168.1.1 med rätt IP till gatewayen.

ssh -L 1234:192.168.1.1:80 <IP till din brorsa>

Sedan ansluter du bara mot localhost:1234 i din webbläsare så är du på routerns sida.

Om du använder putty gör du detta genom att gå ner till "Connection -> SSH -> tunnels" och i "Source port" skriver du 1234, i "Destination" skriver du "192.168.1.1:80" - åter igen byt ut IP adressen mot den som stämmer överens med vad routern har. Glöm inte att trycka på "Add".

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Vilket kul och smart program för att surfa i terminalen!
Bra tipps! +1 på den!

/z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Eftersom du har SSH kan du sätta upp en tunnel utan några extra program eller fipplande med ip_forward.

Om du använder linux och ssh'ar från terminalen skriver du bara följande, ersätt 192.168.1.1 med rätt IP till gatewayen.

ssh -L 1234:192.168.1.1:80 <IP till din brorsa>

Sedan ansluter du bara mot localhost:1234 i din webbläsare så är du på routerns sida.

Om du använder putty gör du detta genom att gå ner till "Connection -> SSH -> tunnels" och i "Source port" skriver du 1234, i "Destination" skriver du "192.168.1.1:80" - åter igen byt ut IP adressen mot den som stämmer överens med vad routern har. Glöm inte att trycka på "Add".

har testat men får det inte att fungera har även testa att byt till en port som jag vet är öppen i stället för 1234

Skrivet av JZ0NiC:

w3m är din vän.
http://www.howtogeek.com/103574/how-to-browse-from-the-linux-...

eller så tunnlar du din webläsare genom ssh för att komma ut på server sidan.
tror du behöver aktivera ip forward för att komma åt routern då.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

jag testade w3m kommer åt webbsidan på servern och google. men när jag försöker ansluta till routern så får jag can't laod ip'n till den. har testat med att skiva http och https framför.

kan routern känna av att jag tunnlar så den blockar mig så?

Permalänk
Medlem

Har du rätt IP ? svarar den IPn på ping?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JZ0NiC:

Har du rätt IP ? svarar den IPn på ping?

ne det hade jag inte körde med .255 som e brodcas. det skull vara .254

tack så mycket

Permalänk
Medlem

nu ser jag routerns login sida men kan inte logga in det händer inget när jag markerar login och trycker enter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

har testat men får det inte att fungera har även testa att byt till en port som jag vet är öppen i stället för 1234

Jag tror inte du förstår hur det fungerar. När du skapar tunneln så börjar din 127.0.0.1/localhost lyssna på den porten du definerar, du måste inte öppna någon port så ditt antagande om porten är fel och du gör något annat galet. I vilket fall som helst om du använder putty så måste du komma ihåg att trycka på "Add" och sedan "Apply", eller dom svenska motsvarigheterna jag vet inte vad det står där men "Lägg till" och "Verkställ" känns väl som heta tips. Det här kan du endera definera på förhand eller så gör du det medans sessionen är igång, vilket som så om du gör rätt kommer det att fungera. Kolla så att du verkligen skrivit rätt IP osv.

gl hf

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Jag tror inte du förstår hur det fungerar. När du skapar tunneln så börjar din 127.0.0.1/localhost lyssna på den porten du definerar, du måste inte öppna någon port så ditt antagande om porten är fel och du gör något annat galet. I vilket fall som helst om du använder putty så måste du komma ihåg att trycka på "Add" och sedan "Apply", eller dom svenska motsvarigheterna jag vet inte vad det står där men "Lägg till" och "Verkställ" känns väl som heta tips. Det här kan du endera definera på förhand eller så gör du det medans sessionen är igång, vilket som så om du gör rätt kommer det att fungera. Kolla så att du verkligen skrivit rätt IP osv.

gl hf

förstod lite bättre nu. och fick till det tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

nu ser jag routerns login sida men kan inte logga in det händer inget när jag markerar login och trycker enter

Jag testade också W3H och jag lyckades inte heller logga in på en sida. Verkar som att det inte går med det programmet då. Hamachi kan du glömma, den låter dig endast ansluta lokalt till servern och inte till en remote maskin som routern. Verkar som att SSH är ditt bästa val för tillfället, alternativt att installera VNC/remote desktop på servern (förutsatt att du har en desktop installerad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Jag testade också W3H och jag lyckades inte heller logga in på en sida. Verkar som att det inte går med det programmet då. Hamachi kan du glömma, den låter dig endast ansluta lokalt till servern och inte till en remote maskin som routern. Verkar som att SSH är ditt bästa val för tillfället, alternativt att installera VNC/remote desktop på servern (förutsatt att du har en desktop installerad).

Jag kommer åt min router utan problem med w3m när jag inte är hemma, går att logga in och göra ändringar.
Du kanske har en router som fungerar bäst med IE?

Edit:
facebook i w3m via ssh.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNorkSWE:

förstod lite bättre nu. och fick till det tack så mycket för hjälpen

Nu när du sett ljuset så kommer du aldrig ha liknande problem igen. Du kan använda denna lösning för allt möjligt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Nu när du sett ljuset så kommer du aldrig ha liknande problem igen. Du kan använda denna lösning för allt möjligt.

det är nog sant.
nu funderar jag på om jag ska sätta upp en raspberry pi för att ssha mot, och köra exis på serven.
ssh mot pin för att komma åt web uit på exis

Skickades från m.sweclockers.com