Kan inte ansluta till min egna spelserver

Permalänk
Medlem

Kan inte ansluta till min egna spelserver

Spelet i fråga: Chivalry Medieval Warfare

Jag har en virtuell ubuntu igång, via OpenVZ.
med en linuxdist ClearOS 6.3 som agerar gateway.

(Router -> Switch ->OpenVZ ->ubuntu server)

Jag kan ansluta externt via SSH mot min VPS, det funkar finfint, och inga problem med port forward för den ssh-porten.

Mitt problem är egentligen helt enkelt: Jag/Ingen annan heller kan inte ansluta mot spelservern.
Servern i sig verkar fungera bra - Den syns i spelets Server Browser (som jag antar går på steam-porten 27015)

Men jag kan inte ansluta varken via dess lokala ip, eller min externa.

Involverade portar är:
Queryport 27015
Serverport 7777
Peerport 7778 (dock vet jag inte riktigt vad den gör faktiskt)

Samtliga är forwardade till min VPS.

Försöker jag ansluta mot den lokala IPn så ger Wireshark bland annat följande

Det lustiga är, att om jag stänger av spelserver, och försöker ansluta igen - så beter sig wireshark likadant. Nu är jag ingen expert på Wireshark, så jag kan ha missat något viktigt filter

Hursomhelst - problemet känns ändå nätverksrelaterat, något bekymmer på min sida. MEN jag har ingen aning hur jag ska fortsätta min felsökning, eller var jag kan hitta relevanta loggar.

Idéer?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Är du bakom routern när du försöker koppla upp dig mot den?
Försök med "privata" IP adressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazoth:

Är du bakom routern när du försöker koppla upp dig mot den?
Försök med "privata" IP adressen.

Japp, det är jag.

Jag har försökt koppla upp mig mot både den interna och externa IPn.

Till saken hör också att från min dator kan jag:

SSHa in till VPSen.
VPSen kan acessa utdelade mappar på min windows.
Det är inga problem att pinga åt något av hållen internt.

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem

Får din ubuntu maskin en adress i ditt subnät som din lokala dator? Vet inget om openvz, men ibland kör de där programvarorna nat som standard vilket inte är det du vill i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Får din ubuntu maskin en adress i ditt subnät som din lokala dator? Vet inget om openvz, men ibland kör de där programvarorna nat som standard vilket inte är det du vill i ditt fall.

Det får den inte. Den har blivit tilldelad IP från dess fysiska host, samt jag har manuellt ställt in DNS till min 192.168.1.1 adress.
Den saknar helt MAC-adress, då dess MAC är 00:00:00:00 ...

Jag funderade med på om det kan vara en anledning, men å andra sidan fungerar det att ansluta med SSH utifrån - så med tanke på det så avskrev jag det hela som en potentiell felorsak. Men det kanske är fel tänkt?

Visa signatur

Shit happens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck:

Det får den inte. Den har blivit tilldelad IP från dess fysiska host, samt jag har manuellt ställt in DNS till min 192.168.1.1 adress.
Den saknar helt MAC-adress, då dess MAC är 00:00:00:00 ...

Jag funderade med på om det kan vara en anledning, men å andra sidan fungerar det att ansluta med SSH utifrån - så med tanke på det så avskrev jag det hela som en potentiell felorsak. Men det kanske är fel tänkt?

Se då till att openvz lägger den i "bryggat" läge eller vad de vill kalla det + att den får en seriös mac av openvz. Vet inte varför du kan ssh:a men det kan ju vara någon funktion i openvz som tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Se då till att openvz lägger den i "bryggat" läge eller vad de vill kalla det + att den får en seriös mac av openvz. Vet inte varför du kan ssh:a men det kan ju vara någon funktion i openvz som tillåter det.

Anslutningen är bryggad enligt:
http://wiki.debian.org/BridgeNetworkConnections

Jag tror inte OpenVZ gör något speciellt med just SSH, speciellt inte då jag styrde om porten till något annat som inte var 22.

Hursomhelst, det känns verkligen nätverk/brandväggs-relaterat detta. Så jag ska göra ett försök och se om jag kan få den virtuella maskinen till en "riktig" DHCP-klient.

Visa signatur

Shit happens