Ny processorkylare ökar grafikkortets IDLE temp

Permalänk
Medlem

Ny processorkylare ökar grafikkortets IDLE temp

Som titeln säger. Jag bytte ut min gamla Alpine 64 pro processorkylare och satte in den nya som heter Freezer A30(för just AMD processorer). Allting funkar som det ska, temperaturen sänktest från 47 ner till 30 grader IDLE på processorn men på själva grafikkotrtet(Radeon HD 6850) så ökade den från 35 grader upp till hela 63 grader när jag absolut inte gör någonting. Kan också lägga till att jag har chassit Cooler Master HAF 912 där den har en 200mm's fläkt på framsidan. Vad jag nu gjort är att jag tagit bort den från framsidan och satt upp den på toppen av chassit(fråga inte varför fick bara för mig något konstigt) och detta gjorde jag INNAN jag bytte till den nya processorkylaren då. Tror ni att fläkten stoppar luftflödet i chassit som gör att grafikkortet går upp i 65 grader IDLE eller kan det vara att datorn inte pallar med nya processorkylaren? Kan tillägga att jag hade grafikkortet överklockat innan jag satte in det, testade att resetta den men den ändrade inget värde alls.

Permalänk

hur har du satt cpu kylaren?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Som titeln säger. Jag bytte ut min gamla Alpine 64 pro processorkylare och satte in den nya som heter Freezer A30(för just AMD processorer). Allting funkar som det ska, temperaturen sänktest från 47 ner till 30 grader IDLE på processorn men på själva grafikkotrtet(Radeon HD 6850) så ökade den från 35 grader upp till hela 63 grader när jag absolut inte gör någonting. Kan också lägga till att jag har chassit Cooler Master HAF 912 där den har en 200mm's fläkt på framsidan. Vad jag nu gjort är att jag tagit bort den från framsidan och satt upp den på toppen av chassit(fråga inte varför fick bara för mig något konstigt) och detta gjorde jag INNAN jag bytte till den nya processorkylaren då. Tror ni att fläkten stoppar luftflödet i chassit som gör att grafikkortet går upp i 65 grader IDLE eller kan det vara att datorn inte pallar med nya processorkylaren? Kan tillägga att jag hade grafikkortet överklockat innan jag satte in det, testade att resetta den men den ändrade inget värde alls.

Åt vilket håll blåser fläkten i toppen? In eller ut?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket håll blåser 200mm-fläkten åt? När den satt fram bör den ha blåst in i chassit men när den sitter i toppen ska den blåsa ut från chassit för bästa luftflöde och värmeavledning.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

kontrollera att fläkten på grafikkortet snurrar.

Permalänk
Medlem

Jag hade glömt o dubbelkolla åt vilket håll fläkten blåste åt. Kollade det efter att ni frågat åt vilket håll den blåste åt så såg jag att den blåste inåt... Så jag satte tillbaks fläkten där den var från första början så nu ligger grafikkortet på 30-35 grader IDLE vilket är en lättnad. Då har man iaf lärt sig något nytt Tack för svaren!