Datorn är skit seg efter formatering! Hjälp!

Permalänk

Datorn är skit seg efter formatering! Hjälp!

Formaterade och använde min bärbara dators hårddisk i min stationära sen formaterade jag den igen och stoppade tillbaka den i min bärbara och installerade ett OS på den! Men nu är datorn skit seg!(bärbara datorn) D: Hjälp, vad ska jag göra?!

Permalänk

Chip drivers inne?

Permalänk
Medlem

1. Vilket operativsystem?
2. Har du installerat drivrutinerna som behövs, om det nu behövs med den hårdvaran du har och operativsystemet du installerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laban1000:

Formaterade och använde min bärbara dators hårddisk i min stationära sen formaterade jag den igen och stoppade tillbaka den i min bärbara och installerade ett OS på den! Men nu är datorn skit seg!(bärbara datorn) D: Hjälp, vad ska jag göra?!

Testa att formatera om den bärbara datorn igen då HDDn sitter i den. Detta genom att formatera med hjälp av operativsystemets installationsprogram. Se även till att välja "rätt" filsystem t.ex. NTFS

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ Stock, Asus P8P67 B3, HyperX Genesis 2x4gb 1600Mhz, Gigabyte GTX570 "Windforce III" @ 820/1640/4000, Samsung 1tb, Corsair tx650v2 650W, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Skrivet av Vatten:

1. Vilket operativsystem?
2. Har du installerat drivrutinerna som behövs, om det nu behövs med den hårdvaran du har och operativsystemet du installerade?

Windows 7 Ultimate OS. Har installerat grafikkortsdrivrutinerna, det är det ända

Permalänk
Skrivet av Bjorchen:

Testa att formatera om den bärbara datorn igen då HDDn sitter i den. Detta genom att formatera med hjälp av operativsystemets installationsprogram. Se även till att välja "rätt" filsystem t.ex. NTFS

Har inte tillgång till installationsskivan nu, är några hundra mil hem ifrån :/

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Chip drivers inne?

stod
Chipset drivers? Jag tror att installationen av dom drivrutinerna gick åt helvete.. Det stod "Är du säker på att det här programet är korrekt installerat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av laban1000:

Windows 7 Ultimate OS. Har installerat grafikkortsdrivrutinerna, det är det ända

Misstänker att du behöver drivisar till chipset och liknande också. In på tilverkarens hemsida och titta om det finns något paket med drivrutiner för just din modell!

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ Stock, Asus P8P67 B3, HyperX Genesis 2x4gb 1600Mhz, Gigabyte GTX570 "Windforce III" @ 820/1640/4000, Samsung 1tb, Corsair tx650v2 650W, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Skrivet av laban1000:

stod
Chipset drivers? Jag tror att installationen av dom drivrutinerna gick åt helvete.. Det stod "Är du säker på att det här programet är korrekt installerat".

Gör så att du skriver ner vad datorn heter inkl model nr så kan vi hjälpa dig leta efter chipset drivrutiner om du inte hittar dem.

Permalänk
Skrivet av Bjorchen:

Misstänker att du behöver drivisar till chipset och liknande också. In på tilverkarens hemsida och titta om det finns något paket med drivrutiner för just din modell!

Min dator kom med Windows Vista x34 men jag har ett Windows 7 x34 installerat, stödjer drivrutinerna Windows 7 då?

Permalänk

Men jag förstår inte. Förra gången jag formaterade om den här datorn så använde jag samma OS och jag installerade inte några chipset drivers. Då hade jag iaf mer än 5FPS på lägsta grafik i Lol...

Permalänk
Medlem

1. Gjorde du en quick format eller en fullständig formatering? Det är skillnad på dessa.
2. Ladda ner alla drivrutinsprogram från moderkortstillverkaren och installera dessa.
3. Ladda ner o installera drivrutiner för övriga externa komponenter.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Gör så att du skriver ner vad datorn heter inkl model nr så kan vi hjälpa dig leta efter chipset drivrutiner om du inte hittar dem.

HP G7000

Permalänk
Skrivet av robie76:

1. Gjorde du en quick format eller en fullständig formatering? Det är skillnad på dessa.
2. Ladda ner alla drivrutinsprogram från moderkortstillverkaren och installera dessa.
3. Ladda ner o installera drivrutiner för övriga externa komponenter.

Körde en quick den senaste gången.. Kan det bero på det?

Permalänk
Medlem

Kanske. Kanske inte En quick format skriver inte över disken med "nollor" utan tar bara bort de logiska pekarna från datat och vid installation av os/program så skrivs det gamla datat över vartefter.

Permalänk
Skrivet av robie76:

Kanske. Kanske inte En quick format skriver inte över disken med "nollor" utan tar bara bort de logiska pekarna från datat och vid installation av os/program så skrivs det gamla datat över vartefter.

Jaha! Kanska ska köra en fullständig formatering nästa gång då! :/

Permalänk
Skrivet av laban1000:

Vista drivrutinerna ska fungera.
Här har du dem alla.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=2093&l...

Permalänk
Medlem

Prova med att ladda ner alla drivrutiner som finns tillgängliga (moderkort/chip, grafikkort, osv) och uppdatera datorn. Bara o gå in på www.hp.se, klicka på support/nerladdning och söka på din datormodell.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Vista drivrutinerna ska fungera.
Här har du dem alla.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=2093&l...

Står: This operating system is not supported...

Permalänk

Gick in i CPU-Z och kollade. Grafikkortets clockhastigheter visas inte men minnesstorleken och namnet på grafikkortet visas. Kan det vara något med grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laban1000:

Min dator kom med Windows Vista x34 men jag har ett Windows 7 x34 installerat, stödjer drivrutinerna Windows 7 då?

Menar du x86 eller x64?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Menar du x86 eller x64?

x86(34bitars)

Permalänk
Medlem
Skrivet av laban1000:

x86(34bitars)

32bitars*

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

32bitars*

Oj! Haha! x32 ^^

Permalänk

Nu har jag formaterat om håddisken med installationsskivan men datorn är fortfarande lika seg, jag förstår verkligen inte vad felet är. Nån som har nå fler förslag på vad jag ska göra?

Permalänk

Har datorn bara blivit skit seg med tiden?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laban1000:

Min dator kom med Windows Vista x34 men jag har ett Windows 7 x34 installerat, stödjer drivrutinerna Windows 7 då?

Enligt hp.se så nej, det finns inga windows 7 drivrutiner till din dator.

Skrivet av laban1000:

Har datorn bara blivit skit seg med tiden?!

Nej. Du saknar drivrutiner. Dom krävs för att operativsystemet ska kunna använda hårdvaran till fullo. Det är vista som gäller för dig.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Verkar som att din G7000 använder nån variant på intel 965 express chipsetet, kan faktiskt vara så att det finns kompatibla win7 drivisar direkt från intel.

Kolla här:
http://www.intel.com/p/en_US/support/detect/

edit: GM965 express heter det.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk

Har nu installerat alla drivrutinerna men har fortfarande en seg dator..

Permalänk
Skrivet av laban1000:

Har nu installerat alla drivrutinerna men har fortfarande en seg dator..

Se alltid till att installera Intel chipset först av alla drivrutiner, annars kan det uppstå konflikter senare om man har otur, sen kan du ta resten av drivrutinerna i vilken ordning du vill.

Och uppdatera även med windows update efteråt.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).