Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Inte illa ment men som lantis köper jag inte att du bor på Sveriges mest oåtkomliga plats och att nästan alla andra har möjlighet att klara sig utan bil (oavsett avstånd) med andra ord köper jag inte att en bil skulle utgöra lyxkonsumtion för för 99% av landets bilägare. En stor del kanske, javisst men inte 99%.

Därför anser jag inte att man kan jämföra behovet av en bil med behovet av t.ex. spel, film och musik.

Jag vet inte vad du är för lantis om du tycker att det är sveriges mest oåtkomliga plats. Någonsin varit i norrland?
Det jag menar är att jag vet minst 10 pers som jag känner i området som har det värre än mig. DVS ta ledigt på jobbet om det snöar för mycket även om man har en range rover. Dock så är det klart att varje familj här(nästan) har en bil att dela på, men absolut alla behöver inte det och ingen i stan behöver en bil.
För 60-80 årsedan hade nästan ingen lantis bil men de bodde lika långt bort då med, man fick helt enkelt gå.

Iaf klart man behöver en bil per familj ute på landet, men i dagens läge verkar det som att man är lantis om man bor i förorterna...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av yroll:

Jag vet inte vad du är för lantis om du tycker att det är sveriges mest oåtkomliga plats. Någonsin varit i norrland?
Det jag menar är att jag vet minst 10 pers som jag känner i området som har det värre än mig. DVS ta ledigt på jobbet om det snöar för mycket även om man har en range rover. Dock så är det klart att varje familj här(nästan) har en bil att dela på, men absolut alla behöver inte det och ingen i stan behöver en bil.
För 60-80 årsedan hade nästan ingen lantis bil men de bodde lika långt bort då med, man fick helt enkelt gå.

Iaf klart man behöver en bil per familj ute på landet, men i dagens läge verkar det som att man är lantis om man bor i förorterna...

Jag menade att det inte låter som om du bor extremt otillgängligt till men du fick det att låta som att du själv ansåg att det var så. Ja eftersom jag är uppväxt och fortfarande bor i Norrland så kan man nog säga att jag varit där. Även om man räknar in förorterna så kommer man inte upp i 99%, sedan kan det ju diskuteras vad definitionen på oåtkomligt är men nej jag anser inte att 99% av bilägarna köper den som lyx/underhållningsvara som det skrevs tidigare i tråden. Med andra ord jag anser inte att man kan jämföra bilägande med spel och film när det gäller nödvändighet.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

För första gången gör tysk domstol någonting bra, dock så är väl inte Valve ensamma?

Domstolen har inte gjort något, en domstol väcker inga åtal, de dömmer. Däravnamnet domstol.

Onödigt tilltal, §1
Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag måste sluta välja när jag e trött....röstade ja fast skulle välja nej....nån schysst moderator får gärna ändra det Eller nollställa min röst så jag kan rösta igen.

Med Steams galna reor så är ett spel - ett konto helt acceptabelt.
En ändring som gör att spelutvecklare får mindre pengar vill jag inte se.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Greenmangaming har ju redan ett sådant system? Där köper du det hos dem sen så kan du "återlämna" det till dom och få + på ditt konto för att du gjort det.

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | Red Devil RX 6950 XT 16 GB | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/zQ2P9r

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kingofmoon:

Domstolen har inte gjort något, en domstol väcker inga åtal, de dömmer. Däravnamnet domstol.

Remember?

Permalänk
Medlem

Betalar man för något så har man ju köpt något, då äger man ju produkten och ska få göra vad man vill med den.

Begagnad handel är ju dock lite krångligt för steam, för då måste dom också lägga till en sådan funktion. Om dom är smarta nu så borde dom införa en funktion som gör att användare enkelt kan handla med varandra genom steams egna betalningssystem kontona mellan och så kan steam ta t ex 15% per transaktion. 50 kr -> 57 kr, 100 kr -> 115 kr, inte så farligt tycker jag.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

[...]Du kan ju fundera på hur pigga valve skulle vara på att sluta upp med att sälja till EU om de skulle tvingas till att tillåta att folk säljer sina spel begagnade.[...]

Om jag skulle fokusera mig på just Steam och detta specifika fall så skulle jag säga att jag skulle vara orolig. Det är nämligen inte Valve som bestämmer hur distributionskanalerna får lov att se ut. Hur många spel har Valve på Steam? Mindre än 2% kanske?

Resterande är övriga bolag. Och dessa övriga bolag, hur många utav storbolagen har även konsolplattformarna? Och hur många har enbart PC som målgrupp och finns där utan stöd från storbolag, dvs de är beroende utav distributionskanaler som t.ex Steam och att folk inte fritt säljer vidare utan någon egentlig rätt att göra det?

Det jag försöker säga är att storbolagen har inget att frukta då de får in sina större vinster från marknader där PC inte är en av dem. De som kan komma att förlora på detta är mindre bolag som är oberoende från storbolagen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Men om du tycker att det är förbannat roligt och känner att du har råd, kommer du ju köpa t.ex. starcraft 2 för att sedan kunna spela MED din polare.
Det jag menar är förstås att sådär funkar alla spel för tillfället, jag har också lånat spel av kompisar för att prova, har jag tyckt det vart värt kostnaden så har jag givetvis köpt spelet i fråga och spelat med mina kompisar.

sist men inte minst, så kan det även bidra till det faktum att fler kommer våga köpa "osäkra kort" för dem vet att är det inte skoj kan dem alltid sälja det sen!
Så jag ser inte att det skulle bli någon skillnad på den fronten? förutom att det kanske blir färre som "lånar" av kompisen "internet" och kanske köper en billigare begagnat version istället, vilket i det stora kretsloppet gynnar spelindustrin.

Du verkar ha missuppfattat mig, läs om vad jag skrev. Jag tycker att det skulle vara dunder om det gick att sälja Steam-spel begagnat.

Det jag menade på var mer att det isf måste bli ett bra system av detta så att man inte bara kan överföra mellan konton fram och tillbaka hur som helst, och att det inte skulle bugga på något sätt så att två personer skulle kunna spela på samma licens samtidigt, tex om någon kör Steam i offline-läge så att Steam inte kan se om någon annan använder den nyckeln. Det lär ju finnas en RIKTIGT god anledning till att Steam inte har en sådan här funktion redan då de själva måste tänkt på det eftersom de förbjuder det.

Jag ser två anledningar som mest troliga:
1) De har inte något bra system för det och det är svårt att få till bra och säkert för alla parter.

2) De har övervägt tanken tidigare, men efter undersökning så visade det sig att de skulle tjäna mindre eftersom det blir färre nyköp av spel.

Förmodligen är det #2, och eftersom det inte är en ideell organisation vi talar om så är det inte så konstigt. Dock ska de ju följa lagar, så ska bli spännande att se hur det går denna gången i rätten!

Och btw aldrig att jag köper SC2, sämre spel i längden får man leta efter - varför tror du jag fick låna det? Jo för han som äger spelet tycker det är trist och inte spelar själv. Men några av mina andra kompisar spelar/spelade det och istället för att sitta och lyssna på när de spelar så var det i början iaf lite roligare att låna ett konto och vara social och spela med dem. Men detta har inget med Steam att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Om jag skulle fokusera mig på just Steam och detta specifika fall så skulle jag säga att jag skulle vara orolig. Det är nämligen inte Valve som bestämmer hur distributionskanalerna får lov att se ut. Hur många spel har Valve på Steam? Mindre än 2% kanske?

Resterande är övriga bolag. Och dessa övriga bolag, hur många utav storbolagen har även konsolplattformarna? Och hur många har enbart PC som målgrupp och finns där utan stöd från storbolag, dvs de är beroende utav distributionskanaler som t.ex Steam och att folk inte fritt säljer vidare utan någon egentlig rätt att göra det?

Det jag försöker säga är att storbolagen har inget att frukta då de får in sina större vinster från marknader där PC inte är en av dem. De som kan komma att förlora på detta är mindre bolag som är oberoende från storbolagen.

Du menar konsolplattformarna där begagnathandel redan existerar och bevisligen fungerar?

Du tror verkligen att de skulle dra tillbaka alla sina spel från steam och tjäna 0 kronor bara för att förhindra att folk säljer spel begagnade?
Hur kommer det sig då att de inte gör samma sak för att förhindra piratkopieringen?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Du menar konsolplattformarna där begagnathandel redan existerar och bevisligen fungerar?

Visst finns det en begagnadmarknad redan idag som fungerar. Bara att kika på retrospelbutiken.se eller gamestop.se.

Angående icke auktoriserad handel så jag lite osäker på då jag har sett både att man är tvungen att skapa konton för att aktivera sitt konsolspel samt även inte behöva något konto. Det lilla jag känner till om aktiveringsprocessen är att i de fall det krävs en internetuppkoppling för att kunna spela sitt spel så har de redan medel för att styra detta. Om de i dagsläget nyttjar möjligheten vet jag inte.

Skrivet av Enity:

Du tror verkligen att de skulle dra tillbaka alla sina spel från steam och tjäna 0 kronor bara för att förhindra att folk säljer spel begagnade?
Hur kommer det sig då att de inte gör samma sak för att förhindra piratkopieringen?

Man kan säg att när företagen som står bakom finansieringen utav spelutvecklingen började att investera mer i konsolspel än PC och i de fall som man ville släppa över flertal plattformar och inte enbart PC så har vi fått i flera fall rena konsolporteringar till PC. Väldigt få spel som idag utvecklas enbart för PC. Sen så finns det faktiskt andra digitala distributionskanaler än Valve's Steam. Enda sättet att förhindra piratkopiering är att inte utveckla något. Man kan säga att bolagen har en semi-lösning på problemet och det är att begränsa sina förluster just genom att inte investera i spel som enbart lirar på PC. Då får de en större spridning och svinnet över samtliga plattformar tillsammans med hela försäljningen blir då mindre kännbart.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Man kan säg att när företagen som står bakom finansieringen utav spelutvecklingen började att investera mer i konsolspel än PC och i de fall som man ville släppa över flertal plattformar och inte enbart PC så har vi fått i flera fall rena konsolporteringar till PC. Väldigt få spel som idag utvecklas enbart för PC. Sen så finns det faktiskt andra digitala distributionskanaler än Valve's Steam. Enda sättet att förhindra piratkopiering är att inte utveckla något. Man kan säga att bolagen har en semi-lösning på problemet och det är att begränsa sina förluster just genom att inte investera i spel som enbart lirar på PC. Då får de en större spridning och svinnet över samtliga plattformar tillsammans med hela försäljningen blir då mindre kännbart.

Blir valve tvingade att tillåta att man säljer spel från steam så är inte steget långt att tvinga alla att tillåta det.

Med stycket jag citerade förstår jag inte riktigt vad det är du vill ha fram eftersom det är något som redan hänt för längesedan och beror nog snarare på att det är lättare att porta ett spel till pc än tvärt om.
Vad jag menade är att de knappast lär upphöra med att porta spel som något straff för att begagnathandel även kommer att finnas på pc om detta går igenom.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Betalar man för något så har man ju köpt något, då äger man ju produkten och ska få göra vad man vill med den.

Begagnad handel är ju dock lite krångligt för steam, för då måste dom också lägga till en sådan funktion. Om dom är smarta nu så borde dom införa en funktion som gör att användare enkelt kan handla med varandra genom steams egna betalningssystem kontona mellan och så kan steam ta t ex 15% per transaktion. 50 kr -> 57 kr, 100 kr -> 115 kr, inte så farligt tycker jag.

Men om de gör så så bryter de fortfarande mot reglerna. du måste få sälja och köpa var du vill ELLER åtminstonde kostnadsfritt.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Blir valve tvingade att tillåta att man säljer spel från steam så är inte steget långt att tvinga alla att tillåta det.

Det är förvisso väldigt enkelt för upphovsrättsinnehavarna, man tillåter inte försäljningar gentemot dem som kommer att eventuellt utnyttja denna lag, helt enkelt genom att man måste bekräfta att man inte lyder under tysk lag, dvs att transaktionen sker någon annanstans än i Tyskland.

Dock finner jag att det är enklare att Valve flyttar ut sin verksamhet från Tyskland. Om det börjar strula pga EU så kan de flytta till Jersey, Norge eller Schweiz. Och fungerar inte det så kan de flytta till vart det än passar dem eftersom i en digital värld så spelar det faktiskt ingen roll vart ett bolag fysiskt befinner sig. Ännu enklare är faktiskt att fimpa sin fysiska verksamhet inom EU och enbart hålla till i USA där marknadslagarna gynnar för att parterna gör upp om bl.a rättigheter och inte en stat som pekar med hela handen hur t.ex överlåtelserätter skall hanteras mellan två parter. Sen att spelinnehållet finns på en europeisk server(dvs man kopplar upp sig mot närmaste server) kommer att spela mindre roll då det mycket väl kan vara en 3:e part som tillhandahåller det tyngre innehållet som inte har någon juridisk skyldighet gentemot den som laddar ner spelet.

Skrivet av Enity:

Med stycket jag citerade förstår jag inte riktigt vad det är du vill ha fram eftersom det är något som redan hänt för längesedan och beror nog snarare på att det är lättare att porta ett spel till pc än tvärt om.
Vad jag menade är att de knappast lär upphöra med att porta spel som något straff för att begagnathandel även kommer att finnas på pc om detta går igenom.

Det handlade inte om det är lätt eller inte att portera spel.....Det handlar om att spelen i vissa fall riskerar att ha begränsningar pga att man inte vill utveckla möjligheten att utnyttja datorernas fulla potential, dvs spelet kommer att ha tydliga drag utav ett konsolspel när det gäller t.ex möjligheten att mappa tangenter, möjligheten att spara och hur pass spelet utnyttjar datorns fullständiga potential gällande grafik och flyt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det är förvisso väldigt enkelt för upphovsrättsinnehavarna, man tillåter inte försäljningar gentemot dem som kommer att eventuellt utnyttja denna lag, helt enkelt genom att man måste bekräfta att man inte lyder under tysk lag, dvs att transaktionen sker någon annanstans än i Tyskland.

Dock finner jag att det är enklare att Valve flyttar ut sin verksamhet från Tyskland. Om det börjar strula pga EU så kan de flytta till Jersey, Norge eller Schweiz. Och fungerar inte det så kan de flytta till vart det än passar dem eftersom i en digital värld så spelar det faktiskt ingen roll vart ett bolag fysiskt befinner sig. Ännu enklare är faktiskt att fimpa sin fysiska verksamhet inom EU och enbart hålla till i USA där marknadslagarna gynnar för att parterna gör upp om bl.a rättigheter och inte en stat som pekar med hela handen hur t.ex överlåtelserätter skall hanteras mellan två parter. Sen att spelinnehållet finns på en europeisk server(dvs man kopplar upp sig mot närmaste server) kommer att spela mindre roll då det mycket väl kan vara en 3:e part som tillhandahåller det tyngre innehållet som inte har någon juridisk skyldighet gentemot den som laddar ner spelet..

Nu är det inte riktigt så lätt som att bara flytta någon annanstans och fortsätta, ska inte påstå att jag är vidare bevandrad inom lagstiftning för internationell handel men det finns CISG som styr sådant.
Bara genom att gissa utan att undersöka närmre för jag känner inte att jag har ork så är det nog fan så mycket lättare för Valve att bara ge med sig om EU skulle sätta sig på tvären.

Skrivet av Veni:

Det handlade inte om det är lätt eller inte att portera spel.....Det handlar om att spelen i vissa fall riskerar att ha begränsningar pga att man inte vill utveckla möjligheten att utnyttja datorernas fulla potential, dvs spelet kommer att ha tydliga drag utav ett konsolspel när det gäller t.ex möjligheten att mappa tangenter, möjligheten att spara och hur pass spelet utnyttjar datorns fullständiga potential gällande grafik och flyt.

Något som redan sker och kommer att fortsätta ske så länge folk är villiga att köpa spelen, varför lägga en krona på något man inte behöver lägga pengar på?
Detta är något beganathandel skulle kunna hjälpa till att stoppa genom att spel som är välgjorda säljer mer och värdelösa portningar knappt säljer något för folk kränger iväg skiten direkt när de inser sitt misstag.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Jag läste inte längre än titeln:
http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/

Översatt till svenska så blir det ungefär "Abonnentavtal", dvs man abonnerar på tjänsten, inte att man köper någon produkt. Misstänker att samma sak gäller dem som tillhandahåller film och musik via Internet. Tror att även de väldigt snabbt skulle ta sig runt en stats regler om de skulle bli tvungna att tillåta överlåtelser utan att själv tjäna något på transaktionen om de trots vill fortsätta inom denna stat.

Misstänker att inom spel, musik och film så kommer det bli mer digitala leveranser än rena fysiska då tekniken för distribution finns idag, färre mellanhänder och ingen kostnad för fysiskt medium. Naturligtvis så blir det också enklare att leva upp till innehållet i villkoren.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag läste inte längre än titeln:
http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/

Översatt till svenska så blir det ungefär "Abonnentavtal", dvs man abonnerar på tjänsten, inte att man köper någon produkt. Misstänker att samma sak gäller dem som tillhandahåller film och musik via Internet. Tror att även de väldigt snabbt skulle ta sig runt en stats regler om de skulle bli tvungna att tillåta överlåtelser utan att själv tjäna något på transaktionen om de trots vill fortsätta inom denna stat.

Misstänker att inom spel, musik och film så kommer det bli mer digitala leveranser än rena fysiska då tekniken för distribution finns idag, färre mellanhänder och ingen kostnad för fysiskt medium. Naturligtvis så blir det också enklare att leva upp till innehållet i villkoren.

Så länge det står "buy" , "purchase" och "own" i reklamen, på köpknappar och kvitton så betraktar jag som konsument det som just ett köp.

Jag anser mig inte ha ingått något avtal bara för att jag klickat ja/ok/accept på en ruta i anslutning till en ändlös textmassa.
Detta eftersom jag vet vad som gäller för mig som konsument enligt mitt lands lagar och att villkor som strider mot dessa är noll och intet värda.

Om du besitter kunskapen att läsa och verkligen förstå dessa så kallade avtal så måste jag gratulera dig. Frågan är om du hittar något som gynnar dig i dom?
Dessutom måste du lägga otroligt med tid på att läsa in dig på alla företags olika avtal.

Om Steam hade haft samma upplägg som t.ex Spotify så hade det varit en annan sak.
Spotify låtsas ju inte att dom säljer all "sin" musik till mig. Steam "säljer" däremot sina spel och försöker sedan med juridiska krumbukter behålla kontrollen över det som sålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Så länge det står "buy" , "purchase" och "own" i reklamen, på köpknappar och kvitton så betraktar jag som konsument det som just ett köp.

Kan hålla med om att de borde ändra det så att folk som inte förstår vad "Subscriber Agreement" innebär då det kan förkomma dubbla signaler i deras butik. "Own" är helt klart fel ord i sammanhanget. Däremot "buy" samt "purchase" stämmer rätt så bra i sammanganget eftersom Du köper en tjänst.

Skrivet av Staropramen:

Jag anser mig inte ha ingått något avtal bara för att jag klickat ja/ok/accept på en ruta i anslutning till en ändlös textmassa.
Detta eftersom jag vet vad som gäller för mig som konsument enligt mitt lands lagar och att villkor som strider mot dessa är noll och intet värda.

Och vilket lands lagar tycker Du skall gälla vid köp över Internet? Det som passar dig bäst? Eller det land som transaktionen sker i?

Skrivet av Staropramen:

Frågan är om du hittar något som gynnar dig i dom?

Jadå, jag får tillgång till den tjänst som jag köper. Inget företag har till uppgift att gynna någon annan mer än att leverera det man kommit överens om. Företag har trots vad många andra tror enbart en uppgift, att tjäna pengar, inte agera välgörenhetsorganisation. Är det välgörenhet man söker så kan man vända sig till Röda Korset.

Skrivet av Staropramen:

Dessutom måste du lägga otroligt med tid på att läsa in dig på alla företags olika avtal.

Jag läser alltid första gången jag gör affärer med någon eller när någon meddelar att de ändrat innehållet i sina villkor. Beroende på tid mellan transaktionerna och storlek på beloppet så kollar jag datumet på villkoren ifall de ändrat sig. Du måste komma ihåg att var gång Du valt att ingå ett avtal utan avvikelse så har Du accepterat villkoren och detta är bindande förutsatt att man har samtliga höns hemma samt inom viss ålder.

Skrivet av Staropramen:

Om Steam hade haft samma upplägg som t.ex Spotify så hade det varit en annan sak.
Spotify låtsas ju inte att dom säljer all "sin" musik till mig. Steam "säljer" däremot sina spel och försöker sedan med juridiska krumbukter behålla kontrollen över det som sålt.

Du får gärna visa vilka spel som Steam säljer. Jag finner inte att de säljer några spel alls, utan de har ett spelutbud som de tillhandahåller som en tjänst via abonnemang. Men detta brukar bero på vilken erfarenhet man har. I mitt fall så påminner detta mig väldigt mycket som bl.a Microsoft, Adobe och McAfee kör med, dvs hyrlicenser.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan hålla med om att de borde ändra det så att folk som inte förstår vad "Subscriber Agreement" innebär då det kan förkomma dubbla signaler i deras butik. "Own" är helt klart fel ord i sammanhanget. Däremot "buy" samt "purchase" stämmer rätt så bra i sammanganget eftersom Du köper en tjänst.

Och vilket lands lagar tycker Du skall gälla vid köp över Internet? Det som passar dig bäst? Eller det land som transaktionen sker i?

Jadå, jag får tillgång till den tjänst som jag köper. Inget företag har till uppgift att gynna någon annan mer än att leverera det man kommit överens om. Företag har trots vad många andra tror enbart en uppgift, att tjäna pengar, inte agera välgörenhetsorganisation. Är det välgörenhet man söker så kan man vända sig till Röda Korset.
Jag läser alltid första gången jag gör affärer med någon eller när någon meddelar att de ändrat innehållet i sina villkor. Beroende på tid mellan transaktionerna och storlek på beloppet så kollar jag datumet på villkoren ifall de ändrat sig. Du måste komma ihåg att var gång Du valt att ingå ett avtal utan avvikelse så har Du accepterat villkoren och detta är bindande förutsatt att man har samtliga höns hemma samt inom viss ålder.

Du får gärna visa vilka spel som Steam säljer. Jag finner inte att de säljer några spel alls, utan de har ett spelutbud som de tillhandahåller som en tjänst via abonnemang. Men detta brukar bero på vilken erfarenhet man har. I mitt fall så påminner detta mig väldigt mycket som bl.a Microsoft, Adobe och McAfee kör med, dvs hyrlicenser.

Om ett företag vänder sig till konsumenter i ett visst land så är det det landets lagar som skall gälla. Steam har både en svenskspråkig försäljningskanal via nätet samt att många spel som säljs fysiskt i butik här i landet kräver Steam.
Jag har aldrig sagt att jag själv ska kunna välja ett visst land för att lagarna där är förmånligare. Däremot är det vanligt att företag gör så.

Steam själva menar att dom tillhandahåller en tjänst och givetvis säljer dom enligt sitt sätt att se på saken inte ett enda spel.
Jag menar att jag köper rätten att spela ett visst spel samt att jag även har rätt att överlåta denna rätt.
Jag säger inte att du har fel eftersom frågan inte är avgjord än. Just detta vad man egentligen köper är centralt i den tyska tvisten.

Den stora skillnaden mellan våra synsätt är att du tillmäter användaravtalet mycket större betydelse än vad jag gör.
Jag menar att tvingande lagar alltid går före avtal oavsett vad som står i avtalen. Att sluta avtal i konsumentförhållanden är något helt annat än om två företag eller två privatpersoner skriver ett avtal med varandra.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Om ett företag vänder sig till konsumenter i ett visst land så är det det landets lagar som skall gälla.

Kan dessvärre inte hålla med dig. Utgångspunkten vid internationell handel är att det är säljarlandets lagar som gäller. Inom Sverige så är det svenska, inom EU så är det EU-lagar ovanpå säljarlandets lagar om säljarlandet ger sämre villkor. Däremot så är inte samtliga europeiska länder medlemmar utav unionen vilket förenklar möjligheterna för näringsidkarna när det gäller placering. Plus att det har inget med från vilket land en vara skickas.

T.ex: gör affär med ett amerikanskt företag som skeppar från DSV's distributionslager i Tyskland om man befinner sig inom EU(just för att slippa tull, svensk moms m.m). Då är det amerikanska villkor som gäller om inget annat anges(som t.ex i Valve's fall med Steam att om man handlar inom EU så gör man affären med Valve Société à responsabilité limitée, även förkortat S.a.r.l. Innat fall så gör man affär med Valve Corporation).

Skrivet av Staropramen:

Jag menar att jag köper rätten att spela ett visst spel samt att jag även har rätt att överlåta denna rätt.

När det gäller avtal generellt så måste bägge parter vara överens när man överlåter t.ex abonnemang eller köpeavtal för att det skall vara giltigt. Det går t.ex inte att överlåta ett internetabonnemang till part 3 om inte part 1+2 godkänner detta. Samma gäller bostadsrätter i Sverige, föreningen skall godkänna den nya andelsinnehavaren.

Skrivet av Staropramen:

Jag menar att tvingande lagar alltid går före avtal oavsett vad som står i avtalen. Att sluta avtal i konsumentförhållanden är något helt annat än om två företag eller två privatpersoner skriver ett avtal med varandra.

Jag är med på vad icke dispositiva lagar innebär. Men om du kikar på min första rad i detta svar så ser Du kanske varför jag inte håller med, just att det har att göra med var man utför transaktionen, oavsett om en sida är översatt till alla språk och tjänster kan levereras till samtliga länder.

Det finns en anledning varför vissa företag väljer att ha sina kontor utanför Sverige men ändå leverera till Sverige samt ha en svensk sida. I regel så framgår det i köpvillkoren med vilket bolag man gör affär samt vart detta bolag är registrerat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Kan dessvärre inte hålla med dig. Utgångspunkten vid internationell handel är att det är säljarlandets lagar som gäller. Inom Sverige så är det svenska, inom EU så är det EU-lagar ovanpå säljarlandets lagar om säljarlandet ger sämre villkor. Däremot så är inte samtliga europeiska länder medlemmar utav unionen vilket förenklar möjligheterna för näringsidkarna när det gäller placering. Plus att det har inget med från vilket land en vara skickas.

Vilket land anser du är säljarland om jag i en lokal butik här i Sverige köper ett fysiskt spel?
Visserligen står det ju på kartongen att det är ett steamspel, men du köper det i Sverige och någon möjlighet att studera användaravtalet får du inte förrän du brutit förpackningen och börjat installera. I det läget lär inte många butiker vilja ta tillbaka spelet om jag nu till äventyrs inte skulle vilja acceptera villkoren.

Ditt principiella resonemang om abonnemangsöverlåtelser är givetvis helt riktigt, under förutsättning att det verkligen är ett abonnemang och inte ett köp det handlar om.

Rent praktiskt så skiljer sig dina exempel lite från ett spel på Steam eftersom spelet är en engångskostnad som betalas i förskott.
Steam tar således ingen kreditrisk jämfört med t.ex telefonbolaget vid en abonnemangsöverlåtelse.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Vilket land anser du är säljarland om jag i en lokal butik här i Sverige köper ett fysiskt spel?

Sverige.

Skrivet av Staropramen:

Ditt principiella resonemang om abonnemangsöverlåtelser är givetvis helt riktigt, under förutsättning att det verkligen är ett abonnemang och inte ett köp det handlar om.

Här går jag faktiskt bara in på titeln i villkoren. Jag har inte läst igenom allt som Steam tillhandahåller. De bör inte framhäva att det är samma sak som att handla i butik, vilket de gör det på något ställe.

Skrivet av Staropramen:

Rent praktiskt så skiljer sig dina exempel lite från ett spel på Steam eftersom spelet är en engångskostnad som betalas i förskott.
Steam tar således ingen kreditrisk jämfört med t.ex telefonbolaget vid en abonnemangsöverlåtelse.

Håller med dig angående kreditrisken men det förstnämnda låter mer som en tolkning baserad på mitt tidigare exempel(kanske ett dåligt exempel) då en engångskostnad eller löpande kostnad i sig inte diskvalificerar någon leverantör från att tillhandahålla abonnemang med t.ex digitalt innehåll. Jag misstänker att Valve's uppgift är att bl.a upprätthålla försäljningsrättigheterna som deras leverantörer ålägger dem, och i korta drag så handlar det om att tjäna så mycket som möjligt.

Jag kan köpa att man bör kunna överlåta spel till andra men då är det enligt min mening fortfarande leverantören(eller av leverantören tredje part) som bestämmer hur handeln sker, t.ex en marknad på Steam där nyttjanderättigheter överlåts. Men där uppstår ett litet problem med affärsmodellen: eftersom Valve och ägarna utav spelen säkert inte anser att spelen är slitna eller dylikt så lär de inte tillåta ett lägre pris än vad som redan finns på Steam, och eftersom den som vill överlåta nyttjanderätten säkert vill tjäna en liten slant eller ge bort nyttjanderätten som en gåva så blir det inte intressant längre eftersom det skulle i så fall kosta mer, alltså föll min idé lika fort som jag kom på den :D. Gåvor kostnadsfritt eller mot en mindre transaktionsavgift i all ära men det går inte att kontrollera att det inte sker en handel bakom det hela.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag kan köpa att man bör kunna överlåta spel till andra men då är det enligt min mening fortfarande leverantören(eller av leverantören tredje part) som bestämmer hur handeln sker, t.ex en marknad på Steam där nyttjanderättigheter överlåts. Men där uppstår ett litet problem med affärsmodellen: eftersom Valve och ägarna utav spelen säkert inte anser att spelen är slitna eller dylikt så lär de inte tillåta ett lägre pris än vad som redan finns på Steam, och eftersom den som vill överlåta nyttjanderätten säkert vill tjäna en liten slant eller ge bort nyttjanderätten som en gåva så blir det inte intressant längre eftersom det skulle i så fall kosta mer, alltså föll min idé lika fort som jag kom på den :D. Gåvor kostnadsfritt eller mot en mindre transaktionsavgift i all ära men det går inte att kontrollera att det inte sker en handel bakom det hela.

Eller så accepterar Steam helt enkelt att användare fritt får överlåta spel. Detta kanske leder till att fler chansar och köper spel dom annars inte velat lägga pengar på eller så får Steam kompensera sig med att höja priserna.
Givetvis vill Steam maximera sin vinst och detta har jag i princip ingenting emot.
Eftersom spelen inte lagligt går att använda utan Steam och många dessutom har funktionalitet integrerad med Steam så är en lösning utan Steams medverkan svår att tänka sig.

Vi kan väl enas om att det ska bli intressant att se hur det tyska rättsfallet slutar?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Vi kan väl enas om att det ska bli intressant att se hur det tyska rättsfallet slutar?

Jodå, får väl hålla tummarna att det går undan.

Jag är ute efter två olika punkter som detta kan ge mig svar på:
* Kommer det finnas möjlighet till avtalsfrihet mellan parter(oavsett om det är konsument<-->näringsidkare)?
* Kommer lagar inom EU och EES avtal ge möjlighet för överlåtelse/vidareförsäljning utav licenser/nyttjanderättigheter?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

har snart över 100spel på steam, hade vart gött å kunna sälja en del på steam