Permalänk
Hedersmedlem

Corsair H80i startar ej. Måndagsexemplar?

Har bytt chassi och passade då på att uppgradera kylningen från Intels stock-kylare till vattenkylning i form av Corsair h80i.
Monterade kylaren enligt instruktionerna och startade sedan upp datorn. Den går igång i ungefär 5 sekunder, men startar sedan om. Så loopar det hela tiden runt.

Kontrollerade då ifall CPU-kylaren var igång och noterade då att Corsair-emblemet ej lyser. Ska lysa i neonblått. Se följande länk för exempel på hur det ska se ut: http://m.youtube.com/#/watch?v=lU7Nbq_Yp3A&desktop_uri=%2Fwat...

Min slutsats är då att kylningen ej är igång och därmed hindrar uppstart. Har jag rätt?

Jag har sett till så att det finns ström till vattenkylningen, men den verkar ändå inte gå igång.

Har jag fått ett måndagsexemplar, eller har jag missat något från min sida?

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har du kopplat in CPU FAN kontakten? för jag byte också idag ifrån stock till en H100i men jag hade inga problem med att den inte ville starta.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EvilWord:

har du kopplat in CPU FAN kontakten? för jag byte också idag ifrån stock till en H100i men jag hade inga problem med att den inte ville starta.

Ja, den sitter i CPU Fansocket på mobot, ska inte vara några konstigheter där? Finns det något sätt att kontrollera huruvida den startar eller ej?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag har sett till så att det finns ström till vattenkylningen, men den verkar ändå inte gå igång.

Har Du kollat strömförsörjningskontakten genom att ansluta något annat som blinkar/väsnas som t.ex en DVD/Bluray spelare? Mest så att det är bekräftat att kontakten levererar energi.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

H80i har tror jag samma som h100i, så dels ström direkt från nätagget med en SATA strömkontakt, sen en 3 pins kontakt som kan känna av rpm på pumpen endast, ej ge ström till den, har du kopplat så?
Kan ju vara defekt om allt är rätt kopplat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Har Du kollat strömförsörjningskontakten genom att ansluta något annat som blinkar/väsnas som t.ex en DVD/Bluray spelare? Mest så att det är bekräftat att kontakten levererar energi.

Det har jag inte gjort. Däremot har jag testat att koppla in ström från en annan moduler kontakt i mitt nätade (ett Antec 650w) men det fungerade ej heller. Ska prova med DVD-varianten.
EDIT: provade koppla in en DVD - som gick igång. Det måste väl ändå betyda att det är ngt vajsing med kylaren?

Skrivet av ggustavsson:

H80i har tror jag samma som h100i, så dels ström direkt från nätagget med en SATA strömkontakt, sen en 3 pins kontakt som kan känna av rpm på pumpen endast, ej ge ström till den, har du kopplat så?
Kan ju vara defekt om allt är rätt kopplat.

Det är samma.
Jag har kopplat 3-pinskontakten till CPU-fan på mobo. Har även testat att starta upp en annan fläkt på den kontakten, och då gick den fläkten igång.

SATA-kontakten som ska ge ström är kopplad direkt till CPU. Hittade denna sida med en kille som verkade ha ett snarlikt problem och sm fick skicka sin på RMA: http://www.tomshardware.co.uk/forum/281939-11-h80i-problems

Dock är jag konfunderad kring beteendet att datorn startar upp i ca 5 sek, för att sedan boota om. Är detta ett "normalt" beteende om en processor ej kyls eller känner av att den ej har kylning?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Känns som du ska behöva göra en RMA

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Najk:

Det har jag inte gjort. Däremot har jag testat att koppla in ström från en annan moduler kontakt i mitt nätade (ett Antec 650w) men det fungerade ej heller. Ska prova med DVD-varianten.
EDIT: provade koppla in en DVD - som gick igång. Det måste väl ändå betyda att det är ngt vajsing med kylaren?

Det är samma.
Jag har kopplat 3-pinskontakten till CPU-fan på mobo. Har även testat att starta upp en annan fläkt på den kontakten, och då gick den fläkten igång.

SATA-kontakten som ska ge ström är kopplad direkt till CPU. Hittade denna sida med en kille som verkade ha ett snarlikt problem och sm fick skicka sin på RMA: http://www.tomshardware.co.uk/forum/281939-11-h80i-problems

Dock är jag konfunderad kring beteendet att datorn startar upp i ca 5 sek, för att sedan boota om. Är detta ett "normalt" beteende om en processor ej kyls eller känner av att den ej har kylning?

tog du ut några andra delar när du monterade?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Dock är jag konfunderad kring beteendet att datorn startar upp i ca 5 sek, för att sedan boota om. Är detta ett "normalt" beteende om en processor ej kyls eller känner av att den ej har kylning?

Påminner om dålig fysisk kontakt mellan CPU-block och CPU samt automatisk avstängning pga hög temperatur. För om pumpen inte lirar som den skall så borde ändå datorn orka lite mer än 5 sekunder då systemet är vattenfyllt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon253:

Känns som du ska behöva göra en RMA

Ja. Har skapat en RMA nu hos Corsair. Fick ett bra tips av en användare ovan om att prova om en DVD fick ström, vilket den fick och det var på samma "kabel" som Corsairen. Men inga problem för mig - det viktiga är ju att man (troligen) hittat felet - vilket vi ju alla vet inte alltid är så enkelt med datorer, eller hur?

Återkommer när jag fått svar från Corsair så kan ni få följa ärendet och deras svar och (eventuella) lösning

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Veni:

Påminner om dålig fysisk kontakt mellan CPU-block och CPU samt automatisk avstängning pga hög temperatur. För om pumpen inte lirar som den skall så borde ändå datorn orka lite mer än 5 sekunder då systemet är vattenfyllt.

Jag vet inte hur jag skulle ha satt på pumpen bättre än jag gjorde. Den sitter rakt över processorn, som "sten" så att säga. Följde instruktionsboken som en slav :).
Hade innan jag satte på pumpen noggrant gjort rent processorn.

Skrivet av EvilWord:

tog du ut några andra delar när du monterade?

Ja. Bytte från en annan låda, så alla delar.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Najk:

Jag vet inte hur jag skulle ha satt på pumpen bättre än jag gjorde. Den sitter rakt över processorn, som "sten" så att säga. Följde instruktionsboken som en slav :).
Hade innan jag satte på pumpen noggrant gjort rent processorn.

Ja. Bytte från en annan låda, så alla delar.

tog du loss ramminnena? om du gjorde det kolla så att dom sitter bra i kannalen hade det problemet en gång när jag rengjorde en dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tror felet har med moderkortet att göra, antingen strömförsörjningskabeln till processorn (4/8 pin) som inte sitter som den ska eller som inte sitter i alls eller så har moderkortet dött.
Har du rört processorn något, alltså tagit ur den ur sockeln när du bytte chassi, i så fall så kan det vara en böjd pin eller felplacerad processor.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EvilWord:

tog du loss ramminnena? om du gjorde det kolla så att dom sitter bra i kannalen hade det problemet en gång när jag rengjorde en dator.

Vilket fel syftar du på? Att datorn bara startar om?

Skrivet av skogsvilden:

Tror felet har med moderkortet att göra, antingen strömförsörjningskabeln till processorn (4/8 pin) som inte sitter som den ska eller som inte sitter i alls eller så har moderkortet dött.
Har du rört processorn något, alltså tagit ur den ur sockeln när du bytte chassi, i så fall så kan det vara en böjd pin eller felplacerad processor.

Jag får dubbelkolla processorns strömförsörjning imorgon.
Nej, moderkortet behöll jag, och tog ej ut processorn ur sockeln, så det felet går (som tur vad) att utesluta.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ermm, en annan trolig orsak kan ju vara att reset/powerknappen är kopplad fel på eller är på något vis eller defekt så att den triggas när datorn knäpps på, var inte alltför ovanligt att sånt inträffade förr i tiden när det var väldigt många dåligt mårkta små stift som skulle monteras och jag tror tom. jag har råkat ut för det någon gång...

Just att datorn går i gång men sedan startas om efter en viss fördröjning gör att det känns som manuell reset/power-knappen som strular och beroende på moderkort eller chassi så kan det lätt bli felkopplat med knappar och LED på chassit.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skogsvilden:

Ermm, en annan trolig orsak kan ju vara att reset/powerknappen är kopplad fel på eller är på något vis eller defekt så att den triggas när datorn knäpps på, var inte alltför ovanligt att sånt inträffade förr i tiden när det var väldigt många dåligt mårkta små stift som skulle monteras och jag tror tom. jag har råkat ut för det någon gång...

Just att datorn går i gång men sedan startas om efter en viss fördröjning gör att det känns som manuell reset/power-knappen som strular och beroende på moderkort eller chassi så kan det lätt bli felkopplat med knappar och LED på chassit.

Tack för det tipset. Lägger det i "högen" av felsökningstips jag fått av er hjälpsamma medlemmar ikväll!
Du har rätt i att det lätt kan fela där, även ifall jag var ganska (99,9 %) säker på att jag kopplat rätt!
Väntar också som sagt på svar från Corsairs support, huruvida de viftar bort dt hela eller ej.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara värt med en uppdatering i ärendet:

Idag ville jag verkligen vara 100 % säker på att det verkligen var fel på mitt h80i. Jag tog då bort vattenkylningen och installerade originalfläkten igen.
Fick då samma fel, d.v.s. att systemet startade upp, men efter 5 sekunder bootade om igen. Med andra ord var det alltså inte fel på h80i....

Frustrerad kopplade jag då ut allting ur datorn, utom grafikkort, originalfläkt och ett minne.
Då startade systemet upp felfritt!

Kopplade in den sista minnesmodulen och då startade systemet också upp felfritt.

Efter allt detta kopplade jag tillbaks min h80i igen, och den startade upp utan några som helst problem!
Kunde ta mig in i BIOS tillika Windows så det känns ju bra.

Men vad är då problemet?
Det enda jag kan se är att nätagget inte pallar med alla hdd:s?
Frågan är hur mycket en hdd drar i ström. I datorn finns följande:
- 2 x 256 GB SSD
- 1 x 120 GB SSD
- 1 x 2 TB mekanisk hdd

Alternativt kanske det inte är en sådan bra ide att koppla in alla hdds på en och samma kabel från PSU:n då det orsakar överbelastning?

Edit: Samtliga hdd:s inkopplade och allt fungerar som det ska. Vetefan vad det var som strulade till det. :S

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X