Surfplattor slog nytt försäljningsrekord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Säger man något om varför? Tror de inte att de kommer sälja bra?

Jag har ingen insyn, mer än vad branschtidningar ger, men eftersom marknaden är relativt liten och flera återförsäljare redan är under stor press är svenska återförsäljare inte särskilt benägna att satsa på annat än säkra kort. Det går naturligtvis inte att jämföra i sammanhanget etablerade Microsoft med de första Linux-baserade netbook enheterna, men det blev då närmast övertydligt om hur försiktiga svenska återförsäljare är. Marginalerna är troligen så små att många föredrar att vänta ut andra aktörer för att själva slippa chansa. Det räcker knappast med försäljning av några få tusental för att det egentligen ska löna sig.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av strejf:

Säger man något om varför? Tror de inte att de kommer sälja bra?

Det finns ett gäng anledningar jag inte kan gå in på i ett publikt forum, men det du nämner är klart den största. Fullt förståeligt att de inte köper in produkterna för försäljning i lilla Sverige med tanke på hur försäljningen ser ut globalt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Android leder på Mobil fronten...inte länge tills dom tar ledningen på surfplattorna med

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Men shit Samsung o Asus med 260% o 400% tillväxt, helt satan i gatan ju.

Hur fungerar det i praktiken, hur lyckas man få ut så många fler enheter än vad man hade innan?

Kommer allt från samma fabrik?

I praktiken tror jag fabrikerna alltid kunnat tillverka så många surfplattor.. men eftersom efterfrågan inte funnits tidigare har de hållit ner antalet som producerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Men shit Samsung o Asus med 260% o 400% tillväxt, helt satan i gatan ju.

Hur fungerar det i praktiken, hur lyckas man få ut så många fler enheter än vad man hade innan?

Kommer allt från samma fabrik?

Säljer man 1 ena året och 4 andra året har man 400%

Nu var det ju något fler än så, men fortfarande var det väldigt låga nivåer 2011.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar om man inte ska ta och införskaffa en platta. Men är osäker om jag kommer att använda den...

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Mindre flamebait, tack. Diskussioner brukar kunna bli heta nog ändå .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig heller sett nåt riktigt vettigt användningsområde för surfplattan. Förrän nu när jag väl köpte mig en, Asus Transformer TF300T blev det. Hade aldrig betalat mer än ca 3000kr för en 10" surfplatta, så denna passade mig perfekt!

Kanske egentligen onödigt men samtidigt så jävla gutt att ha något storleksmässigt mellan den stationära datorn och min smartphone. När man ligger i soffan/sängen och slösurfar, glor lite filmklipp eller spelar så är 10" helt perfekt! Jag personligen tycker att min iPhone med 4" skärm är för liten.

Nödvändig pryl? Nej.
En rolig "leksak"? Ja!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag vill ha en surfplatta men skulle bara samla damm som mycket annat jag har, men vill ha en ändå.
Vad finns det att använda en till om man inte använder Facebook?

Jag har inte facebook och använder min till att rita, surfa, kolla film i sängen, lyssna på spotify, ljudböcker och slösurfa när man sitter och bajsar.

Många små saker man annars kan göra på mobilen men som är trevligare på 10" skärm när man är hemma.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det är väldigt trevligt att läsa på 2560x1600 på 10 tum. Där fyller den en funktion som ingen telefon och ingen laptop på rätt sida 15000 kr fyller. Jag läser alla bloggar, e-böcker och pdfer på plattan och i och med att den får in många års läsning och ett antal högskoleutbildningars kursmaterial på 9 millimeters tjocklek är den inte alls särskilt otymplig.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Nyheter. Har man en android variant så laddar man ner appen Flipboard. Jag gör det varje dag med min Nexus 7.

Åh Flipboard, en underbar app!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Går fortfarande och försöker hitta ett användningsområde för en surfplatta. Har länge velat ha en men jag vet inte vad jag ska ha den till.

Men det är ju uppenbarligen många som har lyckats knäcka nöten

Jag lovar att du kommer att bli förvånad själv när du köpt en platta, då kommer du att komma på väldigt många användningsområde.

Väldigt trevlig liten leksak dom där "surfplattorna" som man kan ha till annat än att bara surfa med

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Jexmark:

Min vänstra strumpa förstod att han menade tillverkare av plattor med Android som OS. Men precis som vanligt måste du vara dryg. Precis som i din "Det har iPad också"-kommentar ovan. Och nej han formulerade inte sig så även om du nu tror det. Och dessutom har _INTE_ Apple någon lösning med integrerat tangentbord/extra batteri som gör surfplattan till en laptop-formfaktor.

Tack för detta inlägget! Det är precis så jag menar!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Många köper nog en surfplatta sen vet dom inte vad dom ska ha den till, så står den och samlar damm!

Jag fick en gratis Nexus 7, jag använder den för att läsa PDF böcker.
Använder inte den till något annat.

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig byta ut min laptop mot en surfplatta.
Känns som det skulle bli jobbigt att behöva hålla i den hela tiden och i längden tror jag folk tröttnat på surfplattorna men kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Skulle aldrig byta ut min laptop mot en surfplatta.
Känns som det skulle bli jobbigt att behöva hålla i den hela tiden och i längden tror jag folk tröttnat på surfplattorna men kan ha fel.

Varför välja?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja ha en Ipad för jag tror jag skulle använda den mer än min laptop som bara samlar damm (och jag har mycket damm) för jag tror att jag skulle surfa och kolla Netflix på den, den som har mest prylar när han dör vinner

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emahex:

I praktiken tror jag fabrikerna alltid kunnat tillverka så många surfplattor.. men eftersom efterfrågan inte funnits tidigare har de hållit ner antalet som producerats.

Så man sitter alltså på en överkapacitet på ett par (10-20-30) miljoner enheter? Men det kanske är en enkel biff om man kan dra in ett par tusen nyanställda för en tia timmen?

Permalänk
Medlem

Bara man kan köra WiFi Hotspot från mobilen när man surfar på platta när man åker buss eller liknande så känns en Android platta som ett givet köp. Frågan är bara om man skall satsa på 7 eller 10 tum.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Skulle aldrig byta ut min laptop mot en surfplatta.
Känns som det skulle bli jobbigt att behöva hålla i den hela tiden och i längden tror jag folk tröttnat på surfplattorna men kan ha fel.

Smaken är som baken!

Jag: stationär dator med stor skärm - surfplatta - mobil med liten skärm.
Du: bärbar dator med liten skärm - ingen surfplatta - mobil med stor skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det är korrekt att man ska diskutera på ett diskussionsforum, men det går att diskutera utan att hela tiden ha vad som brukar kallas "en tråkig ton". Det hamnar ofta väl nära §1.5 i reglerna:

En irriterad ton i inlägg fortplantar sig bara och försämrar diskussionsklimatet. Varför kan vi inte alla bara vara vänner här i världen?

Diskutera gärna sakfrågor, men var inte dryga mot andra användare bara för sakens skull.

Och som alltid: anmäl inlägg som ni tycker bryter mot reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.