Permalänk

val av nätaggregat(svårt)

tjenare gubbs, skulle ni kunna va snälla o ta fram något väldigt bra/prisvärt nätagg som kommer att klara följande komponenter https://www.inet.se/kundvagn/visa/2943423/har-inte-hunnit-ta-...

Cpun kommer att överklockas till 4.5->4.6

Permalänk
Medlem

Ett XFX i pro serien.
finns mellan 650-850W
Köp det största direkt så har du utrymme framöver för SLI osv om du behöver, prisskillnaden mellan minsta och största är så liten ändå.

Permalänk
Medlem

XFX är prisvärda agg som håller hög kvalite

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

För lite vägledning.:)

Se även "köparens guide till nätaggregat", stycket om effektivitet förklarar bronze, silver osv !
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/6...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Detta är mycket bra för pengarna, baserat på SeaSonic G-650: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1371991

Test för nyfikna: http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-HX650-Gold-Pow...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

tack för alla era fina svar sweclockers ^^:)

Permalänk

några mer som skulle kunna vara snälla o linka bra nätagg så man har lite alternativ:P

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6909729/fractal-design-integra-r2...

Bra prestanda, du märker ingen skillnad om du tar en dyrare. Den är tyst som en mus, hör den inte ens om jag lägger örat emot. 750W och kolla priset. Köp köp köp!

Visa signatur

CPU: Intel i9 12900K | Grafikkort: ASUS RTX 3090 ROG STRIX | Moderkort: ASUS MAXIMUS HERO Z690|
PSU: ASUS ROG THOR PLATINUM 1200W | Minne: Corsair DOMINATOR DDR5 64GB | Systemdisk: SAMSUNG 980 PRO 2TB | Kylare: ASUS ROG RYUJIN II 360 | Chassi: ASUS ROG HELIOS | Skärm: ASUS PG27AQDM |

Permalänk
Skrivet av ml9l:

https://www.inet.se/produkt/6909729/fractal-design-integra-r2...

Bra prestanda, du märker ingen skillnad om du tar en dyrare. Den är tyst som en mus, hör den inte ens om jag lägger örat emot. 750W och kolla priset. Köp köp köp!

haha kul att du linkade den:D tittade precis på den innan kanske blir den då

Permalänk
Medlem

Denna va prisvärd kostade 700kr har den själv fungerar riktigt bra och låter ingenting!
http://www.pixmania.se/se/se/11788661/art/be-quiet/pc-aggrega...
Många polare skaffa den men nu höjde dom priset ):
900kr antar att den blev populär

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

gubbar ja tänkte precis på en grej, ibland säger folk att endel företag "snålar" med kablar etc, kan man köpa till extra o sätta in i nätagget om man behöver fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicheltysonN:

gubbar ja tänkte precis på en grej, ibland säger folk att endel företag "snålar" med kablar etc, kan man köpa till extra o sätta in i nätagget om man behöver fler?

Det beror på om du köper ett helmodulärt agg och om tillverkaren erbjuder extra kabelpaket.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Har aldrig sett att någon tillverkare säljer separata kablar till sina nätagg, men å andra sidan så har jag aldrig sökte efter det. Däremot finns det ju adaptrar/förlängningskablar i diverse butiker, ex om strömkabeln till en hårddisk är för kort så kan man köpa en förlängningskabel/adapter eller en förgrening. Enklast är väl om du går till tillverkarens sida och kollar hur långa kablarna är på det nätaggregatet som passar dig, sedan tar du och kollar dimensionerna på ditt chassi. Kablarna brukar oftast vara långa nog, det är väl mest om du har ett jäkligt stort fulltower chassi, eller om du drar kablarna "snyggt" i vissa chassin som det blir lite tajt. Jag tror att problemet är värre med färdiga datorer från dell, hp etc, och kanske även små htpc lösningar. Speciellt i htpc lösningar som kommer med ett nätagg kan det ibland vara lite klurigt, då tillverkaren vill ha så korta kablar som möjligt för att inte förhindra luftflödet i burken.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

Har aldrig sett att någon tillverkare säljer separata kablar till sina nätagg, men å andra sidan så har jag aldrig sökte efter det. Däremot finns det ju adaptrar/förlängningskablar i diverse butiker, ex om strömkabeln till en hårddisk är för kort så kan man köpa en förlängningskabel/adapter eller en förgrening. Enklast är väl om du går till tillverkarens sida och kollar hur långa kablarna är på det nätaggregatet som passar dig, sedan tar du och kollar dimensionerna på ditt chassi. Kablarna brukar oftast vara långa nog, det är väl mest om du har ett jäkligt stort fulltower chassi, eller om du drar kablarna "snyggt" i vissa chassin som det blir lite tajt. Jag tror att problemet är värre med färdiga datorer från dell, hp etc, och kanske även små htpc lösningar. Speciellt i htpc lösningar som kommer med ett nätagg kan det ibland vara lite klurigt, då tillverkaren vill ha så korta kablar som möjligt för att inte förhindra luftflödet i burken.

tack så mycket för ett så himla bra svar gambitSWE:), då ska det nog inte vara något problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicheltysonN:

haha kul att du linkade den:D tittade precis på den innan kanske blir den då

Köp isf r3 men hade nog valt det multiman föreslog alternativt seasonic egna gold agg.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Köp isf r3 men hade nog valt det multiman föreslog alternativt seasonic egna gold agg.

skumt för när ja slår på google seasonic så kommer silverstone eller något liknande upp

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

För lite vägledning.:)

Se även "köparens guide till nätaggregat", stycket om effektivitet förklarar bronze, silver osv !
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/6...

väldigt intressant den första du skickade, En kille sa så här

"Idle: ~203W

3DMark11: ~586W

Intel Core i7 2600K 4.5Ghz
-0.05V Offset ~0.960V idle/~1.304V load
Be-Quiet Dark Rock Pro C1
Asus Maximus IV Extreme P67
EVGA GTX 580 SC SLI 800/4050
16GB Kingston/G.Skill
Crucial M4 128GB
Corsair Force GT 60GB
Seagate Barracuda 3TB
Samsung Spinpoint F3 1TB
Corsair AX1200i "

trodde verkligen hans data skulle dra mer en så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MicheltysonN:

...trodde verkligen hans data skulle dra mer en så..

Jo men lägg märke till att han belastar med 3dmark, "Blargmode's" dator drog ~265W i 3dmark, men runt 320W med OCCT psu-test så 3dmark kan vara lite missvisande (om än mer realistiskt scenario, men du vill dimensionera efter maximal förbrukning och inte normalhög).

Dessutom mäter vi (jag åtminstone) effekt från väggen in i nätagget, så effektiviteten i nätaggen tas ingen hänsyn till !
Som min dator, 200W från väggen blir kanske 180W förbrukning (90% verkningsgrad) i själva datorn, och det är den andra siffran som nätaggregatstillverkarna anger.
Så jag hade klarat mig med ett 200W nätagg på en i5 3570k & gf 660ti...!

Finns vad jag vet endast en stor nackdel med att ha för stort nätagg, idleförbrukningen av din dator ökar då det generellt sett får sämmre verkningsgrad under 20% (endast 80+ titanium som har krav på effektivitet vid 10% belastning).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MicheltysonN:

skumt för när ja slår på google seasonic så kommer silverstone eller något liknande upp

Kan vara för seasonic är oem till många agg tex hx650 ax serien på corsair förutom ax i link. Alla xfx nätagg är seasonic tillverkade. Jag har flera seasonic byggda agg med fast andra märken då tex Corsair cx 400 vx 450 silverpower 620w Antec hcg 620w och förut var dem flesta corsair agggen seasonic idag byter dem runt tillverkare så man knappt har koll längre.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Jo men lägg märke till att han belastar med 3dmark, "Blargmode's" dator drog ~265W i 3dmark, men runt 320W med OCCT psu-test så 3dmark kan vara lite missvisande (om än mer realistiskt scenario, men du vill dimensionera efter maximal förbrukning och inte normalhög).

Dessutom mäter vi (jag åtminstone) effekt från väggen in i nätagget, så effektiviteten i nätaggen tas ingen hänsyn till !
Som min dator, 200W från väggen blir kanske 180W förbrukning (90% verkningsgrad) i själva datorn, och det är den andra siffran som nätaggregatstillverkarna anger.
Så jag hade klarat mig med ett 200W nätagg på en i5 3570k & gf 660ti...!

Finns vad jag vet endast en stor nackdel med att ha för stort nätagg, idleförbrukningen av din dator ökar då det generellt sett får sämmre verkningsgrad under 20% (endast 80+ titanium som har krav på effektivitet vid 10% belastning).

mycket bra förklarat tagentbord tack för dit rent ut sagt "jävligt bra svar" -_-