Orkar det här vattenkylningskittet kyla min rigg?

Permalänk

Orkar det här vattenkylningskittet kyla min rigg?

Tja. Ska eventuellt införskaffa ett gtx690 med vattenblock. Då jag inte har något vattenkylningssystem så får jag införskaffa det. Då det här är min första vattenkylning tänkte jag skaffa ett sånt här kit, det verkar hyfsat prisvärt.

http://www.inet.se/produkt/5322046/ek-kit-h3o-240-hfx

Anledningen till att jag tar en 240 radiator är att jag tror inte det får plats större i mitt chassi (fractal design define r4). En sån här 240 bör jag dock kunna montera in i taket på chassit som utblås. Undrar dock om det räcker med den här radiatorn för att kyla mitt cpu och ett gtx690?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

Du kommer garanterat inte få några dröm temperaturer! man brukar säga 120mm radiator yta per grafikkort/processor så en 360 vore att rekomendera till cpu och gtx 690! framförallt om du ska överklocka!!!

mvh kostfibrer

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Skrivet av kostfibrer:

Du kommer garanterat inte få några dröm temperaturer! man brukar säga 120mm radiator yta per grafikkort/processor så en 360 vore att rekomendera till cpu och gtx 690! framförallt om du ska överklocka!!!

mvh kostfibrer

Tack för svar! Hmm.. undrar om det går att klämma in en 240 radiator i fronten på en r4 också.. Får klura lite på detta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk

Satsa på 4x120mm radyta för att få det någorlunda tyst, pumpen kommer du nästan garanterat vilja byta ut såvida du inte har hörselproblem

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Satsa på 4x120mm radyta för att få det någorlunda tyst, pumpen kommer du nästan garanterat vilja byta ut såvida du inte har hörselproblem

Ok. Pumpar kan jag absolut inget om. Så den här pumpen låter väldigt mycket? Vilka pumpar bör man titta på som alternativ? Vill dock inte spendera galet mycket pengar på en pump då det här är min första vattenrigg.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Ok. Pumpar kan jag absolut inget om. Så den här pumpen låter väldigt mycket? Vilka pumpar bör man titta på som alternativ? Vill dock inte spendera galet mycket pengar på en pump då det här är min första vattenrigg.

Swiftech MCP-655, sänker du hastigheten till 1-2/5, så är den i princip ljudlös.

Som tumregel brukar man ha 120mm radiatoryta per sak som ska kylas och ytterliggare 120mm för marginal.

Hade nog kört på en 240mm i taket till GPU, sen en 120mm bak som utblås. Men rent spontant så känns det ju som att det borde gå att få in en 360mm i taket på FD R4 då fläktarna inte tar hela längden på chassit. Fractal Design Arc(?) får ju in en 360mm i taket och det chassit är mindre än R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Ok. Pumpar kan jag absolut inget om. Så den här pumpen låter väldigt mycket? Vilka pumpar bör man titta på som alternativ? Vill dock inte spendera galet mycket pengar på en pump då det här är min första vattenrigg.

Swifttech MCP35X, den styr hastigheten automatiskt beroende på temperatur så den behöver du aldrig bry dig om att pilla i, har den själv och är väldigt nöjd

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Tack för svar! Hmm.. undrar om det går att klämma in en 240 radiator i fronten på en r4 också.. Får klura lite på detta.

Har ett R4 själv och det går absolut klämma in en 240 i fronten, 280 går förmodligen inte eftersom fläktarna sitter såpass lågt...
Men du måste självklart ta bort hårddisk burarna!

mvh kostfibrer

edit: ang pumpen så har jag en dcp 4.0 och jag tycker inte alls att den låter så mycket! mina fläktar låter betydligt mycket mer, gäller bara att vibrationsdämpa den ordentligt!

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Swiftech MCP-655, sänker du hastigheten till 1-2/5, så är den i princip ljudlös.

Som tumregel brukar man ha 120mm radiatoryta per sak som ska kylas och ytterliggare 120mm för marginal.

Hade nog kört på en 240mm i taket till GPU, sen en 120mm bak som utblås. Men rent spontant så känns det ju som att det borde gå att få in en 360mm i taket på FD R4 då fläktarna inte tar hela längden på chassit. Fractal Design Arc(?) får ju in en 360mm i taket och det chassit är mindre än R4.

Var skaffar man en sådan pump? Hittar den inte nånstans.

Alltså, hålen i taket på R4 är gjorda för 2*140mm fläktar. Det ska gå att montera 2*120, men 3*120 blir nog för stort.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av sorkan:

Swifttech MCP35X, den styr hastigheten automatiskt beroende på temperatur så den behöver du aldrig bry dig om att pilla i, har den själv och är väldigt nöjd

Tack för tipset!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av kostfibrer:

Har ett R4 själv och det går absolut klämma in en 240 i fronten, 280 går förmodligen inte eftersom fläktarna sitter såpass lågt...
Men du måste självklart ta bort hårddisk burarna!

mvh kostfibrer

edit: ang pumpen så har jag en dcp 4.0 och jag tycker inte alls att den låter så mycket! mina fläktar låter betydligt mycket mer, gäller bara att vibrationsdämpa den ordentligt!

Ja, får se vad jag gör av diskarna.. Kör med 2 SSD och en mekanisk. De två SSD ska jag ju kunna montera bakom moderkortet. Hårddisken kanske går att sätta fast i nedre 5.25 bayen på nåt sätt..

Ok. Kanske ska prova med dcp 4.0 först då. Det följer ju med nå vibrationsdämpande skum som man ska kunna sätta fast pumpen i.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Var skaffar man en sådan pump? Hittar den inte nånstans.

Alltså, hålen i taket på R4 är gjorda för 2*140mm fläktar. Det ska gå att montera 2*120, men 3*120 blir nog för stort.

Skrivet av Lyckokaka:

Ja, får se vad jag gör av diskarna.. Kör med 2 SSD och en mekanisk. De två SSD ska jag ju kunna montera bakom moderkortet. Hårddisken kanske går att sätta fast i nedre 5.25 bayen på nåt sätt..

Ok. Kanske ska prova med dcp 4.0 först då. Det följer ju med nå vibrationsdämpande skum som man ska kunna sätta fast pumpen i.

Coolingstuff.se, Aquatuning.de, Highflow.nl bör ha den pumpen, annars är MCP355 ett bra val som någon ovan nämnde. Du skulle ju kunna montera din mekaniska i en Scythe Himuro (den kan monteras i 5.25") så blir även den nästintill ljudlös.

Enligt fractal design's hemsida står det att R4 stödjer VISSA modeller av 240mm-radiatorer, så jag föreslår att du mäter avståndet mellanhålen (centrum till centrum) då det finns två olika standarder. 15mm avstånd är dock det vanligaste.

Permalänk
Medlem

Kolla min galleria så ser ni hur jag har satt in 2 st 280 radiatorer i mitt r4 chassi.

Visa signatur

~Fractal Design Define R4 Svart~ ~Vattenkylning~ ~i7 2600K 3,4GHz~ ~Radeon HD 6970~ ~Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE~ ~be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär~ ~Asus P8P67 PRO~ ~A-DATA SSD SP900 128GB 2 st raid 0~ ~Asus Xonar DX~ ~Windows 8 64-bit~ ~Logitech MX518~ ~Logitech Illuminated~ ~SteelSeries Siberia V2 Headset ~