Seagate firar två miljarder hårddiskar – lanserar ny modell på fyra terabyte

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Vilken modell är det du kör med? Är lite små sugen på att skippa filserver helt och gå över till NAS istället för att spara lite utrymme i hemmet.

Qnap TS-419p+ har jag. En väldigt trevlig enhet som inte finns längre. Den uppdaterade versionen ska ha rätt mycket bättre prestanda eftersom de monterat in en mycket snabbare processor i den. Utvecklingen av mobiltelefoner har ju gjort underverk för utvecklingen av ARM. Jag får ut ca 40 MB/s i läs och skriv och vill minnas att version två har dubblat det till 80 MB/s vilket ju är helt ok. Mycket mer än så får man ju ändå inte ut innan nätverket sätter stopp. Qnap är lite dyrare än andra men de håller bra kvalité och det går verkligen att göra allt med dem. De har behåller också kompatibiliteten länge och fixar med uppdateringar. Finns fördelar att köpa av företag som tillverkar produkter som är riktade mot andra företag snarare än vanliga hemmaanvändare. Extra plus för att deras svarta låda är sexigare än många andras vita plast

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Tänk om 15 år när vi sitter och skrattar åt att vi köpte hårddiskar med ensiffriga kapaciteter, precis som vi idag skrattar åt hårddiskar på 2 GB osv.

Då sitter vi med DNA-Drive på 10 PetaByte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasiqfuXX:

Snarare mer åt 400000 Euro hållet...

Fyra miljoner kronor för två miljarder hårddiskar låter väldigt lite. Fantomsmurfens gissning på två biljoner som skulle bli ungefär 1000kr per enhet låter mer rimligt.

Permalänk
Medlem

Hur högre vågar man gå upp för att inte riskera för mycket vid en hdd krasch eller ta dubbla kopior på allt?

Inte länge sen jag gick från 250gb till 2gb... å andra sidan stackar jag bara upp mina hdd så fort dom är fulla

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Tänk om 15 år när vi sitter och skrattar åt att vi köpte hårddiskar med ensiffriga kapaciteter, precis som vi idag skrattar åt hårddiskar på 2 GB osv.

Så tänkte jag också när jag körde med 5,25" floppies på 720kb tidigt 80-tal

I dag är 720kb knappt en textfil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasiqfuXX:

Snarare mer åt 400000 Euro hållet...

Det är väldigt mycket pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Qnap TS-419p+ har jag. En väldigt trevlig enhet som inte finns längre. Den uppdaterade versionen ska ha rätt mycket bättre prestanda eftersom de monterat in en mycket snabbare processor i den. Utvecklingen av mobiltelefoner har ju gjort underverk för utvecklingen av ARM. Jag får ut ca 40 MB/s i läs och skriv och vill minnas att version två har dubblat det till 80 MB/s vilket ju är helt ok. Mycket mer än så får man ju ändå inte ut innan nätverket sätter stopp. Qnap är lite dyrare än andra men de håller bra kvalité och det går verkligen att göra allt med dem. De har behåller också kompatibiliteten länge och fixar med uppdateringar. Finns fördelar att köpa av företag som tillverkar produkter som är riktade mot andra företag snarare än vanliga hemmaanvändare. Extra plus för att deras svarta låda är sexigare än många andras vita plast

Ok, Ok!!.. Tackar för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Människans evolution har gått så långt att alla föds med integrerade usb-portar.

Nästa steg i evolutionen blir då att födas med en USB-host port, eller varför inte med Thunderbolt? Då kan man köra daisy chain xD

Visa signatur

No battle plan survives contact with the enemy

Permalänk
Medlem

Kommer lite närmre en säkrare backup lösning för alla viktiga semesterbilder/mobilbilder

4TB * 5 i en fin liten NAS

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ozeroun:

Hur högre vågar man gå upp för att inte riskera för mycket vid en hdd krasch eller ta dubbla kopior på allt?

Inte länge sen jag gick från 250gb till 2gb... å andra sidan stackar jag bara upp mina hdd så fort dom är fulla

Om vi bortser från skillnader mellan modellserier och liknande är risken för att en hårddisk på 250 GB ska rasa lika hög/låg som en på 4 TB. Däremot förlorar du givetvis mer data i det sistnämnda fallet.

Backup är alltid nödvändigt om du har något du inte vill gå miste om. Alla hårddiskar kraschar, det är bara en fråga om när.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv

Ingen ide och köpa 4-terrabytes diskar nu. För många plattor och läshuvuden som gör dem långsammare och mer törstiga på el än motsvarande 3-terrabytarna. Bara WD's kör uppemot 5 plattor och åtta läshuvuden medan deras 3-terrabyte bara kör 3 plattor med 6 läshuvuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Ingen ide och köpa 4-terrabytes diskar nu. För många plattor och läshuvuden som gör dem långsammare och mer törstiga på el än motsvarande 3-terrabytarna. Bara WD's kör uppemot 5 plattor och åtta läshuvuden medan deras 3-terrabyte bara kör 3 plattor med 6 läshuvuden.

Så du menar att 4 stycken 3 TB hårddiskar drar mindre ström än tre stycken 4 TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag ska ha disken/diskarna i min PC som är på 24/7 och det kommer att lagras semesterbilder och semesterfilmer som delas ut via torrents till familj och vänner dygnet runt. Vissa diskar klarar inte av just detta så bra och slits snabbt - hur är Seagate där generellt sett?

Skickades från m.sweclockers.com

Shit va mycket semesterbilder och semesterfilmer.

Permalänk
Avstängd

Ska jag vara ärlig så tror jag att utvecklingen på just storleken kommer stanna upp något, inom en rätt snar framtid.
Mekaniska diskar kommer inte komma upp i den prestanda som behövs för att göra 5+ TB användarvänligt. Snarare kanske det läggs mer krut på SSD och hybrider av olika slag för att få upp prestanda och sedan storleken upp mot 5TB igen. Det är antagligen både enklare och säkrare att börja utrusta datorer med två hårddiskar istället om man behöver mer utrymme. Backuper kommer också bli ett problem, redan nu slarvar många med det för att det är omständligt eller tar tid.

Permalänk
Avstängd

Antingen får man partitionera disken i flera partitionera, eller så får man använda GPT (GUID Partitition Table).

Hårddisk är tråkigt, SSD ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Tänk om 15 år när vi sitter och skrattar åt att vi köpte hårddiskar med ensiffriga kapaciteter, precis som vi idag skrattar åt hårddiskar på 2 GB osv.

Vem vet vi kanske ligger på en siffrigt då också men petabyte istället för tera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Antingen får man partitionera disken i flera partitionera, eller så får man använda GPT (GUID Partitition Table).

Hårddisk är tråkigt, SSD ftw.

Hård diskar är ekonomiskt också vill du ha över 1tb ssd får du betala runt 10,000

2.5 tb tror jag ligger runt 75,000 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Hård diskar är ekonomiskt också vill du ha över 1tb ssd får du betala runt 10,000

2.5 tb tror jag ligger runt 75,000 sek.

1st 2,5" 250gb SSD=ca 1000kr 4x1000kr=4000kr och inte 10k

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

1st 2,5" 250gb SSD=ca 1000kr 4x1000kr=4000kr och inte 10k

Visst.
Men 4x250 gb är ju bara 4 st 250 giggare, inte en 1 TB.
När det är lagring man jagar så vill man ju ha så få enheter som möjligt.
Och billigaste 1tb SSD'n kostar strax under 9000:- enligt prisjakt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Så du menar att 4 stycken 3 TB hårddiskar drar mindre ström än tre stycken 4 TB?

Okej om man struntar i hur mycket el de drar (vilket inte är särskilt mycket ändå) så låter de iallafall mer. Och ju fler plattor och läshuvuden desto större risk att de går sönder.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Friterad:

Då sitter vi med DNA-Drive på 10 PetaByte...

Skrivet av Anon@tor:

Vem vet vi kanske ligger på en siffrigt då också men petabyte istället för tera ?

Menar att det ju alltid går så här: ensiffrigt --> tvåsiffrigt --> tresiffrigt. Och sen börjar det om. När man är uppe i tresiffrigt låter ensiffrigt helt sjukt litet (500 GB vs. 5 GB runt 2007). Men sen går det över till ensiffrigt igen och då är det plötsligt det som är normalt. Som nu: Vi köper 1-, 2- och 3TB-diskar och är vana vid det, men om några år när vi köper 64- och sedan 500TB-diskar kommer vi skratta åt dagens ensiffriga kapaciteter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Eller youtube!

Google äger youtube

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av Adammcintosh:

Google äger youtube

Google äger Apple också, hihi.

OnT: På 15 år hinner hårddiskkapaciteten 1000-faldigas. Mao så kommer vi ha (ca) 4 Petabyte HDD år 2028.
Sen kan det ju hända vissa andra saker, som översvämmningar och annat skit som försenar. Plus att vi antagligen har gått över helt till SSD eller motsvarande om 15 år. Men riktiga hårddiskar är storleksmässigt kung till 2020 åtminstone, även om vi lär vilja spy på dom vid det laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0rion:

Nästa steg i evolutionen blir då att födas med en USB-host port, eller varför inte med Thunderbolt? Då kan man köra daisy chain xD

Då kanske fortplantningen ser helt annorlunda ut.

Tjejen sa till killen: "Fel kabel!"

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Eller youtube!

Google då alltså

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Okej om man struntar i hur mycket el de drar (vilket inte är särskilt mycket ändå) så låter de iallafall mer. Och ju fler plattor och läshuvuden desto större risk att de går sönder.

Jag är inte heller säker på att fyra stycken 3TB diskar låter mindre än tre stycken 4TB diskar och är heller inte säker på att sannolikheten för att någon av de fyra mindre hårddiskarna går sönder skulle vara mindre än att någon av de tre större hårddiskarna pajar. Visst man riskerar förlora mera data om en disk på 4 TB pajar jämfört med om en 3TB pajar. Men man kan ha backupdiskar i motsvarande storlek.

Totalt sett för lagringen blir det lika många plattor om diskarna med 3 TB har tre plattor och diskarna med 4 TB har fyra plattor per disk om man nu tänker sig att man vill ha 12 TB lagringsutrymme.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Fyra miljoner kronor för två miljarder hårddiskar låter väldigt lite. Fantomsmurfens gissning på två biljoner som skulle bli ungefär 1000kr per enhet låter mer rimligt.

Tror du missade humorn med väldigt höga tal och just den siffran jag nämde.

http://www.youtube.com/watch?v=018v5WhDpmk

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk

5Tb för omkring tusenlappen ser jag fram emot.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är väldigt mycket pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Det motsvara ungefär i svenska kronor 40 000 000 000 000, och det är väldigt mycket pengar.

EDIT: för folk som inte fattar referensen så sök på fyrtiotusen miljarder på youtube.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.