Permalänk
Medlem

Överklockning av Phenom II X4 B55

Som titeln säger. Jag har nu i ett tag försökt att överklocka processorn upp till 4GHz men varje gång jag försöker att göra det så får jag bluescreen 5-10 minuter senare när jag är i skrivbordet. Det roliga med detta är att den just nu ligger på 3.97 GHz och har inte fått någon bluescreen på ett bra tag nu och även när jag ökat spänningen så har graderna inte ökat med 1 eller 2. Jag har mutlipliern på 19.5x och FSB ökat med 3(från 200 till 203). Kan det vara så att processorn inte orkar med 4GHz då när jag har ett rätt så billigt moderkort? eller måste den kylas ytterligare?

Processorkylare: Freezer A30
Spänning på processorn just nu: 1.55V(det högsta, tror jag..)
CPUn ligger på 32-36 grader IDLE och max 46 Grader i full load.
Moderkort: 770-C45

Permalänk
Avstängd

Det moderkortet är inget bra att överklocka på hade ett sådant med en phenom x4 955 som bara kom upp till 3.9 funkade inte på 4 där heller sedan. Provade med 1.55 med men då brann MB kortet och blev skrot så sänk volten CPUn kommer nog inte högre än vad du fått den till

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Det moderkortet är inget bra att överklocka på hade ett sådant med en phenom x4 955 som bara kom upp till 3.9 funkade inte på 4 där heller sedan. Provade med 1.55 med men då brann MB kortet och blev skrot så sänk volten CPUn kommer nog inte högre än vad du fått den till

Ok, ökade också (kom ej ihåg vad de nu hette) upp till 1.552, hade något med processorn o göra och den e stabil på 3.99 GHz atm. Ökade ram minnets spänning också, tror nog det var det som var felet då jag ökat FSBn också. Jag har också haft datorn på i mer än 25 timmar med 1.55v och ingenting har hänt än sålänge. Alla värderna är under 35 grader enligt HWmonitor. Hur lång tid tog det för din att brinna upp då?

Permalänk
Medlem

Har samma mobo och det är som hytin säger, höjjer du volten för mycket bränner du det...
Kommer upp i ~3.5 med en b45 innan den upplåsta kärnan börjar kuka ur. detta i runt 1.5v :/
Har kört så i snart 2 år, tur att man har CnQ annars hade jag fått byta mobo för längesen!

Har dock Dessa på mina VRM's, kan vara det som räddat mig.
http://dx.com/p/aluminum-cooler-heat-sink-chipset-for-ram-mem...

VRM är så kass på detta mobo så det inte pallar att hålla 130-140w utan o brinna upp, har läst att 6kärniga prollar har bränt detta mobo i stock hastigheter också, så ta det lugnt med klockningen.

http://www.overclock.net/t/946407/amd-motherboards-vrm-info-d...
770-C45
Vrm:4+1
Heatsink:No
Cpu TDP: 125W
Recommended?:Not for OC
Known for problems?:High VRM fail rate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Har samma mobo och det är som hytin säger, höjjer du volten för mycket bränner du det...
Kommer upp i ~3.5 med en b45 innan den upplåsta kärnan börjar kuka ur. detta i runt 1.5v :/
Har kört så i snart 2 år, tur att man har CnQ annars hade jag fått byta mobo för längesen!

I see.. nu blir jag lite rädd ): .... Men jag har också CnQ som tur så jag kanske inte ska behöva va alltför orolig men allting är stabilt vad jag ser än sålänge.
http://i.imgur.com/PB5MbjX.jpg
Så här ser det ut just nu i HWmonitor

Permalänk
Medlem

Sålänge vrm är under 50° så ska de inte var någon fara men 60 känns lite väl högt, sätt några gamla heatsinks på vrmen så får du ner dem någon grad iallafall. Antar att 60 är under load(Prime?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sp3tan:

Ok, ökade också (kom ej ihåg vad de nu hette) upp till 1.552, hade något med processorn o göra och den e stabil på 3.99 GHz atm. Ökade ram minnets spänning också, tror nog det var det som var felet då jag ökat FSBn också. Jag har också haft datorn på i mer än 25 timmar med 1.55v och ingenting har hänt än sålänge. Alla värderna är under 35 grader enligt HWmonitor. Hur lång tid tog det för din att brinna upp då?

Ca 4 timmar efter jag stoppade i phenomen och började överklocka hadde en athlon x3 i den innan jag stoppade i den sen var det kört så ta det försiktigt med volten på det kortet står den i idle så är det ingen fara men plågar du den en längre stund så kanske det inte är så bra

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Sålänge vrm är under 50° så ska de inte var någon fara men 60 känns lite väl högt, sätt några gamla heatsinks på vrmen så får du ner dem någon grad iallafall. Antar att 60 är under load(Prime?)

Det där var bara för att jag hade Performancetest programmet uppe, den hoppade från 39 till 60 för någon anledning annars e den runt 41-47 grader varmt i full load som jag sa.

Permalänk
Medlem

Jao, fast TMPIN0 och TEMPIN2 är ju inte CPUn utan moderbrodets temp, NB och VRM om jag inte är helt ute o cyklar

http://i.imgur.com/4kWnujn.png
efter drygt 10 min prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Ca 4 timmar efter jag stoppade i phenomen och började överklocka hadde en athlon x3 i den innan jag stoppade i den sen var det kört så ta det försiktigt med volten på det kortet står den i idle så är det ingen fara men plågar du den en längre stund så kanske det inte är så bra

Asså är det meningen att jag ska undvika så att det inte blir för varmt eller kan det hända så att brinner oavsett hur varmt det än är pga hög spänning? För att klargöra det lite så hade jag en Alpine Pro 64 proessorkylare. På 3.61 Ghz 1.487V så var den uppe i 48 grader IDLE och 63 grader full load. Så jag vet inte om jag verkligen plågar den mer nu eller om jag gjort det innan :/

Citat:

Jao, fast TMPIN0 och TEMPIN2 är ju inte CPUn utan moderbrodets temp, NB och VRM om jag inte är helt ute o cyklar

Jasså? Andra har sagt till mig att TMPIN0 var processorn's grader om inte det visades på andra stället(som du kan se på bilden, 0 grader på alla kärnor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Asså är det meningen att jag ska undvika så att det inte blir för varmt eller kan det hända så att brinner oavsett hur varmt det än är pga hög spänning? För att klargöra det lite så hade jag en Alpine Pro 64 proessorkylare. På 3.61 Ghz 1.487V så var den uppe i 48 grader IDLE och 63 grader full load. Så jag vet inte om jag verkligen plågar den mer nu eller om jag gjort det innan :/

Jasså? Andra har sagt till mig att TMPIN0 var processorn's grader om inte det visades på andra stället(som du kan se på bilden, 0 grader på alla kärnor)

Kan instämma att det kan vara moderkortet som gör att du får problem.

Hade samma problem när jag körde PHX4 955 B...fan, kan varit B3?

Körde ett billigare MSI-moderkort med ett 780G chipset, kom aldriog över 4,01 GHz hur jag än bar mig åt.

Fick tag på ett beg Crosshair IV, nådde 4,2 innan det tog stopp

Edit*

Testa uppdatera BIOS. Kan göra något, kan göra inget alls

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Jasså? Andra har sagt till mig att TMPIN0 var processorn's grader om inte det visades på andra stället(som du kan se på bilden, 0 grader på alla kärnor)

Kollar jag i aida64 är Cpu samma som TEMPIN0, så antar att det är Cpu socketens temp då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Kollar jag i aida64 är Cpu samma som TEMPIN0, så antar att det är Cpu socketens temp då

Det stämmer det är moderkortets sensor i cpu-socket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Det stämmer det är moderkortets sensor i cpu-socket!

Då verkar allt vara stabilt! än så länge (: Spelade crysis 3 OB nyss och den gick bara upp till 51 grader som max vilket är helt ok vad jag själv tycker.

http://valid.canardpc.com/2685363
Så här ser det ut just nu i CPU-z(glömde att lägga tilll det )

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Då verkar allt vara stabilt! än så länge (: Spelade crysis 3 OB nyss och den gick bara upp till 51 grader som max vilket är helt ok vad jag själv tycker.

http://valid.canardpc.com/2685363
Så här ser det ut just nu i CPU-z(glömde att lägga tilll det )

Ja fast det är ju inte moderkortets tempgivare för CPU som visar din temp på just CPU, det är bara en skattning från moderkortet!
Du skall gå på core-temp under CPU-fliken, det är sensorn i CPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ja fast det är ju inte moderkortets tempgivare för CPU som visar din temp på just CPU, det är bara en skattning från moderkortet!
Du skall gå på core-temp under CPU-fliken, det är sensorn i CPU!

Jojo men jag har märkt om processorn blir varm eller inte genom att sätta handen på plåten bakom processorn. När den är varm så är det helt enkelt varmt och just nu är det rätt så kallt så ja inget att oroa sig för ^^

Permalänk
Avstängd

Nått du bör tänka på är att din cpu är en upplåst phenom 2 x2 555 att den är upplåst göe att alla kärnor behöver inte vara hela därför krashar det.

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ja fast det är ju inte moderkortets tempgivare för CPU som visar din temp på just CPU, det är bara en skattning från moderkortet!
Du skall gå på core-temp under CPU-fliken, det är sensorn i CPU!

http://i.imgur.com/h7UO5SC.jpg
Visar sig att det inte är större skillnad från vad TMPIN0 visar men hursomhelst, 33 grader är inte alls dåligt (: en Out of topic fråga. Använde Uppdatering av Bios saken och så stod det att jag har 2 år eller mer gammalt grafikkorts bios.. är det nödvändigt att uppdatera bioset på den?

Permalänk
Medlem

Nej! Har man inga problem så är det bara att behålla befintligt bios, kan ställa till mycket besvär om uppdateringen går åt pipan. Ibland kan problem med kompatibilitet adresseras i vissa versioner så man bli tvingad till att uppgradera då man skaffar t.ex. Nyare minnen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Nej! Har man inga problem så är det bara att behålla befintligt bios, kan ställa till mycket besvär om uppdateringen går åt pipan. Ibland kan problem med kompatibilitet adresseras i vissa versioner så man bli tvingad till att uppgradera då man skaffar t.ex. Nyare minnen osv.

Ok bra att veta. Tack för alla svaren allihop (: Lärde mig att jag får tänka på små, extra saker nästa gång jag överklockar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp3tan:

Ok bra att veta. Tack för alla svaren allihop (: Lärde mig att jag får tänka på små, extra saker nästa gång jag överklockar!

Har sett att du inte får tempangivelse på cores varken i Aida eller HW-m, så jag antar att sensorn är kass i cpu. Inget ovanligt på vissa amd-prollar, men det kan vara klokt att lägga på ca 5 grader på värdet för CPU- temp. Ser ju lugnt ut ändå för din del!

Du kan ju alltid kolla på moderkortstillverkarens hemsida om det finns någon bios- uppdatering som nämner en fix för sensorer. I sådana fall kan det ju vara värt att lägga in senaste bios!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Har sett att du inte får tempangivelse på cores varken i Aida eller HW-m, så jag antar att sensorn är kass i cpu. Inget ovanligt på vissa amd-prollar, men det kan vara klokt att lägga på ca 5 grader på värdet för CPU- temp. Ser ju lugnt ut ändå för din del!

Du kan ju alltid kolla på moderkortstillverkarens hemsida om det finns någon bios- uppdatering som nämner en fix för sensorer. I sådana fall kan det ju vara värt att lägga in senaste bios!

Det kan jag göra. Om jag inte har fel för mig så visades temperaturerna på 2 kärnor men inte 4 för någon anledning efter att jag låst upp då. Men det var 2 år sedan jag köpte datorn så jag kan ha fel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Har sett att du inte får tempangivelse på cores varken i Aida eller HW-m, så jag antar att sensorn är kass i cpu. Inget ovanligt på vissa amd-prollar, men det kan vara klokt att lägga på ca 5 grader på värdet för CPU- temp. Ser ju lugnt ut ändå för din del!

Du kan ju alltid kolla på moderkortstillverkarens hemsida om det finns någon bios- uppdatering som nämner en fix för sensorer. I sådana fall kan det ju vara värt att lägga in senaste bios!

Kollar du min bild så skiljer det 14° :/ Skulle inte gå efter den där alls faktiskt :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Kollar du min bild så skiljer det 14° :/ Skulle inte gå efter den där alls faktiskt :S

Ja på tempin0 för GPU skiljer det 14 C, för CPU är det 16 C (enligt sensor i cpu-socket på moderkortet)!

Edit: Sorry tittade på fel bild! Jag håller med dig att tempin0 är opålitlig då den inte mäter temp i CPU utan utanför!
På min egna 955:a så hade jag en diff på 10 C med stockkylare, efter byte till H80 skiljer det 1 C! Därför brukar de flesta som inte får någon tempangivelse på core använda tempin0 och lägga på minst 5 C.

Sensor i cpu brukar balla ur vid upplåsning av kärnor vill jag minnas, aldrig haft en upplåsbar AMD själv så jag är inte helt säker!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kerbo:

Ja på tempin0 för GPU skiljer det 14 C, för CPU är det 16 C (enligt sensor i cpu-socket på moderkortet)!

Edit: Sorry tittade på fel bild!

Sensor i cpu brukar balla ur vid upplåsning av kärnor vill jag minnas, aldrig haft en upplåsbar AMD själv så jag är inte helt säker!

stämmer bra det!! men kärntemperaturen står med och den är 35 grader vilket gör att varje kärna kan ligga på +-3grader till åxå

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens