Bärbar dator mest för surfning

Permalänk
Medlem

Bärbar dator mest för surfning

Jag har läst köpguiden och jag vet att ni hatar sådana här trådar egentligen men jag behöver lite hjälp på vägen.

Jag har nu en bärbar LG R400 som jag haft i 3,5 år. Jag har varit väldigt nöjd med den ända tills nu då den börjat stänga av sig helt utan anledning. Det enda negativa är att den blir väldigt varm men det har varit så ända från början, dock mer och mer varm med åren.

Jag använder datorn mest till att surfa på nätet, blogga, fixa lite med min hemsida, maila, lyssna på musik, ser lite filmer ibland och fixar lite med foto. Jag spelar aldrig några mer avancerade spel än harpan typ.

Min skärm idag är 14,2 eller nåt sånt och jag vill inte ha mindre men inte mycket större heller. Det ska kunna gå att bära på den och det tycker jag inte att 19 tums gör, de är för stora.

Hårddisk spelar inte så stor roll för de brukar vara så pass stora ändå nu.

Jag vill att datorn kostar max 5000:-

Jag vet inte vad jag vill ha men jag vet vad jag inte vill ha. Vi har haft en utav de första acer-datorerna och visst den funkade väl men jag är inte säker på att jag vill ha en ny acer, känns som att de kan variera i kvalitet. Ej heller HP då jag har stationära hp som krånglat en del. Skulle kunna tänka mig en Sony eller MSI men då är väl de antagligen för dyra för min budget.

Idag har jag ju en intel-dator och jag kan inte riktigt bestämma mig för om det ska vara intel eller amd. Min har ju blivit väldigt varm trots att det är intel och det är väl egentligen det som brukar skilja intel från amd plus att amd är väl lite billigare?

Jag har ju som sagt var inte kommit så långt i mitt datorköp att jag kan räkna upp olika datorer jag funderar på, som jag skulle ha gjort enl köpguiden innan jag fick skriva här. Jag behöver dock lite hjälp ändå. Har jag fel vad gäller acer eller har de blivit så pass bra att jag vågar satsa på en acer? Vad gäller amd eller intel, för-/nackdelar?

Försökte mig på prisjakt eftersom den rekommenderas här men jag funderar lite på det här med rankningen. Hur högt bör det ligga för att man inte ska dra öronen åt sig och tro att datorn är dålig?

Är Asus något att satsa på? Eller finns det en sony eller ami som är pålitliga under 5000:-? Eller vilka märken ska titta närmare på?

Permalänk
Medlem

Finns bara ett alternativ till dig som bloggar, surfar och kollar film samt arbete. Kan rekommendera MAC.
Väldigt enkel och smidig vid användning, den är inte en spel datorn men du skulle ej använda den till spel.

Din dator stängs nog av tack vare värmen, det är en säkerhetsåtgärd som används för att datorn inte ska ta skada.
Så testa att lägga en strumpa på ena kanten av datorns undersida så att den kommer upp en bit från luften.
Kan rekommendera den främre delen. Det kan hjälpa.

Visa signatur

http://delad.netii.net/ "Ett nytt sätt att kommunicera"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cillan:

pålitliga under 5000:-?

Titta på någon av de billigare Thinkpadmodellerna eller Asus.

Permalänk
Medlem

Asus Eeepad transformer?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wertyads:

Finns bara ett alternativ till dig som bloggar, surfar och kollar film samt arbete. Kan rekommendera MAC.
Väldigt enkel och smidig vid användning, den är inte en spel datorn men du skulle ej använda den till spel.

Din dator stängs nog av tack vare värmen, det är en säkerhetsåtgärd som används för att datorn inte ska ta skada.
Så testa att lägga en strumpa på ena kanten av datorns undersida så att den kommer upp en bit från luften.
Kan rekommendera den främre delen. Det kan hjälpa.

Glömde säga att jag inte är intresserad av MAC. Har alltid haft PC och kommer alltid att ha PC (har inte ens en iphone).

Jo, jag vet att det finns en säkerhetsåtgärd som går in om datorn blir för varm men det konstiga var idag att den inte hade varit på alls länge och inte använd till något särskitl avancerat och inte heller mer varm än vad den brukar vara. Har i och för sig blåst ur den med tryckluft (för dator) nu ikväll och nu är den inte alls lika varm längre. Känns dock ändå som att den hänger på en skör tråd eftersom den börjar bli några år. Eller vad är egentligen rimligt att förvänta sig för livslängd på en bärbar? Om den inte bärs omkring på varje dag. Har förövrigt den alltid upplyft från bordet. Provar just nu att ha den upplyft i bakkanten då det är där fläktutblåset sitter. Kan ändå bara ha den korta stunder i knäet trots att den står på en bricka men så blev det rätt snabbt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbreeze:

Titta på någon av de billigare Thinkpadmodellerna eller Asus.

Jo börjar bli mer och mer intresserad av en asus. Har hört någonstans att det ska finnas en billigare variant av ami. Är det asus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Asus Eeepad transformer?

Nja, inte riktigt min grej men tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Hur är fujitsu jämfört med asus?

Permalänk
Medlem

Återupplivar min gamla tråd då jag fick ordning på den dock har den nog gjort sitt nu och troligen krachat totalt.

Ska man satsa på amd eller intel?
Grejar lite med bilder på amatörnivå. Vad ska man tänka på då med grafikkort?

Permalänk
Medlem

Grafikkort är ovesäntligt om man inte spelar. Det är skärmen som är viktig om du skall arbeta med foton- Dock tror jag inte skärmarna i 5k klassen skiljer sig så mycket. Sedan får du kolla på¨storlek. Om den skall vara släpbar eller bärbar.

Själv har jag en Ultrabook som laptop då denna är fullt tillräcklig om man inte skall spela. Samtidigt som man inte blir trött om man bär runt på den hela dagen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Grafikkort är ovesäntligt om man inte spelar. Det är skärmen som är viktig om du skall arbeta med foton- Dock tror jag inte skärmarna i 5k klassen skiljer sig så mycket. Sedan får du kolla på¨storlek. Om den skall vara släpbar eller bärbar.

Själv har jag en Ultrabook som laptop då denna är fullt tillräcklig om man inte skall spela. Samtidigt som man inte blir trött om man bär runt på den hela dagen.

Ok bra att veta. Spelar inte något som kräver något särskilt.

Vad ska man kolla efter på skärmen?

Egentligen bär jag inte jättemycket på den vill inte ha för stor heller 19 tum är väl stort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alternativt en bärbar i litet format, sedan en skärm utöver när du sitter hemma och arbetar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com