AMD: Inga nya Radeon i sikte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som det kan bli problem om nvidia släpper titan om någon månad. Nåja vid får se AMD kanske har något motdrag till det, de flesta av deras gpuer har potential att klara höga frekvensen så kanske en 7980 eller liknande kommer med 1.2ghz och deras nya dynamiska överklockning som kan dra upp ännu mer när det finns spelrum.

För AMD har ju inte sagt att det inte kommer fler prestanda modeller i 7900 serien.

Fast det är ju inte direkt på samma prisnivå...;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

AMD har inget att tjäna på att svara på Titan. Det är ett skrytkort och inget annat. Precis som 690 är. AMD har redan förlorat striden om skrytkort den här generationen eftersom de inte kunde kontra 690. Att Nvidia släpper ett till jättedyrt kort för en liten skara entusiaster spelar då ingen större roll. Det segmentet handlar primärt om PR och sekundärt om vinst.

De släpper Titan nu för att det är först nu de fått ordning på kretsen. Det är ju resterna som blir över efter tillverkningen av Tesla. Kretsar som inte klarar de hårda kraven som ställs på GPGPU-kort får bli Geforce istället för spel är inte alls lika känsligt. Om Nvidia hade kunnat sälja alla GK110 som Tesla hade de självklart gjort det för vinstmarginalerna där är mycket högre. Ett Tesla K20 kostar i runda slängar 30000 kr och det verkar som om ett Titan kommer kosta någonstans 7000-8000 kr. Det är i princip samma kort så det är ju korkat att inte sälja Tesla om de kan. De har ju inget direkt behov av att slås om prestandakronan för den har de redan i och med 690.

Jao, men gf100/110 såldes väll också som teslakort?
Ser man historiskt till kretsarna så känns det mer som en ny serie än ett skrytkort.
Hade det hetat 780 istället för Titan hade nog det låtit annorlunda, men Titan kanske bara är utvecklingsnamnet. Dessutom har de nog en handfull kretsar som varken duger till titan eller tesla, och man slänger inte saker som funkar "ok" direkt...

Kan utveckla det jag skrev tidigare:
GF100 = 480,460..
GF110 = 580,570..
GK104 = 680,670..
GK110 = Enbart tesla, (Insert 780 här så ser det lite anorlunda ut)

Det är inte riktigt nvidias stil o bara släppa en krets... Inte om man ser historiskt iallafall...
För mig luktar det mer ny serie baserat på gk110/114 men inget är ju bekräftat än så den som lever får se

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Hah, ja den visan kan fortsätta i all evig tid

Sant sant.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlondeDexter:

För första gången i mitt liv har jag gjort ett bra köp när det gäller grafikkort. Köpte mitt HD7970 på releasedagen den den 10 Januari 2012 för ca 5000kr inkl frakt. Och det köpet verkar ju hålla än idag. Fortfarande bland de bästa singel GPU-korten och inget nytt kort är i sikte förräns sent 2013. Thnx AMD!

Jag gjorde samma sak, men tyvärr är jag inte lika positiv. Jag brukar hoppa över varannan generation, eftersom prestandahöjningen normalt alltid är för liten mellan varje generation för att vara värt pengarna.

Eftersom de segar på det här viset (hyttar med näven åt vilken anledning det än må vara, men jag älskar att hata konsoller så jag hoppas att det är deras fel!) så kommer det ju dröja vansinnigt länge innan 9000-serien.

Ur min synvinkel så är det här enbart 100% bajs.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dallebull:

Jao, men gf100/110 såldes väll också som teslakort?
Ser man historiskt till kretsarna så känns det mer som en ny serie än ett skrytkort.
Hade det hetat 780 istället för Titan hade nog det låtit annorlunda, men Titan kanske bara är utvecklingsnamnet. Dessutom har de nog en handfull kretsar som varken duger till titan eller tesla, och man slänger inte saker som funkar "ok" direkt...

Kan utveckla det jag skrev tidigare:
GF100 = 480,460..
GF110 = 580,570..
GK104 = 680,670..
GK110 = Enbart tesla, (Insert 780 här så ser det lite anorlunda ut)

Det är inte riktigt nvidias stil o bara släppa en krets... Inte om man ser historiskt iallafall...
För mig luktar det mer ny serie baserat på gk110/114 men inget är ju bekräftat än så den som lever får se

Men de var inte designade specefikt för att vara Tesla. De tillverkade GF100 och GF110 för att fylla båda rollerna samtidigt. GK104 är designad enbart för spel och GK110 är mer optimerad mot GPGPU än GF100 var. De har börjar differentiera sina produkter.

Du kan inte kolla historiskt för de har inte suttit i ett sånt här läge tidigare. Det kommer nog ett bantat Titan också som bygger på ännu "trasigare" chip än nuvarande men det bygger ju på att de inte går att sälja som något annat istället.

Se det ekonomiskt. GK110 är dubbelt så stor som GK104 och är således mycket dyrare att tillverka. Vi vet att den är svår att tillverka för att GK100 lades ner och eftersom alla GK110 som säljs har ett kluster avstängt. De har alltså lite problem med att få tillräckliga yields. Då är det ekonomiskt vansinne att pressa ut massa kort baserat på stora, dyra GK110 om de kan sälja små billiga GK104. Ett kort baserat på GK110 får aldrig konkurrera med ett GK104 för det förlorar Nvidia pengar på. Så släpper det ett till GK110 i Geforceserien så kommer det fortfarande vara dyrt och det kommer prestera en bra bit över 680. Annars skjuter de sig själva i foten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Än igen så hämmar konsolerna grafikutvecklingen.

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

Än igen så hämmar konsolerna grafikutvecklingen.

Förhoppningsvis betyder det även att vi ser ett större än vanligt prestanda-hopp med nästa generation då dom har haft mer tid att utveckla nästa krets.

Permalänk
Medlem

Då får man väll köpa ett 7990 så länge då

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

Ja, jag har läst nyheten samt tittat i tråden där folk postar resultat.
Men vad menar du med att resultaten är missvisande/fel?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ja, jag har läst nyheten samt tittat i tråden där folk postar resultat.
Men vad menar du med att resultaten är missvisande/fel?

HD7970 får mer än vad den borde i AMD's graf.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Men vad menar du med att resultaten är missvisande/fel?

AMD får mycket mer jämfört med nVidia än vad AMD borde få // nVidia får mycket mindre jämfört med AMD än vad nVidia borde få - välj något.

Kan vara drivrutins-relaterat, kan vara något AMD-korten har som nVidia-korten saknar, men avståndet mellan AMD och nVidia är mycket större i nuvarande 3Dmark än vad det är i spel, och eftersom det oftast är spel-prestandan man är ute efter så ger 3Dmark ett missvisande resultat.

Det går bra att jämföra AMD-kort mot varandra och nVidia-kort mot varandra, men eftersom det just nu inte tjänar något till att jämföra t.ex. ett GTX 680 mot ett HD 7970 så känns 3Dmark ganska meningslöst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

AMD får mycket mer jämfört med nVidia än vad AMD borde få // nVidia får mycket mindre jämfört med AMD än vad nVidia borde få - välj något.

Kan vara drivrutins-relaterat, kan vara något AMD-korten har som nVidia-korten saknar, men avståndet mellan AMD och nVidia är mycket större i nuvarande 3Dmark än vad det är i spel, och eftersom det oftast är spel-prestandan man är ute efter så ger 3Dmark ett missvisande resultat.

Det går bra att jämföra AMD-kort mot varandra och nVidia-kort mot varandra, men eftersom det just nu inte tjänar något till att jämföra t.ex. ett GTX 680 mot ett HD 7970 så känns 3Dmark ganska meningslöst.

Jag gissar på GPGPU prestanda.

Skrivet av Orici:

HD7970 får mer än vad den borde i AMD's graf.

Ptja, uppenbarligen får den ju så mycket som den förtjänar i det som 3Dmark tester.. Vore ju intressantare att veta exakt vad det är som testas och vilka förmågor i grafikkortet som gör så att ett eller annat kort presterar bättre.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Förhoppningsvis betyder det även att vi ser ett större än vanligt prestanda-hopp med nästa generation då dom har haft mer tid att utveckla nästa krets.

Prestanda hoppet mellan 6970 & 7970 Ghz är enormt så tror inte det kommer bli större hopp till nästa generation.

Samma mellan GTX580 & 680 Korten är väll redan 40% i skillnad.

För skulle dom dubbla tiden på hoppen på nya generationerna skulle det betyda 80% ökning i prestanda för
samma utvecklingtempo och det tror inte jag på men skulle vara grymt om så är fallet. Snacka om att ens
gamla kort skulle sjunka snabbt i pris då.

Jag föredrar tätare lanseringar och borde gynna företaget också för är i början folk måste ha och
byter folk varje år ger det mer pengar till dom, men utvecklingskostnaden ska med så klart också
men sjunker gamla i pris så säljer dom mer av den också. 1 gång per år är lagomt enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Kan ju för faen inte jämnföra Titan med 7970 alls, får väl 2 7970 för ett Titan?

Permalänk
Medlem

Blir ett tag innan man kan spela nästa generations spel i 3840*2160, 60FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dino1980:

Blir ett tag innan man kan spela nästa generations spel i 3840*2160, 60FPS.

Usch, vad tusan är det för hemsk upplösning med en lång ram mitt i bilden?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

AMD får mycket mer jämfört med nVidia än vad AMD borde få // nVidia får mycket mindre jämfört med AMD än vad nVidia borde få - välj något.

Kan vara drivrutins-relaterat, kan vara något AMD-korten har som nVidia-korten saknar, men avståndet mellan AMD och nVidia är mycket större i nuvarande 3Dmark än vad det är i spel, och eftersom det oftast är spel-prestandan man är ute efter så ger 3Dmark ett missvisande resultat.

Det går bra att jämföra AMD-kort mot varandra och nVidia-kort mot varandra, men eftersom det just nu inte tjänar något till att jämföra t.ex. ett GTX 680 mot ett HD 7970 så känns 3Dmark ganska meningslöst.

Samtidigt fick Nvidia kort tidigare betydligt högre betyg i 3Dmark än AMD's produkter eftersom slutbetyget påverkades överdrivet mycket av PhysX.

Håller med om att 3Dmark i grunden är rätt ointressant iom att ett högt betyg inte nödvändigtvis behöver avspegla sig i högre prestanda i den titlar man själv spelar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Tycker detta är rätt skönt faktiskt.
Mindre uppgraderings-hets och utvecklare får förhoppningsvis chansen att lära sig använda hårdvaran ordentligt istället för att bara konstant ha mer kraft att räkna mer för att täcka upp bristande förmånga. Tycker en ny generation varannat år är rätt lagom faktiskt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte, med det jag vet är att 7970 i crossfire ger mest prestanda på marknaden för minst pengar, när vi snackar om två kort. När det var bra rea på 7970 i höstas, så kunde kan få ett 7970 för dryga 2800x2 = 5600:-. Vilket är billigare än två gtx 680 och således ett gtx 690. Ser inte hur någon kan konkurrera med AMD gällande prestanda/pris på GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMan74:

Kan ju för faen inte jämnföra Titan med 7970 alls, får väl 2 7970 för ett Titan?

Snarare fyra.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tycker att bild 2 är lite missvisande.

Inte om man vill försöka lura till sig fler kunder

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Usch, vad tusan är det för hemsk upplösning med en lång ram mitt i bilden?

Det är det som många tillverkare kallar 4K.