Lenovo skjuter upp hybriden Thinkpad Helix

Permalänk
Melding Plague

Lenovo skjuter upp hybriden Thinkpad Helix

En hel armada hybriddatorer är på väg ut från Lenovo, men nu står det klart att en av de mest omtalade modellerna försenas. Thinkpad Helix dyker upp först i mars eller april.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha den!
Fast inte för det priset...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Snygg design!

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Så jäkla bäst att de behåller den lilla styrpluppen på tangentbordet! (i bilden iaf)

Permalänk
Medlem

Står det varför den försenas, eller missade jag bara själva anledningen? Annars håller jag med om att den verkar vara riktigt lovande, Lenovo is the Shit

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Så jäkla bäst att de behåller den lilla styrpluppen på tangentbordet! (i bilden iaf)

Håller med du Liksom ThinkPads signum och dessutom funkar den riktigt bra. Synd att firman precis bytt från IBM/Lenovo till Dell....

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Avstängd

Kul att det finns en tillverkar som satsar på batteritid och inte bara på att få den så tunn som möjligt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Väldigt, väldigt sugen på något i den här stilen. Men jag tror jag väntar på Haswell så kan man spela på dem också. Gillar verkligen 12"-formatet och de andra bra grejerna man får med Thinkpads (bra tangentbord, robust design etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Så jäkla bäst att de behåller den lilla styrpluppen på tangentbordet! (i bilden iaf)

Styrplupp>styrplatta.

Helix ser riktigt snygg ut. Skulle tänka mej att köpa den om den var lite billigare. Får se om jag kan spara ihop lite pengar efter sommaren. Då kanske det finns en modell med haswell.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Discokungen
Skrivet av LemonIllusion:

Jag vill ha den!
Fast inte för det priset...

Jo. Det är nästan bud på det. Verkar klart vettigt för en hybrid som faktiskt går att använda som laptop också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Håller med du Liksom ThinkPads signum och dessutom funkar den riktigt bra. Synd att firman precis bytt från IBM/Lenovo till Dell....

Va? Det har jag missat. Har du någon källa?

Permalänk
Medlem

Jag tror utan tvekan hybrider är framtiden när det kommer till bärbara datorer/surfplattor. Varför köpa en surfplatta när man kan köpa en hybrid och få både och?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Va? Det har jag missat. Har du någon källa?

Har ni samma arbetsgivare?

On topic: Jag tycker denna TP Helix ser riktigt fin ut. Undra varför den är försenad...
Jag är lite sugen på att skaffa en, men jag väntar nog på Haswell innan jag eventuellt köper något i denna formfaktor.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Inaktiv

trackpoint är ett måste på laptops. Fungerar så mycket bättre en styrplattor.

Denna ser helt otroligt snygg ut. Priset är ok med (synd att det är bara SSD men det går leva med). Ända som jag inte kan se helt är hur mycket man kan böja skärmen. Det är viktigt att den ska gå att böja bakåt ganska så ordentligt (smidigt då man knappar i sängen).

Permalänk
Inaktiv

Fick just huvudvärk. Lägg istället ned tid och pengar på saker som funkar. :annoyed:

Permalänk
Medlem
Citat:

Priset för instegskonfigurationen är 1 499 dollar, vilket motsvarar 12 500 kronor inklusive moms."

Naivt.. En Lenovo-dator för 1500 USD går på minst 20k SEK när den väl når oss här.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av hede:

Så jäkla bäst att de behåller den lilla styrpluppen på tangentbordet! (i bilden iaf)

En ThinkPad utan TrackPoint?
Neeeeee

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Vad den än kostar är den riktigt fräck

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hede:

Så jäkla bäst att de behåller den lilla styrpluppen på tangentbordet! (i bilden iaf)

Så klart de måste ha den. Det är ju deras signum. När andra datorer har en mus, kör Lenovo med klitoris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RzrTrek:

Fick just huvudvärk. Lägg istället ned tid och pengar på saker som funkar. :annoyed:

Vad exakt är det som inte fungerar här?

Permalänk
Medlem

Valen för framtiden just nu;

Vänta på att haswell finns på samtliga dessa.

Lenovo Yoga (11" tummaren)
Lenovo Helix (hade faktiskt aldrig hört talats om den tidigare...)
Samsung Pro PC smart Pro (vet inte riktigt vad den heter, men den som är deras top of the line).
Möjligtvis en MS surface när den får haswell, men de andra verkar faktiskt bättre, gör dem inte det?

Sedan så finns det en hybrid modell som jag inte kommer ihåg namnet på. Men det var en med dockningsbart tangentbord, fast förutom att bara bidra med längre batteritid så innehöll även dockningstangentbordet en HDD, någon som vet vilken det kan vara?

Någon annan som vill hjälpa mig att välja bland dessa framtidsdröm köp? Köp blir det, men eftersom ingen av dem är släppta än, så kallar jag dem för dröm. Men hur står de utgivna modellerna av dessa sig mot varann just nu? dvs utan haswell, yoga finns inte i 11", så det får bli 13". Om man skulle jämföra dem och så. Har googlat en del men de verkar så svåra att få tag på (yoga) och bra recensioner verkar det fattigt om.

Andra förslag på liknande av de jag skrev när?

Är otroligt intresserad av att köpa något sånt här så fort haswell kommer in och bättrar på sakerna :). säkert många andra oxå?

Mitt datoranvänande ser just nu ut så här.
Ipad (3rd gen)

  1. Se film (in bed) och slö-surfa i sängen, även samma sak fast i liggposition i soffan.

  2. En del skolarbete. PDF filer med scheman för uppgifter, även att ha den vid studerandet då man snabbt kan surfa för att hitta information.

Stationära

  1. Se film, i TV rummet.

  2. Spela

  3. surfa flash sidor

  4. logga in på internetbanken

  5. skolarbete

  6. programmering

  7. en del photoshop

Möjligtvis något mer som jag inte tänker på just nu.

Skulle gissa att jag spelar högst 1-2h om dagen, och det är en hel del mer än för över 2 veckor sedan, samtidigt betydligt mindre än för över 7 år sedan. Att jag spelar mer nu än för 2 veckor sedan beror på att jag uppgraderade datorn. Kan bli någon timme längre på helger, men tyvärr kommer speltiden att minska framöver eftersom heltidsjobb, studier och mer spelande fungerar bara inte, iaf inte för mig. Tyvärr.

En hybrid skulle kunna ta hand om de mesta av det där, förutom spelandet kanske. Och det är ju den punkt som jag tyvärr måste lägga längst ned på min prioriteringslista över datorrelaterade sysslor.

Haha, oj vad offtopic det här blev. Men skulle gärna höra lite förslag, åsikter och dyl. på hybridmodeller.
Finns väl fortfarande folk som är väldigt mycket emot hybrider, ni får oxå gärna komma med lite kritik om varför det är så jävla satans värdelös produkt.

Mvh och god helg / F

Edit:
Kanske borde det här inlägget flyttas till surfplattor?

Permalänk
Avstängd

20,4 millimeter är för tjockt.
1,7 kilogram är för tungt.
1 499 dollar är för dyrt.

Vågad satsning, men Lenova får vara försiktiga så dom inte förstör ThinkPad varumärket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

20,4 millimeter är för tjockt.
1,7 kilogram är för tungt.

Hellre att de lägger på några millimeter och batteriet håller en arbetsdag än att de försöker leka "tunnast vinner" och man måste ta med nätdelen och sitta vid ett uttag. Älskar Lenovo på den punkten.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

20,4 millimeter är för tjockt.
1,7 kilogram är för tungt.
1 499 dollar är för dyrt.

Vågad satsning, men Lenova får vara försiktiga så dom inte förstör ThinkPad varumärket.

ThinkPad varumärket är för folk som arbetar inte för tonåringar som sitter och FBar. Detta är ett arbetsredskap. Om du ska bara glo på film köp en ipad. Det sista marknaden behöver är en massa likadana saker. Gillar du den inte så gå köp något annat. Vi som jobbar vet vad ThinkPad betyder och denna dator för den traditionen framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

ThinkPad varumärket är för folk som arbetar inte för tonåringar som sitter och FBar. Detta är ett arbetsredskap. Om du ska bara glo på film köp en ipad. Det sista marknaden behöver är en massa likadana saker. Gillar du den inte så gå köp något annat. Vi som jobbar vet vad ThinkPad betyder och denna dator för den traditionen framåt.

Jupp, men vågad satsning med lite tablet hybrid menade jag.
ThinkPad används ju ofta av seriösare folk som vill ha en pålitlig dator och inte bryr sig hur den ser ut.
Den är populär bland geeks, systemadministratörer, IT folk och företag.

Gillas bland annat av många som hänger på Slashdot.
Numera ägt av Lenovo, tidigare av IBM. En av få datorserier som har en röd nipple, en sån där pointing stick på tangentbordet.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

ThinkPad varumärket är för folk som arbetar inte för tonåringar som sitter och FBar. Detta är ett arbetsredskap. Om du ska bara glo på film köp en ipad. Det sista marknaden behöver är en massa likadana saker. Gillar du den inte så gå köp något annat. Vi som jobbar vet vad ThinkPad betyder och denna dator för den traditionen framåt.

Har en ThinkPad som skoldator, riktigt jävla bra. Riktigt ordentligt tangenbord och krånglar aldrig.