Hjälp med värdering Dell-servrar

Permalänk
Medlem

Hjälp med värdering Dell-servrar

Hej,

Har kommit över 3 st Dell PowerEdge servrar. Då jag har ganska begränsade möjligheter att nyttja dessa funderar jag på om de har något värde och vänder mig därför till er. Hittils har jag bara hunnit kika på en server:

Dell PowerEdge 2950:

- 4 GB DDR2
- 2 x 2.66 GHz Intel Xeon Dual Core
- 2 x 73 GB 15K SAS
- 2 x 300 GB 10K SAS

Är det någon mer information som är intressant så kan jag komplettera med det.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Har kommit över 3 st Dell PowerEdge servrar. Då jag har ganska begränsade möjligheter att nyttja dessa funderar jag på om de har något värde och vänder mig därför till er.

Titta på blocket så får du en hum om vad dom kan vara värda. Säljer du som privatperson tror jag dock att priserna blir lägre än om det är ett företag som säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Titta på blocket så får du en hum om vad dom kan vara värda. Säljer du som privatperson tror jag dock att priserna blir lägre än om det är ett företag som säljer.

Den enda PowerEdge 2950 jag hittar på blocket kostar 7950 kr. Det känns väldigt dyrt även om det som du säger säkert är dyrare när företag säljer.

Permalänk
Medlem

Kan vara intresserad av att köpa en om du kan sälja utan disk. Vad sitter det för RAID kontroller i?

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Vilken processormodell det är är väldigt intressant för en korrekt bedömning. Har den stöd för alla virtauliseringstekniker (VT-x och VT-d) så stiger värdet en aning.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vilken processormodell det är är väldigt intressant för en korrekt bedömning. Har den stöd för alla virtauliseringstekniker (VT-x och VT-d) så stiger värdet en aning.

Intel Xeon 5150, räcker det?

Skrivet av Mowge:

Kan vara intresserad av att köpa en om du kan sälja utan disk. Vad sitter det för RAID kontroller i?

Mycket lutar väl åt att dem ska säljas men vill först få reda på värdet såklart

Då ska vi se om jag lyckats fiska fram något vettigt från BIOS-posten:
LSI Logic PERC 5/i, säger det något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Intel Xeon 5150, räcker det?

Mycket lutar väl åt att dem ska säljas men vill först få reda på värdet såklart

Då ska vi se om jag lyckats fiska fram något vettigt från BIOS-posten:
LSI Logic PERC 5/i, säger det något?

Har sett liknande maskiner gå för runt 2500-3000kr på ebay

PERFA! Ska du sälja dem så är jag definitivt intresserad

EDIT: är det 3,5" eller 2,5" varianten?

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Har sett liknande maskiner gå för runt 2500-3000kr på ebay

PERFA! Ska du sälja dem så är jag definitivt intresserad

EDIT: är det 3,5" eller 2,5" varianten?

Jag antar att vi snackar hårddiskar här. De som sitter i är 3,5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Jag antar att vi snackar hårddiskar här. De som sitter i är 3,5".

Precis, släng gärna iväg ett PM till mig om du beslutar dig för att sälja

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Intel Xeon 5150, räcker det?

VT-x stöd har den men är för gammal för VT-d. Såg på blocket en liknande med lite bättre (?) spec. som säljaren skall ha 3500 kr för... låter mycket med tanke på att vi dumpade ut våra HP-servrar för 200-500 kr st. Men har man c:a 350 servrar och vill bli av med dem så kan kan inte vara dumsnål

Är man osäker på om man lagt ett för högt pris kan man alltid lägga till "priset kan diskuteras".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Precis, släng gärna iväg ett PM till mig om du beslutar dig för att sälja

Det ska jag definitivt göra, ska försöka hinna gå igenom alla 3 under veckan.

Skrivet av Dr.Mabuse:

VT-x stöd har den men är för gammal för VT-d. Såg på blocket en liknande med lite bättre (?) spec. som säljaren skall ha 3500 kr för... låter mycket med tanke på att vi dumpade ut våra HP-servrar för 200-500 kr st. Men har man c:a 350 servrar och vill bli av med dem så kan kan inte vara dumsnål

Är man osäker på om man lagt ett för högt pris kan man alltid lägga till "priset kan diskuteras".

Jo det handlar väl lite om tillgång och efterfrågan. Tack för hjälpen