AKUT HJÄLP! Windows startar inte med ny RAM

Permalänk
Medlem

AKUT HJÄLP! Windows startar inte med ny RAM

Tjenare!

Jag har nyss skaffat ett pat nya RAM minnen!
Det är Kingston HyperX Black (2x8gb) DDR3 - 1600

Men här är problemet. Först när jag hade satt in dem så startade datorn om spontant var 5'e sekund. Nu har jag provat att ta bort de gamla och bara kört med de nya. Men nu så startas skälva datorn men den fryser fast vid "Fujitsu" loggan och windows startar inte alls. Datorn är även helt knäpptyst. Nu har jag väntat en halvtimme men den är fortfarande fast. Jag behöver verkligen hjälp! (Jag tänker inte köpa något extra mer för dessa nya ram minnen kostade mig en förmögenhet) Svara snälla!!!

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator förutom en fujitsu, modell och nummer?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

kollade du så att det var just ddr3 datorn ska ha och att den klarar av 1600 mhz ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Prova att resetta bios med när du bytt minnen, kontrollera att moderkortet klarar av de minnen med osv.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

1. Den ska ha ddr3 men det är 1333 mhz. Finns det något sätt man kan köra 1600 i 1333?

Permalänk
Medlem

Fujitsu esprimo p1510 tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av seveP:

Fujitsu esprimo p1510 tror jag

Den datorn använder intel chipset H55 och officiella spec är att den bara stödjer minnesstickor upp till 4Gb styck, om den kan använda 8Gb minnen eller inte kan jag inte få fram riktigt, kan också bero på deras bios, då modellen är specad att använda Max 4x4Gb.

Skulle om möjligt lämna tillbaka minnet och skaffa 2x4Gb istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den datorn använder intel chipset H55 och officiella spec är att den bara stödjer minnesstickor upp till 4Gb styck, om den kan använda 8Gb minnen eller inte kan jag inte få fram riktigt, kan också bero på deras bios, då modellen är specad att använda Max 4x4Gb.

Skulle om möjligt lämna tillbaka minnet och skaffa 2x4Gb istället.

som jag förstod det så körde han först med sina nya 2x8Gb + sina gamla och jag tror dessutom hans moderkort bara stödjer 16gb som max så där hade han sitt första problem men nu när han kör med bara dom nya så har säkert du rätt om att varje channel bara stödjer 4gb som är ganska logiskt om den totalt stödjer 16gb och har 4 slots

Permalänk
Medlem

Jo jag kan inte lämna tillbaks dem för hade det vart "lungt köp" så hade det kostat på tok för mycket. Men finns det något sätt att pilla med dessa "BIOS" sakerna för jag har hört att det går att köra 1600 i 1333?

Permalänk
Medlem

Se min signatur.

Med de gamla minnena, in i bios och välj load optimised default eller liknande, save&exit. Stäng av datorn genom att dra ur strömsladden. Byt minnen, sätt i strömkabeln och starta. Någon skillnad i hur datorn uppträder?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av seveP:

Jo jag kan inte lämna tillbaks dem för hade det vart "lungt köp" så hade det kostat på tok för mycket. Men finns det något sätt att pilla med dessa "BIOS" sakerna för jag har hört att det går att köra 1600 i 1333?

problemet är att hastigheten är nog inte problemet utan att du i varje kanal troligtvis inte kan ha mer än 4GB och om dit moderkort inte gillar minnenas hastighet brukar det justeras automatiskt, men gör som personen ovan mig sa och kolla om du har tur men jag tror personligen inte det kommer funka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Se min signatur.

Med de gamla minnena, in i bios och välj load optimised default eller liknande, save&exit. Stäng av datorn genom att dra ur strömsladden. Byt minnen, sätt i strömkabeln och starta. Någon skillnad i hur datorn uppträder?

Jo det ska jag prova. Men en sak. Hur kommer man in och ändrar i BIOS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av seveP:

Jo det ska jag prova. Men en sak. Hur kommer man in och ändrar i BIOS?

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar vara delete eller någon f1-f12 knapp man ska trycka några sekunder efter att du tryckt på startknappen på datorn. Det brukar stå en text längst ner på skärmen om vilken knapp det är.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seveP:

Jo jag kan inte lämna tillbaks dem för hade det vart "lungt köp" så hade det kostat på tok för mycket. Men finns det något sätt att pilla med dessa "BIOS" sakerna för jag har hört att det går att köra 1600 i 1333?

Jag tror att du inte kan använda större stickor än 4GB så du får helt enkelt skaffa andra delar eller göra dig av med dessa på annat sätt.

PS: Vad menar du med "lungt köp"?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Lungt köp är att man kan lämna tillbaks stickorna om det inte funkar och man har garanti mm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seveP:

Lungt köp är att man kan lämna tillbaks stickorna om det inte funkar och man har garanti mm

Så du menar att de inte är köpta vitt? En och fyras.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ja det är nog så

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kollade du så att det var just ddr3 datorn ska ha och att den klarar av 1600 mhz ?

Annars passar dom inte om dom inte är ddr3.

Alla minnnen fungerar alltid. I värsta fall går de bara på en lägre hastighet.

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios istället.