Optiska läsare på utgång i datorindustrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

1 Byte = 8 bit
Inom datorer och framförallt lagring är det praxis att använda 1024 istället för 1000 per prefix då 1024 är ett jämt binärt tal.

1411200/8=176400 Byte/s
176400/1024=172,265625 kB/s eller KiB/s som det kallas för att det använder 1024
172,265625/1024=0,1682281494140625 MB/s eller MiB/s
Med 60 sec i en minut ger det
0,1682281494140625*60=10,09368896484375 MB/m

CD-DA standarden säger att en vanlig skiva ska vara på 74 minuter även om många skivor idag kan hantera mer.
10,09368896484375*74=746,9329833984375 MB

Nu är det inte riktigt så enkelt då en CD-DA skiva är helt annorlunda mot en CD-R som man bränner på. Men ger ändå en uppfattning.

Kan tilläggas att en sektor med ljud-data är 2352 bytes, men när data lagras på skivan är det endast 2048 bytes, resterande bytes används till felkorrigering. En missad bit i ljuduppspelning är inte katastofal, men desto viktigare för datafiler. Vid ljuduppspelning finns inte heller möjlighet att försöka läsa en sektor på nytt. Blir det läsfel så försöker felkorrigeringskretsar dölja felet så gott det går så man slipper otrevliga överaskningar. Finns säkert några här som hört hur dataCD låter i gammal cd-spelare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kan tilläggas att en sektor med ljud-data är 2352 bytes, men när data lagras på skivan är det endast 2048 bytes, resterande bytes används till felkorrigering. En missad bit i ljuduppspelning är inte katastofal, men desto viktigare för datafiler. Vid ljuduppspelning finns inte heller möjlighet att försöka läsa en sektor på nytt. Blir det läsfel så försöker felkorrigeringskretsar dölja felet så gott det går så man slipper otrevliga överaskningar. Finns säkert några här som hört hur dataCD låter i gammal cd-spelare.

Var det jag menade med att det inte var så enkelt. Räknade bara ut hur mycket plats själva ljudet skulle ta upp.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt irriterande.

Min "topbox" (USB/Blueray) på chassit har varit avstängd sedan jag bytte PSU för en vecka sedan.
Jag har knappt använt läsaren de senaste månaderna. Bara denna veckan har jag velat använda den flera gånger -_-
Dags att få tummen ur arslet snart känner jag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mhult:

Det är flera år sedan jag installerade operativsystem från optisk skiva. Spel installerar jag ibland, men alltmer sällan, från skiva. Det är ju ganska vanligt att Steam-spel är billigare på skiva. När jag väl har skivan händer det att stoppar in den, men ibland matar jag bara in Steam-nyckeln och laddar ner.

Den viktigaste funktionen för optiska skivor hos mig är dock rippning av blu-ray. Bildkvaliteten är fortfarande överlägsen allt som går att ladda ner (lagligt), men det kommer väl att ändras. Då finns inget viktigt behov kvar för mig.

Så bra att ditt behov blir tillfredsställt då, men vi är närmare 7 miljarder människor i världen, så egentligen betyder det ingenting att just du inte har behov av den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

...och så rådissade folk Apples drag att ta bort optiska läsare i sina nya retinaburkar? Jag måste erkänna att även jag var lite skeptisk till en början. Men nu när jag har min retina ett tag... jag har nog bara använt optisk enhet sådär 2 - 3 gånger (extern, via USB). Måste säga att det är smidigt om det främjar design och funktion!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hexenhammer:

...och så rådissade folk Apples drag att ta bort optiska läsare i sina nya retinaburkar? Jag måste erkänna att även jag var lite skeptisk till en början. Men nu när jag har min retina ett tag... jag har nog bara använt optisk enhet sådär 2 - 3 gånger (extern, via USB). Måste säga att det är smidigt om det främjar design och funktion!

De var ju också rätt tidig (om inte först?) med att plocka bort diskettenheterna också. Personligen tycker jag nog att det går lite väl fort. Men så länge det går att ansluta optiska läsare/brännare via lämpligt gränssnitt externt så kvittar det nog. USB-drivna diskettenheter går ju även de fortfarande att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexenhammer:

...och så rådissade folk Apples drag att ta bort optiska läsare i sina nya retinaburkar? Jag måste erkänna att även jag var lite skeptisk till en början. Men nu när jag har min retina ett tag... jag har nog bara använt optisk enhet sådär 2 - 3 gånger (extern, via USB). Måste säga att det är smidigt om det främjar design och funktion!

Är det samma personer som dissade beslutet med MBP som hyllar det nu? Nä jag tror inte det.