Permalänk

Nödvändigt, glockade ram?

Hej, jag sitter här på min burk med 16GB's Corsair Vengeance 1866Mhz 4x4. I min bios står det att dessa är inställda på 1333Mhz, dock om jag ändrar till 1866Mhz så får jag en ERROR på start up. Alltså jag var tvungen att byta tillbaka, vad jag undrar är. Är det nödvändigt att överklocka sina ram minnen? Varför, varför inte?
Hur gör jag det isåfall?
Thx in advance.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem

Nödvändigt är det inte.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Inaktiv

Har du processor som klarar 1.866ghz?

Permalänk
Inaktiv

Just klockning av RAM är väl det som ger lägst prestandaökning generellt sett. Klocka CPU och GPU i första hand brukar ge mer märkbar prestandaökning.

Permalänk

Jag har en processor som ligger på 4.8Ghz utifrån 3.8Ghz tillsammasn med 6 kärnor
Jag har ett gtx560Ti ifrån 822Mhz till 1063Mhz, nå?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kewrabbish:

Jag har en processor som ligger på 4.8Ghz utifrån 3.8Ghz tillsammasn med 6 kärnor
Jag har ett gtx560Ti ifrån 822Mhz till 1063Mhz, nå?

Har du hemlig dator?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

skulle tro att det är moderkortet som inte orkar driva de i en högre mhz utan att du höjer spänningen på ram har själv fått höja den för att kunna klocka min processor
och nej ram klockning är inte nödvändig om du nu inte vill skryta inför inte så datorkunniga polare att ditt ram går i 1866 mhz...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du hemlig dator?

kollade hans blogg och såg ganska snart att han hade am3+ cpun är antingen fx 6200 eller fx 4300

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av kewrabbish:

Hej, jag sitter här på min burk med 16GB's Corsair Vengeance 1866Mhz 4x4. I min bios står det att dessa är inställda på 1333Mhz, dock om jag ändrar till 1866Mhz så får jag en ERROR på start up. Alltså jag var tvungen att byta tillbaka, vad jag undrar är. Är det nödvändigt att överklocka sina ram minnen? Varför, varför inte?
Hur gör jag det isåfall?
Thx in advance.

XMP-profilen, är inte bara hastigheten man måste ändra. utan alla timings etc. Har du ingen möjlighet att ändra XMP-profil på ditt moderkort, så måste du ändra allt manuellt. volt, hastighet, timing (cas lat, ras to cas etc)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Hedersmedlem

Är det så så kan man inte ha fyra stickor med full hastighet (CPU-begränsning) men väl 1600MHz, så testa det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har du hemlig dator?

haha vad menar du med en hemlig dator? Ja det är min top secret computer. med VIP lösenord och allt, vad tror du?

Skrivet av mini-z1994:

kollade hans blogg och såg ganska snart att han hade am3+ cpun är antingen fx 6200 eller fx 4300

Jag har en am3+ FX-6200 japp,

Skrivet av mini-z1994:

skulle tro att det är moderkortet som inte orkar driva de i en högre mhz utan att du höjer spänningen på ram har själv fått höja den för att kunna klocka min processor
och nej ram klockning är inte nödvändig om du nu inte vill skryta inför inte så datorkunniga polare att ditt ram går i 1866 mhz...

Okaay, vet inte riktigt heller vad jag ska svara på den men okej

Skrivet av Christoffer1989:

XMP-profilen, är inte bara hastigheten man måste ändra. utan alla timings etc. Har du ingen möjlighet att ändra XMP-profil på ditt moderkort, så måste du ändra allt manuellt. volt, hastighet, timing (cas lat, ras to cas etc)

Jag har sett något liknande på youtube och så avancerade saker kan jag inte riktigt än, så jag håller mig undan.

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewrabbish:

haha vad menar du med en hemlig dator? Ja det är min top secret computer. med VIP lösenord och allt, vad tror du?

Jag har en am3+ FX-6200 japp,

Okaay, vet inte riktigt heller vad jag ska svara på den men okej

Jag har sett något liknande på youtube och så avancerade saker kan jag inte riktigt än, så jag håller mig undan.

Jalle64 undrade varför du inte skrev vad du hade för dator, därför han frågade om du hade en hemlig dator.
Om du hade haft Intel så skulle du bara kunnat aktivera XMP-profil och få rätt spänning och klock direkt.

Om du ska sätta minnena på klocken de är speccade till så måste du också ändra timingsen och spänningen till det RAMet är speccat till.

Edit: Att ändra späning och timings är inte svårt. Så länge du sätter in de "rätta" värdena så ska det gå bra. Du kan klocka (sänka) timings o.s.v. om du vill pilla med det också.

Permalänk
Skrivet av kewrabbish:

haha vad menar du med en hemlig dator? Ja det är min top secret computer. med VIP lösenord och allt, vad tror du?

Jag har en am3+ FX-6200 japp,

Okaay, vet inte riktigt heller vad jag ska svara på den men okej

Jag har sett något liknande på youtube och så avancerade saker kan jag inte riktigt än, så jag håller mig undan.

Då får du nöja dig med att dina ram går i 1333MHz du lär inte märka någon skillnad speciellt. Men lite synd att lägga pengar på 1866MHz ram om du inte kan utnyttja det.

Jag är otroligt anti XMP-profil etc. Säljer dom som 1600 / 1866 ram, men du måste själv gå in o ändra dom (överclocka dom)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Då får du nöja dig med att dina ram går i 1333MHz du lär inte märka någon skillnad speciellt. Men lite synd att lägga pengar på 1866MHz ram om du inte kan utnyttja det.

Jag är otroligt anti XMP-profil etc. Säljer dom som 1600 / 1866 ram, men du måste själv gå in o ändra dom (överclocka dom)

Tycker då XMP är mycket smidigare än att behöva ändra värderna själv.

Permalänk

så när man köper ram oavästt bara de är högre än 1333 så är dem inställda på 1333 ifrån början?
Jo, tråkigt att jag inte kan använda det jag har köpt riktigt.
Men som Christoffer sa, är det alltså möjligt att jag kan få det vanliga 1866 på mina istället för 1600/1333? bara jag lägger ner lite tid?

Visa signatur

Det finns ingen signatur.

Permalänk
Skrivet av hejkk:

Tycker då XMP är mycket smidigare än att behöva ändra värderna själv.

Ännu smidigare skulle det vara om man inte behövde ändra något och dom var vad man köpte dom som^^ Dvs att bios ändrar själv
Antar att du har Intel dvs har 90% lättare att avnända XMP

Skrivet av kewrabbish:

så när man köper ram oavästt bara de är högre än 1333 så är dem inställda på 1333 ifrån början?
Jo, tråkigt att jag inte kan använda det jag har köpt riktigt.
Men som Christoffer sa, är det alltså möjligt att jag kan få det vanliga 1866 på mina istället för 1600/1333? bara jag lägger ner lite tid?

Ja är dom köpta som 1866 så är dom testade och fungerar med detta. Du behöver bara ta reda på XMP profilens "värden" och ändra allt själv, kan vara allt från volt till olika timings etc

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Ännu smidigare skulle det vara om man inte behövde ändra något och dom var vad man köpte dom som^^ Dvs att bios ändrar själv
Antar att du har Intel dvs har 90% lättare att avnända XMP

Ja är dom köpta som 1866 så är dom testade och fungerar med detta. Du behöver bara ta reda på XMP profilens "värden" och ändra allt själv, kan vara allt från volt till olika timings etc

Vad jag vet så följer inte 1600MHz (och högre) RAM inte JEDEC-standard. Finns säkert någon anledning till att JEDEC-profilen väljs av BIOS, t.ex. kompatibilitet. Antagligen därför som XMP (oftast?) inte är påslaget out of the box.

Jag har AMD- och Intel-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Är det så så kan man inte ha fyra stickor med full hastighet (CPU-begränsning) men väl 1600MHz, så testa det.

Skrivet av kewrabbish:

så när man köper ram oavästt bara de är högre än 1333 så är dem inställda på 1333 ifrån början?
Jo, tråkigt att jag inte kan använda det jag har köpt riktigt.
Men som Christoffer sa, är det alltså möjligt att jag kan få det vanliga 1866 på mina istället för 1600/1333? bara jag lägger ner lite tid?

Snälla läs min post.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)