Helt ny EK vattenkylning med höga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Helt ny EK vattenkylning med höga temperaturer.

Ja, denna frågan har diskuterats flera ggr, och nu kommer turen till mig.

Installerade nu i helgen en hel hög med EK produkter, så som block för CPU samt fullcover för GPU:er, fick in 1x240, 2x120 raddar, en liten res, och allt drivs runt med 4.0:an, 10mm inv dia på slangar.

Allt flyter på bra, men när jag undersöker temperaturen i HW monitor efter 40 minuter med furmark, så anges tex 74 grader på GPU:erna.

Jag har en blandad kompott av fläktar, däribland dem som följde med EK-kittet samt ett par Noctua.

Är lite orolig över temperaturen runt 70 grader, när man läser om andra som endast får 30-40 grader med sina system.

Allt är oklockat, både CPU samt GPU:er.

Skall att funka direkt eller behövs det någon form av "inkörning" för dessa fullcoverblocksen med dessa värme kuddar och dylikt, att dom behöver tid för att "sätta sig till rätta" ?

Tacksam för svar.

PS: chassit är numera en Thermaltake level 10 GT

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk

Kollat detta?
*Det snurrar på ordentligt (låter lite tungt för endast en pump?)
*Det finns inte luft i systemet?
*Cpu-blocket har kontakt med cpu? Glömde du pastan?
*Vilka temperaturer fick du innan vattenkylningen? (Kan det vara som så att din processor "brinner"?)

Mvh

Permalänk
Medlem

Hmm låter väldigt varmt faktiskt. Någon inkörning värd att nämna ska inte behövas. Hur varmt blir det i chassit, bra ventilerat?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

För att kunna kyla två stycken 6950 + processor bra så behöver du mera radiator yta,
För att hålla en rimlig nivå så får du sätta in två 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

För att kunna kyla två stycken 6950 + processor bra så behöver du mera radiator yta,
För att hålla en rimlig nivå så får du sätta in två 360

Inte sant. Trådskapren har 4x120 yta som bör klara av 2xgpu+cpu. jag sitter på 5x120 och klarar av gpu+cpu+moderkort+ram+hårddiskbur överklockat. Så något måste vara fel.

Det låter som 82 har ett system med prylar som ska fungerar korrekt. går det att ordna bilder?
Har du gjort en avstämning-
Fungerar loppen korrekt?
Är pumpen igång?
Finns det bubblor (kläm åt slangen för ett enkelt test)?
Monterat blocken ordentligt (försök inte skruva åt för hårt då du kan gänga sönder blocken)?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Discokungen
Skrivet av astrob0y:

Inte sant. Trådskapren har 4x120 yta som bör klara av 2xgpu+cpu. jag sitter på 5x120 och klarar av gpu+cpu+moderkort+ram+hårddiskbur överklockat. Så något måste vara fel.

Det låter som 82 har ett system med prylar som ska fungerar korrekt. går det att ordna bilder?
Har du gjort en avstämning-
Fungerar loppen korrekt?
Är pumpen igång?
Finns det bubblor (kläm åt slangen för ett enkelt test)?
Monterat blocken ordentligt (försök inte skruva åt för hårt då du kan gänga sönder blocken)?

Ja, jag sitter på en 360-rad och en 240-rad och mina grafikkort och CPU går inte över 45c på maxload. Så något annat är fel.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tjena. Ja, pasta är på alla ytor som ligger an på CPU samt GPU:er. cpu-block är tajtat korsvis med endast finger/handkraft.
Det snurrar på bra, i min mening iaf. Reservoaren lyckades tömmas i rask takt av pumpen vid påfyllning av systemet, inga kinkar på några slangar, bubblor har jag ej sett, om jag klämmer ihop en slang så hörs endast att pump "jobbar hårdare" låter ungefär som om den går upp i varv. Pumpen är kopplad via PSU via molex, så full fart på den är det allt.

Innan denna installationen så var det som, ej ändrad signatur uppger, CM V8 på cpu, samt antecs ghettomod på gpu:erna.
Dessa kylarlösningar resulterade i runt 55-60 grader på CPU med Prime95 en bra stund, runt 1.5 timme, med burnin test med furmark så låg gpu:erna runt 67-69 max.

Chassit är rätt bra ventilerat, 4 stycken 120mm utsåg alla genom raddar ( två top,en bak samt en botten ) frisk luft tillses med hjälp av 2x200mm original fläktar.( en sidan samt en front )

Vad menar du Terrakowski med att CPU "brinner"? nytt begrepp för mig!

astroboy: loopen fungerar den cirkulerar vattnet, inga läckor eller större kinkar på slang.

Blocken är monterade efter noggrann läsning av instruktion tilldelad av EK. ( skruvarna är tajtade, varken mer eller mindre )

Skall tilläggas: Vid start av Furmark så "rusar" temperaturen från 43 i idle till 55 för att sen sakta med säkert höja sig till stadiga 70.

Kom gärna med fler "nybörjar missar", som sagt, första vatten bygget för min del, kan hända att jag missat något helt uppenbart!

//Prime

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk

När jag körde min förra rigg, i7 960 med 2 6970 på 1x240 och 1x360 samt en ek 4.0 så gick det till runt 60-70 grader.
Det är 1366 socket. Varmt som attans och nu med I5 3570k så når jag inte ens 60grader KLOCKAD.

annan teknik annan värme

Edit: hur ofta kommer du att ha 100% på alla kärnor samtidigt? kör något spel i en timme å sedan kolla vilken maxtemp som du nådde upp till i tex. HWmonitor

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

När jag körde min förra rigg, i7 960 med 2 6970 på 1x240 och 1x360 samt en ek 4.0 så gick det till runt 60-70 grader.
Det är 1366 socket. Varmt som attans och nu med I5 3570k så når jag inte ens 60grader KLOCKAD.

annan teknik annan värme

Sant Sitter själv på en 960 och den klättrar upp till 72 i intelburn test klockad.
Men problemet är oklockade 6950:or +cpu... Och då borde inte temperaturen bli så hög.

Skrivet av 82a:

astroboy: loopen fungerar den cirkulerar vattnet, inga läckor eller större kinkar på slang.

Blocken är monterade efter noggrann läsning av instruktion tilldelad av EK. ( skruvarna är tajtade, varken mer eller mindre )

Skall tilläggas: Vid start av Furmark så "rusar" temperaturen från 43 i idle till 55 för att sen sakta med säkert höja sig till stadiga 70.

Kom gärna med fler "nybörjar missar", som sagt, första vatten bygget för min del, kan hända att jag missat något helt uppenbart!

//Prime

Tusan då, du verkar ha en fullt fungerade loop och då "ska" inte korten bli så varma. Blir radiatorerna varma under belastning?
Testat ett annat tempprogram till gpu:erna?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Radiatorerna spyr ut bra med varmluft ur alla tre, öppnas chassit och man lägger handen på en radiator så känns det att det finns bra med värme i dem.

Kan det vara så överjävligt som Crazymike säger, att det är p.g.a "förlegad" teknik som påverkar temperaturerna? Jag vill inte tro att en CPU kan påverka ett helt system så pass mycket.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

När jag körde min förra rigg, i7 960 med 2 6970 på 1x240 och 1x360 samt en ek 4.0 så gick det till runt 60-70 grader.
Det är 1366 socket. Varmt som attans och nu med I5 3570k så når jag inte ens 60grader KLOCKAD.

annan teknik annan värme

Edit: hur ofta kommer du att ha 100% på alla kärnor samtidigt? kör något spel i en timme å sedan kolla vilken maxtemp som du nådde upp till i tex. HWmonitor

Testade detta med, körde nån timme eller två med bf3, på high med Eyefinity som vanligt, detta resulterade i ca 51 grader på grafik korten.

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Sant Sitter själv på en 960 och den klättrar upp till 72 i intelburn test klockad.
Men problemet är oklockade 6950:or +cpu... Och då borde inte temperaturen bli så hög.

Tusan då, du verkar ha en fullt fungerade loop och då "ska" inte korten bli så varma. Blir radiatorerna varma under belastning?
Testat ett annat tempprogram till gpu:erna?

Både HW monitor, Catalyst overdrive samt själva furmark säger samma temperatur...

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Skrivet av 82a:

Radiatorerna spyr ut bra med varmluft ur alla tre, öppnas chassit och man lägger handen på en radiator så känns det att det finns bra med värme i dem.

Kan det vara så överjävligt som Crazymike säger, att det är p.g.a "förlegad" teknik som påverkar temperaturerna? Jag vill inte tro att en CPU kan påverka ett helt system så pass mycket.

Nackdelen med vattenkylning det är att alla komponeterna kyls av samma vatten, vilket medför att dem varma (prosessorn) värmer dina kalla grafikkort. I början ser man skillnad på temp men efter någon timma så håller alla komponenterna mer eller mindre samma temp. om du nu spelar/belastar datorn.

men att du stannar på ~70 grader är inget att vara rädd över då det är långt under vad dem är gjorda för att klara.

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazymike:

Nackdelen med vattenkylning det är att alla komponeterna kyls av samma vatten, vilket medför att dem varma (prosessorn) värmer dina kalla grafikkort. I början ser man skillnad på temp men efter någon timma så håller alla komponenterna mer eller mindre samma temp. om du nu spelar/belastar datorn.

men att du stannar på ~70 grader är inget att vara rädd över då det är långt under vad dem är gjorda för att klara.

Sant. Jaja, så länge det finns vatten i systemet så kommer det ju inte att smälta någon metall iaf.

Kör på som vanligt, så återkommer jag om jag får ytterligare problem eller om det löser sig. Jag låter datorns temperaturer stanna i "ingenmansland"

Tack för hjälpen alla ni!

Ha en trevlig Måndagskväll!

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Skratar åt dom som klagar på bristande radiator yta, jag kör en 140mm (XTX) och en 80*2Rad, sen har jag low noice fläktar på det. Ett 7970 och en A10K, 7970 går upp i 70-80grader i full load och A10an går upp emot 55. Detta är med extremt liten radiator yta och dåliga fläktar.

ONT: Testat att montera om blocken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Skratar åt dom som klagar på bristande radiator yta, jag kör en 140mm (XTX) och en 80*2Rad, sen har jag low noice fläktar på det. Ett 7970 och en A10K, 7970 går upp i 70-80grader i full load och A10an går upp emot 55. Detta är med extremt liten radiator yta och dåliga fläktar.

ONT: Testat att montera om blocken?

Får prova detta nästa gång tillfälle ges, nån helg då tanten jobbar

Att montera om blocken, det är det enda jag kan se som kan vara den "stora orsaken".

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Skratar åt dom som klagar på bristande radiator yta, jag kör en 140mm (XTX) och en 80*2Rad, sen har jag low noice fläktar på det. Ett 7970 och en A10K, 7970 går upp i 70-80grader i full load och A10an går upp emot 55. Detta är med extremt liten radiator yta och dåliga fläktar.

ONT: Testat att montera om blocken?

Skratta på du. Du kan väll inte mena att du tycker att 70-80 grader är bra ? Ett 7970 med efftermarknads kylare brukar ligga på ca 60 grader.
Med min lop med två stycken 7970 så ligger jag på 45-50 i ful load och hur kommer det sig tror du ?. Det kan jag berätta, Jag har MERA radiator yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Skratta på du. Du kan väll inte mena att du tycker att 70-80 grader är bra ? Ett 7970 med efftermarknads kylare brukar ligga på ca 60 grader.
Med min lop med två stycken 7970 så ligger jag på 45-50 i ful load och hur kommer det sig tror du ?. Det kan jag berätta, Jag har MERA radiator yta.

I en node 304 är det riktigt jävla bra

Permalänk
Medlem

Ja, Uppdateringsdags: Samtliga block har nu under helgen blivit monterade på nytt, denna gången med mer sparsam mängd pasta.

4 st corsair SP120 fläktar monterade på raddarna. installerade samtidigt en temperatur givare med display från Phobya.

Det totalt sjuka fenomenet är att i idle så ligger vattentemperaturen på 30-32 grader, givaren sitter sist i loopen, längst upp.

Vid stresstest, furmark, 40-50 minuter, så ligger vattnets temperatur på 37 grader....men GPU säger cirka 70 grader...

Temperaturerna på gpu:n får man som innan via furmark, hw monitor. Båda säger samma temperatur.

Medans vattnet knappt är varmt...

Kan detta stämma?

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2: ändrade flödet i bryggblocket mellan båda korten, 30 minuter furmark = 55 grader, ist för 70 som innan.

Så, problemet verkar vara löst, man bör då helst köra parralellt istället då för serie koppling på vattnet genom korten!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Kan va luft i radiatorerna? Hur ser loopen ut?

Visa signatur

Xeon e5-2670V2 @smp under utprovning¨¨ under vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

För att kunna kyla två stycken 6950 + processor bra så behöver du mera radiator yta,
För att hålla en rimlig nivå så får du sätta in två 360

jag körde två st 470 överklockade och en it 2500K överklockat på en 360 rad utan push n pull och jag hade MYCKET bättre tempteraturer så det där stämmer inte.

Senare körde jag mer saker med 360 + 140 och då hade jag ännu bättre temperaturer. Så två 360 är inget krav.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82a:

Uppdatering 2: ändrade flödet i bryggblocket mellan båda korten, 30 minuter furmark = 55 grader, ist för 70 som innan.

Så, problemet verkar vara löst, man bör då helst köra parralellt istället då för serie koppling på vattnet genom korten!

Tack för hjälpen!

Kör något bättre än furmark ffs.
Det har spelat ut sin roll.
Kör något mer realistiskt i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

@82a: Kolla vatten tempen och se till att Fläktarna till radiatorerna revvar upp, om kylvätskan loopar varmt, då får du höga temeraturer.
jag köpte en NZXT AIO, och jag fick tweeka inställningarna till fläktarna samt köpa nya Noctua fläktar, NZXT medföljande radiatorfläktar var för högljudda,