Cisco VPN tunnel, sökväg?

Permalänk

Cisco VPN tunnel, sökväg?

Hej!

Använder en dator på jobbet samt att jag även har en bärbar, på den bärbara har jag genvägar som går till olika mappar på servern,

När jag tar hem den bärbara datorn använder jag Cisco VPN Tunnel för att ansluta till jobbets nätverk och sen kör jag fjärrskrivbord för att ansluta till den
stationära på jobbet, det funkar bra men.....

Kan jag på nått sätt komma in på servern på jobbet utan att använda fjärrskrivord?

Mina genvägar har ju en sökväg likt denna

\\SERVER\CNC\Johan

Men den funkar inte att använda när jag är hemma!

Några idéer? Prata gärna ett språk som en "svensson" kan förstå!

Permalänk
Medlem

så länge din dator inte ligger på samma nät och använder samma dns så kommer du aldrig kunna nå jobbets filserver med en UNC sökväg likt \\server\

det krävs en VPN tunnel för att göra detta. om företaget du jobbar på släpper ut windows "fildelning" på externa nätet utan brandväggar och dylikt vore det helt katastrof för säkerheten

edit: prata med din sysadmin på jobbet, berätta vad du vill göra. får han klartecken från chefen och detta är godkänt i eran IT policy så går det säkert att hitta på något smidigt som funkar lättare om du vill nå dina filer

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

läs ovan....

jag använder ju en VPN tunnel

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlsson.:

läs ovan....

jag använder ju en VPN tunnel

Be dina sysadmins göra så det fungerar, vi kan inte göra något...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Vila i frid

Helt omöjligt att svara på då varken du eller vi vet om något om vad som finns bakom era kulisser - och om er IT-policy tillåter det. Den här typen av funderingar bör tas med din IT-support så att du inte riskerar en skriftligt bekräftelse på "avsked".

Permalänk

ohhh, om vi inte har nån så då? litet företag....

Permalänk
Medlem

Kolla vad servern på jobbet har för ip adress och testa att skriv UNC sökvägen till den med ip ipadressen istället när du kopplat upp vpn tunneln. Kan vara så att du inte får samma dns genom vpn tunneln som när du är på kontoret. Hur kopplar du upp dig mot din stationära? Med ipadress eller hostnamn?

Permalänk

Hej,

Min stationära har fast ip adress, så det är den jag använder!

Permalänk
Medlem

Kolla vilken IP servern har och använd den, \\<server-ip>\CNC\johan. Eller så ändrar du i din hosts fil på datorn och lägger in en statisk pekare, du måste ändå veta vilket ip det är men då kan du åtminståne använda serverns namn istället för ip när du ska browsa den. filen ligger "%SystemRoot%\system32\drivers\etc\hosts" där. Det här förutsätter såklart att det inte är några brandväggsregler för VPN anslutingen som säger "nej du får inte browsa nätverket".

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av carlsson.:

läs ovan....

jag använder ju en VPN tunnel

du nämnde att du har fast IP, över en vpn tunnel så brukar man adresseras en ip adress över DHCP ifrån "företaget" du ansluter till. om inte företagets DNS skickas ut och din dator väljer att använda denna DNS så kommer du inte nå servern via ett netbios namn.

om du vill försöka på egen hand så ta ner "colasoft mac scanner"

anslut din vpn tunnel

i colasoft så väljer du att scanna det subnätet som din vpn uppkoppling sitter på. (programmet visar de tillgängliga som dina nätverkskort/anslutningar har)

nu har du en lista på maskiner på jobbet om vpn tunneln ger dig access till hela nätet, vissa vpn tunnlar ger dig bara access till specifika prylar.

kan ju vara av säkerhetsskäl ni har en terminalserver?

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Antagligen för att du har fel dns. Kan vara så att vpn delar ut med fel dns.

Om du i cmd kör nslookup på "SERVER". Får du inget svar prova på din stationära på jobbet. På den stationära ska det fungera annars gör du fel. Du noterar också dns-servern som svarar och jämför med den du använder när du frågar över vpn. Skiljer de så är vpn-kopplingen felkonfad och då borde du manuellt kunna ställa dns i vpn-klienten.

Permalänk

Börja med att prova med rätt sökväg till exempel, något windows-mupp går inte att använda.

\\server.domän\resurs

Allt ska stå i manualen jag postade tidigare.

Visa signatur

--
Mats